PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳

علیرضا جهانبخش، بازیکن تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه آزد آلکمار هلند با امضای قراردادی پنج ساله به تیم برایتون انگلیس پیوست. هافبک توانمند و خوش آتیه تیم ملی ایران هشتمین بازیکنی است که در پنجره تابستانی به این باشگاه سرشناس لیگ برتر جزیره اضافه می شود. سایت رسمی باشگاه برایتون با انتشار ویدیویی از علیرضا جهانبخش خطاب به هواداران این تیم نوشت: «این همان بازیکنی است که انتظارش را می کشیدیدآنچه قطعی به نظر می رسد این است که گرانترین قراردادی است که در تاریخ این باشگاه به امضا رسیده است.

کریس هاتن، سرمربی تیم برایتون ضمن ابراز خرسندی از جذب ملی پوش ایرانی گفته است: «علی بازیکنی است که ما از چند سال پیش او را زیر نظر داشتیم. مهارت های چندگانه و قابلیت بالای او برای بازی در پست های مختلف می تواند ما را از نظر تهاجمی قوی تر کندآقای گل فصل گذشته لیگ حرفه ای فوتبال هلند پس از امضاء قرارداد در مصاحبه اختصاصی با دوربین باشگاه برایتون گفت: «واقعا از پیوستن به برایتون خوشحالم. واقعا مشتاق ملاقات با مسئولان و بازدید از امکانات باشگاه بودم. سه سال پیش فرصت پیوستن به برایتون را داشتم و با اینکه می‌دانستم حضور در این تیم فرصت خوبی برای من خواهد بود اما احساس کردم هنوز زمان مناسبی برای حضور در فوتبال انگلیس نیست. پس از سه سال به اینجا آمدم و واقعا مشتاق آغاز تمریناتم و ملاقات با همبازیان جدیدم هستم. یکی از دلایلم برای انتخاب برایتون، احساس خوبی است که نسبت به این باشگاه و جو اطرافش داشتم بود. سه سال پیش چیز زیادی راجع به برایتون نمی‌دانستم اما الان اطلاعات زیادی دارم. این دلایل باعث شد که این باشگاه شگفت‌انگیز را انتخاب کنم. فصل پیش نتایج و بازی‌های برایتون را دنبال می‌کردم. در پایان فصل پیش تصمیم به ترک آلکمار گرفتم و با افراد مورد اعتمادم برای انتخاب تیم بعدی خودم مشورت کردم. اکثر آنها نظر مثبتی نسبت به برایتون داشتند». سرمربی برایتون هم اعتراف کرد چندین سال است جهانبخش را زیرنظر دارد

برایتون؛ باشگاه 116 ساله

این باشگاه انگلیسی بیش از یک قرن پیش یعنی در 24 ژوئن سال 1901 میلادی تاسیس شده و یکی از قدیمی ترین باشگاه های کشور انگلیس به شمار می آید. دوره ی اوج این باشگاه در بین سال های 1979 تا 1983 بود؛ جایی که موفق شدند همراه با منچستریونایتد به فینال اف ای کاپ (جام حذفی انگلیس) برسند. آنها در بازی اول با شیاطین سرخ به نتیجه ی 2-2 به تساوی رسیدند، اما در بازی تکراری با شکست سنگین چهار بر صفر مغلوب شدند. از سال 1920 در لیگ‌های سراسری انگلستان حضور یافته است. از آن زمان تا کنون، برایتون 7 فصل در سطح چهارم، 55 فصل در سطح سوم، 24 فصل در سطح دوم و 5 فصل در سطح اول فوتبال انگلیس حضور داشته است. پیش از صعود به لیگ برتر در سال 2017، برایتون تجربه حضور در لیگ برتر در ساختار جدید این لیگ را نداشت، هر چند حدفاصل سال‌های 1979 تا 1983، این تیم در 4 فصل متوالی در سطح اول فوتبال انگلیس در آن زمان حضور یافته بود.

دوران جدید از 2009

پس از رفت‌وآمدهای متوالی بین سطح دوم و سوم فوتبال انگلیس، از سال 2009 وضعیت برایتون دچار تغییرات محسوسی شد. مدیریت جدید باشگاه اقدام به ساخت ورزشگاه جدید کرد و در نقل و انتقالات تابستانی نیز چند بازیکن جدید به این تیم اضافه شدند. مالک جدید باشگاه با سرمایه‌گذاری 93 میلیون پوندی استادیوم جدید این تیم «فالمر» را در سال 2011 افتتاح کرد، ورزشگاهی با 30750 صندلی که فصل گذشته به طور میانگین 30402 نفر در هر بازی در آن حضور داشته‌اند. همچنین از سال 2009 گوستاوو پویت بازیکن سابق چلسی و تاتنهام به عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب شد و در دومین فصل حضور در این تیم موفق شد برایتون را بعد از 5 سال به چمپیونشیپ برگرداند. برایتون با پویت در نخستین فصل حضور در چمپیونشیپ دهم شد و در دومین فصل عنوان چهارمی را به دست آورد، هر چند در پلی‌آف صعود به لیگ برتر ناکام ماند.

سکان هدایت در دست یک ایرلندی سخت‌گیر

کریس هاتن 59 ساله هدایت برایتون را بر عهده دارد. وی که در دوران بازی 13 سال برای تاتنهام به میدان رفته از زمستان 2015 هدایت این تیم انگلیسی را برعهده داشته است. وی در نخستین فصل حضور خود در برایتون این تیم را در جهنم چمپیونشیپ (سطح دوم فوتبال انگلیس) حفظ کرد، در فصل دوم به رغم کسب مقام سوم، در پلی‌آف صعود به لیگ برتر همراه با این تیم ناکام ماند، در سومین فصل حضور در این تیم، با کسب رده دوم لیگ موفق شد برایتون را برای نخستین بار به لیگ برتر انگلیس (در ساختار جدید این لیگ) برساند. در مورد هاتن گفته شده که وی به نظم و دیسیپلین بسیار اهمیت می‌دهد و در تمرینات مربی بسیاری سخت‌گیری است، هر چند جهانبخش که سابقه کار با کروش را داشته کار چندان دشواری در تمرینات این مربی ایرلندی پیش رو نخواهد داشت.

پانزدهمی لیگ، شروعی قابل قبول

این تیم برای اولین بار فصل گذشته در لیگ برتر انگلیس شرکت کرد. این تیم با پیروزی مقابل مقابل ویگان به عنوان یکی از دو تیمی که سهمیه صعود مستقیم در لیگ برتر را بدست می‌آوردند، راهی لیگ برتر شد. تیم فوق در نخستین تجربه لیگ برتری، برایتون فصل گذشته عنوان پانزدهمی لیگ برتر را کسب کرد. 9 پیروزی، 13 تساوی و 16 شکست فصل گذشته در کارنامه لیگ برتری این به ثبت رسید. 7 برد از 9 برد برایتون در فصل گذشته در ورزشگاه خانگی این تیم حاصل شد و حتی بزرگانی چون منچستر یونایتد و آرسنال نیز در این ورزشگاه تن به شکست دادند. در جام اتحادیه نیز برایتون پس از شکست دادن کریستال پالاس، میدلزبورو و کاونتری سیتی، در یک چهارم نهایی مقابل منچستر یونایتد شکست خورد و از این رقابت‌ها کنار رفت.

همه انتظار داشتند تیم یک آسانسور باشد اما شاگردان کریس هوتون در اولین فصل بازی در لیگ برتر نمایش خوبی داشتند و در نهایت قبل از هفته پایانی بقای خودشان در لیگ را قطعی کردند. حالا برایتون در دومین فصل حضور در بالاترین سطح فوتبال جزیره آرزوهای بزرگی در سر دارد و ارتقای رتبه پانزدهم فصل قبل را مدنظر قرار داده است. به همین دلیل، تونی بلوم، مالک متمول باشگاه در فصل نقل‌وانتقالات به تکاپو افتاد و با خرید بازیکنی مثل جهانبخش، می‌خواهد به ماجراجویی‌هایش در لیگ برتر ادامه دهد.

بازیکنان مشهور

متیو رایان دروازه‌بان تیم ملی استرالیا، دروازه‌بان اصلی برایتون است. لوئیس دانک مدافع میانی 26 ساله که تمام دوران فوتبال خود را در برایتون سپری کرده یکی از بازیکنان اصلی تیم است که برخی منابع از علاقه آرسنال به جذب این بازیکن خبر داده‌اند. شین دافی مداقع تیم ملی ایرلند و ازکیل اسکلوتو مدفع کناری اسبق اینترمیلان و تیم ملی ایتالیا نیز در خط دفاعی برایتون حضور دارند. در خط میانی دله استفنز انگلیسی، پاسکال گروس آلمانی، دیوی پروپر هلندی که در تیم ملی این کشور نیز بازی کرده حضور دارند و آنتونی ناکارت فرانسوی و سولی مارچ انگلیسی نیز گزینه‌های اصلی حضور در کناره‌ها هستند. گلن مورای 34 ساله نیز نفر اول خط حمله برایتون طی 2 فصل اخیر بوده و خوزه ایزکیدرو که در جام جهانی 2018 عضو تیم ملی کلمبیا بود نیز دیگر مهاجم برایتون به شمار می‌رود.

رکوردشکنی علیرضا

قرارداد 25 میلیون یورویی جهانبخش با برایتون، چندین رکورد را جابه‌جا کرد. جهانبخش حالا گران‌ترین بازیکن تاریخ این باشگاه 116 ساله است. یک انتقال شایان‌توجه در فوتبال انگلیس که بازتاب زیادی در رسانه‌های انگلیسی و بین‌المللی پیدا کرد. او به گران‌ترین فروش باشگاه آلکمار هلند هم تبدیل شد و البته گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران. پیش از این سردار آزمون با ارزش 13 میلیون یورو در مقطعی گران‌ترین بازیکن ایرانی بود.

چرا برایتون؟

س‍ؤال اصلی‌ که برای هواداران ایرانی به وجود آمده این است که چرا جهانبخش برایتون را انتخاب کرد. امیر هاشمی‌مقدم، مدیر برنامه‌های علیرضا جهانبخش پس از نهایی‌شدن انتقال این بازیکن به برایتون عنوان کرد که آژاکس، فاینورد، تیم‌هایی از آلمان، ایتالیا، انگلیس و حتی اسپانیا جهانبخش را می‌خواستند. در این میان دو باشگاه لستر و برایتون با رقم درخواستی 25 میلیون یوروی آلکمار موافقت کردند که در نهایت جهانبخش برایتون را انتخاب کرد. کری شدیدی بین هواداران لستر و برایتون وجود دارد و همین مسئله باعث شد که محبوبیت علیرضا بیشتر شود. هواداران برایتون وقتی فهمیدند علیرضا می‌توانست از باشگاه دیگری پول بیشتری بگیرد اما به تیم آنها آمد، برای او سنگ‌تمام گذاشتند. باشگاه برایتون سه‌سال‌ونیم پیگیر علیرضا بود و سرمربی این تیم هم هر هفته حال علیرضا را می‌پرسید. خب همین مسائل باعث شد تا علیرضا برای آمدن به برایتون علاقه‌مند شود. این را به شما می‌گویم که جهانبخش مثل یک ستاره بزرگ فوتبال دنیا و مثل یک پادشاه به برایتون آمد نه مثل یک بازیکن سرباز یا بازیکن معمولی. برای ما خیلی مهم بود که جهانبخش در باشگاه بعدی‌اش چقدر اعتبار داشته باشد و دیدید که علیرضا به‌عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ برایتون به این تیم آمد». به نظر می‌رسد دلیل اصلی اینکه جهانبخش برایتون را انتخاب کرده، علاقه شدید این باشگاه لیگ‌برتری به اوست. برایتون مدت‌هاست این بازیکن ایرانی را می‌خواهد و مشخص است که در برنامه‌های کریس هاتن، سرمربی تیم نقش مهمی دارد. جهانبخش نشان داده به دنبال انتخاب درست است و به همین دلیل به تیمی رفته که روی او حساب باز کند و بازی‌های زیادی به او برسد.

چالش‌ها

برایتون در ظاهر مقصد جذابی برای جهانبخش نیست. این باشگاه جزو تیم‌های بزرگ انگلیس و حتی متوسط‌هایی مثل فولام، ساوتهمپتون، وستهم و استون ویلا قرار نمی‌گیرد و هم‌ردیف تیم‌های کوچک و نه چندان جذابی مثل ردینگ، چارلتون، واتفورد و ولوز است که هر فصل یا جایی بین رده‌های سیزدهم تا هجدهم لیگ برتر دارند یا بین چمپیونشیپ (لیگ دسته اول) و لیگ برتر در رفت و آمدند. برایتون بازیکن سرشناس ندارد و ورزشگاه خانگی‌اش کمتر از 31 هزار نفر تماشاگر را دربر می‌گیرد. اینجا بندری کوچک در جنوب شرقی انگلیس است که تصاویر سواحل ماسه‌ای آن مخاطب را یاد لوکیشن‌های مربوط به پادشاهی جنوب در سریال بازی تاج و تخت می‌اندازد. شهری با کمتر از 300 هزار نفر جمعیت و مراکز تفریحی کوچک که البته سازگاری با این محیط برای علیرضا چندان عجیب نیست. او در نایمخن و حتی زان استریک به شهرهایی فوق‌العاده کوچک با باغ‌های گل و آسیاب‌های بادی عادت کرده بود و حالا فقط کنار دریا زندگی خواهد کرد و باید با شرایط تازه اقلیمی انگلیس کنار بیاید. برای او جدا از جذابیت‌های لیگ برتر و رودررو شدن با ستاره‌های ریز و درشت تیم‌های لیگ برتری مواجهه با آب و هوای انگلیس می‌تواند یک چالش تازه باشد. شرایطی که حتما در ورزشگاه خانگی برایتون به‌عنوان تیمی از جنوب با دیدارهایی که در خانه تیم‌های شمالی مثل نیوکاسل یا میدلزبورو برگزار می‌شود تفاوت‌های اساسی خواهد داشت.

چهارمین ایرانی لیگ برتر

علیرضا جهانبخش، پس از کریم باقری، آندرانیک تیموریان و اشکان دژاگه چهارمین ایرانی لیگ برتر انگلیس به‌شمار می‌رود. این ستاره 24 ساله در جوانی در لیگ ایران و باشگاه داماش گیلان چهره شد. او در 20 سالگی راهی لیگ هلند شد و پیراهن نایمخن را پوشید. نایمخن به دسته پایین‌تر سقوط کرد؛ اما این سقوط با شکوفایی علیرضا در فوتبال اروپا همراه شد. درخشش جهانبخش در لیگ دسته اول، نایمخن را به لیگ برتر برگرداند. عنوان بهترین بازیکن لیگ هم به علیرضا جهانبخش 21 ساله رسید. او سپس در ادامه مسیر پیشرفت، به آلکمار که تیم بزرگ‌تری است، پیوست. فصل قبل که سومین فصل حضور جهانبخش در آلکمار بود، با 21 گل آقای گل لیگ هلند شد. جهانبخش در همین سال‌های جوانی نشان داده راه پیشرفت را می‌داند. تصمیمات احساسی نمی‌گیرد و می‌خواهد پله‌به‌پله رشد کند. او پس از حضور در انگلیس گفت که پیش از این برایش زود بوده به انگلیس بیاید و الان وقت درخشش در فوتبال جزیره است.

* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار