PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۳۸۱۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
نگاهی به عملکرد و حواشی کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی جاکارتا –پالمبانگ

بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا به پایان رسید که باید در خصوص مدیریت مسئولین و روسای برخی فدراسیون‌ها تامل کرد. مدیرانی که عملکرد خوبی را به نمایش نگذاشتند و حاشیه‌هایی را به وجود آوردند.

جدا از اتفاقات شیرین و خوشایندی که رخ داد از جمله قهرمانی‌های متعدد، رکوردشکنی‌ها، کسب مدال در برخی رشته‌ها برای نخستین بار و حتی اتفاقات تلخ مثل ناکامی تیراندازان، کمانداران، فوتبال و ... اتفاقات حاشیه‌ای در این دوره از بازی‌ها بسیار پررنگ بود. حاشیه‌هایی که کام شیرینی را تلخ کرد. از حذف مصلحتی تیم ملی فوتبال امید به میانمار گرفته تا بازداشت یک خبرنگار صدا و سیما توسط پلیس اندونزی. از بی‌مسئولیتی مدیران در حذف زهرا نعمتی گرفته تا فحاشی مسئولان برای عدم پوشش خبری! از پاروهای پوسیده گرفته تا ازدواج صوری!

اگرچه افتخارآفرینی ورزشکاران و کسب مدال‌های رنگارنگ شادی زیادی را برای ورزش‌دوستان به دنبال داشت، اما حاشیه‌های کاروان ایران در بازی‌های آسیایی این مدال‌آوری را تحت تاثیر قرار داد.با این مقدمه نگاهی به عملکرد و حواشی کاروان ورزشی ایران در جاکارتا داریم که البته جای بحث و بررسی دارد که قطعا مسئولان کمیته ملی المپیک در این زمینه تحقیق و بررسی خواهند کرد.بدون تردید بی نظمی و اتفاقات ناخوشایندی در حاشیه کاروان ورزشی ایران در جاکارتا رخ داد مورد نقد مسئولان ورزش کشور قرار خواهد گرفت . البته با نقدی سالم و دور از هیاهو و بی غرض می شود اشکالات به وجود آمده رفع کرد و بر مشکلات جاری فائق آمد.

-1متاسفانه عدم تسلط برخی روسای فدراسیون های ورزشی به زبان انگلیسی به زیان نمایندگان کشورمان در مسابقات تمام شد. تعدادی از نمایندگان ایران با ناداروی به حق خود نرسیدند و کسی هم در کنارشان نبود که از حق و حقوق نماینده کاروان ایران دفاع کند. عدم تسلط رییس فدراسیون بارها باعث شد که حق نماینده ایران ادا نشود. رییس فدراسیون بلد نبود که از حق و حقوق ورزشکار خود دفاع کند و از آن جا که انگلیسی بلد نبود فقط ناداوری را تماشا می کرد و حرفی برای گفتن نداشت!اگرچه نصرالله سجادی سرپرست باتجربه کاروان ایران در بیشتر سالن ها حاضر می شد و اتفاقا روابط محکم و مثال زدنی با روسای کمیته ملی المپیک آسیا داشت و اگر موردی واجب و موجهه ای وجود داشت باتوجه به شناخت و درایتش نسبت به قوانین و روابط حاکم در بازیهای آسیایی به دور از حاشیه ورود می کرد اما اگر ایشان به عنوان یک خبره ورزشی در محل مسابقه حاضر نمی شد در برخی رشته ها هیچ کسی نبود که مدافع ورزشکار کاروان ایران باشد و از حقوقش را پیگیری نماید. عدم تسلط برخی روسای فدراسیون ها به زبان انگلیسی مشکل بزرگی است که بایستی پیگیری و مرتفع شود.البته بسیاری از روسای فدراسیون ها در جاکارتا حاضر بودند که نحوه مدیریت شان و تسلط آنها به زبان انگلیسی مثال زدنی بود و بارها با ورودشان از شکست ،پیروزی ساختند و اجازه ندادند ورزشکار و مربی شان وارد حاشیه شود. به جهت تسلط و جایگاه قابل احترام شان دیدیم که ورزشکاران شان کمتر از برخی رشته ها با ناداروی مواجه شوند .نمره تعدادی از روسای فدراسیون های ورزشی و نمایندگان شان مثل کشتی ،شنا،شیرجه و واترپلو، ووشو ،تنیس روی میز و ... در بازیهای آسیایی بالا بود و مشخص شد که در این فدراسیون ها بسیاری از أمور اصولی پیگیری می شود.

-2تیم ملی فوتبال امید ایران بعد از یک تساوی مقابل عربستان و برتری مقابل کره‌شمالی برای تعیین صدرنشینی مقابل میانمار رفت، مسابقه‌ای که شروع انتقادات به عملکرد تیم ملی فوتبال امید بود.برنامه کادر فنی این بود تا ملی‌پوشان با این شکست از صدرنشینی در گروه و دیدار با کره‌جنوبی در مرحله بعد فرار کند اما زهی خیال باطل! محاسبه‌ها درست از آب درنیامد و با نتیجه‌ای که عربستان کسب کرد، ایران با وجود باخت مصلحتی، صدرنشین شد دور دوم مقابل کره جنوبی قرار گرفت و با شکست در این دیدار حسرت به دل طلا ماند.اما در این بین محمدامین اسدی سرمنشاء حاشیه‌های تیم ملی بود به طوری که مسئله انضباطی این بازیکن بیشتر از حذف تیم امید به چشم آمد.استوری جنجالی این بازیکن و کارشکنی‌هایی که داشت، کادر فنی را مجبور کرد تا تصمیم به اخراج وی بگیرند. قبل از بازی با کره جنوبی یک پست عجیب از سوی محمدامین اسدی منتشر می‌شود و دقایقی بعد فراگیر شده و در تمامی فضای مجازی درباره آن صحبت می‌شود. این بازیکن اگرچه به دنبال توجیه ماجرا بود اما خیلی دیر شده و کادرفنی و سرپرست تیم نیز به آن ورود می‌کند. تمامی اتفاقات باعث می‌شود تا حمید استیلی با اعلام اینکه این حواشی تکراری باعث اخراج محمدامین اسدی شده، عذر او را بخواهند و بلیت برگشت به تهران را برای او تهیه کنند.

3-حاشیه‌های کاروان ایران به اینجا ختم نمی‌شود و گاف بزرگ مدیریت را می‌توان در حذف زهرا نعمتی از مسابقات انفرادی ریکرو بانوان دید. زهرا نعمتی به عنوان تنها سهمیه بانوان در ریکرو بازی‌های آسیایی شرکت کرد. وی بعد از برتری در دیدار اول، حریفی از اندونزی را در مرحله یک‌هشتم پیش رو داشت، مسابقه‌ای که به خاطر مشکل مدیریتی به آن نرسید و به راحتی بدون مسابقه کنار رفت.صحبت‌های متناقضی از این حذف نعمتی مطرح شد که می‌توان به ناهار رفتن این بازیکن و سرویس بهداشتی اشاره کرد. اگرچه سرمربی تیم ملی و نعمتی در خصوص زمان مطرح شده برای مسابقه مرحله یک هشتم تقصیر را به گردن گرفته‌اند، اما در خصوص دیر رسیدن نعمتی به مسابقه قطعا سرپرست و مدیر تیم اشتباهات فاحشی داشته‌اند. با وجود اینکه مسئولان تیم مطرح کردند به آنها گفته شده مسابقه نعمتی ساعت 14 برگزار می‌شود، اما نگاهی کوتاه به جدول مسابقات می‌توانست از این اتفاق جلوگیری کند.

4-یکی دیگر از حاشیه های کاروان ایران عملکرد ضعیف صداوسیما در این رقابت ها بود. سازمانی که حق پخش کامل رقابت ها را خریداری نکرده بود و بسیاری از رشته های ورزشکاران ایران در طول این رقابت ها روی آنتن نرفت. بدتر از آن اینکه جملگی خبرنگاران اعزامی صداوسیما فاقد آی دی کارت بودند و همین سبب شده بود مجبور باشند برای تهیه گزارش با آی دی کارت های جعلی و غیر وارد سالن ها شده و به شکل پنهانی و از روی سکوها با نرم افزارهای موبایلی گزارش تهیه کنند. اتفاقی تلخ و غیرقانونی که بارها و بارها با تذکر مسئولین برگزاری بازی ها مواجه شد و در نهایت به اخراج خبرنگاران صداوسیما از سالن ها و در نهایت بازی ها منجر شد. اتفاقی که در حاشیه رقابت های کبدی رخ داد و نماینده صدا و سیما در هجدهمین دوره بازی های آسیایی به خاطر استفاده از آی دی کارت شخص دیگر و ورود غیرقانونی به محل برگزاری رقابت های کبدی این دوره از بازی ها، پس از چند بار تذکر بالاخره از سوی پلیس اندونزی بازداشت شد. 

-5مردان روئینگ‌سوار کشورمان در بازی‌های آسیایی ناکام بودند و نتوانستند از ماده‌ها مختلفی که شرکت کرده بودند، مدالی از آبهای پالمبانگ صید کنند. بعد از پایان این بازی‌ها دلایل ناکامی افشا شد که می‌توان به نداشتن قایق به عنوان یک مورد اشاره کرد. ورزشکاران کشورمان در مصاحبه‌های خود اعلام کردند برای بازی‌های آسیایی از مالدیو به صورت قرضی قایق گرفته اند این در حالی است که گفته شده بود قایق‌های ورزشکاران اجاره گرفته شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.بعد از پایان مسابقات نیز در بخش بانوان، بهناز مرادخانی مربی بانوان در مصاحبه خود از پاروهای پوسیده بانوان صحبت کرد و استرسی که ورزشکاران در این دوره کشیده بودند. با وجود اینکه اهمیت بازی‌های آسیایی از قبل برای همه تشریح شده بود مشخص نیست چرا قایقرانان با وجود این مشکلات به اندونزی سفر کرده بودند.

-6ماجرا تیراندازی در نوع خود بی‌نظیر و عجیب بود. اگرچه در جریان بازی‌های آسیایی حاشیه‌ای دامن فدراسیون تیراندازی را نگرفت، اما با پایان مسابقات و ناکامی تیراندازان، پرده‌ها از دلایل این نتایج ضعیف برداشته شد.تیراندازان اعلام کردند قبل از مسابقات از ساعت 18 اجازه خروج از خوابگاه را نداشته‌اند و از کلمه زندانی شدن استفاده کرده‌اند، موضوعی که به گوش کمیته ملی المپیک رسید. البته فدراسیون تیراندازی اعلام کرد به خاطر امنیت ورزشکاران این کار صورت گرفته و ورزشکاران نیز زندانی نشده‌اند.این پایان ماجرای تیراندازی نبود و اعزام ورزشکاران از پالمبانگ به کره برای شرکت در مسابقات جهانی و کسب سهمیه المپیک نیز حاشیه‌ دیگری را به وجود آورد. زمانی که ملی‌پوشان تپانچه راهی چانگ‌وون کره جنوبی شدند، الکساندر سماکین سرمربی خارجی تپانچه به دلیل عدم صدور ویزا مدتی را در پالمبانگ ماندگار شد.بعد از اتفاقات عجیبی که در این خصوص رخ داد و با رایزنی مسئولان فدراسیون تیراندازی با سفارت کره جنوبی در ایران، بالاخره سماکین به کره رسید.

7-کبدی با وجود افتخاراتی که داشت (طلای تیم مردان و زنان) هم بی‌نصیب از حواشی نبود. اورسجی رئیس فدراسیون کبدی که برخی از روسای هیات‌ها را با خود همراه کرده بود در دهکده ورزشکاران به دلیل ورود غیرقانونی بازداشت شد که با وساطت نصرالله سجادی سرپرست کاروان آزاد شد. وی البته در جریان بازی تیم بانوان و شکست آنها مقابل چین‌تایپه داد و فریادهایی داشت که از دید رسانه‌ها پنهان نماند.

8-کیانوش رستمی مدتهاست که بدل به یک جزیره جدا افتاده در وزنه برداری شده که تنها تمرین و مسابقه می دهد. قهرمان المپیک ریو که در بازی‌های 2016 بدون مربی در مسابقات حضور داشت، در بازی‌های آسیایی نیز به دلیل اینکه مربیان ایرانی را قبول ندارد، به تنهایی در مسابقات شرکت کرد که نتیجه آن چیزی نبود جز "اوت شدن".

در بازی‌های المپیک ریو، رستمی با حمایت و کوچینگ علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه انتخاب می‌کرد و روی تخته می‌رفت اما در بازی‌های آسیایی حتی علی مرادی نیز در کنار او حضور نداشت و رستمی به تنهایی تمرین می کرد، وزنه ها را انتخاب می نمود و روی تخته می رفت و وزنه می زد تا ثابت کند در وزنه برداری هیچکس را قبول ندارد. نتیجه این تفکر و این تنهایی، اوت شدن از بازی های آسیایی بود تا رستمی در نهایت هم دست خالی از جاکارتا بازگردد.

به نظر می‌رسد بازی‌های آسیایی راهی بود تا بی‌تدبیری برخی از مدیران ورزشی رو شود. این امید می‌رود مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در انتخاب روسای فدراسیون‌ها به گونه‌ای عمل کنند تا در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

-9مورد تاسف برانگیزی که در حاشیه مسابقات نمایندگان کشورمان در رشته های انفرادی دیده شد ادبیات غیر ورزشی برخی مربیان بود! متاسفانه بارها از محل رقابت های نمایندگان ایران گزارش شد که فلان مربی هنگام مسابقه ورزشکار خود از الفاظ ناشایستی استفاده کرده و گاهی هر چه به زبانش می آمده نثار ورزشکار کرده است.همه می دانند که اخلاق در ورزش ما اهمیت بالایی دارد و تمامی پیشکسوتان به نام ورزش ایران به حفظ اخلاق و دوری از الفاظ ناشایست در محیط ورزشی تاکید داشته اند. چه می شود که برخی مربیان، شان و جایگاه نماینده ایران در میادین بین المللی را رعایت نمی کنند ؟اینها جای سئوال دارد و امیدواریم روسای برخی فدراسیون در این زمینه ورود کنند و لااقل از اعزام مربی بد دهن به رویداد بزرگی مثل بازیهای آسیایی خودداری نمایند. فردی به عنوان مربی به بازیهای آسیایی اعزام می شود نماینده کاروان ورزشی ایران است و بایستی از همه بیشتر مراقب گفتار و رفتارش در مسابقات باشد و از بسیاری اعمال غیرورزشی دوری بورزد.گرچه مربیان فهیم و کاربلد هم مثل پیمان فخری سرمربی تیم ملی شمشیربازی داشتیم که در برخورد حرفه ای با حریفان و شاگردانش زبانزد بود و طوری در طول بازیهای حساس تیمش رفتار می کرد که جای تحسین داشت و نمایانگر یک مربی حرفه ای فهیم بود.

-10 دوراندیشی برخی فدراسیون ها مثل تنیس روی میز و واترپلو ثمره داد و کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی را صاحب مدال کرد.اتفاق خوبی که نمایانگر برنامه ریزی و حرکت رو به جلوی این دو فدراسیون را نشان می دهد.در حالی که در برخی فدراسیون های ورزشی دیدیم که روسای شان بی جهت پیش از اعزام قول کسب مدال را دادند و گفتند اگر تعداد نمایندگان شان در جاکارتا بیشتر باشد می توانند روی سکو بروند اما آنچه رقم خورد ناکامی محض و بی خبری روسا و کادرفنی شان از حریفان بود.امیدواریم در دوره بعدی بازیهای آسیایی در این زمینه تحقیق و مطالعه شود تا برخی رشته ها تعدادی ورزشکار به رقابت ها گسیل نکنند و آورده ای هم از بازیها نداشته باشند.

* کیوان طباطبایی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دلگیر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
0
0
کیوان جان نوشتن برخی مسائل صحیح نیست خبرنگار نباید هر چه دیذ منعکس کند
مظاهری
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
0
0
آقا کیوان نوشتن هر موضوعی کار ژورنالیستی نیست برادر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار