PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۰۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵

مائوریسیو پوچتینو پس از 6 سال سرمربیگری در تاتنهام از هدایت این تیم اخراج شد. دوران پنج سال و نیمه حضور مائوریسیو پوچتینو در تاتنهام بالاخره به پایان رسید و این مربی آرژانتینی اگرچه توانست این تیم را به جمع مدعیان فوتبال انگلیس برساند اما درنهایت در کسب جام ناکام بود و با دو نایب‌قهرمانی در جام اتحادیه و همچنین لیگ قهرمانان اروپا به کارش در این تیم لندنی پایان داد. پوچتینو با نتایج ضعیفی که این فصل گرفت مدیران باشگاه را مجبور کرد او را برکنار و ژوزه مورینیو را جانشین او کنند. ملی‌پوش سابق آرژانتینی حتی پیش از برکناری‌اش هم مشتریان صاحب‌نامی در بین باشگاه‌های بزرگ اروپایی داشت و در تابستان شایعات زیادی درباره احتمال جدایی‌اش از تاتنهام منتشر شد، اما او در لندن ماند تا چند ماه بعد طعم اخراج را بچشد. تاتنهام که فصل گذشته با هدایت پوچتینو به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید وبزرگترین دستاورد این باشگاه لندنی را ثبت کرده بود پس از نتایج این فصل و در وقفه بازی های ملی از سمت خود اخراج شد، تاتنهام در 4 فصل اخیر همواره بین 4 تیم ابتدایی جدول فصل را به پایان رسانده و سهمیه لیگ قهرمانان را بدست آورده بود. پوچتینو که در سال 2014 هدایت این تیم لندنی را بر عهده گرفته بود، در شرایطی اخراج شد که تا سال 2023 با باشگاه تاتنهام قرارداد داشت و قرارداد طولانی مدت وی با تاتنهام، این باشگاه به دلیل برکناری او می بایست مبلغ قرارداد او را تمام و کمال پرداخت کند.

سرنوشت این فصل پوچتینو به شکست انجامید اما هیچ‌کس نمی‌تواند قابلیت‌های فوق‌العاده او به عنوان یک مربی بااستعداد را انکار کند. پوچ دیر یا زود راهی یک باشگاه بزرگ‌تر از تاتنهام خواهد شد. به نظر می‌رسد به زودی یک جنگ بزرگ، برای جذب مرد اخراجی هاتسپر شکل خواهد گرفت و هر باشگاهی که بتواند این مربی مستعد را به دست بیاورد، یک دوران تازه را در تاریخش شروع خواهد کرد.

شروع تاتنهام با پوچه

پوچتینو کار خود را به عنوان سرمربی از ژانویه 2009 و با تیم دوم شهر بارسلون یعنی اسپانیول آغاز کرد. اسپانیول که در آن زمان خطر سقوط به دسته پایین تر لیگ اسپانیا را به شدت احساس می کرد در انتهای فصل توانست با درایت این سرمربی آرژانتینی فصل را با رتبه دهم به پایان رساند. عملکرد او در همین یک فصل به قدری خوب و موفقیت آمیز بود که مسئولین اسپانیول قرار داد او را به مدت سه فصل دیگر تمدید کردند. اما همه چیز برای پوچ باب میلش پیش نرفت و این سرمربی آرژانتینی در سال 2012 و بعد از باخت مقابل ختافه وقرار گرفتن تیمش در انتهای جدول لالیگا به شکل توافقی از این تیم جدا شد. بعد از این اتفاق بسیاری آینده ای برای این آرژانتینی در دنیای مربی گری متصور نبودند اما او با یک انتخاب درست در سال 2013 و بر عهده گرفتن هدایت ساوتهمپتون نام خود را دوباره بر سر زبان ها انداخت. او توانست فصل 2013 را با رتبه خوب هشتمی به اتمام برساند و در آن فصل موفق به پیروزی در برابر تیم های مدعی چلسی و لیورپول نیز شد. بعد از موفقیت در ساوتهمپتون، تاتنهام که آن زمان یک تیم تقریبا معمولی در سطح لیگ جزیره محسوب می شد، در سال 2014 پوچتینو را تحت هدایت خود درآورد. او در فصل اول حضورش در تاتنهام کار را با رتبه خوب پنجم در لیگ برتر به اتمام رساند. شاید بتوان مهم ترین کار پوچ در سال 2014 را کشف ستارگانی همچون دله علی و هری کین از تیم های پایه تاتنهام تلقی کرد. پوچتیو در فصل 2015-2016 تا هفته های پایانی رقابت تنگاتنگی با لستر برای قهرمانی داشت اما با افت در هفته های انتهایی حتی رتبه دوم خود را نیز از دست داد و در جایگاه سوم قرار گرفت. پوچتینو که قرار داد خود را با تاتنهام تا سال 2021 تمدید کرده بود به پیشرفت خود با این تیم لندنی ادامه داد و فصل 2017-2016 را با رتبه دوم به اتمام رساند.

او که با درخشش روی نیمکت تاتنهام مشتریان زیادی پیدا کرده بود،در تابستان 2017 تیم هایی مثل رئال مادرید و منچستر یونایتد را مشتری خود می دید اما در نهایت در تاتنهام ماندگار شد. نکته جالب در مورد او به مصاحبه اش در مورد سرمربی گری در بارسلونا در سال 2017 بر می‌گردد که در مصاحبه ای عنوان کرده بود” حاضر است در مزرعه پدریش کار کند اما هدایت بارسلونا را بر عهده نگیرد.” موضوعی که دلیل آن کری های منطقه ای تیم سابق پوچ یعنی اسپانیول با باشگاه بارسلونا بود. اما دوران طلایی سرمربیگری پوچتینو در تاتنهام به فصل گذشته بازمیگردد که توانست با پیروزی در بازی هایی سخت و درآماتیک مقابل سیتی و آژاکس به فینال مهم ترین رقابت باشگاهی در اروپا یعنی فینال لیگ قهرمانان راه پیدا کند. هرچند که یاران پوچ نتوانستند مقابل لیورپول کلوپ به پیروزی دست پیدا کنند تا معجزه یشان تکمیل نشود. تاتنهام در 5 فصل حضور مرد آرژانتینی 4 فصل را با حضور در بین 4 تیم بالای جدول به اتمام رساند این در حالی است که در 22 سال قبل از حضور پوچتینو این تیم تنها 2 بار فصل را با حضور در بین ۴ تیم بالای جدول به پایان رسانده است.

چرا پوچتینو برکنار شد

هاتسپر این روزها کاملا از هم پاشیده و دیگر نشانی از آن تیم رویایی فصول قبلی ندارد. محال است با نگاه کردن به کیفیت این روزهای تاتنهام، به این نتیجه رسید که همین تیم فصل گذشته در فینال لیگ قهرمانان حاضر بوده است. پس از شکست خوردن در آن مسابقه، هاتسپر دیگر آن تیم سابق نشد. ستاره‌های تیم آشکارا افت کرده‌اند و بعضی از مهره‌ها نیز حاضر به تمدید قرارداد با باشگاه نشده‌اند روند طبیعی رشد بازیکن در باشگاهی همچون تاتنهام؛ چیزی شبیه به بزرگ کردن فرزندان و تطبیق شرایط با رشد آنها است. اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که این روند مختل شود. در 18 ماه گذشته بازیکنانی در تاتنهام حضور داشته‌اند که نتوانسته‌اند باشگاه را ترک کنند و نمی‌خواسته‌اند قراردادشان را تمدید کنند، در نتیجه ماندن‌شان در باشگاه بر جو متشنج تیم افزوده است. اتفاقی مشابه چند فصل قبل انتقادات زیادی را در باشگاه آرسنال برانگیخت. برخی از بازیکنان اصلی تیم حاضر به تمدید قرارداد نبودند و این موضوع شرایط را بحرانی کرده بود. تاتنهام در حال حاضر دقیقاً در چنین شرایطی قرار دارد. توبی آدرویلد، جان ورتونگن و کریستین اریکسن به 6 ماه پایانی قرارداد خود رسیده‌اند و دنی رز که قراردادش در تابستان 2021 به پایان می‌رسد اعلام کرده قرارداد جدیدی نخواهد بست. این اتفاقات شرایط را برای پوچتینو چنان سخت کرد که در نهایت منجر به برکناری او شد. تابستانِ پوچتینو پر بود از درگیری با مسئولان باشگاه تاتنهام؛ اختلاف نظر با دنیل لوی، رئیس باشگاه تاتنهام، باعث شد در تابستان 2019 او همه تلاشش را به کار ببندد تا به لوی بفهماند زمان تغییر فرا رسیده، اما به نظر می‌رسید لوی تبدیل به مخالف تغییرناپذیرش شده است. پس از سفر پوچتینو و لوی به مراسم بهترین‌های فیفا با جت شخصی، به نظر می‌رسید روابط این 2 بهتر شده، اما خیلی زود بحران فرا رسید. 14 امتیاز از 12 بازی و نمایش شکننده تاتنهام به معنای بحران جدی در تیم بود. آنچه مشخص بود این بود که پوچتینو میدان را خالی نخواهد کرد. او قبلاً موقعیت‌های بهتری برای ترک تاتنهام داشت، اما به باشگاه وفادار مانده بود. اما حتی پوچتینو با تمام محبوبیتش خوب می‌دانست که نمی‌تواند در مقابل واقعیت فوتبال بایستد.

مقصد بعدی

پوچتینو هر چند نتوانست در تاتنهام افتخاری به دست بیاورد ولی تحولات خوبی در این تیم لندنی ایجاد کرد و حتی توانست با این تیم به فینال لیگ قهرمانان راه یابد. اکنون تیم‌های زیادی هستند که امیدوار به جذب این مربی هستند. بایرن مونیخ به نظر جدی‌ترین مشتری این مربی است که فعلا اعلام کرده است قصد دارد با فلیک تا پایان فصل ادامه دهد و باید دید آیا پوچتینو هدایت این تیم را عهده می‌گیرد یا خیر. رئال‌مادرید با هدایت زیدان در هفته‌های اخیر عملکرد خوبی داشته ولی در صورتی که شرایط برای زیدان در این تیم تغییر کند، پوچتینو گزینه اصلی پرس خواهد بود. نتایج ابتدای فصل رئالی‌ها باعث شده زیدان تا آستانه برکناری از این تیم پیش برود اما به ناگهان ورق برگشت و کهکشانی‌ها با خروج از بحران، خود را به صدر جدول لیگ نیز رساندند. البته زیزو هنوز نتوانسته نتایج درخشان تیمش در دوره اول حضورش در این باشگاه را تکرار کند اما در شرایطی که شاگردانش از پنج بازی قبلی خود چهار برد کسب کرده‌اند پوچتینو نباید زیاد به فکر حضور در مادرید حداقل در کوتاه‌مدت باشد. شاید اگر مدت دوری او از فوتبال طولانی شود شانسی برای این پست رویایی پیدا کند. او بارها تاکید کرده که حاضر به هدایت بارسا نیست و این یک پالس مثبت برای رئال مادرید به شمار می‌رود.

منچستریونایتد گزینه دیگر پوچتینو است. اوله‌گنار سولشر پس از شنیدن خبر اخراج پوچتینو از تاتنهام خیلی زود متوجه شد که سمتش در یونایتد بیش از پیش در خطر است و با کوچک‌ترین لغزشی ممکن است جای خود را به این مربی جوان بدهد. پس از جدایی مورینیو از منچستریونایتد، پوچتینو یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای جانشینی او بود اما کسب رضایت دنیل لوی، رئیس باشگاه لندنی کاری بسیار دشوار بود و درنهایت سولشر روی نیمکت شیاطین سرخ نشست و پس از چند نتیجه خوب قراردادش دائمی شد.

به نظر می‌رسد او از همین حالا جست‌وجوی مقصد بعدی‌اش را آغاز کرده است. پس از شکست سنگین در زمین برایتون، پوچتینو در سفری که ظاهرا از قبل هماهنگ شده بود، به قطر رفت تا در مراسم سالانه آکادمی اسپایر، حضور داشته باشد. گفته می‌شود قطری‌ها از حالا او را به عنوان سرمربی بعدی پی‌اس‌جی در نظر گرفته‌اند. پوچ سابقه بازی برای پاریسی‌ها را دارد و قبل‌تر اعلام کرده که کار کردن در این باشگاه، یک رویای بسیار بزرگ برای او محسوب می‌شود. با این وجود چند باشگاه دیگر نیز خواهان جذب این مربی هستند. یونایتد که مدت‌هاست در بحران به سر می‌برد، قصد دارد برای به خدمت گرفتن این مربی تلاش کند. رئالی‌ها نیز پوچ را زیر نظر گرفته‌اند و علاقه زیادی به جذب او نشان داده‌اند. مرد آرژانتینی از همین حالا، یک تهدید بالقوه برای توخل، سولسشر و زیدان به شمار می‌رود. هر کدام از این مربی‌ها که زودتر لغزش را تجربه کنند، احتمالا جای‌شان را به سرمربی برکنار شده این روزهای هاتسپر خواهد داد. مردی که در میانه یک فصل کابوس‌وار هم، به کار کردن در یک باشگاه بزرگ‌تر و جاه‌طلب‌تر می‌اندیشید.

مورینیو جای پوچتینو؛ درست یا غلط؟

باشگاه تاتنهام هاتسپر، پس از برکناری سرمربی خود مائوریسیو پوچتینو، اعلام کرد ژوزه مورینیو جانشین او خواهد بود. مورینیو تا پایان فصل 2022-2023 با این باشگاه قرارداد دارد. مورینیو پیش از این سرمربی پورتو، چلسی، رئال‌مادرید، اینترمیلان و منچستریونایتد بوده است. مرد آرژانتینی نیمکت هاتسپر، توسط یکی از مربیانی جایگزین شد که یک بار شانس رسیدن او و تیمش به قهرمانی را از بین برده بود. پوچ و ژوزه مورینیو چند سال قبل در فینال جام اتحادیه با هم روبه‌رو شدند و آن مسابقه با پیروزی چلسی به پایان رسید. پس از شادی‌های عجیب و غریب و حرکات خاص آن روز ژوزه، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد این مربی یک روز سرمربی سفیدهای لندن شود. پوچتینو یک ساختار مستحکم در باشگاه به وجود آورد و یکی از بهترین تاتنهام‌های تاریخ را ساخت اما این دوره در نهایت بدون دست یافتن به هیچ جامی تمام شد. طلسمی که مالکان باشگاه امیدوارند در دوران آقای خاص، بالاخره شکسته شود.

سبک کاری پوچتینو در تاتنهام بر پایه جمع‌گرایی بنا شده بود. او زمانی گفته بود مهم این است که هدف فوتبالیست‌های یک تیم هدف مشترک باشد نه فردی. اما فلسفه مورینیو در منچستریونایتد بر پایه اشاره دائمی به برتری فیزیکی بازیکنان لیورپول مثل اندی رابرتسون، صلاح، سادیو مانه، نبی کیتا و فابینیو و انتقاد از بازیکنان خودی بنا شده بود. اما تاتنهام در دوران پوچتینو به یکی از درخشان‌ترین‌های لیگ برتر تبدیل شده بود و ثابت کرده بود که به جز ولخرجی‌های گزاف هم می‌توان موفق شد و حتی بزرگترین تیمهای اروپایی را به چالش کشید. به همین خاطر است که منصوب کردن مورینیو به عنوان جانشین پوچه می‌تواند برای تاتنهام یک فاجعه باشد. باشگاه تاتنهام و فوتبال انگلیس تنها می‌توانند امیدوار باشند که دوران صدارت مورینیو در این تیم یک دوران موقت چند ماهه باشد و مورینیو با اخلاق جنجالی و سبک کاری عجیب و غریبش، هر آنچه در این سالها در تاتنهام رشته شده بود را پنبه نکند.

پوچتینو یا مورینیو؟

مورینیو هرچند در سال های اخیر عملکرد قابل نقدی داشته است، اما همچنان یکی از بهترین و پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال است. وی موفق شده در چهار لیگ برتر پرتغال، لیگ برتر انگلیس، سری آ ایتالیا و لالیگای اسپانیا قهرمان مسابقات شود و دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و دو قهرمانی در لیگ اروپا نیز کسب نموده است.نکته جالب توجه اینکه ژوزه مورینیو در طول دوران حضورش در منچستریونایتد به طور میانگین 1/9امتیاز در هر دیدارش در لیگ برتر کسب کرد و این در حالیست که میانگین امتیازی مائوریسیو پوچتینو در تاتنهام در لیگ برتر نیز1/9 امتیاز بوده است. ژوزه مورینیو در هر یک از پنج تیمی که مربی‌شان بوده (پورتو، چلسی، اینتر، رئال مادرید و منچستریونایتد) موفق شده حداقل در سه جام مختلف قهرمان شود، اما پوچتینو در هیچ یک از تیم های تحت هدایتش (اسپانیول، ساوتهمپتون و تاتنهام هاتسپر) موفق به قهرمانی نشده است. یک نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به همراه هاتسپر بهترین افتخار پوچتینو بوده است.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار