PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۴۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
گفت و گوی صمیمانه سرمربی قهرمان لیگ برتر بسکتبال با کیهان ورزشی
مربی دهه شصتی پالایش نفت آبادان با قهرمانی تیمش در مسابقات لیگ برتربسکتبال یک شبه، ره صد ساله رفت و نامش را بر سر زبان ها انداخت . «حماد سامری » مربی خوب و بی ادعای بسکتبال آبادان که در لحظه لحظه این گفت و گو با متانت خاصی به سئوالات ما پاسخ می داد ، به دفعات عنوان کرد که دوست دارد در جایگاهی باشد که استحقاق آن را دارد و قصد ندارد به جریانات ناسالم ملحق شود و به قول معروف مربی سفارشی باشد . گپ و گفت ما با «حماد سامری » در پی می آید :

*قبل از هرچیز اسم شما را در رسانه ها «حماد » و «هماد » می نویسند . کدام درست است ؟

- «حماد » درست است چون از واژه «حمد» می آید ولی متاسفانه در شناسنامه ام «هماد » نوشته شده است .

*اصالتا آبادانی هستید ؟

-پدر و مادرم متولد آبادان هستند اما با شروع جنگ در سال 59 به شیراز نقل مکان کردند که من هم سال 60 در شیراز متولد شدم.

*متاهل هستید ؟

- بله و یک دختر دوازه ساله به نام «آتریسا» دارم .

*خودتان در چه سطحی بازی می کردید ؟!

- من در تمامی رده ها از مینی بسکتبال تا بزرگسالان در استان فارس حضور داشته ام . در تیم های شیرازی شهرداری ، آبفا و مقاومت که به خاطر اسپانسر مدام اسامی شان عوض می شد بازی می کردم .

*چهره اول بسکتبال این روزهای کشور شده اید ، چند بار طی این روزها مصاحبه کرده اید ؟

-این لطف شماست . من خودم را کوچکتر از این می دانم که بخواهم لقب چهره اول بسکتبال را داشته باشم ولی بعد از قهرمانی تیم پالایش نفت آبادان مصاحبه های زیادی از طریق رسانه های مختلف با من انجام شده که از همه آن ها متشکرم که من را قابل دانسته اند .

*شما اولین مربی دهه شصتی هستید که به این عنوان دست پیدا کرده اید و به نوعی رکورددار به حساب می آیید . از سوابق مربی گری تان هم برایمان بگویید :

- بله همین طور است . سال 1380 و در سن بیست سالگی با حضور در رده های پایه ژیرکوی شیراز وارد دنیای مربی گری شدم . سال های 85 و 86 سرمربی تیم دسته اولی آس شیراز بودم که توانستیم سهمیه حضور در لیگ برتر را کسب کنیم که البته وقتی وارد لیگ برتر شدیم من را کنار گذاشتند . سال 89 به آبادان آمدم و دوباره در دسته اول سرمربی تیم آبادان شدم و توانستیم جواز حضور به لیگ برتر را به دست بیاوریم . 5 سالی هم هست که در لیگ برتر هستیم که ثمره آن دو نایب قهرمانی و یک قهرمانی و یک سومی غرب آسیا بوده است .

* مدرک مربی گری تان چیست ؟

- مدرک ملی مربی گری بسکتبال را دارم .

*باتوجه به این که کارشناسان کمترین بختی را برای قهرمانی تیم شما قائل نبودند ، موفق به برهم زدن معادلات و کسب این عنوان بزرگ شدید . چه روندی را طی کردید ؟

- ببینید به هر حال اول فصل و با توجه به یارگیری ها، گمانه زنی هایی در مورد تیم قهرمان می شود . تا کنون هیچ تیمی بدون یار خارجی حتی موفق به رسیدن به فینال هم نشده بود . ما با توجه به بخش نامه ای که وزارت نفت صادر کرده بود اجازه بستن قراداد با بازیکنان خارجی را نداشتیم .با توجه به کاهش شدید بودجه و با 40 درصد قراردادهای سال قبل مجبور بودیم تیم را ببندیم که در این شرایط هیچ کس فکر قهرمان شدن ما را نمی کرد . خوشبین ترین کارشناسان جایگاهی بهتر از عنوان چهارم را برای ما متصور نبودند . شما اگر مصاحبه های من در طول فصل را مرور کنید متوجه خواهید شد که هیچ گاه از کاستی ها و مشکلات صحبت نکردم و اتفاقا سعی کردیم با تمرین ، تلاش و کار بیشتر نداشته هایمان را جبران کنیم . قصد داشتیم شخصیت را در تیممان حفظ کنیم و دنبال بهانه تراشی نباشیم . شاید همین باعث شد که بچه های تیم همیشه خودشان را در بالاترین سطح نگه می داشتند تا به عنوان یک مدعی مطرح باشند .

*بودجه تیمتان برای فصلی که گذشت چه قدر بود ؟

- عنوان کردن این مسائل بر عهده مدیریت باشگاه هست و من اجازه ندارم در این مورد صحبت کنم ولی فکر می کنم با توجه به شنیده ها از نظر بودجه ما در مکان چهارم باشیم .

* از جشن قهرمانی تان بگویید و این که چه کسی پیشنهاد زدن عینک «Ray-Ban » را داد ؟

- همه بازیکنان در این طرح مشارکت داشتند و از قبل این عینک ها را تهیه کرده بودند . رفاقت و همدلی بچه ها در طول این سال و پیوندی که با فرهنگ آبادان پیداکرده اند ، باعث شد این حرکت جالب را انجام دهند ولی اگر اشتباه نکنم وحید حاجیان این پیشنهاد را داده بود که اعضای تیم هم خیلی استقبال کردند واتفاقا به نظرم خیلی جالب بود .

*3،4 ماه دیگر مسابقات باشگاه های آسیا پیش روی شماست . چه برنامه ای برای این تورنمنت دارید ؟ البته ، در یک مصاحبه گفته بودید که سر نخواستن من دعواست ...

-(می خندد ) واالله یکی از خبرنگاران از من پرسید از جایی پیشنهاد داری که من این جواب را دادم .چون معمولا در بسکتبال بازیکنان و کادر فنی برای یک فصل قراداد می بندند و معمولا با اتمام فصل قراردادهای ما هم به پایان می رسد . به هر حال تصمیم با مدیریت باشگاه است که چه صلاحدیدی را باتوجه به سیاست ها و بودجه مورد نظر داشته باشد .همان طور که مطلع هستید تیم های برتر هر مسابقه می توانند در باشگاه های آسیا شرکت کنند که معمولا قهرمانان هر کشور وارد این بازی ها می شوند که این رقابت ها سطح بالایی دارد . من شنیده ام که نمایندگان کشورهای کره جنوبی ، چین ، لبنان و... که بسیار قدرتمند هستند حضور پیدا می کنند . با توجه به این که یک تیم نماینده ایران است و این افتخار نصیب آبادان شده ، باید با بهترین امکانات و شرایط شرکت کند . چون اینجا دیگر بحث آبادان نیست و نماینده ایران مطرح است . امیدوارم مسئولان ، این اهمیت را درک کنند تاان شاء الله یک تیم خوب و پرقدرت روانه این بازی ها شود .

*استقبال مردم آبادان در طول فصل از مسابقات تیم شما چه طور بود ؟

-درجه یک (با تاکید ) ، شاید اول فصل با توجه به این که حساسیت ها کمتر بود حضور تماشاگران هم کمرنگ تر بود ، ولی هرچه از مسابقات می گذشت ، حضور تماشاگران هم چشمگیر تر می شد به نحوی که در بازی های پلی آف سنگ تمام گذاشتند . برای فینال جمع کثیری از مردم پشت درهای ورزشگاه مانده بودند .

*برای مسابقه فینال چه قدر جمعیت آمده بود ؟

- ورزشگاه ما حدود 800 صندلی برای نشستن دارد ولی فکر می کنم بالای 1200 نفر برای تماشای مسابقه فینال در ورزشگاه حضور داشتند . این مساله نشان داد که آبادان به یک ورزشگاه با ظرفیت بالاتر نیاز دارد که مردم بیشتری بتوانند برای تشویق تیم محبوبشان حضور پیدا کنند .

*برخورد مردم با شما بعد از قهرمانی چه طور بود؟

- در این چند روز ، شهر حال و هوای خاصی پیداکرده . بچه های تیم به هر کجا که می روند با بهترین برخورد از طرف مردم مواجه می شوند . به بازیکنان هدیه می دهند و رفتارشان ما را شرمنده می کند . خدا را شکر می کنم که توانستیم وسیله ای شویم برای شادی مردمی که بعد از این اتفاقات اخیر خیلی ناراحت بودند.

*تیم پالایش نفت آبادان چند بازیکن بومی دارد ؟

8- بازیکن بومی داشتیم که 6 نفر آن ها در لیست 15 نفره ما بودند .

*سطح کیفی لیگ امسال را چه طور ارزیابی می کنید ؟

-معتقدم با توجه به مشکلات مالی تیم ها سطح کیفی مسابقات ، سال به سال تنزل پیدا می کند . بازیکنان خارجی خوب به دلیل نوسانات نرخ ارز وارد لیگ ایران نمی شوند . اسپانسرها روزبه روز ضعیف تر می شوند و به نظرم این مسائل ، کیفیت لیگ را تحت الشعاع قرار می دهد . البته با توجه به شرایط موجود ، این مسائل اجتناب ناپذیر است . خودم در مرحله گروهی از کیفیت لیگ واقعا رضایت نداشتم ولی فکر می کنم مسابقات در مرحله پلی آف استاندارد بهتری دست پیدا کرد .

*گلایه هایی داشتید که گفتید فعلا قصد مطرح کرنشان را ندارید . هنوز هم نمی خواهید در این مورد صحبتی کنید ؟

-نمی خواهم با حرف هایی که در دلم است کام مردم را تلخ کنم . به هرحال مشکلاتی بوده و هست که امیدواریم سال آینده این مسائل مرتفع شود که ان شاء الله بتوانیم با شرایط بهتری تیمداری کنیم .

* شغلی به غیر از بسکتبال هم دارید ؟

-ازکودکی در بازار بوده ام و شغل آزاد دارم .

*سقف آرزوهای ورزشی شما کجاست ؟

- هدفم این است که تاجایی که می توانم مفید باشم و بتوانم کار کنم . دنبال این نیستم که بگویم آرزوی مربی گری تیم ملی را دارم یا مسائلی اینچنین . دوست دارم به جایگاهی برسم که لیاقتش را دارم . به طور کل دوست ندارم با زدو بند و یا سفارش به جایی برسم .

*علاقه دیگری به جز رشته بسکتبال دارید ؟

-فوتبال را خیلی دوست دارم و همیشه دنبال می کنم . عاشق «صنعت نفت » هستم . البته بعد از صنعت نفت ،استقلالی هم هستم . بارسلونا هم تیم محبوبم است .

*برزیل چه طور ؟

(با خنده ) مگر می شود آبادانی باشی و برزیل را دوست نداشته باشی .

*امیدواریم موفقیت هایتان ادامه دار باشد.برای حرف پایانی اگر نکته ای به نظرتان می رسد در خدمتیم .

-راستش را بخواهید طی این روزها مصاحبه های زیادی با من انجام شده ولی تا به حال گفت و گوی به این شکل با هیچ رسانه ای نداشته ام . معمولا همه آن ها شبیه به هم بود . از شما و کیهان ورزشی بابت ترتیب دادن این گفت و گو متشکرم .

* کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار