PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۵۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
گفت و گویی با علیرضا جهانبخش لژیونر فوتبال ایران در لیگ برتر انگلیس
علیرضا جهانبخش طی یک دهه گذشته جزو بهترین لژیونرهای فوتبال ایران بوده است. سوای یک فصل گذشته که جهانبخش در برایتون نیمکت نشین شد و نتوانست روند خوبی را طی کند او در سالهای گذشته یهترین بازیکن خارجی لیگ هلند بود و توانست عناوین ارزشمندی در کارنامه ورزشی خود ثبت کند.جهانبخش در ایام تعطیلی فوتبال در سراسر جهان مثل تمامی فوتبالیست ها تمرینات آماده سازی را در منزل انجام داد و وقت بیشتری داشت.جهانبخش غیر از یکی دو مور مثل گلزنی به تیم چلسی در برایتون روزگار خوبی نداشته است اما همچنان با اعتماد به نفس بالا تمرین می کند و امیدوار است که خود را به سرمربی تیم برایتون تحمیل کند. علیرضا در این گفت و گو از زوایای دیگر به دلایل نیمکت نشینی اش در برایتون اشاره کرده است و از زندگی خود در برایتون صحبت کرده است.گفت و گو با وی را در ادامه می خوانید:

در قرنطینه کتاب می خوانم

-علیرضا در آغاز از دوران قرنطینه پس از شیوع ویروس کرونا صحبت کرد و گفت:من هم مثل همه کسانی که درگیر قرنطینه هستند سعی می کنم خودم را سرگرم کنم. قاعدتا روزهای سختی را پشت سر می گذرانیم بخصوص که 6 روز در هفته را درگیر فوتبال هستم ولی شرایط  فوتبال و ورزش در سراسر جهان عوض شده و ریتم روزانه من هم تغییر کرده است . سعی می کنم از این وضعیت به بهترین شکل استفاده کنم. قبل از اینکه این اتفاقات رخ بدهد پدر و مادرم نزد من آمدند و سعی می کنم در کنار آنها هم وقت بگذرانم. در این شرایط هم کتاب می خوانم و هم سریال می بینم.

آلکمار اجازه نداد در آژاکس یا آیندهوون بازی کنم

*علیرضا فلاش بکی به گذشته می زند و درباره حضورش در برایتون صحبت کرد و گفت: سال اولی که به آلکمار رفتم می خواستم در یک فصل بالاتر خودم را محک بزنم. در نایمخن که بودم پیشنهادات خوبی داشت که یکی از این تیم ها برایتون بود. آلکمار باشگاهی بود که به جوان ها بها می داد و از نظر دیسیپلین در هلند زبانزد خاص و عام است. این باشگاه همیشه بازیکنان زیادی را به تیم های بزرگ داده و در آن سال شرایطم خیلی خوب بود. راستش را بخواهید پیشنهادات خیلی خوبی داشتم و آژاکس و آیندهوون به من پیشنهادات خوبی دادند. یادم است که آژاکس بیشترین پول را در بین بازیکنانش به من پرداخت می کرد ولی آلکمار گفته بود که هرگز به من اجازه نمی دهد به باشگاه دیگری در کشور هلند بروم.آنها می گفتند اگر قرار است در هلند بمانی ما با تو تمدید می کنیم و پول خوبی هم می دهیم. البته من تصمیمم را برای جدایی گرفتم که باشگاه ناپولی هم پیشنهاد کرده بود.

همه گفتند برو برایتون

-وی ادامه داد:ترجیح می دهم اسمی از آنها نبرم ولی همین قدر بگویم که در آلمان تیم هایی پیشنهاد کردند که 2-3 تا از آنها همیشه در بین تیم های اول تا پنجم بودند. یکی از این تیم ها همیشه جزو بالانشین های لیگ آلمان است و حتی یکی از آنها باشگاهی بود که بازیکنان ایرانی قبلا در آن بازی کرده بودند. من فوتبال آلمان را خیلی دوست داشتم ولی من با باشگاه آلکمار قرارداد داشتم. وقتی آنها چنین پیشنهاداتی را دیدند رقم رضایتنامه من را بالا بردند و طبیعی بود که برخی از باشگاه های خواهان من سقف بودجه داشتند و کنار کشیدند.در نهایت باشگاه های آلمانی کنار کشیدند و تنها کشوری که می توانست پول رضایتنامه من را بدهد تیم های انگلیسی بودند. برایتون از همان سال دوم در نایمخن پیشنهادش جدی بود. من حتی به آنها با شوخی گفتم که وقتی شما به لیگ برتر صعود کردید به این تیم می آیم که به واقعیت تبدیل شد. در این بین لسترسیتی هم پیشنهاد کرد و شاید می توانستم در آنجا از نظر مالی شرایط بهتری داشته باشم ولی چند دلیل وجود داشت که برایتون را انتخاب کردم. مثلا مدیر برایتون خودش به هلند آمد تا با من مذاکره کند ولی مدیر لستر این کار را نکرد. مورد بعد این بود که مربی برایتون خواهان من بود ولی در لستر فقط مدیر باشگاه من را می خواست. برایتون احترام بیشتری به من گذاشت ولی لستر سیتی این کار را نکرد. من با کروش، مهدوی کیا، پدرم و امیر هاشمی مقدم مدیر برنامه ام صحبت کردم. در این بین کروش حرف قشنگی به من زد، او گفت در لستر تو یکی از بازیکنان بزرگ این تیم می شوی ولی در برایتون بازیکنی خواهی شد که همه به تو نگاه خواهند کرد. همه کسانی که با آنها مشورت کردم روی برایتون نظر مثبت داشتند.

اگر به گذشته برگردیم بازهم برایتون را انتخاب می کنم

-جهانبخش اضافه کرد:در تمام نیم فصل اول که در تمام این سالها سخت ترین سال فوتبالی ام بود روی این موضوع تاکید کردم.در برایتون در فصل اول شرایط برای من خوب پیش نرفت.وقتی من به اینجا آمدم لیگ چند روز بعد شروع شد، در جام ملتهای آسیا که بودم حدود 10 بازی را از دست دادم. بهترین تمرینات فوتبالی ام را در انجام دادم و خود بچه ها تعجب کردند که چرا بازی نمی کنم. حتی کاپیتان تیم با من صحبت کرد که نگران نباش و بازی به تو می رسد. حتی در دوره اوجم در آلکمار بهتر تمرین کردم.با همه داستانهایی که بر من گذشت شاید خیلی ها بگویند به خاطر غرور این حرف را می زنم ولی باز هم اگر شرایط برگردد برایتون را انتخاب می کنم. این موضوع را همیشه به پدرم و خانواده ام گفتم.

-جهانبخش در بخش دیگر صحبت هایش به دلیل فنی بازی نکردنش در ترکیب اصلی برایتون پرداخت و گفت: فصل را طوری شروع کردیم که اصلا از وینگر استفاده نمی کرد. ما در تیم 5 وینگر بودیم که فقط یکی از آنها بازی می کرد. حتی 2 بازیکن ما در این پست باشگاه را ترک کردند. یک زمانی مربی ما با من صحبت کرد که می خواهم به عنوان پیستون از تو استفاده کنم ولی من نمی توانستم در سیستم دفاعی خودم را جا بیندازم. البته خیلی دوست نداشتم در آنجا بازی کنم. بعد از آن سیستم ما به   2-4-4 لوزی تغییر کرد و باز هم خیلی وینگرها تاثیری در آن نداشتند. مباحث و چالش های ما تا نیم فصل طول کشید و شاید خیلی ها این مسائل را نمی دانند ولی کلی با مربی مان بحث کردیم  اما در بازی با بورنموث به من فرصت رسید.

همه از بازیکنان خارجی در انگلیس انتظار دارند

-جهانبخش در خصوص آینده خود در برایتون می گوید: الان نمی توانم پیش بینی کنم که در برایتون می مانم یا از این تیم جدا خواهم شد.چراکه 3 سال دیگر با باشگاه قرارداد دارم. باید در ماه های آینده همه چیز را بررسی کنم. چیزی که مهم است این است که من تلاشم را انجام می دهم. اگر مسیرم در برایتون تغییر نکند و اگر شرایط به شکلی پیش برود که خوشحال نباشم شاید هر تصمیمی بگیرم.

-برخی بازیکنان در لیگ برتر انگلیس موفق نبودند.گفته می شود که بازیکنان ایرانی در لیگ برتر انگلیس بنا به دلایل فنی موفق نمی شوند.جهانبخش مخالف این صحبت هاست و دراین خصوص می گوید: با این حرف ها موافق نیستم. لیگ انگلیس یک تفاوت عمده با لیگ های دیگر دارد و آن این است که آنها انتظار دارند بازیکن ها سریع با تیم هماهنگ شوند. بازیکنی که از لیگ روسیه، هلند، آلمان وقتی به انگلیس می آید طبیعتا زمان می خواهد که به اوج برسد. حتی رانندگی و آب و هوا هم در این کشور می تواند روی یک بازیکن تاثیر بگذارد. اینکه بگویم بازیکن ایرانی نمی تواند در اینجا موفق باشد را اصلا قبول ندارم. فصل نخستم در لیگ هلند کمی سردرگم بودم ولی در فصل دوم و سوم فوق العاده کار کردم. در اینجا هم اگر بیشتر بازی می کردم می توانستم خیلی تاثیرگذار باشم. امسال مصدومیتهای کمتری داشتم ولی نظر مربی شرایط را برای من تغییر داد. در نیم فصل دوم هم داشتم همه چیز را تغییر می دادم که به داستان کرونا خوردیم.

-علیرضا جهانبخش ملی پوش ،پس از درخشش در چند بازی برای برایتون درباره نیمکت نشینی خود می گوید:پس از آن 2 بازی بیرون از خانه به میدان رفتم و 2 بازی خانگی را هم به عنوان بازیکن ذخیره وارد میدان شدم. فکر می کنم این سوال را باید از مربی تیم بپرسید که چرا از من استفاده نکرد. حتی کمک مربیان تیم به من می گفتند خیلی خوب تمرین می کنی.در آن چند ماه که بازی نکردم خیلی چیزها یاد گرفتم. مثلا اینکه حق گرفتنی است و باید بیشتر تلاش کنم. همه این ها باعث شد تا من بیشتر تلاش کنم. به هر حال خیلی مواقع مربی تصمیم می گرفت کمتر از من استفاده کند ولی این را مربی باید جواب بدهد.

باید از اسکوچیچ حمایت کنیم

*دراگان اسکوچیچ مدتی است که سرمربی تیم ملی شده است.علیرضا در خصوص سرمربی کنونی تیم ملی می گوید:ما به سورپرایزهای غیر منطقی در ایران عادت داریم. مثلا اسامی کاندیدای مربی تیم ملی نفرات دیگری بودند ولی اسکوچیچ که کاندیدا هم نبود انتخاب شد. همه این مسائل یک طرف ولی نوع انتخاب عجیب و غیرقابلقبول و خنده دار است. در زمان کارلوس کروش می گفتیم تیم اول آسیا هستیم ولی از نظر سخت افزار تیم پنجم آسیا هم نبودیم. اسکوچیچ از فرهنگ ما شناخت دارد و با توجه به تجربه ای که از مربیان کروات داشتیم خیلی بد نبوده است. الان باید از اسکوچیچ حمایت کنیم و مسیر را به بهترین شکل حمایت کنیم. کریم باقری هم به تیم ملی اضافه شده است که به نظرم فوق العاده بود. حدود 2 ماه پیش، او را در فرودگاه دیدم و 15 دقیقه با هم حرف زدیم، در آن صحبت ها متوجه شدم او برنامه های خوبی دارد و امیدوارم که بتواند موفق شود.وی ادامه داد: اتفاقا اسکوچیچ، آن زمان که در فرودگاه یکدیگر را دیدیم قرار بود راهی کویت شود که بازی استقلال را ببیند.برنامه این بود که راهی بلژیک و روسیه شود و به من گفت که الان شرایط من سخت است که به انگلیس سفر کند، دلیل این موضوع را نمی دانم ولی گفتند که برنامه ریزی می کند تا ماه آینده یک سفر به انگلیس بیایند و بازی مرا تماشا کنند.

برایتون میان جنگل و دریا است

-علیرضا از زندگی در شهر برایتون انگلیس صحبت کرد و گفت:فوق العاده است. خدا را شکر این شهر بین دریا و جنگل است و آب وهوایش نسبت به مرکز و شمال انگلستان بهتر است. برایتون به لندن نزدیک است.معمولا در آخر هفته یا با دوستان به خرید یا رستوران می رویم یا در لندن هستیم. یکی دو دوست نزدیک در لندن دارم که یکی از آنها عراقی است و مادرش هم ایرانی است.من همیشه زمان بیکاری را با این نفرات می گذرانم. سعی می کنم پلی استیشن بازی کنم و آشپزی کنم.همه غذاهای شمالی را دوست دارم، شامی رودباری و فسنجان و باقاله خورشت را خیلی دوست دارم. درست کردن این غذاها خیلی سخت است. باویشکا و ماکارونی راحت است و من این غذاها را درست می کنم. البته قرمه سبزی و باقالی پلو غذاهایی است که من خیلی آنها را دوست دارم. در برایتون یک رستوران آرژانتینی هست که نوعی مرغ را با سبزیجات درست می کند که من هفته ای یکبار هم که شده از آن غذا سفارش می دهم.

عزت اللهی در پلی استیشن از من بهتر است

-وی در خصوص سطح بازی اش با پلی استیشن می گوید:من در سطح بالایی هستم ولی سعید عزت اللهی کمی از من بهتر است.

-جهانبخش در خصوص تشکیل خانواده ام نیز گفت:ازدواج بحث مهمی است و در زندگی تاثیر زیادی دارد. من که در ایران نیستم و همیشه در آخر هفته بیرون از خانه هستیم. در نیمی از روز بیرون هستیم و وقتی به خانه می رویم خسته هستیم. ازدواج چیزی نیست که آن را مخفی کنم و بعضا به آن فکر می کنم ولی باید در زمان مناسب باشد که به زندگی خیلی کمک خواهد کرد.

ویزا و سربازی مانع پیشرفت فوتبالیست های جوان می شود

-علیرضا که جزو لژیونرهای باتجربه فوتبال ایران به شمار می آید درباره مشکلاتی که بر سر مسیر بازیکنان جوان در فوتبال ایران وجود دارد، می گوید: در چند سالی که در اروپا حضور دارم از خودم سوال می کنم چرا بازیکنان ما با این سطح فنی در سطح اول فوتبال دنیا حضور ندارند. زمانی که بازیکنان ما در بوندسلیگا بازی می کردند شرایط خیلی بهتر بود. همیشه مسئولیت های زیادی روی شانه هایم بود، دوست داشتم پیشرفت کنم .دوست داشتم مسیر را برای بقیه باز کنم و این یک انگیزه فوق العاده بود.یکی از دلایل اصلی که بازیکنان نمی توانند در اوج فوتبال خود پیشرفت کنند و به جایگاه بهتری برسند بحث سربازی است چون آنها مشمول می شوند. بحث دیگر سیاسی است چون کشور ما زیاد دیده نمی شود. متاسفانه خیلی زود بحث ها سیاسی می شود و این موضوع روی ورزش ما تاثیر می گذارد. متاسفانه استعدادهای بزرگ دنیا در کشور ما حضور  پیدا نمی کنند در حالی که من، آزمون و عزت اللهی در تورنمنت های نوجوانان و جوانان توانستیم خودمان را نشان بدهیم و مسیر پیشرفت را پیدا کنیم. یک بحث دیگر ویزا است که بازیکنان جوان ما نمی توانند برای تست دادن راهی کشورهای دیگر شوند. اینها همه مسائل تاثیرگذار است که مانع از پیشرفت فوتبالیست های جوان ایرانی می شود.

-وی در پایان این گفت:در این روزها خیلی سخت است که به شرایط عادی فکر کنم، خیلی از اقشار باید به محل کار بروند ولی من در این مدت درس های زیادی گرفتم. ما باید  به همه چیز مثبت نگاه کنیم و تا جایی که می توانیم از خانه بیرون نرویم و در خانه بمانیم تا خود و خانواده ما در سلامتی باقی بمانند.

* کیوان طباطبایی

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار