PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۳۳۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱

با انتقال 75 میلیون پوندی ویرجیل فن دایک به لیورپول، رکورد گران ترین مدافع (مرکزی و کناری) تاریخ فوتبال دوباره شکسته شد. این رکورد تا امروز در دستان سیتی و استونز بود. او در تابستان گذشته در انتقالی 50 میلیون پوندی راهی سیتی شد تا از این نظر در کنار داوید لوئیز قرار بگیرد. حالا انتقال فن دایک به لیورپول، 25 میلیون پوند این رکورد را جابجا کرد تا او به گرانترین مدافع تاریخ فوتبال تبدیل شود.

اعتصاب تابستانی

اصرار و پافشاری بر اعتصاب برای این بازیکن 25 ساله عواقب قانونی خودش را داشت اما من فکر نمی‎کنم او اصلا به این چیزها فکر می کرد و تنها منتظر تماس لیورپولی‌ها بود تا به آنفیلد برود و قراردادش را امضا کند. به نظر من او دوست دارد که مربی ساوتهمپتون بگوید عجب بازیکنی، کله‌اش خوب کار نمی‌کند پس ما به داشتن چنین بازیکنی نیاز نداریم و نمی‌خواهیم بخشی از تیم ما باشد چراکه او می‌تواند باعث اختلال و خرابکاری یا چیزهایی شبیه به این در تیم ما باشد.

از سوی دیگر لیورپول با سیاست خاصی منتظر او ماند تا با قیمتی مناسبت‌تر این بازیکن هلندی را به خدمت بگیرد. آنها برای پایین آوردن قیمت این بازیکن دست به کار درستی زدند. در واقع این بازی قدرت میان بازیکن و باشگاه بود. ساوتهمپتون قبلا هم چنین کاری کرده بود. شما به یاد بیاورید که آنها همین کار را با سادیو مانه و دیگر بازیکنان‌شان در گذشته انجام دادند. آنها از انجام این کار ترسی ندارند و دوست دارند کله شقی خودشان را همیشه نشان دهند. آنها اگر در زمین فوتبال نمی‌توانند کاری کنند اما در عوض بیرون از زمین فوتبال به خوبی یاد گرفته‌اند که چگونه مقابل تیم‌های بزرگ عرض اندام کنند.

معمولا این مشکل با بیشتر تیم‌ها وجود دارد و وقتی آنها پولی که ساوتهمپتون را راضی می‌کند، پرداخت می‌کنند همه چیز حل می‌شود اما برای من همیشه یک سوال در ذهنم باقی مانده که اگر آنها نمی‌خواهند با تیم‌های بزرگ معامله کنند چرا خودشان را اینقدر آزار می‌دهند. اگر هم می‌خواهند که چرا خیلی زودتر مشکلشان را برطرف نمی‌کنند؟ نمی‌دانم چرا اصلا به آنها لقب فرشته‌ها را داده‌اند؟

آنها نباید فراموش کنند که برای خرید این بازیکن منچسترسیتی پیشنهاد داد اما به نظر می‌رسد آنها پول‌هایشان را جای دیگری خرج کردند. چلسی هم رابطه‌ای برقرار کرد اما در نهایت آنتونیو رودیگر را خرید. آنها دیگر در حال حاضر برای ورجیل فن دایک مشتری زیادی ندارند، بنابراین لیورپول با علم به این موضوع دست کار درستی زده و برای خرید او با قیمتی کمتر، صبر پیشه کرده است.

لیورپول در فصلی که در مسیر بازگشت به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا قرار دارد، باید یک مدافع میانی خوب دیگر می‌خرید تا بتواند در چند رقابت مدعی باشد و به خوبی بجنگد.

یازده نکته از فن دایک

پس از تبدیل شدن به گران قیمت ترین مدافع تاریخ فوتبال، حالا دنیای این ورزش مهیّج به طور ویژه آینده ویرجیل فن دایک هلندی را رصد می کنند. او پس از ثبت قرارداد 75 میلیون پوندی، می تواند در پنجم ژانویه مقابل اورتون در جام حذفی نخستین بار با پیراهن لیورپول به میدان برود. به همین مناسبت سایت لیورپول اکو سری به گذشته او زده و نکات ناگفته را بازگو کرده است.

مورد توجه سویا: در سال 2014، سویا آماده انتقال فن دایک بود. به گزارش مارکا در آن روزها، مونچی بازی او را در ترکیب سلتیک دیده بود و سعی داشت او را به سویل ببرد.

تنها 16 بازی ملی: با وجود شهرت به عنوان یکی از بهترین مدافعان لیگ برتری، فن دایک تنها در دو سال و نیم اخیر برای تیم ملی کشورش به میدان رفته و آمار 16 بازی ملی را تا سن 26 سالگی ثبت کرده است. حتی با وجود اینکه لاله های نارنجی در یکی از سخت ترین مقاطع تاریخ فوتبال خود هستند و پس از نرسیدن به یورو، به جام جهانی هم نرسیدند.

نیل وارناک یک بار خرید او را رد کرد: وارناک که سابقه مربیگری در تیم های بسیاری را دارد، در دوره حضور در کریستال پالاس شانس خرید فن دایک را پس زد. او اخیرا در مصاحبه ای گفت که شانس خرید VVD را با شش میلیون پوند داشتند اما رئیس دپارتمان استعدادیابی عقاب ها گفت که او بازیکنی کُند است و به درد لیگ برتر نمی خورد.

رکورد 1256 دقیقه گل نخوردن: در سال 2014 سلتیک به این رکورد با فن دایک رسید. آن ها سیزده بازی پیاپی کلین شیت کردند تا اینکه سرانجام مقابل آبردین گل خوردند.

حضور ثابت در ترکیب تیم منتخب لیگ اسکاتلند: دو فصل حضور فن دایک در سلتیک، منجر به دو حضور او در ترکیب تیم منتخب فصل لیگ اسکاتلند بود.

اصالت سورینامی: پدر فن دایک هلندی و مادرش اهل سورینام هستند. پیش از او پاتریک کلایورت، فرانک ریکارد، ادگار داویدز، جیمی فلوید هاسلبنک و کلارنس سیدورف با شرایطی مشابه برای تیم ملی هلند بازی کرده بودند.

کمتر از 70 بازی در لیگ برتر: با وجود شهرت او به عنوان یکی از ترسناک ترین مدافعان لیگ انگلستان، او تاکنون کمتر از هفتاد بار در این لیگ بازی کرده است. شصت و هفت حضور او می تواند به این معنی باشد که بابت هر حضور، لیورپول 1.1 میلیون پوند پرداخت کرده است.

گران تر از تمام ترکیب هادرزفیلد: مبلغ پرداخت شده برای فن دایک بیش از مبلغ پراخت شده برای تمام تیم هادرزفیلد است. جمع ارقام پرداخت شده تیم دیوید واگنر، 52 میلیون پوند است.

بهترین رقیب: چند ماه پیش وقتی از او در این خصوص سوال شد گفت: "دنیل استوریج وقتی که آماده است. او مهاجم بزرگی است."

آمارهای درخشان: مقایسه آمارهای ثبت شده فصل گذشته فن دایک با تنی چند از معروف ترین مدافعان دنیای فوتبال، نشان می دهد که چرا یورگن کلوپ برای خرید او تمام رکوردها را شکست.


* عرفان خماند


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار