PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۲۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

مدیر برنامه یک بازیکن فوتبال بودن این روزها شغلی بسیار پر درآمد در فوتبال به خصوص اروپا محسوب می‌شود، چند انتقال موفق، یک مدیر برنامه را از فرش به عرش می‌برد. ایجنت‌ها تاثیرزیادی بر فوتبال مدرن دارند. آنها با انجام یک معامله چند ده میلیون یورویی قدرت را از باشگاه گرفته و دو دستی به بازیکنان تقدیم می‌کنند تا اینگونه درون نقل و انتقالات و بسته شدن قراردادهای جدید اثرگذاری خود را نشان دهند. اما در میان این ایجنت‌ها دو سوپرایجنت حضور دارند که بالاتر از بقیه خودنمایی می‌کنند. آنها موکلان زیادی در سراسر دنیا دارند؛ یعنی آنقدر بازیکن بزرگ زیر دستان خود دارند که یکی بتواند تیم مینو رایولا را شکل دهد و دیگری تیم خورخه مندس. این دو ایجنت که به ترتیب در ایتالیا و پرتغال متولد شده‌اند در این تابستان بیشتر از هر بازیکنی سرخط خبرها بوده‌اند. اما کدام یک از آنها تیم یازده نفره بهتری دارد؟

رایولا بازیکن جدیدی به تیمش اضافه کرده و با مارکو وراتی قرارداد بسته است. این هافبک ایتالیایی هفته گذشته از شروع کار با این ایجنت 49 ساله خبر داده بود. بازیکنی که در زمان خودش قرارداد سودآوری را با پاری‌سن‌ژرمن امضا کرده بود اما او اکنون مدت‌ها است که مورد توجه بارسلونا قرار گرفته و می‌خواهد به نیوکمپ برود. این یعنی رایولا یک هافبک میانی دیگر به جز بلیز ماتویدی، پل پوگبا و هنریک میختاریان به تیمش اضافه کرده که یکی از آنها می‌تواند تیمی را در خط میانی متحول کند و به راحتی می‌توان آنها را به تیم‌های بزرگ پیشنهاد داد.

در خط حمله موکلان او شامل روملو لوکاکو و زلاتان ابراهیموویچ می‌شوند. بازیکنانی که یکی به تازگی به اولدترافورد آمده و دیگری فصل قبل را در این ورزشگاه سپری کرده و امکان دارد با کامل کردن دوران بازیابی خود، قرارداد جدیدی با این تیم لیگ برتری امضا کن. البته مهاجم تیم نیس فرانسه ماریو بالوتلی آلترناتیو هر یک از این دو مهاجم منچستری است. درون دروازه او جیانلوئیجی دوناروما را دارد که در ابتدای تابستان با خواسته خود جهت ترک میلان، هواداران روسونری و باشگاه را ناراحت کرده بود. دو بازیکن دیگر میلان یعنی اینازیو آباته و رودریگو الی که فصل قبل به طور قرضی برای آلاوز بازی کرد، در تیم رایولا هستند که به جمع آنها می‌توان گرگوری فن‌درفیل از فنرباغچه و مدافع چپ آینده‌دار رم لوکا پلگرینی را اضافه کرد.

مندس تنها یک مرد در رئال مادرید دارد اما او کسی نیست جز کریستیانو رونالدو. از سوی دیگر رادامل فالکائو و دیگو کاستا دو مهاجمی هستند که توسط این ایجنت پرتغالی به تیم‌های دیگر معرفی می‌شوند. این سه بازیکن در کنار هم می‌توانند هولناک‌ترین و موثرترین خط حمله دنیا را به‌وجود بیاورند.

خامس رودریگز که اکنون در بایرن مونیخ است و در پست بازیساز حضور دارد به همراه آنخل دی‌ماریا از پاری‌سن‌ژرمن، آندره گومز از بارسلونا و برناردو سیلوا از منچسترسیتی می‌توانند یک خط میانی رعب انگیز دیگر بسازند. بی شک درون دروازه داوید ده‌خیا بازی را شروع می‌کند. او خط دفاعی‌اش را می‌تواند با په‌په که اکنون در بشیکتاش حضور دارد و فابینیو استعداد سمت راست دفاعی موناکو شکل دهد. نیکولاس اوتامندی از سیتی و ازکوئل گارای از والنسیا می‌توانند دیگر گزینه‌های دفاعی او باشند.

شاید در مجموع تیم مندس قابل دفاع‌تر باشد اما هر دو تیم‌های فوق‌العاده‌ای هستند که بسیاری از تیم‌های آرزوی داشتن یکی از بازیکنانشان را دارند. اگرچه این اتفاق هم شدنی نیست اما اگر تیم رایولا مقابل تیم مندس قرار بگیرد، بازی هیجان انگیزی می‌شود.

خورخه مندس

خورخه مندس فردی 49 ساله و پرتغالی است، او ابتدا خودش بازیکن فوتبال بود و در دسته 2 پرتغال بازی می کرد اما زود از فوتبال دست کشید و وارد دنیای تجارت شد، او سپس با نونو که یک بازیکن فوتبال بود و در تیم ویتوریا گیمارش بازی می‌کرد آشنا شد و مدیر برنامه‌های او را برعهده گرفت و این‌گونه دوباره وارد فوتبال شد. مندس خیلی زود نونو را به تیم دیپورتیوو لاکرونیا انتقال داد بعد از این انتقال او توانست مدیر برنامه‌های بازیکنان بیشتری در پرتغال شود. مندس در سال 2002 هوگو ویانا را به قیمت 12 میلیون یورو به تیم نیوکاسل انتقال داد و این‌گونه توانست خودش را در بین مدیر برنامه‌های بازیکنان مطرح کند.

او سپس مدیر برنامه‌های کریستیانو رونالدو و خوزه مورینیو نیز شد و آنها را به منچستر یونایتد و چلسی فرستاد. با موفقیت این 2 در تیم‌هایشان بازیکنان زیادی، خورخه مندس را به عنوان مدیر برنامه‌های خود انتخاب کردند و او کم کم به معروفترین مدیر برنامه در جهان تبدیل شد. وی 5 سال پیاپی جایزه بهترین مدیر برنامه سال را که از جوایز کلوپ ساکر است به خود اختصاص داد. او اکنون درآمدی بالاتر از فوق ستاره‌های فوتبال جهان را دارد. درآمد او در سال 2015، 85 میلیون یورو بود که از درآمد کریستیانو رونالدو نیز بیشتر است. بزرگ ترین نقل و انتقالاتی که مندس انجام داده است انتقال کریستیانو رونالدو با مبلغ 96 میلیون یورو از منچستر یونایتد به رئال مادرید است. او اکنون مدیر برنامه‌های بازیکنان ومربیان بزرگی مثل: کریستیانو رونالدو، دیگو کاستا، خوزه مورینیو، لوییز فیلیپه اسکولاری، کارلوس کی‌روش، کونترائو، اندرسون، په په، دیماریا، فالکائو، کاروالیو، نانی، دخیا، کوارش، خامس رودریگز، ویکتور والدز، موتینیوو... است.

مینو رایولا

رایوالا 48 ساله و اهل کشور ایتالیا است او در زمان کودکی همراه با پدر و مادرش به هلند مهاجرت کرد و در این کشور بزرگ شد، او ابتدا در رستوران ایتالیایی خانواده‌اش که ناپولی نام داشت کار می‌کرد و در مدرسه حقوق نیز ثبت نام کرد. او درسال 1987 شرکت خود را تاسیس کرد او علاوه بر تجارت در سن 22 سالگی عضو هیئت مدیره یک باشگاه محلی هلندی به نام هارلم شد اما خیلی زود استعفا داد. بعد از یک دوره کوتاه حضور در فوتبال به عنوان بازیکن و مدیر، او همچنان در دنیای فوتبال باقی ماند اما این بار به عنوان یک مدیر برنامه فوتبال.

رایولا در یک شرکت انتقال بازیکن کارش را شروع کرد و چند بازیکن هلندی را به باشگاه‌های ایتالیایی انتقال داد از جمله انتقال برایان روی در سال 1992 به فوجیا و همچنین انتقال دنیس برکمپ در سال 1993 به اینتر میلان، او پس از مدتی این شرکت را رها کرد و تصمیم گرفت خودش به طور مستقل این کار را انجام دهد. اولین انتقال مستقل بزرگ رایولا انتقال پاول ندود از اسپارتاپراگ به لاتزیو در سال 1996 بود که بعد از عملکرد خوب ندود همراه با جمهوری چک در مسابقات یورو 1996 اتفاق افتاد، او کم کم صاحب شهرت شد و چند ستاره جوان از جمله ایبراهیموویچ و مکسول را به آژاکس برد. بعد از موفقیت‌های رایولا در نقل و انتقال بازیکن، فوتبالیست‌های بیشتری او را به عنوان مدیر برنامه‌های خود انتخاب کردند، انتقال ایبراهیموویچ از آژاکس به یوونتوس و سپس به اینتر و بارسلونا ازجمله مهم ترین جابه‌جایی‌هایی است که رایولا در فوتبال انجام داده است.

انتقال 63 میلیون پوندی کاوانی از ناپولی به پاری سن ‍ژرمن و 46 میلیون یورویی زلاتان از اینتر میلان به بارسلونا و انتقال 41 میلیون یورویی ندود از لاتزیو به یوونتوس گرانترین نقل و انتقالاتی است که رایولا انجام داده است، البته وی مدیر برنامه‌های پوگبا ستاره تیم یوونتوس نیز است که قیمتی نزدیک به 100 میلیون یورو، روی او گذاشته است و اگر پوگبا از یوونتوس به تیمی دیگر منتقل شود او می‌تواند رکورد نقل و انتقالات جهان را جابه‌جا کند. او اکنون مدیر برنامه‌های بازیکنان بزرگی از جمله: ابراهیموویچ، پوگبا، بالوتلی، دوناروما، ندود، همشیک، فن بومل، مکول، میختاریان، متویدی، فن درویل و لوکاکو است و در گذشته نیز مدیر برنامه‌های بازیکنان بزرگی مثل برکمپ و روبینیو بوده است. رایولا شخصیت منحصر به فردی دارد و به 8 زبان دنیا مسلط است، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی، فرانسوی، آلمانی ،هلندی، انگلیسی و البته ناپلی.

مدیران برنامه معروف دیگر...

البته به جز مندس و رایولا مدیر برنامه‌های معروف و پر‌ درآمد دیگری نیز در جهان هستند از جمله "پیر گواردیولا" (برادر پپ گواردیولا) مدیر برنامه‌های بازیکنان بزرگی مثل لوییز سوارز، هکتور برلین و چند بازیکن دیگر است. پاول استرتفورد دیگر مدیربرنامه معروف در دنیای فوتبال است که مدیر برنامه بازیکنان و مربیانی مثل وین رونی، هری ردنپ، روبرتو مانچینی و... است. جاناتان بارنت دیگر مدیر برنامه معروف دنیای فوتبال است که با انتقال 100 میلیون یورویی گرت بیل از تاتنهام به رئال مادرید،رکورد نقل و انتقالات جهان را شکست، او به جز گرت بیل، مدیر برنامه‌های بازیکنانی مثل اشلی کول، جو هارت، شزنی و... است. در کنار این مدیر برنامه ها باید تیم هگر، جروم اندرسون و باری سیلکمن را هم اضافه کرد که از جمله مدیر برنامه های معروف به حساب می‌آیند. البته برخی از بازیکنان بزرگ دنیا مثل مسی و نیمار پدرشان مدیریت برنامه‌های آنها را بر عهده دارد.

* ترجمه از عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار