PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۵۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
گفت و گو با سجاد گنج زاده ملی پوش المپیکی کاراته درباره مشارکت در اقدامات خیرخواهانه
سجاد گنج زاده ملی پوش کاراته از ورزشکاران پرافتخار رشته های رزمی در سالهای گذشته بوده است.او در میدان ورز ش با مدال هایی که در تورنمنت های خارجی کسب کرده نمره اش بالاست و خارج از میدان ورزش هم جزو ورزشکارانی به شمار می آید که در کارهای خیرخواهانه همواره پیش قدم بوده است.سجاد پس از شیوع کرونا ویروس در کشورمان مثل تعدادی از ورزشکاران وارد میدان عمل شد و در کارهای خیرخواهانه مشارکت کرد. اوج کار سجاد و ورزشکاران همراهش این بود که به روستاهای شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان سفر و بسته های حمایتی را به مردم نیازمند روستاهای زابل اهدا کردند.اقدامات خیرخواهانه خیریه علی بن ابیطالب(ع) در سایر مناطق محروم کشور نیز انجام شد که در رسانه های ورزشی انعکاس پیدا کرد. به بهانه تعطیلی ورزش و اقدامات خیرخواهانه در مناطق محروم با سجاد گنج زاده نماینده پرافتخار کاراته در میادین بین المللی به گفت و گو نشستیم. البته ناگفته نماند که گنج زاده دومین بار است که میهمان «نگاه چند بعدی» است. او ،چند سال پیش که جوان تر بود با «نگاه چند بعدی» صحبت کرد و امروز که صحبت های چند سال گذشته اش با کیهان ورزشی را می خوانیم متوجه می شویم که سجاد گنج زاده کوه انگیزه است و کماکان انگیزه و روحیه برتری جویی خود در میدان ورزش را حفظ کرده است و امروز به بسیاری از اهدافش در ورزش قهرمانی رسیده است .کسب مدال خوش رنگ المپیک، هدف نهایی سجاد گنج زاده در ورزش قهرمانی است که دور از دسترس نیست.

فرصت خوبی است تا میزان آمادگی مان را بالا ببریم

-با اعلام لغو برگزاری لیگ جهانی کاراته وان مادرید و با احتساب رقابت های اتریش به عنوان مرحله نهایی کسب سهمیه المپیک، سجاد گنج زاده و سارا بهمنیار نیز موفق به کسب سهمیه المپیک شدند تا به همراه بهمن عسگری و حمیده عباسعلی 4 المپیکی کاراته ایران نام بگیرند. بر این اساس در وزن 75+ کیلوگرم ،جایی که سجادگنج زاده و ذبیح الله پورشیب دو چهره شایسته کاراته ایران برای کسب سهمیه تلاش می کردند، سجاد گنج زاده با امتیاز 8617 به عنوان نفر دوم موفق به کسب سهمیه المپیک شد.هر چند ذبیح الله پورشیب با امتیاز 9225 امتیاز بیشتری از گنج زاده داشت اما طبق قانون در رده بندی وزن اختصاصی اش که وزن 84- کیلوگرم است به دلیل این که پایین تر از رقیب ترک در رده دوم جای دارد و سجاد گنج زاده در وزن 84+ کیلوگرم در صدر وزن خودش قرار دارد، در نهایت گنج زاده به عنوان نماینده وزن 75+ کیلوگرم ایران در رقابت های المپیک خواهد بود.سجاد گنج زاده ملی پوش پرافتخار کاراته در ابتدای صحبت های خود از روزهای تعطیلی ورزش صحبت کرد و درباره نحوه آماده سازی خود در خانه صحبت کرد. سجاد در قسمت ابتدایی صحبت هایش به کیهان ورزشی گفت:من هم مثل تمامی ورزشکاران تمرین می کنم. این روزها کم و بیش تمریناتم را برگزار کرده ام.من در خانه و باشگاه ورزشی خود ،تمریناتم را پیگیری می کنم تا از نظر آمادگی جسمانی شرایط خوبی داشته باشم.ما باید آمادگی مان را حفظ کنیم.

-وی ادامه داد:این روزها برای ورزشکاران فرصت مناسبی است که خود را از نظر بدنی و فنی به سطح بالاتری برسانند.من یک برادر دارم که ورزش می کند. من به او توصیه کردم که این روزها با وجود تعطیلی ورزش روی تمریناتش تمرکز کافی داشته باشد تا در ایام تعطیلی ورزش از نظر فنی و بدنی به شرایط آرمانی برسد و خودش را به میزانی برساند که حریفانش قرار دارند.به برادرم گفتم الان می توانی خودت را به حریفان نزدیک کنی و اجازه نده زمان از دست برود.

-سجاد گنج زاده اضافه کرد: طی دو سال گذشته بطورمداوم در تمرینات آماده سازی تیم ملی کاراته بودم و اصلا تمریناتم قطع نشد. طی ماههای گذشته دائما به تورنمنت ها اعزام شدم و مسابقه دادم. کاملا در شرایط مسابقه بودم. الان بهترین فرصت است که کمی استراحت کنم و تمرینات را سبک تر برگزار نمایم.خوشبختانه شرایط بدنی ام با تمریناتی که در باشگاه خود انجام می دهم رضایت بخش است.

فقط خانم عباسعلی مصدوم شد

-برخی از ورزشکاران با تعطیلی ورزش با شیوع کرونا ویروس ریکاوری را شروع کردند و حتی برای رفع آسیب دیدگی تمرینات شان سبک تر شد. سجاد گنج زاده نماینده کاراته ایران در المپیک توکیو در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:بطورکلی ملی پوشان کاراته طی ماههای گذشته آسیب دیدگی جدی نداشتند با وجود این که هر ماه به مسابقات برون مرزی اعزام شدیم و مدام بر سر تمرینات بودیم. تنها خانم حمیده عباسعلی که سهمیه المپیک ژاپن را کسب کرد در مسابقات آخر دچار مصدومیت شدید شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت . طبق خبرها شرایط مداوایش به خوبی پیش رفته است.الان ملی پوشان کاراته باتوجه به حضور مستمر در مسابقات بین المللی به استراحت نیاز دارند.ضمن این که لازم است از نحوه برنامه ریزی مربیان طی یک سال گذشته صحبت کنیم که خروجی اش آمادگی بالای ملی پوشان بود و این که به لطف خداوند منان همه چیز به خوبی پیش رفته است .

3500 بسته غذایی را به دست نیازمندان رساندیم

-سجاد گنج زاده ،پس از شیوع ویروس کرونا به همراه تعدادی از ورزشکاران راهی مناطق محروم در نقاطی از کشور شدند و به نیازمندان کمک رسانی کردند.اقدامات خیرخواهانه سجاد از جانب رسانه ها موردتوجه قرار گرفت و همه متوجه شدند که ورزشکاران در روزهای دشوار در کنار مردم نیازمند هستند و مردم را تنها نمی گذارند. سجاد درباره فعالیت های خداپسندانه در خیریه علی بن ابیطالب (ع) که توسط رسول خادم قهرمان المپیک و جهان در کشتی اداره می شود به کیهان ورزشی عنوان کرد:خیریه علی بن ابیطالب (ع) مدتهاست که به نیازمندان در سراسر کشور کمک می کند .من مدتهاست که قصد داشتم در کنار ورزش کردن کاری برای مردم عزیزمان انجام دهم.دوست داشتم به مردم نیازمند خدمت کنم . متاسفانه تعداد مسابقات جهانی کاراته که با فاصله اندک برگزار می شد بسیار بود و فرصت نمی کردم در امر خیرخواهانه مشارکت کنم تا این که کرونا ویروس در کشورمان شیوع پیدا کرد و ورزش تعطیل شد و من دیدم که فرصت خوبی است که در امور خداپسندانه مشارکت کنم.

-وی ادامه داد:خیریه علی بن ابیطالب (ع) مدتهاست که در مواقع ضروری ، کنار مردم نیازمند بوده و به آنها خدمات داده است. خیریه علی بن ابیطالب سبب شد که کمک های مردمی به دست نیازمندان برسد. مردم به خیریه علی بن ابیطالب (ع) اعتماد دارند و کمک های خود را به این خیریه می دهند و ما پس از شیوع کرونا ویروس در مناطق محروم بیست گانه تهران حاضر شدیم و کمک هایی را به دست نیازمندان رساندیم و هم چنین به استان های گلستان، مازندران ،خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان سفر کردیم و بسته های غذایی را به دست نیازمندان رساندیم.تاکنون 3500 بسته غذایی را به دست مردم نیازمند رسانده ایم.خوشحالم از این که توانستم در کارهای خیرخواهانه مشارکت کنم و به عنوان یک ورزشکار به مردم نیازمند خدمت نمایم.

خوشحالم که در مسیر خیرخواهانه قدمی برداشتم...

-سجاد در خصوص نحوه شناسایی خانواده های نیازمند توسط خیریه علی بن ابیطالب(ع) توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:طبق برنامه خانواده های نیازمند توسط افراد خیرخواه شناسایی می شوند تا کمک های مردمی به دست نیازمندان واقعی برسد.لیستی تهیه شد و دراختیار ما گذاشتند.اتفاق بسیار خوبی بود و خاطرات زیبایی برایم در کنار ورزشکاران محترم و مردم شریف کشورمان رقم خورد. خوشحالم که در کارهای خیرخواهانه توانستم قدمی بردارم و در این مسیر قرار بگیرم.ضمنا در مسیر انجام اقدامات خیرخواهانه دوستان خوبی هم پیدا کردم که لازم است از زحمات تک تک شان تشکر کنم.

هر روز 2 هزار غذا در ماه رمضان به دست نیازمندان می رسانیم

-طبق خبرها به تازگی سجاد گنج زاده به همراه تنی چند از ورزشکاران اسلامشهری گردهم آمده اند تا در کارهای خیرخواهانه مشارکت نمایند و به نیازمندان اسلامشهر خدمت کنند. وی دراین باره توضیح داد و گفت:ما با الگوبرداری از خیریه علی بن ابیطالب تصمیم گرفتیم که به نیازمندان اسلامشهر هم کمک کنیم.من در اسلامشهر زندگی می کنم و خوشحالم که توانستم در این کمک رسانی مشارکت کنم.خداراشکر در اسلامشهر خانواده های هستند که از نظر مالی شرایط بهتری دارند که می توانند به همشهریان خود کمک کنند . ضمن این که در اسلامشهر افراد مستمند نیز داریم که نیازمند کمک های مالی و غذایی هستند تا گره های زندگی شان باز شود.در این پویش مردمی ،ورزشکاران اسلامشهری مشارکت کرده اند.آقایان حمزه زرینی،مهدی زاده ،شاهین موسوی و...دور هم جمع شده ایم و قرار است در ماه مبارک رمضان هر روز 2 هزار غذا را به دست نیازمندان اسلامشهر برسانیم.واقعا لازم است از مردم و قهرمانان اسلامشهری تشکر کنم که در این پویش مردمی مشارکت کردند.

تماشای بچه های پابرهنه خیلی ناراحتم کرد

-در بخش دیگر گفت و گو با سجاد گنج زاده از او خواستیم خاطره ای درباره کمک به نیازمندان تعریف کند که نماینده کاراته ایران در المپیک توکیو به کیهان ورزشی گفت:خاطرات زیادی دارم که همگی برایم ماندگار هستند اما در سفر به روستاهای شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان با صحنه هایی مواجه شدم که ناراحت کننده بود و صحبت هایی از وضعیت زندگی مردم ساکن در روستاها شنیدم که برایم بسیار تلخ بود.دهیار روستایی در زابل به ما گفت که مردم در طول سال نان را در خانه هایشان پخت می کنند ولی پخت نان در روستاها آسان نیست. نان ها در تنورهایی که در حیاط خانه ها درست شده پخته می شوند. تنور نان در یک چاله عمیق قرار دارد که طی چهار ماه در سال به دلیل باد شدید ،پر از خاک می شوند و مردم هر روز صبح ،اولین کاری که می کنند تنورهای خاک گرفته را خالی می کنند و سپس مشغول پخت نان می شوند. یعنی قبل از این که غذایی بخورند می بایست تنور را خالی از خاک انباشته کنند که زحمت زیادی دارد.گاهی بخاطر گردو خاک نمی توانند نان، پخت کنند و مشکلاتی از این قبیل که ناراحت کننده بود.واقعا مردم روستاهای زابل در 4 ماه از سال برای خوردن نان با چنین مشکلاتی مواجه هستند.

-وی ادامه داد:یکی از صحنه هایی که در روستاهای زابل خیلی اذیت و ناراحت کرد دیدن بچه های پابرهنه در روستا بود. بچه ها کفش یا دمپایی نداشتند و پابرهنه دنبال ما می آمدند که حقیقتا بغضم ترکید و خیلی از این بابت اذیت شدم و کماکان ذهنم را درگیر کرده است.امیدوارم اتفاقاتی رخ دهد که دیگر شاهد چنین صحنه هایی در روستاهای زابل نباشیم.

مهم این است که چطور از تعویق المپیک استفاده کنیم؟

-سجاد در روزهایی که به نیازمندان در شهرها و روستاهای کشور کمک رسانی می کرد شایعه بیماری اش بر سر زبان ها افتاد که وی دراین خصوص به کیهان ورزشی گفت:نه ،مشکوک به کرونا بودم و نه ،بیمار شدم. همانطور که قبلا گفتم کمی در همان ایام از ناحیه سینه احساس درد کردم که فدراسیون پزشکی بلافاصله از سینه ام عکس گرفت و بعد تست کرونا دادم که دیدم هیچ مشکلی ندارم و در سلامتی کامل هستم. من هیچ علائمی نداشتم و فدراسیون پزشکی از من خواست که دستورات پزشکی را انجام دهم که خوشبختانه مشکلی نبود و الان در خدمت شما هستم.

-سجاد گنج زاده دوباره درباره سفر به روستاهای محروم کشور صحبت کرد و گفت:در سفر به زابل در خدمت آقایان رسول خادم قهرمان المپیک و جهان به عنوان مدیر خیریه علی بن ابیطالب(ع) ،کمیل قاسمی قهرمان کشتی،امید آرامی از کشتی گیران زابل به همراه مربی اش بودیم. ضمنا در سفر به استان خراسان رضوی در حضور آقای حسن رحیمی از ملی پوشان کشتی هم بودیم که در کنار این دوستان ،کمک های مردمی را به نیازمندان رساندیم.

-تعویق المپیک مهم ترین اتفاق ورزش به علت شیوع کرونا ویروس بود.گنج زاده که سهمیه المپیک توکیو در ماه پایانی سال گذشته راکسب کرد در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:تعویق المپیک با توجه به تعطیلی رقابت های ورزشی، پس از شیوع جهانی کرونا قابل پیش بینی بود.الان مهم این است که از زمان به دست آمده تا المپیک چطور استفاده کنیم؟ملی پوشان کاراته، پس از کسب سهمیه المپیک خسته بودند و ما به استراحت نیاز داشتیم که الان از این فرصت استفاده می کنیم.فرصت خوبی است که ورزشکاران خود را تا شروع المپیک بطورکامل آماده کنند.

حریفان خارجی ام در خانه تمرین می کنند

-سجاد در پاسخ به این پرسش که آیا با حریفان بین المللی خود در تماس است؟ به کیهان ورشی گفت:بله ، با بیشترشان در تماس هستم و از وضعیت شان خبر دارم.آنان هم از وضعیت جاری در جهان ناراحت هستند و همه در خانه مانده اند و شعار در خانه بمانیم را در صفحات شبکه های اجتماعی خود منتشر کرده اند.آنان هم مثل ما در خانه مشغول تمرین هستند تا آمادگی شان را برای مسابقات آینده حفظ کنند.کرونا یک مشکل جهانی است و همه در شرایط یکسانی قرار دارند و باید به هم کمک کنند تا هرچه زودتر کرونا ویروس ریشه کن شود.

-از سجاد گنج زاده درباره اوضاع کاراته تا قبل از شیوع کرونا ویروس سئوال کردیم و او در پاسخ به کیهان ورزشی گفت:تعداد ورزشکاران کاراته زیاد نیست . خوشبختانه از زمانی که آقای طباطبایی به عنوان رییس فدراسیون کاراته وارد میدان مدیریت شده اند همه چیز خوب پیش می رود .امیدواریم روز به روز بهتر شود.شرایط تیم های ملی مساعد است و امیدوارم هر چه زودتر با رفع کرونا دوباره شرایط ورزش جهان عادی شود و تمرینات گروهی در دستورکار ورزشکاران قرار گیرد.

امیدوارم در سال قوی شدن سکوهای مهم را فتح کنیم

-از ملی پوش کاراته درباره دریافتی اش در ورزش حرفه ای پرسیدیم و سجاد گنج زاده در این خصوص گفت:خداراشکر می کنیم که شرایط کاراته در رده ملی مناسب است.ماهیانه 2 میلیون و 700 هزار تومان حقوق می گیریم و کمیته ملی المپیک هم به ورزشکارانی که سهمیه المپیک کسب کرده اند ماهیانه 5 میلیون تومان به عنوان حقوق پرداخت می کند که اخیرا به حساب مان واریز شد. البته ناگفته نماند که قرار بود پاداش قهرمانی ما در سالهای گذشته پرداخت شود که کماکان به حساب مان واریز نکرده اند. چند سال است که هیچ خبری از پاداش قهرمانی مان نشده است که امیدوارم مسئولان محترم وزارت ورزش در این زمینه اقدامی انجام دهند و پاداش های ما را پرداخت کنند.قول پاداش دادند و ما هم منتظر وصول پاداش ها هستیم.هر اتفاق خوبی که در ورزش رخ می دهد برای ورزشکاران ملی دلگرم کننده است.گرچه کسب افتخار برای کشورمان مهم ترین اتفاقی است که برای یک ورزشکار رخ می دهد و ما از این بابت خداراشکر می کنیم که می توانیم برای کشورمان افتخارآفرین باشیم و دل مردم خوب مان را شاد کنیم.

-وی در خاتمه به کیهان ورزشی یادآور شد:امیدواریم در سال جدید با قدرت کرونا را شکست دهیم و در سال قوی شدن باانگیزه بالا برای فتح عناوین و سکوهای مهم ورزشی وارد میدان عمل شویم و مردم شریف مان را در میادین بین المللی خوشحال کنیم. هم چنین لازم است از مجله کیهان ورزشی بابت توجه به رشته های رزمی تشکر کنم و برای شما و همکاران محترم تان آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون داشته باشم.

* کیوان طباطبایی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار