ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      شهادت رییس جمهور و هیات همراه ایشان را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: ۳۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

در این سال‌ها خبرهای دلهره آور در فوتبال کم نشنیده‌ایم. از حذف‌های دراماتیک گرفته تا مصدومیت‌هایی که رقبا را هم از عطش کری خوانی می‌انداخت، از سقوط‌های هفته‌های پایانی در جدول تا سقوط‌های هوایی از آسمان. از منجی هوادارانِ امروزی که اشک‌های لیونل مسی و کریستیانو رونالدو را در فینال‌های این‌چنینی و آن‌چنانی طاقت نیاورده‌اند گرفته تا این اواخر مرگ غریبانه چیک تیوته و بردلی لوری. هر کدام داغ خودشان را داشتند. شاید مرگ پیرماریو موروسینی را به یاد داشته باشید. بازیکنی که در جریان بازی لیورنو پسکارا بر زمین افتاد و سه مرتبه تقلا کرد تا از روی زمین بلند شود اما هربار محکم تر از دفعه قبل با صورت بر زمین می خورد تا بازیکن های هردو تیم گریان استادیوم را ترک کنند. یا بهتر است به یاد آورید یازده سال از آن روزی که آنتونیو پوئرتا به قلب دفاع ختافه حمله کرد گذشته است. به یکباره افتاد، بازیکن ها آشفته پزشکان را صدا می زدند تا زودتر خودشان را برسانند. همه بالای سرش ایستادند. بعد از چنددقیقه جان دادن به زندگی بازگشته بود. نمی خواست بمیرد. مردم جنون آمیز در استادیوم ایستادند تشویقش کردند، بلندش کردند و چندلحظه با رخساره سورفته اش نشست و فقط اطرافش را نگاه کرد. پوئرتا هم مُرد و اهمیتی نداشت که سرخیو راموس ملتمسانه به فدراسیون اسپانیا گفت «یک هفته لیگ را تعطیل کنید»، فردای آن روز در ایتالیا کاکا بعد از گلزنی در سن سیرو در میانِ تشویق روسونری ها به گوشه خط کرنر رفت و نام پوئرتا را که روی پیراهنش نوشته بود را به هواداران نشان می‌داد. از سوختن بازیکنان منچستر یونایتد تا خودکشی گلر آلمانی بر روی آخرین ریل لعنتی زندگی تا این اواخر توموری که بر جان و دهان تیتو روانه شد، خسته کننده و آزاردهنده بوده اند. شاید سرطان تیتو ویلانوا یکی از دردناک ترین ها و تراژدیک ترین اتفاق‌های تاریخ باشد، نقل است در روزهای آخر که از بارسلونا کناره گیری کرده بود به کافه زوریخ رفت و بر روی شیشه ی بخار گرفته پیشخوان دردناک ترین جمله آن روزهایش را نوشت «وقتی سلامت هستید خوشبخت ترین آدم روی زمین هستید» و یا این اواخر سقوط هواپیمای چاپکوئنزه را حتما به یاد دارید. دردناک بود. خیلی اتفاقات ناراحت کننده را در زمین مسابقه شنیده‌ایم یا دیده ایم اما خبر مرگ داوید آستوری برای فلورانس و آنها که فوتبال را کمی بهتر می شناسند تازگی ندارد. مردم فلورانس با اشک انس گرفته اند. با انتشار خبر درگذشت داویده آستوری، جهان فوتبال یک بار دیگر در شوک بزرگی فرو رفت؛ اما هواداران فیورنتینا پیش از این، بارها مردن و تقدیم قهرمانان خود را تجربه کردند و از دست دادن آستوری، تنها یکی از خاطرات تلخ و عاشقانه حاضران در آرتیمو فرانکی در سالهای اخیر بود. آنها پیش از این هم بارها ستاره‌های خود را به شکل‌های متفاوت از دست داده بودند؛ از روبرتو باجو تا گابریل باتیستونا. آستوزی 31 ساله، 14 بازی ملی برای تیم ملی ایتالیا انجام داد و 12 سال نیز در دنیای حرفه ای فوتبال حضور داشت. آستوری دو هفته قبل پدر شده بود.

دو سال پیش هم سری B ایتالیا با یک اتفاق تلخ در بهت و حیرت فرو رفت، پسکارا و لیورنو در سری B ایتالیا به مصاف هم رفتند؛ این بازی در دقیقه 31 یک تراژدی تلخ دیگر را درفوتبال دنیا رقم زد، پیرماریو موروزینی، هافبک بیست‌وشش ساله لیورنو به دلیل ایست قلبی روی زمین افتاد و پس از دوبار تلاش برای بلندشدن از جایش بی‌حرکت روی چمن ورزشگاه پسکارا ماند. تیم پزشکی حاضر در زمین تلاش کرد با ماساژ قلبی و استفاده از تمام تجهیزات لازم، قلب از کار افتاده موروزینی را دوباره به تپش دربیاورد؛ در حالی که هم تیمی‌هایش در حال گریه و زاری بودند و در شوک مطلق وارد رختکن ورزشگاه می‌شدند، با آمبولانس به بیمارستان سنتو اسپیریتو شهر پسکارا منتقل شد، متاسفانه این بازیکن باوجود همه تلاش‌ها به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد.

کوتاه از آستوری

استوری که 12سال سابقه فوتبال حرفه‌ای داشت، به‌عنوان مدافع در 14بازی پیراهن تیم‌ملی ایتالیا را به تن کرد. یک گل ملی هم به اروگوئه زد. او یک‌بار در سال2012 پیشنهاد 15میلیون یورویی اسپارتاک مسکو را رد کرد با این بهانه که می‌خواهد در باشگاه محبوبش بماند و تاریخ‌سازی کند. دوران حضورش در میلان و کالیاری چندان خوش‌یمن نبود و هر دو تیم این مدافع بلندقامت چپ‌پا را به تیم‌های دیگر قرض و پاس می‌دادند تا این‌که یکی از طرف‌های قرضی یعنی فیورنتینا او را گرفت و دیگر پس نداد. مدتی هم قرضی در رم بازی کرد. استوری در هتل محل اقامتش در شهر اودینه در خواب از دنیا رفت. ساعاتی بعد باشگاه فیورنتینا با انتشار بیانیه‌ای از همگان خواست از هرگونه گمانه‌زنی درباره علت مرگ این بازیکن خودداری کنند: «به احترام خانواده مرحوم، از رسانه‌ها می‌خواهیم تا درباره این موضوع، حساسیت ایجاد نکنند.» آستوری اخیرا تولد 31سالگی خودش و به دنیا آمدن فرزندش را جشن گرفته و با باشگاه هم بر سر تمدید قرارداد به توافق رسیده بود او و مارکو اسپورتیلو تنها بازیکنانی بودند که در تمام دقایق همه بازی‌های این فصل برای بنفش‌ها به میدان رفته بودند. در آخرین بازی فیورنتینا که برابر کیه‌وو بود، داویده استوری نمایشی درخشان داشت و با نمره 6/8 از 10، بهترین بازیکن زمین شد. فیورنتینا آن بازی را یک بر صفر برد.

پیام‌های تسلیت

پائولو دیبالا، مونتولیوو، باشگاه میلان و اینتر، ایکاردی، سرخیو راموس، پائولو مالدینی، بازیکنان تیم فیورنتینا، کاناوارو، زازا و ده‌ها چهره سرشناس دیگر دیروز با خانواده استوری ابراز همدردی کردند. دیبالا، ستاره آرژانتینی یوونتوس، در صفحه توئیتر خود نوشت: "حرفی برای گفتن نیست. روحت قرین آرامش باد." سرخیو راموس، کاپیتان رئال مادرید نیز در اینستاگرام نوشت:"از خبر غم انگیز مرگ داویده آستوری شوکه شدم. تسلیت به خانواده او و باشگاه فیورنتینا. در آرامش بخواب کاپیتان."

همه مرگ‌های ناگهانی در فوتبال

آنتونیو پوئرتا: 28 آگوست2007 آنتونیو پوئرتا مدافع اسپانیایی سویا در بازی مقابل ختافه در ورزشگاه رامون سانچس پیسخوان مورد حمله قلبی قرار گرفت و پس از 60ساعت که در کما بود، درگذشت. او به‌هنگام مرگ 22سال بیشتر نداشت. پوئرتا یک‌بار هم برای تیم‌ملی اسپانیا به‌میدان رفته بود.

پیرماریو مورسینی: بازیکن 25ساله لیوورنو روز 14آوریل 2012 در هنگام بازی مقابل پسکارا در چارچوب رقابت‌های سریB ایتالیا، ناگهان روی زمین افتاد. تلاش پزشکان برای بازگرداندن علایم حیات بی‌فایده ماند و او از دنیا رفت. پس از کالبدشکافی، پزشکان تنها علتی که برای مرگ او یافتند، ضعیف شدن ماهیچه قلب بود.

میکلوش فهر: مهاجم 24ساله مجارستانی بنفیکا در روز 25ژانویه 2004 و در بازی بنفیکا و ویتوریا گیمارش پس از دریافت کارت‌زرد از داور مسابقه، دچار حمله قلبی شد و چند ثانیه بعد درگذشت. پزشکان علت مرگ او را ناراحتی قلبی مادرزادی اعلام کردند.

نائوکی ماتسودا: مدافع ملی‌پوش ژاپنی یاماگا اف سی، روز دوم آگوست2011، در تمرینات دچار حمله قلبی شد. تلاش پزشکان برای زنده نگه داشتن او ثمری نداشت و این بازیکن 34ساله، دوروز بعد در بیمارستانی در ناگانو از دنیا رفت.

چیک تیوته: روز پنجم ژوئن2017، هافبک ساحل‌عاجی بجینگ بی‌جی چین که سابقه بازی در نیوکاسل را هم داشت، در تمرینات بی‌هوش و به بیمارستان منتقل شد. این بازیکن 30ساله در راه بیمارستان از دنیا رفت و پزشکان، دلیل فوت او را حمله قلبی عنوان کردند. تیوته 52بازی ملی برای ساحل‌عاج انجام داده بود.

مارک ویوین فوئه: 26ژوئن 2003 درحالی که بسیاری از فوتبال‌دوستان داشتند بازی تیم‌های ملی کامرون و کلمبیا را در مرحله نیمه‌نهایی جام کنفدراسیون‌ها در لیون تماشا می‌کردند، اتفاق دردناکی رخ داد. در دقیقه72 بازی، مارک ویوین فوئه، هافبک 28ساله کامرون، درست در مرکز میدان، نقش بر زمین شد و در همان زمان به‌دلیل ایست قلبی درگذشت. مرگ فوئه باتوجه به مشهور بودنش، اهمیت بازی و تعداد بینندگان و تماشاگران، بی‌شک دردناک‌ترین مرگ یک بازیکن فوتبال در زمین می‌تواند نام بگیرد.

علت مرگ ناگهانی ورزشکاران چیست؟

این‌ها برخی از مشهور‌ترین فوتبالیست‌هایی بودند که در 14 سال اخیر جان خود را به دلیل ایست قلبی از دست داده‌اند، روی هم رفته نزدیک به صد بازیکن در تاریخ فوتبال جهان بودند که در زمان بازی فوتبال به دلایل مختلفی از این جهان رفتند و این موضوع بیانگر خشن بودن و میزان فشار بر بازیکنان است؛ فوتبال تا امروز قربانیان زیادی داشته است، قربانیانی که با حذف خشونت از فوتبال یا پیشگیری‌های بیماری‌های مختلف بخصوص مشکلات قلبی می‌توانسته‌اند تا مدت زیادی فوتبال را ادامه دهند و مهم‌تر از آن زندگی کنند. گزارشات فیفا متاسفانه در 10 سال اخیر هر ماه یک بازیکن حرفه‌ای در جهان به علت ایست قلبی فوت می‌شود که این نشانگر اهمیت این موضوع است. ایست قلبی ناگهانی در ورزشکاران جوان، معمولا به دلیل مشکلات ژنتیکی رخ می‌دهد.البته به جز مسائل ژنتیکی و مشکلات پنهان قلبی، دلایل دیگری نیز می‌توانند به هنگام ورزش کردن، باعث ایست قلبی شوند. مثلا ورزش سنگین در گرمای شدید نیز می‌تواند چنین مشکلی را ایجاد کند.

سکته قلبی در خواب

به نوشته سایت خراسان هنگامی که فرد به خواب می‌رود،ماهیچه‏های مجاری تنفسی او آرام و منبسط می‌شود که میتواند در برخی افراد مشکل‏ساز شود چرا که نفس حداقل به مدت 10 ثانیه قطع می شود.جریان هوا در مقابل بافت نرمی که در مسیر عبورش قرار دارد، مرتعش می‌شود و صدای خروپف ایجاد می‏کند. همچنینهنگامی که مغز از قطع شدن نفس آگاه میشود، سیگنالی را به ماهیچههای مجرای هوایی ارسال میکند تا مجدد منقبض شود.در موارد خفیف وقفه تنفسی هنگام خواب، هر 10 دقیقه یک بار اتفاق میافتد، امادر موارد وخیم‏تر خواب فرد کاملا تحت تاثیر سکته قلبی قرار می‌گیرد. پزشکان چینی معتقدندخطر سکته قلبی در افرادی که زیاد خروپف می‌کنند، از این مشکل نشات می‌گیردکه جریان خون در قلب با وقفههای مداوم تنفس مختل می‏شود و در رسیدن خون به این اعضای حیاتی مشکل ایجاد می‏کند.درمان سکته قلبی طی سال‌های گذشته شناخته‌شده، ولی تنها در صورت اقدام فوری اثربخش است.


برچسب ها: داویده آستوری
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار