PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: ۳۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲

کیهان ورزشی-

ریخت و پاش های بی حد و اندازه در فوتبال، همان چیزی است که گاهی می تواند از همه اتفاقات دنیا برایمان آزاردهنده تر باشد و بیش از هر چیزی در ما عقده فکری ایجاد کند. از همین جا می توانیم به همه مربیان دنیا بگوییم که ولخرجی های شما، ما را آزار می دهد اما آیا کسی می تواند این شرایط را تغییر دهد؟ آرسن ونگر تمام تلاش خود را می کند تا در تمام هفته های میان ماه های جولای تا سپتامبر با خبرنگاران روبرو نشود و از دید آنها دور باشد چراکه می داند سوال هایشان در این مقطع زمانی متوجه چه مساله ایست. یورگن کلوپ می گوید نمی تواند منتظر تمام شدن فصل نقل و انتقالات تابستانی باشد چراکه نمی تواند باور کند که تا چه اندازه این هزینه ها می تواند آزاردهنده باشد. با این حال چیزی نمی تواند جلودار خبرهای بزرگ در فصل تابستان باشد و نمی تواند این حقیقت را تغییر دهد. مردم از خبرهای موفقیت بیش از هر چیزی لذت می برند مانند خبر قهرمانی لسترسیتی در لیگ برتر که در کنار قهرمانی اتلتیکومادرید در دو فصل قبل لالیگا به یکی از بزرگترین خبرهای غیرمنتظره دنیای فوتبال تبدیل شد. حالا فارغ همه این خبرهای لذت بخش یا عذاب آور و در پایان فصل نقل و انتقالات تابستانی موسسه ای تحقیقاتی در اروپا اقدام به انتشار لیستی از ولخرج ترین باشگاه های فوتبال در 6 سال گذشته کرده که در نوع خود سروصدای زیادی به پا کرده است.

6 سال قدرت انگلیسی

اینکه در همان اول این لیست به نام سه تیم انگلیسی بر میخوریم که اکنون اصلی ترین مدعیان قهرمانی این فصل لیگ برتر هستند، تعجبی ندارد. شاید اگر عکس این رخ می داد باعث تعجب می شد. در شش سال گذشته منچسترسیتی بیشترین هزینه ها را برای خریدهای پر زرق و برق خودش داشته و پس از این تیم چلسی با اختلافی 130 میلیون پوندی در رده دوم قرار گرفته است. سیتی با دسترسی به ثروت بی انتهای قدرت های خلیج فارس توانسته در این سالها میلیون ها پوند برای خرید بازیکنانی چون کوین دی بروین، رحیم استرلینگ، نیکلاس اوتامندی و لروی سانه هزینه کند تا طی دو سال گذشته گرانترین خریدهای فوتبال اروپا را از آن خود کند. جالب اینجاست که در این مدت سیتی بیش از دوبرابر باشگاه های لندنی آرسنال و تاتنهام هزینه کرده و این نسبت درباره مجموع هزینه دو تیم سابق و کنونی یورگن کلوپ یعنی دورتموند و لیورپول برقرار است. اگرچه درآمد این باشگاه نسبت به همه باشگاه هایی که نام برده شد به مراتب بیشتر و به همین نسبت بالاتر است. در رده بندی تیم های شش سال اخیر پس از سیتی و چلسی، یونایتد قرار دارد که نسبت به همشهری اش 155 میلیون پوند کمتر هزینه کرده است. چهارمین باشگاه با اختلاف قابل توجهی نسبت به این سه تیم انگلیسی، پاریسن ژرمن فرانسه است که 585 میلیون پوند در این سالها برای خرید ستاره های گرانقیمت خود ریخت و پاش کرده است. همچنین بارسلونا و رئال مادرید علی رغم عناوین قابل توجهی که نسبت به تیم های انگلیسی در این سالها بدست آورده اند، با اختلاف 10 و 40 میلیون پوندی نسبت به تیم فرانسوی در رده های پنجم و هفتم قرار دارند و لیورپول بدون آنکه هیچ افتخاری در این شش سال بدست آورد در میان این دو غول فوتبال اسپانیا قرار دارد. یوونتوس، رم و اینتر تیم های ایتالیایی هستند که در رده های هشتم تا دهم جای گرفتند و در میان آنها نامی از میلان پرافتخار دیده نمی شود. نکته جالب توجه جای گرفتن بایرن مونیخ در رده پانزدهم و پایین تر از تیم هایی چون ناپولی، اتلتیکو مادرید و تاتنهام است. تیمی که در این 6 سال به عناوین مهمی در آلمان و اروپا رسید.

ریخت و پاش های 2016

وقتی به هزینه باشگاه ها در سال 2016 یعنی از ماه ژانویه تاکنون نگاه می کنیم، متوجه تاثیر معاملات بیش از 10 میلیارد پوندی در میان تیم های انگلیسی بر فصل جدید لیگ برتر می شویم. در میان 20 تیم پرخرج سال 2016 نام یازده تیم انگلیسی به چشم می خورد که حتی نام تیم هایی چون بورنموث، واتفورد، لستر و اورتون در میان آنها وجود دارد؛ تیم هایی که برخی از آنها تا سال 2014 در دسته یک انگلیس حضور داشتند. در این فصل بیشتر آنها حتی از باشگاه متمولی چون پاریسن ژرمن بیشتر هزینه کردند و جالب است بدانید که بورنموث تنها 4 میلیون پوند کمتر از این تیم فرانسوی هزینه کرده است. در این لیست همچنان منچسترسیتی با 196 میلیون پوند هزینه در صدر قرار دارد و یونایتد در رده بعدی قرار دارد. اگرچه اختلاف هزینه های دو تیم کمتر از 50 میلیون پوند است. یوونتوس با خرید هیگواین در رده سوم این لیست قرار گرفته و بارسا اگرچه خرید بزرگی نداشته اما در جایگاه چهارم ایستاده است. لیورپول که همیشه ستاره هایش همچون فرناندو تورس، لوئیز سوارز و رحیم استرلینگ را در فصل تابستان با قیمت هایی گزاف به فروش می رساند و گاها همچون اندی کارول پول زیادی برای آنها دریافت نمی کرد، در این فصل نیز کریستین بنتکه را به فروش رساند تا همچنان به مسیر خود ادامه دهد. دیگر تیم های بزرگ اروپایی همچون والنسیا، بنفیکا، پورتو، اتلتیکومادرید، موناکو، تاتنهام و سویا که ستاره ها را برای سایر تیم ها فراهم می کنند، در این فصل از لیورپول کمتر هزینه کردند. در میان 20 تیم پرخرج سال 2016 رئال مادرید که با محرومیت روبرو شده جایی ندارد.

پردرآمدترین

باشگاه رئال مادرید اسپانیا با 620 میلیون یورو درآمد در فصل گذشته، رکورد درآمد در یک فصل فوتبال جهان را شکست.به گزارش میرور و وبسایت رسمی‌ باشگاه رئال مادرید، این امر به آن معنا است که این باشگاه بالاتر از منچستر یونایتد و بارسلونا، سال گذشته بیشترین درآمد را کسب کرده است. باشگاه بارسلونا اعلام کرده بود که 679 میلیون یورو درآمد دارد که 60 میلیون بیشتر از آمار رئال مادرید است اما بارسلونا درآمد فروش بازیکنان خود را هم در درآمد‌های خود حساب کردند اما رئال مادرید بدون احتساب فروش بازیکنانش، به رکورد 620 میلیون یورو رسیده است. اگر فروش بازیکنان بارسلونا را در نظر نگیریم و آن 67 میلیون یورو را کنار بگذارید، رئال مادرید باشگاه کاتالونیایی را پشت سر می‌‌گذارد و این در حالی‌ است که بارسلونا هنوز نتوانسته است جانشین مناسبی برای هواپیمایی قطر پیدا کند. درآمد رئال مادرید نسبت به سال گذشته 8% رشد داشته است و بدهی‌های باشگاه هم 100 میلیون یورو کمتر شده. رئال مادرید 30.3 میلیون یورو سود خالص کسب کرده است که نسبت به 29 میلیون یورو سود خالص بارسلونا، آنچنان هم عدد بزرگی‌ نیست.

گرانترین ترکیب 2016

نتایج مطالعه ای جدید نشان داده است که ترکیب فعلی منچستریونایتد، گران قیمت ترین ترکیب تاریخ ورزش فوتبال است.بر اساس تحقیق جدید موسسه CIES Football Observatory، ترکیب فعلی منچستریونایتد با ارزش 718 میلیون یورو (628 میلیون پوند)، گران قیمت ترین ترکیبِ گرد هم آمده در تاریخ فوتبال است. به گزارش سایت ESPN، این تحقیق روی هزینه های نقل و انتقالاتی پرداخت شده جهت گرد هم آوردن ترکیب یک تیم فوتبال در 5 لیگ معتبر اروپایی صورت گرفته است. منچستریونایتد در فصل نقل و انتقالات تابستانی، هنریک مخیتاریان، اریک بایی و پل پوگبا را با پرداخت هزینه (به باشگاه مقابل) به خدمت گرفت و زلاتان ابراهیموویچ نیز به عنوان بازیکن آزاد به این باشگاه پیوست. اضافه شدن این بازیکنان به منچستریونایتد بدین معناست که ترکیب شیاطین سرخ در مقایسه با فصل گذشته، 185 میلیون یورو گران تر شده است. در لیست تیم های دارای گران ترکیب جهان، رئال مادرید (634 میلیون یورو)، منچسترسیتی (611 میلیون یورو) و بارسلونا (485 میلیون یورو) پس از منچستریونایتد قرار گرفته اند. همچنین لیگ برتر انگلستان با داشتن 9 تیم در لیست 20 تیمه گران قیمت ترین ترکیب های جهان، با اختلاف دارای بیشترین نماینده است. سری آ 4 تیم، لا لیگا 3 تیم و بوندسلیگا و لیگ یک فرانسه هر کدام 2 نماینده را در این لیست دارند. موسسه CIES Football Observatory در توضیح این لیست خود گفته است:در حالت کلی، رابطه بسیار مستقیمی بین قیمت ترکیب یک تیم با رتبه نهایی آن تیم در جدول لیگ داخلی کشورش وجود دارد. با این وجود، لسترسیتی فصل گذشته قهرمان لیگ برتر انگلستان شد و این در حالی بود که از بین 20 تیم حاضر در لیگ برتر، هفدهمین ترکیب گران قیمت را در اختیار داشت.




نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار