PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹
یادداشت نماینده کیهان ورزشی از جاکارتا
مراسم افتتاحيه بازيهاى پاراآسيايى در ورزشگاه "جى بى كا ارنا" يا "گلورا بونگ كارنو" برگزار شد.
کیهان ورزشی-

بازيهاى پاراآسيايى جاكارتا ٢٠١٨ از امروز با برگزارى مراسم افتتاحيه رسما آغاز شد. اين سومين دوره بازيهاى پاراآسيايى است، رقابت هايى ورزشى كه هدفش بالاتر از ورزش ايجاد اميد و نشاط براى معلولان قاره كهن است.

در بازيهاى پاراآسيايى؛ رقابت، كسب مدال، بردن و باختن مهم است اما مهمتر از آن دور كردن معلولان از كنج انزوا و بازگرداندن آنها به بطن جامعه است.

مراسم افتتاحيه بازيهاى پاراآسيايى امشب به وقت جاكارتا و امروز به وقت تهران در ورزشگاه "جى بى كا ارنا" يا "گلورا بونگ كارنو" برگزار شد. ورزشگاهى كه با ظرفيت ٧٨ هزار نفر ، يكى از بزرگترين ورزشگاه هاى جهان به شمار مى رود.

جي بى كا ارنا مثل ورزشگاه ازادى خودمان پير و فرسوده است اما براى اين مسابقات حسابى نو نوار شده ؛ از رنگ اميزى نماى بيرونى ورزشگاه گرفته تا تعمير سرويس هاى بهداشتي، نصب صندلى هاى رنگى ، نور پردازى زيبا و ... از كارهايى است كه در ورزشگاه اصلى جاكارتا انجام شده است.

شهر هم مثل ورزشگاه پس از استراحت يك ماهه بعد بازيهاى آسيايى، حالا براى ميزبانى از معلولان ورزشكار آماده شده است. در سرتاسر جاكارتا از فرودگاه گرفته تا ساختمان هاى بزرگ و اتوبان هاى شهر، همه جا تصاويرى ديده مى شود كه نماد و نشان بازيهاى پاراآسيايى است. 

در مراسم افتتاحيه خلاصه اى از تاريخ اندونزى با معرفى اديان مختلف، آداب و سنن آغاز شد. 

در طول برگزارى مراسم تقريبا نيمى از ورزشگاه خالى بود ولي آنهايي كه حضور داشتند با تشويق هاى منحصر به فرد خود شور و حال خاصي به افتتاحيه داده بودند.

مراسم رژه با ورود تيم افغانستان آغاز شد. نكته جالب در رژه افغان ها پوشيدن لباس هاى محلى توسط ورزشكاران مرد اين كشور بود.

بزرگترين كاروان هاى رژه از آن اندونزى و چين بود. پس از اين دو كشور، ايران بزرگترين كاروان را داشت كه با پرچمدارى ساره جوانمردى وارد ورزشگاه شد.

نقطه عطف مراسم آنجايي بود كه ورزشكاران فلسطين وارد ورزشگاه شدند، تماشاگران اندونزيايى به حدى آنها را تشويق كردند كه گويى ورزشكاران خودشان وارد "جى بى كا آرنا" شدند.

در مراسم رژه احترام موج ميزد؛ افراد زيادي كه در وسط زمين حلقه انسانى تشكيل داده بودند، به محض عبور پرحم هر كشور از مقابلشان، تا كمر خم ميشدند تا احترام به پرچم هر كشور در حد اعلا رعايت شود.

در قسمت پايانى كه اتفاقا تاثيرگذارترين هم بود، رئيس جمهور اندونزى دعوت يك كودك معلول را پذيرفت، از جايگاه ويژه به وسط زمين رفت. "جوكو ويدودو" يا همان "جوكوى رئيس جمهور" به همراه كودك معلول و ورزشكار ديگرى كمان در دست گرفتند و به سمت ستونهاى پوشالى تير پرتاب كردند تا با خراب كردنشان ، واژه ABILITY ( قدرت يا توان) نمايان شود.

با برگزارى مراسم افتتاحيه رسما سومين دوره بازيهاى آسيايى آغاز شد تا جاكارتا خود را آماده يك هفته دشوار كند، "دشوار" يى كه مقابل مردم سخت كوش و مهربان اندونزى چاره اى جز تسليم شدن ندارد. 

نخستين نكته مهم كه در ميزبانى جاكارتا مى توان به آن اشاره كرد زير ساخت هاى نسبتا مناسب است تا اندازه اى كه مى شود از حالا حدس زد اين شهر خود را آماده ميزبانى رقابت هاى مهمى چون المپيك مى كند،اتفاقى كه شايد دو يا سه دهه بعد رخ دهد.

جدا از امكانات ورزشى، هتل هاى مناسب و سيستم حمل و نقل در نظر گرفته شده براى بازيها، از ديگر امتيازات مثبت ميزبان در موضوع زيرساخت هاست.

در جاكارتا به مانند اينچئون ، گوانگجو ، دوحه و شهرهاى ديگرى كه ميزبان بازيهاى آسيايى بودند، والنتينرها يا همان نيروهاى داوطلب حضورى پرشمار و فعال دارند.نيروهايى كه سن و سال كمى دارند، سن و سال شان از ١٣، ١٤ شروع و حداكثر به ١٨ يا ١٩ ختم مى شود.

بسيارى از انها با زبان انگليسي آشنايى دارند ولو اندك، با مهمانان خيلى محترمانه برخورد مى كنند. هر كارى از دستشان بربياييد انجام مى دهند، از راهنمايى براى حضور در سالن مسابقات تا گرفتن تاكسي با نرم افزار گِرب(gerab) كه چيزى شبيه اسنپ يا تپسى خودمان است. 

به نظر ميرسد ميزبان با جذب رايگان نيروهاى داوطلب تلاش مى كند حس مسئوليت پذيرى را از سنين نوجوانى در وجود انان پرورش دهد و انقدر اين كار را خوب انجام داده كه كمترين نيروهاى امنيتى در محيط هاى ورزشى ديده مى شود؛ درست برعكس كشور خودمان! 

در جاكارتا وقتى نيروهاى داوطلب وظايفشان را به نحو احسن انجام ميدهند و رضايت قريب به اتفاق مهمانان را جلب مى كنند، انسان تازه اثرات مثبت اعتماد به نيروهاى جوان را متوجه مى شود و  ناخودآگاه اين موضوع به ذهنش خطور مى كند كه چرا بزرگان ما در صحبت هايشان بارها و بارها بر لزوم اعتماد به جوانان و استفاده از ظرفيت عظيم آنها تاكيد مى كنند.

نكات مثبت در ميزبانى اندونزى بيشمار است كه اگر قرار بر برشمردن همه آنها باشد مى توان مثنوى هفتاد من كاغذ نوشت.

اميد مى رود مسئولان ورزش به ويژه وزير كه هم اكنون هم در جاكارتا حضور دارد، با نگاه موشكافانه از نكات مثبت براى ورزش خودمان بهر بردارى كنند. 

درست است كه با وضعيت موجود برگزارى بازيهاى آسيايى در تهران يا شهرهاى ديگر كشورمان امرى دشوار باشد اما اين بازيها در دل خود نكات فراوانى دارند كه قطعا به كار ورزش و ورزشكاران ايران مى آيد.

محمود محمدى
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار