PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
رد پای زیدان بر تمام این جام و قهرمانی ها مشهود است

تمام قهرمانی‌های رئال مادرید به خاطر طرز فکر خاص مربیانش به دست آمده‌ است. از سی و دومین قهرمانی لوس بلانکو که پر از تنش و جنجال بود و به همراه مورینیو به ارمغان آمد گرفته تا لبخند‌ها و شخصیت خاص زین دین زیدان که باعث رقم خوردن سی و سومین قهرمانی رئال بعد از 5 سال شد. زیدان در همین 18 ماه توانسته 4 قهرمانی بدست بیاورد. زیدان که به نوعی سمبل باشگاه محسوب می‌شود در ژانویه سال گذشته جایگزین رافا بنیتز شد. خیلی‌ها بر این باورند که زیدان فقط خوش شانس بوده اما رکورد وی نشان می‌دهد که زیدان دقیقا می‌داند چه می‌کند.

زیدان به زعم بسیاری از کارشناسان آخرین تیر فلورنتینو پرز بود. بعد از اخراج کارلو آنچلوتی که با مخالفت های زیادی از جانب هواداران همراه بود، پرز در تصمیمی عجیب رافا بنیتز را به مادرید آورد. کاری که باعث شد تعداد زیادی از هواداران خواهان استعفای پرز شوند. پرز باید در این شرایط بحرانی کاری می‌کرد. رییس جاه طلب لوس بلانکو زیدان را آورد و این ترفند جواب داد.

زمانی که رئال مادرید زیدان را به عنوان سرمربی باشگاه انتخاب کرد، همگان زیدان را فردی می‌شناختند که قهرمان جام جهانی شده، به سختی برای رئال مادرید تلاش کرده و با شوت سرکشش در فینال سال 2002 باعث قهرمانی تیم شده. فصل گذشته رئال مادرید با اختلاف یک امتیاز قهرمانی را به بارسلونا واگذار کرد. یک هفته بعد از آن زیدان در فینال لیگ قهرمانان به مصاف اتلتیکو مادرید رفت و قهرمان شد. برای مربی تازه‌کاری که فقط شش ماه بود هدایت تیم را در دست گرفته، این قهرمانی شروعی فوق‌العاده بود. با این حال هنوز خیلی‌ها به توانایی‌های زیدان شک داشتند و معقتد بودند که زیدان خوش شانس بوده و شاید او هم سرنوشتی مانند روبرتو دی متئو در چلسی را پیدا کند که فقط در مقطعی بسیار کوتاه موفق بود.

اما فصل جدید با قهرمانی‌های بیشتری همراه شد. رئال مادرید در آغاز فصل قهرمانی در سوپر جام اروپا را تجربه کرد و در ماه دسامبر هم قهرمان جام باشگاه‌های جهان شد. در هر دو دیدار رئال تا دقایق پایانی بازنده مسابقه بود و به لطف گل‌های دیر هنگام بازیکنانش توانست بازی را به وقت اضافه و پیروزی بکشاند. این بار هم کارشناسان معتقد بودند زیدان خوش ‌شانس بوده. در لالیگا ، زیدان در مدت زمان حضورش در مسند مادرید در دو فصل گذشته توانسته 7 امتیاز بیشتر از بارسا و 21 امتیاز بیشتر از اتلتیکو به دست بیاورد و در نهایت با پیروزی 0-2 بر مالاگا توانست قهرمانی این فصل را از آن خود کند.

آنچلوتی توانسته قهرمانی در ایتالیا، انگلیس، فرانسه و به تازگی در آلمان را تجربه کند اما نتوانست در دو فصل حضورش در مادرید آنها را به قهرمانی برساند. ایسکو در این هفته در مصاحبه‌ای گفت:" ما به لطف تلاش‌های زیدان موفق شدیم به قهرمانی برسیم. به لطف ترکیب چرخشی وی ما حالا شانس کسب قهرمانی دو گانه را داریم." آنها نصف راه را آمده‌اند و فقط باید یک شنبه یوونتوس را در فینال لیگ قهرمانان شکست بدهند تا ماموریتشان تکمیل شود. گذشته زیدان در تیم پایتخت نشین به وی اجازه داد تا بتواند به محض جایگزین شدن به جای بنیتز اعتماد بازیکنان را به دست بیاورد و بسیاری از بازیکنان نگاه و اعتمادی به زیدان دارند که هیچ گاه به بنیتز نداشتند.

هفته پیش از زیدان پرسیدند که چگونه توانسته غرور و خودخواهی بازیکنان را مدیریت کند و زیدان پاسخ داد: بیشتر از این که بخواهم غرو آنها را مدیریت کنم. خود آنها را مدیریت کردم. این نکته خیلی مهمی است و حتی از تاکتیک‌های تیمی هم با اهمیت تر است. این طرز تفکر ما را به یاد ویسنته دل بوسکه (مربی سابق رئال و مربی سابق خود زیدان) و کارلو آنچلوتی می‌اندازد. با این حال زیدان از این امتیاز ویژه هم برخوردار است که به عنوان اسطوره باشگاه مورد احترام بسیاری از هواداران قرار دارد. شاید او تاکتیک دان برجسته‌ای نباشد و ترکیبی که وی در شکست اخیر رئال در ال کلاسیکو به میدان فرستاد با انتقاد رو به رو شد اما به نظر می‌رشد که این مربی فرانسوی به خوبی می‌داند که چگونه از بازیکنانش بهترین بهره را ببرد و استراحت دادن به رونالدو یکی از عواملی بوده که باعث شده تیم برای دومین بار پیاپی به فینال لیگ قهرمانان برسد.

آمار و ارقام

بیست نفر از بازیکنان رئال مادرید در این فصل بیش از هزار دقیقه به بازی گرفته شده‌اند. این در حالی است که در تیم قهرمان لیگ جزیره، چلسی، فقط 13 بازیکن بیش از هزار دقیقه برای تیمشان به میدان رفته‌اند. در تیم قهرمان آلمان، بایرن این آمار 16 نفر در در تیم قهرمان فرانسه، موناکو 14 نفر و در تیم قهرمان ایتالیا، یوونتوس این آمار 17 نفر است. همچنین در این فصل 19 بازیکن مختلف برای رئال گلزنی کرده‌اند که این آمار برای بارسا 15 نفر است. همچنین در این فصل فقط وازکز است که در بین بازیکنان رئال بیش از 20 بازی به انجام رسانده است این در حالی‌ است که 5 سال پیش و در تیم قهرمان مورینیو 8 بازیکن بیش از 30 بازی برای رئال انجام داده‌ بودند. همچنین در فصل 08/2007 که آنها با برند شوستر موفق به قهرمانی شدند نیز 9 بازیکن در بیش از 30 بازی در لیگ بازی کرده بودند.

به نظر می‌رسد زیدان فقط خوش شانس نیست. زیدان اولین مربی باشگاه است که بعد از دل بوسکه در سال 2002 و 2003 توانسته قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان را برای باشگاه به ارمغان بیاورد. به نظر می‌رسد کار در کنار کارلو آنچلوتی به عنوان کمک مربی و سپس فعالیت در تیم جوانان باشگاه به زیدان تجربه کافی برای هدایت تیم اصلی را داده است و شاید وقت آن رسیده که او را به عنوان یک مربی برجسته و با کلاس جهانی به رسمیت بشناسیم.

10 تاثیر بزرگی که زیدان بر روی رئال مادرید داشت

در حالی که رئالی‌ها به زودی باید در فینال لیگ قهرمانان نیز به میدان بروند، نگاهی انداخته‌ایم به 10 تصمیم کلیدی که باعث شد مربی فرانسوی رئال فقط با گذشت 18 ماه از انتصاب به اولین قهرمانی داخلی خود برسد.

ترکیب چرخشی

به کار گیری سیستم چرخشی در تیمی پر از فوق ستاره مانند رئال مادرید، کاری سخت است که نیاز به شجاعتی فوق‌العاده دارد. با این حال در زمان‌هایی که رئال باید در فاصله چند روز چندین بازی پشت سر هم انجام می‌داد، زیدان در هر بازی به راحتی 10 تغییر در ترکیب تیمش به وجود می‌آورد. علاوه بر این تیم موسوم به "تیم دوم" رئال هم اجازه پیدا می‌کرد در مسابقات مهم لیگ بازی کند و حتی شاهد این بودیم که "ماریانو" در بازی مقابل دپورتیوو گلی حساس برای رئال به ثمر رساند. تمام بازیکنان به جز فابیو کونترائو در بازی‌های تیم سهم داشتند. خامس در این مورد گفته بود:"شاید دلیل این که خوب بازی می‌کنیم این است که زیاد به میدان فرستاده نمی‌شویم و وقتی فرصت کوچکی به ما داده می‌شود، از تمام توانمان برای پیروزی تیم استفاده می‌کنیم." البته باید به این نکته هم توجه داشت که تیم دوم رئال در بازی‌های آسانتر به میدان فرستاده می‌شد.

برنامه ویژه برای CR7

یکی دیگر از کارهای برجسته زیدان این بود که توانست رونالدو را قانع کند در برخی از بازی‌ها استراحت کند و به میدان نرود. قبلا تنها چیزی که رونالدو را از ترکیب تیم دور می‌کرد مصدومیت بود. رونالدو توانست در 4 بازی پایانی لالیگا 6 گل به ثمر برساند و در دو مرحله ماقبل فینال لیگ قهرمانان هم مجموعا هشت گل به ثمر رساند. وقتی صحبت از کریستیانو رونالدو است، آمار و ارقام خود گویای همه چیز است. این فرم خوب حاصل برنامه پیچیده آماده سازی است که زیدان برای ستاره تیمش ترتیب داده بود. با وجود این که رونالدو در 4 بازی از 9 بازی پایانی لیگ در ترکیب اصلی قرار نگرفت اما هنوز هم نامزد دریافت توپ طلاست.

مصدومیت‌ها

در فصل 17/2016 تعداد زیادی از بازیکنان اصلی تیم دچار مصدومیت شدند. رونالدو و کیلور ناواس بازی‌های آغازین فصل را از دست دادند، لوکا مودریچ در ماه اکتبر دچار مصدومیت شد، سرجیو راموس در ماه‌های اکتبر و نوامبر شش بازی را از دست داد ، کاسمیرو به مدت دو ماه و نیم دور از میادین بود ، دنی کارواخال دو ماه، تونی کروس یک ماه، واران دو ماه و گرت بیل چهار ماه مصدومیت را تجربه کردند. زیدان از دست کادر پزشکی باشگاه ناراحت بود اما توانست این وضعیت را مدیریت کند تا در نهایت به قهرمانی برسد.

اعتقاد به کیلور ناواس

ناواس که در تابستان دچار مصدومیت از ناحیه پاشنه پا شد، مدتی بخشی از قرارداد دخیا برای انتقال به مادرید بود. این موضوع می‌توانست بر روی روحیه ناواس تاثیرگذار باشد اما این دروازه‌بان شیلیایی به لطف حمایت مربی خود توانست از لحظات سخت این فصل با موفقیت عبور کند.

آمادگی بدنی بالای بازیکنان

اولین خرید زیدان در مادرید، به خدمت گرفتن مربی بدنسازی فوق‌العاده‌ به نام آنتونیو پینتوس بود و همین مربی نقشی کلیدی در سخت ‌ترین روزهای این فصل داشت. علاوه بر این، حذف زود هنگام از کوپا‌دل‌ری به پینتوس اجازه داد تا فرصت بیشتری برای کار با بازیکنان داشته باشد.

معضلی به نام خامس

یکی از معدود مشکلات رختکن رئال مادرید حول محور خامس رودریگوئز بازیکن کلمبیایی تیم می‌چرخید که بعد از جام جهانی باشگاه‌ها اعتراف کرد که تمایلش به ترک باشگاه همچنان ادامه دارد. مربی رئال مادرید اما اصرار داشت که خامس به تلاشش ادامه دهد و هر از چند گاهی به وی فرصت خودنمایی می‌داد. البته به نظر می‌رسد که خامس هنوز هم تمایل به جدایی دارد.

موفقیت در به کارگیری چرخشی بنزما و موراتا

موفقیت در مدیریت این دو مهاجم یکی از بزرگترین پیروزی‌های زیدان است. البته ممکن است آلوارو موراتا از شرایطش ناراضی باشد و در پنجره نقل و انتقالات تابستانی باشگاه را ترک کند. مهاجم سابق یوونتوس در 1331 دقیقه حضورش در میدان مسابقه 14 گل به ثمر رساند در حالیکه‌ کریم بنزما در 1913 دقیقه 11 گل زد.

دنیلو...

ناچو فرناندز فصلی رویایی را در سانتیاگو برنابئو سپری کرد و بخش زیادی از این اتفاق به لطف تصمیم زیدان در کنار گذاشتن دنیلو از پست مدافع راست دوم تیم بود.بازی دادن به ناچو در خط دفاعی شاید فقط یک گزینه جانشین برای زیدان بود اما ناچو همیشه مدافعی قابل اتکا نشان داد.

نقش مهم ایسکو و آسنسیو

زیدان هر روز در زمین تمرینی رئال به بازیکنان می‌گفت که همه آنها برایش اهمیت دارند و نمونه بارز این حرف مارکو آسنسیو و ایسکو هستند.در ابتدای فصل این طور به نظر می‌رسید که این دو نفر مایل‌ها از قرار گرفتن در ترکیب اصلی فاصله دارند اما حالا که فصل به پایان رسیده می‌بینیم که این دو به ترتیب یکی از گزینه‌های اصلی تعویض تیم بودند و دیگری با شایستگی از ابتدا در ترکیب تیم قرار گرفته.

عطش برای پیروزی

تمام تیم‌ها برای قهرمانی نیاز به روحیه برد طلبانه و پیروزی دارند و تلاش رئال برای قهرمانی در تمامی تورنومنت‌ها نشانگر وجود این ذهنیت بود. با این وجود زیدان مردانش را متحد کرد و تیم را در سخت‌ترین فصلی که تجربه کرده بودند به خوبی به جلو راند و باعث شد رئال موفق شود برای اولین بار بعد از سال 2012 بار دیگر طعم قهرمانی در لیگ اسپانیا را بچشد.

با تمام این حرف‌ها بر همگان واضح است که باقی ماندن بر مسند مربیگری در مادرید کار اصلا آسانی نیست و حتی بعضی از مربیان با وجود قهرمان کردن تیم از باشگاه اخراج شدند و همگان می‌دانند که فلورنتینو پرز اصلا مدیر صبوری نیست. باید منتظر ماند و دید دوران زیدان در رئال مادرید چقدر دوام خواهد داشت. از همین حالا خیلی‌ها زیدان را مربی بعدی تیم ملی فرانسه می‌دانند.

* آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار