PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۵۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
فدراسیون فوتبال اسپانیا یک روز مانده به آغاز جام جهانی سرمربی خود را به دلایل اخلاقی اخراج کرد.
کیهان ورزشی-

بی شک یکی از عجیب‌ترین اتفاقات نه این دوره بلکه تمام ادوار جام جهانی بود. شاید تمام تاریخ مسابقات را مرور کنیم به چنین موردی که تیمی دقیقا در آستانه آغاز جام جهانی سرمربی تیم خود را برکنار کند، سابقه نداشته است. آن هم در مورد یک فوتبال حرفه‌ای و تیمی بزرگ چون اسپانیا که یک صعود بی دردسر را به جام جهانی 2018 روسیه داشت. اما باید حقیقت این خبر را پذیرفت که یولن لوپتگی در حالیکه تیمش روز جمعه باید به مصاف پرتغال برود، از سمت سرمربیگری تیم ملی اسپانیا کنار گذاشته شده است.

درست چند ساعت پس از اینکه باشگاه رئال مادرید در یکی از صفحات شبکه‌های مجازی خود از توافق با لوپتگی برای هدایت این تیم در فصل آینده خبر داد، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا در کنفرانسی خبری از برکناری این مربی جوان خبر داد. او اگرچه این خبر عجیب را با صراحت اعلام کرد اما صریح‌تر از آن اصول و قوانینی است که اون نشان داد تا چه اندازه به آن پایبند است و هیچ چیزی را بالاتر از این اصول نمی‌داند.

لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا گفته است: "این تصمیم ما پیامی واضح برای تمام کسانی است که برای فدراسیون فوتبال اسپانیا کار می‌کنند تا بدانند که اینجا یکسری قوانین کاری وجود دارد که باید به آنها متعهد بمانند. من احساس نمی‌کنم که به ما خیانت شده است اما مشکل این است که برخی افراد بدون هیچ اطلاعی به فدراسیون فوتبال اسپانیا و در غیاب آن یکسری کارها را انجام داده‌اند و این چیزی است که ما نمی‌توانیم به آسانی از کنار آن بگذریم. سرمربی که هنوز کارمند فدراسیون فوتبال اسپانیا است نمی‌تواند بدون هماهنگی چنین کاری را انجام دهد. من با یکی دو تماس پنج دقیقه‌ای قبل از اینکه خبر قرارداد لوپتگی با رئال مادرید رسانه‌ای شود از ماجرا مطلع شدم. ما مجبور بودیم این تصمیم را بگیریم. برای ما پیروزی تیم ملی اسپانیا مهم است اما چیزهای مهمتری از آن هم وجود دارد، مثل شیوه و تعهد کاری و به همین دلیل لوپتگی را با وجود آنکه سرمربی تراز اولی است، اخراج می‌کنیم. می‌دانم که از من انتقاداتی خواهد شد؛ مهم نیست، هر اتفاقی می‌خواهد بیفتد اما برای من رعایت ارزش‌های فدراسیون مهمترین چیز است. برای لوپتگی آرزوی موفقیت می‌کنم اما ما نمی‌توانیم اجازه دهیم با وجود اتفاقاتی که افتاده او به کارش ادامه دهد چون این بی‌مسئولیتی ما را نشان می‌داد".

بلافاصله پس از این تصمیم فرناندو هیرو جانشین لوپتگی می‌شود تا فدراسیون فوتبال یکی از مدعیان این جام و غول‌های فوتبال دنیا نشان دهد که چگونه می‌توان در عین پایبندی به اصول و قوانین، می‌توان نظم و سرعت هم داشت. لوپتگی در حالی اخراج شد که به گفته اهالی فدراسیون فوتبال اسپانیا تا 5 دقیقه قبل از اعلام خبر، آنها از این تصمیم اطلاعی نداشتند. او در کارنامه خود در لاروخا هیچ شکستی نداشت و مردم اسپانیا برای موفقیت تیمشان در روسیه روی او حساب ویژه‌ای باز کرده بودند. اخراج لوپتگی در حالی صورت گرفت که گفته می‌شود بازیکنانی چون اینیستا و راموس برای ادامه فعالیت سرمربی تیم تا پایان جام جهانی پادرمیانی کرده و خواستار خویشتن‌داری رئیس فدراسیون بودند اما روبیالس با اخراج ناگهانی وی اقتدار خود و فدراسیونش را نشان داد.

این تصمیم موافقان و مخالفان زیادی را به همراه داشته اما احتمالا بیش از هر کسی به تیم‌های گروه ب که تیم ایران هم در آن قرار دارد، امید می‌بخشد تا به کسب نتیجه بهتر مقابل این تیم فکر کنند. فراتر از همه این اتفاقات، پایبندی به اصول و اعتقادات در فوتبالی که سبک‌های نوین و مدرن را به دنیا ارائه کرده، مهمترین و جذابترین داستانی است که می‌توان به آن پرداخت و از آن آموخت.

* عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار