PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
منچستریونایتد، آرسنال و چلسی در این فصل بازیکن جدیدی را برای خط حمله خود استخدام کردند. آنها به ترتیب با روملو لوکاکو، الکساندر لاکازت و آلوارو موراتا قرارداد بستند و انتقالشان را به تیم‌های خود کامل کردند. هر یک از این سه بازیکن سه شکلی متفاوت، پراستعداد هستند و هر یک به تیم‌های جدید خود گستره‌ قابل توجهی از کیفیت را ارائه داده‌اند اما واقعیت آن است که آنها معمولا با تعداد گلهایی که زده‌اند و خواهند زد، قضاوت می‎شوند. در کنار این 3 باشگاه، 3 باشگاه دیگر مدعی در لیگ برتر یعنی لیورپول، منچسترسیتی و تاتنهام هم از حضور روبرتو فیرمینو، سرخیو آگوئرو و هری کین در نوک حمله‌شان بهره می‌برند. هنوز هفته‌های زیادی تا پایان فصل باقی مانده اما هر کدام کدام یک از آنها که بیشتر بتوانند در ادامه فصل 2018-2017 بدرخشند، می‌توانند موفقیت تیم‌هایشان را تضمین کنند.

الکساندر لاکازت(آرسنال)

لاکازت اولین بازیکنی بود که به جزیره رسید. در اوایل ماه جولای و پس از اینکه توپچی‌های شمال لندن با پیشنهاد 45 میلیون پوندی لیون برای فروش این بازیکن موافقت کردند، او قرارداد 5 ساله‌اش را با آرسنال امضا کرد و راهی ورزشگاه امارات شد تا با هواداران عکس بگیرد. این مهاجم تیم ملی فرانسه که 14 سال از دوران کودکی تا جوانی‌اش را با تیم محبوب دوران کودکی‌اش سپری کرده بود، در آخرین سال حضورش در لیون در همه مسابقات در 45 بازی 37 گل برای تیمش به ثمر رساند. البته این بهترین فصل همه دوران فوتبالش بود اما جدا از این موفقیت چشمگیر در فصل قبل، او در فصل 2013-2014 توانست 22 گل بزند و در فصل بعدش یعنی 2014-2015 او 31 بار گلزنی کرد. همچنین در فصل بعد آن 23 گل زد تا تقریبا آمار گلزنی خوبی در هر فصل از خودش بر جای بگذارد. لاکازت در حالی به آرسنال پیوست که از خودش در لیون رکورد بر جای گذاشته بود. با این حال همه به او گوشزد می‌کنند که گلزنی در لیگ برتر انگلیس به مراتب سخت‌تر از لیگ یک فرانسه است. با این حال این مهاجم فرانسوی که با 53 میلیون یورو تبدیل به گران ترین خرید تاریخ آرسنال شد، در این فصل در لیگ انگلیس در هجده بازی فقط هشت گل زده و درخشان ظاهر نشده است.

آلوارو موراتا

موراتا بر خلاف دو بازیکن دیگری که اینجا درباره آنها صحبت می‌کنیم، در فصل قبل انتخاب اول تیمش نبود. کریم بنزما مرد اصلی زیدان برای قرار گرفتن در خط حمله بود و تقریبا در همه بازی‌های رئال مادرید برای تیمش مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین این مهاجم اسپانیایی با توجه به نقش کوچکش، سهم کمی در موفقیت رئال داشت. با این حال او از هر شانسی که به‌دست آورده، به خوبی بهره برده. موراتا فصل قبل در همه مسابقات 20 گل برای کهکشانی‌ها زد و یک آمار تاثیرگذار از خودش بر جای گذاشت یعنی هر 89.6 دقیقه یک گل. این ستاره جوان در حالی به چلسی آمده که از همکاری گذشته‌اش با کونته در یوونتوس سود خواهد برد اما حقیقت این است که او بیشتر دوران فوتبال خود را به عنوان یک بازیکن ذخیره و جانشین بوده و زمان می‌برد تا خودش را به عنوان مهاجم اصلی معرفی کند. او موفق شده در این فصل 12 گل را برای تیم های خود به ثمر برسان و عملکرد مثبتی را تا به اینجای فصل از خود ارائه نماید. دو نکته باعث شده است که او در این رده‌بندی بالاتر از لوکاکو قرار گیرد. یکی اینکه، 12 گل و چهار پاس گل او در دقایق کمتری بازی، به ثبت رسیده است و دیگری اینکه، موراتا در مقابل شش تیم بزرگ لیگ جزیره، عملکرد به مراتب بهتری داشته است و موفق به گلزنی به منچستر یونایتد نیز شده است؛ اما عملکرد لوکاکو در بازی‌های بزرگ، مناسب نبوده است.

وین رونی(اورتون)

چه کسی فکر می‌کرد که مهاجم محبوب اما نیمکت نشین یونایتدی‌ها بتواند در اورتون، عملکرد خوبی را به جای بگذارد؟ شماره 10 اورتونی‌ها حالا با 10 گل، عملکردی مشابه روملو لوکاکو، ستاره خط حمله منچستر یونایتد که این فصل از اورتون به یونایتد پیوست، دارد. دومین گلزن برتر اورتونی‌ها، عمر نیاسه، مهاجم سنگالی تافی‌هاست که توانسته نصف تعداد گل‌های وین رونی را بزند. اورتون در ابتدای فصل، خرید‌های بسیاری داشت و امیدوار به حضور در رتبه‌های بالای جدول بود؛ اما اکنون در رتبه نهم لیگ جزیره، جای دارد. رونی، در پنج بازی اخیر خود در لیگ جزیره، شش گل به ثمر رسانده است. او با ده میلیون یورو راهی اورتون شد اما حالا تو والکات را هم کنار خودش دارد.

روملو لوکاکو(منچستریونایتد)

لوکاکو برخلاف دو مهاجم دیگر از این ویژگی بهره می‌برد که پیش‌تر خودش را با لیگ برتر تطبیق داده است. البته شرایط تیم‌هایی مانند وست برومویچ و اورتون کاملا با یونایتد متفاوت است. این مهاجم 24 ساله در 204 بازی لیگ برتری خود 104 گل زده که 15 گل آن با پیراهن چلسی بوده است. او حالا از سوی خط میانی بااستعدادی در اولدترافورد حمایت خواهد شد. البته در مورد برخی از توانایی‌های او هنوز سوال‌هایی وجود دارد اما حتی یک نگاه گذرا و عجولانه بر آمار گلزنی‌اش کافی است تا بدانیم هیچ شکی درباره کارایی‌اش در یونایتد وجود ندارد و او به طور ذاتی می‌داند چگونه باید توپ را از خط دروازه عبور دهد. لوکاکو که در تابستان با مبلغ 85 میلیون یورو از اورتون به جمع شیاطین سرخ اضافه شد، تا به اینجای فصل 15 گل را برای تیم مورینیو وارد دروازه حریفان کرده است.

هری کین (تاتنهام)

تاتنهام یک مهاجم تمام‌کننده تراز اول نیاز داشت و آن را از آکادمی خودش تحویل گرفت. پس از چند مرتبه قرض دادن هری کین حالا اسپرز بهترین مهاجم لیگ برتری را در ترکیب خودش دارد. هری کین یک تمام‌کننده فوق‌العاده است که کنترل توپ و قدرت پا به ‌توپ فوق‌العاده‌ای هم دارد. کین به خوبی خودش را در موقعیت گل قرار می‌دهد و در 23 سالگی همانند یک مهاجم باتجربه عمل می‌کند. شماره 10 تاتنهام 2 فصل متوالی با 25 و 29 گل عنوان آقای‌گلی لیگ جزیره را به خودش اختصاص داد. ستاره‌ای که احتمالاً در فصل جدید هم بالاتر از تمامی مهاجمان بزرگ تیم‌های دیگر شانس اول کسب سومین آقای‌گلی متوالی است. او را می‌توان یکی از دلایل حضور تاتنهام در کنار 5 قدرت دیگر انگلیس نامید.

سرخیو آگوئرو (منچسترسیتی)

یک مهاجم توپ نگه‌دار که قدرت جا گذاشتن مدافعان حریف را داشته باشد و بتواند با هم‌تیمی‌هایش حرکت‌های ترکیبی انجام دهد، نیاز سیتی است. انتظاری که پپ گواردیولا از مهاجم نوک تیمش دارد و سرخیو آگوئرو تا حد زیادی آن را برآورده کرده است. مهاجم آرژانتینی سیتی یک گلزن فوق‌العاده برای تیمش بوده و با وجود نیمکت‌نشین شدن در برخی دیدارهای فصل قبل باز هم می‌تواند مهاجم ثابت گواردیولا باشد. فصل قبل خیلی سریع با کوین دبروین هماهنگ شد و پیش از آن هم بهترین بازیکنی بود که داوید سیلوا می‌توانست او را صاحب فرصت کند. در جدول بازیکن‌هایی که بهترین شانس‌ها را فصل قبل داشته‌اند، با 101 موقعیت گل آگوئرو در صدر قرار دارد. گواردیولا خوب می‌دانست با سابقه‌ای که آگوئرو در سیتی دارد، بهترین گزینه در فصل جدید باز هم خود اوست. مثلث آگوئرو، استرلینگ و سانه می‌تواند هر دفاعی را به هم بریزد.

روبرتو فیرمینو و محمد صلاح (لیورپول)

لیورپول مهاجمی می‌خواست که بیشتر خودش را در موقعیت گل قرار دهد و سختکوش باشد، مهاجمی که بتواند در عمق دفاع رقبا نفوذ کند. روبرتو فیرمینو برخی از خصوصیاتِ مهاجمی که مورد نیاز سرخ‌های مرسی‌ساید است را دارد. او نه تنها خودش به خوبی صاحب موقعیت گل می‌شود بلکه می‌تواند با حرکت در کناره‌ها باعث شود دیگر بازیکن‌های فاز تهاجمی تیم صاحب فرصت شوند. فیرمینو یکی از برترین مهاجمانی محسوب می‌شود که می‌تواند مدافعان را به راحتی به خودش مشغول کند. البته شاید بهتر باشد یورگن کلوپ فیرمینو را به عنوان مهاجم کاذب یا همان False 9 در ترکیب تیمش استفاده کند و یک تمام‌کننده بهتر را در نوک حمله قرار دهد اما فصل قبل مربی لیورپول چنین اعتقادی نداشت و به همین دلیل مهاجمی مثل کریستین بنتکه مجبور شد از تیم جدا شود. همچنین دنیل استوریج نیمکت‌نشین شد. فصل قبل فیرمینو با ایجاد 107 فرصت گل درون محوطه جریمه از این حیث بالاتر از تمامی بازیکنان لیگ جزیره قرار گرفت.

محمد صلاح مصری در تابستان با مبلغ 42 میلیون یورو از تیم آاس رم به لیورپول پیوست. شاید او در تابستان برای خیلی از باشگاه ها یک بازیکن معمولی محسوب می شد، اما با ورود او به آنفیلد ستاره ای در بندر لیورپول شروع به درخشیدن کرد. بازیکنی باهوش و با سرعت خیره کننده که حالا مورد توجه غول های اروپا قرار گرفته است. صلاح در این فصل توانسته تا به اینجا برای لک لک ها 23 گل به ثمر برساند و بهترین عملکرد را در میان بازیکنان جدید الورود به نام خود ثبت نماید. او تاثیر گذارترین مهاجم لیگ جزیره با 16 گل و 7 پاس گل است و توانسته‌ تا اولین بازیکن لیگ جزیره در این فصل باشد که روی 20 گل، تاثیر مستقیم داشته است.

الکسیس سانچز(منچستریونایتد)

سانچز می تواند در تمامی نقاط جلوی زمین بازی کند، اما قطعا بهترین پست برای او در سیستم 1-3-2-4 مورینیو سمت چپ خواهد بود، جایی که سرمربی شیاطین سرخ در این فصل به طور متناوب از آنتونی مارسیال و مارکوس راشفورد استفاده کرده است. این پستی است که سانچز بیشتر دوران بازی خود را در آنجا گذرانده است، از جمله در فصل جاری. جایی که می تواند مدافعین حریف را در موقعیت های تک به تک تحت فشار بگذارد و با حرکت در عرض از شوتهای پای راست خودش استفاده کند.
سانچز همچنین می تواند یک گزینه آلترناتیو برای روملو لوکاکو و زلاتان باشد، جایی که به عنوان مهاجم هدف در فصل گذشته 24 گذشته برای آرسنال به ثمر رساند و یا حتی در نقش یک شماره 10 را هم برای تیمش ایفا کند. مورینیو با توجه به تیم حریف از روش های مختلفی استفاده می کند اما در بیشتر موارد ترجیح می دهد به صورت بسته ای دفاع کند و حریفان را اسیر ضد حملات تیمش کند. سانچز شاید نظم دفاعی را که مورینیو از وینگرهای خودش انتظار دارد نشان نداده باشد، اما بازی پرانرژی و ورک ریت او همیشه زبانزد بوده و از این لحاظ خوزه می تواند از جواب دادن مهاجم شیلیایی به نیازهای تیمش مطمئن شود.
حرکات بدون توپ سانچز با ذهن برنده ای که مورینیو به دنبال آن است، به همراه سرعت و قدرت نفوذ او در ضد حملات می تواند دقیقا آن چیزی باشد که خوزه می خواهد. سانچز همچنین قادر است در مقابل تیم هایی که با تعداد نفرات زیاد به دفاع می روند هم از خلاقیت خودش برای گذر از آن استفاده کند. علاوه بر شم گلزنی بالا، او می تواند که به عقب رفته و پاس بدهد و موقعیت گل ایجاد کند. این فصل کم اثرتین فصل سانچز از نظر گلزنی و پاس گل در لیگ برتر بوده است ، با 7 گل و 3 پاس گل که آماری مشابه مارسیال با تعداد دقایق بازی بسیار بیشتری دارد. اما مورینیو مطمئنا می تواند به او کمک کند تا بهترین فرم خود را دوباره به دست آورد. فصل پیش، مرد شیلیایی در 38 بازی لیگ برتری 24 گل به ثمر رساند و 10 پاس گل هم ارسال کرد و در مجموع در کل لیگ بعد از هری کین و لوکاکو در جایگاه سوم قرار گرفت. امثال راشفورد و مارسیال اصلا به این آمار نزدیک هم نمی شوند. علاوه بر گلزنی های او، بیشترین تاثیری که سانچز می تواند برای تیم مورنیو داشته باشد، موقعیت سازی های او برای لوکاکو خواهد بود. مهاجم بلژیکی شروع فوق العاده ای در اولدترافورد داشت و در 10 بازی ابتدایی خود 11 گل به ثمر رساند، اما بعد از آن در 21 بازی تنها 5 گل زد. این آمار ممکن است باز هم تغییر کند اگر لوکاکو در کنار سانچز قرار بگیرد. مهاجم اهل شیلی در سه فصل گذشته 183 موقعیت در جریان بازی ایجاد کرده است. تنها هم تیمی وی در آرسنال مسوت اوزیل و کریستین اریکسن تاتنهامی آماری بهتری داشته اند. لوکاکو می تواند از این موقعیت ها استفاده کند.

· عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار