ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      شهادت رییس جمهور و هیات همراه ایشان را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: ۳۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
علي دوستي مهر از نسل مربيان سازنده و زحمتكش فوتبال پايه كشور است. سابقه سرمربيگري در تيم هاي پايه ملي را دارد و با تيم نوجوانان ايران در مسابقات آسيا به قهرماني رسيده است.دوستي مهر در خصوص سوال نظرخواهي كيهان ورزشي مبني بر اين كه چگونه از فوتبال لذت ببريم در آغاز صحبت هاي خود گفت:سوال بسيار خوبي را مطرح كرديد. سوال مهمي است و چند نكته در اين سوال نهفته است كه بنده بر اساس آگاهي خود از وضع كنوني فوتبال به شما پاسخ مي دهم.دلايل زيادي وجود دارد كه ما مدتهاست از فوتبال لذت نمي بريم.اين روزها بيشتر سوالات فوتبالي در خصوص حاشيه هاست.كمتر مي بينيم و مي شنويم كه سوالات درباره متن فوتبال باشد.متاسفانه به اين طور مسائل توجه نمي شود و بيشتر رسانه ها دنبال اين هستند كه فلان بازيكن وارد حاشيه شده يا فلان مربي به چه دليلي حاشيه ساز شده است.اين طور پرسش ها به فوتبال ما كمكي نمي كند و فوتبال را از متن خارج مي سازد اما چرا فوتبال لذت بخش نيست و ما مثل گذشته از فوتبال مان لذت نمي بريم؟زماني بود كه ما از تماشاي فوتبال لذت مي برديم. همه جاي جهان از بازي فوتبال لذت مي برند اما ما در سالهاي گذشته به جايي رسيده ايم كه بازي يا اصل فوتبال برايمان مهم نيست و نكته اصلي را فراموش كرده ايم .

کیهان ورزشی -


همه به برد و باخت چسبيده اند

وي ادامه داد:اين روزها براي ما نتيجه گرايي اهميت ويژه اي پيدا كرده است.همه دنبال اين هستند كه بدانند فلان تيم در جدول رده بندي چندم مي شود. امسال سقوط مي كند يا در جدول مي ماند.اصلا بيشتر عناصر اين روزهاي فوتبال ما دنبال مسائل فني نيستند كه فلان بازي چند پاس سالم داشت يا فلان مربي در نيمه مربيان چه اقداماتي انجام داد. اصلا برنامه تاكتيكي تيم ها در پايان مسابقه براي ديگران مهم نيست الان آنچه براي ديگران اهميت ويژه دارد اين است كه فلان تيم برد يا باخت؟ فلان مربي نتيجه گرا بوده يا نبوده است؟متاسفانه همه چيز در نتيجه گرايي خلاصه مي شود و چنين ديدگاهي براي فوتبال مضر و خطرناك است.اصلا بيشتر عناصر فوتبالي به تيم هاي پايه توجهي ندارند و اصل كار فوتبال را رها كرده اند و به نتيجه گرايي چسبيده اند.اگر شما به فوتبال اروپا توجه كنيد مي بينيد كه نتيجه گرايي فقط بخشي از فوتبال است و آنها همه چيز را فداي نتيجه نمي كنند بلكه مسائل ديگري چون لذت بردن از فوتبال هم وجود دارد كه آنها اين موضوع مهم را مدنظرشان قرار داده اند و برايش برنامه ريزي سالانه مي كنند.اگر ما مثلا فوتبال هلند را الگوي خود قرار دهيم مي بينيم كه در اين كشور به فوتبال پايه اهميت داده مي شود و هدف اين است كه روند رو به رشد فوتبال سرعت پيدا كند.شما در رقابت هاي فوتبال پايه هلند نمي بينيد كه نتيجه گرايي هدف نهايي باشد . اصلا به سراغ كشوري برويم كه از نظر اقليمي و فرهنگي به كشور ما نزديك باشد در اين كشور هم نمي بينيد كه نتيجه گرايي بخصوص در رده پايه هدف نهايي باشد و همه در رده هاي بزرگسالان به دنبال بردو باخت باشند و به پيشرفت و آينده فوتبال شان فكر نكنند.الان موضوعي كه در فوتبال جهان مهم است و كشورها به آن بها مي دهند سازندگي در رده هاي پايه است كه ما اين مطلب مهم را تاحدود زيادي كنار گذاشته ايم و فقط روي نتيجه گرايي تمركز كرده ايم.

كاسب ها جايگاه آدم هاي عاشق را اشغال كرده اند

دوستي مهر اضافه كرد:الان بحث نتيجه گرايي به تمامي سطوح فوتبال ما سرايت كرده است. از مديرعامل تا مربي فقط يك دغدغه وجود دارد و آن هم اين است كه بايد ببريم تا سقوط نكنيم يا در كورس بمانيم. متاسفانه اين ديدگاه به تماشاگران مان هم سرايت كرده است و ما در بازيها مي بينيم كه تماشاگران فقط به برد فكر مي كنند و اصلا يادشان رفته كه بايد از فوتبال لذت ببرند. وقتي فوتبال لذت بخش نباشد همه از قبلش ضربه مي خورند .نكته مهمي كه در اين سالها به اندازه كافي مورد توجه قرار نگرفته اما رسانه هايي مثل كيهان ورزشي به آن اهميت مي دهند كاهش تعداد مربيان عاشق و دلسوز در فوتبال پايه است. ما آدم هايي در گذشته داشتيم كه بطور رايگان براي تعليم و تربيت نوجوانان و جوانان در زمين هاي خاكي كار مي كردند و به سازندگي در فوتبال بها مي دادند. الان تعداد اين آدم هاي عاشق كم شده زيرا براي اين افراد دلسوز در شرايط كنوني فوتبال جايگاهي وجود ندارد.در حال حاضر كسب نتيجه مهم است و اين آدم ها نمي توانند در اين شرايط كار كنند.متاسفانه بايد بگوييم كه فوتبال ما براي عده اي منبع درآمد شده است.تعدادي از كنار فوتبال ما كاسبي مي كنند و آنها جايگاه افراد عاشق و دلسوز را اشغال كرده اند.من زماني كه در تيم هاي پايه بانك ملي يا باشگاه هاي تهراني مربيگري مي كردم آدم هاي حاضر در فوتبال فقط دنبال پول و كاسبي نبودند و مي خواستند كار ارزشمندي براي فوتبال انجام دهند اما الان ديدگاه منفعت طلبي در فوتبال حاكم شده است .

آناليز و بررسي دقيق دو معضل كنوني فوتبال

علي دوستي در خاتمه به كيهان ورزشي گفت: مگر مي شود كه كسي فوتباليست باشد و براي بازي كردن بهايي را به عده اي پرداخت كند تا مجوز حضورش در زمين فوتبال صادر شود. كسي كه فوتبال بلد باشد در هيچ جاي جهان براي بازي كردن هزينه نمي كند! قصد بي ادبي به اهالي فوتبال را ندارم . هنوز هستند كسانيكه با دل و جان براي فوتبال زحمت مي كشند اما باور بفرماييد كه تعداد اين دلسوزان فوتبال روز به روز كمتر مي شود زيرا كاسبان فوتبال اجازه كاركردن به اين عاشقان را نمي دهند.اگر بخواهم به عنوان يك مربي در مورد نگاه كاسبكارانه در فوتبال بيشتر صحبت كنم حرمت ها شكسته مي شود و پرده دري در فوتبال فايده اي ندارد و به اصل فوتبال لطمه مي زند اما عقيده دارم كه مسئولان عالي رتبه فوتبال و كارشناسان بايد دور يك ميز حاضر شوند و بجث نتيجه گرايي محض و نگاه كاسبكارانه در فوتبال را آناليز كنند تا ما بيشتر از اينها ضربه نخوريم.بنده اعتقاد دارم سالهاست كه از فوتبال لذت نمي بريم و افراد كاسب اجازه نمي دهند كه فوتبال براي علاقه مندانش لذت بخش باشد و در مسير درست قرار بگيرد.

برچسب ها: علی دوستی مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار