PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۵۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
نقل و انتقالات مهمی در این دهه و با قیمت های کاملا متفاوت انجام شد و ما در این دهه 3 بار شاهد رکوردشکنی قیمت نقل و انتقالات تاریخ فوتبال بودیم. حال به بررسی 15 خرید برتر در بین باشگاه های مختلف اروپایی می پردازیم:

آلیسون بکر: از رم به لیورپول (72 میلیون یورو)

آلیسون ممکن است تا سال های سال جزو 3 دروازه بان گران تاریخ فوتبال باشد اما او از زمان ورود به ایتالیا ارزش های خود را ثابت کرده است. این دروازه بان برزیلی قطعه گم شده تیم یورگن کلوپ بود و بعد از پیوستن به قرمز های آنفیلد، خیال هواداران لیورپول را از عقب زمین به همراه خط دفاعی بی نظیری که در مقابلش بازی می کند راحت کرده است. آلیسون در فصل گذشته نقش مهمی در کسب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا توسط لیورپول ایفا کرد. در پایان لیگ برتر انگلیس در فصل گذشته، او با 17 کلین شیت موفق به کسب دستکش طلایی شد و باعث شد تا منتقدان این دروازه بان، قیمت او را به فراموشی بسپارند.

داوید سیلوا: از والنسیا به منچسترسیتی (29 میلیون یورو)

از زمان پیوستن این هافبک اسپانیایی از والنسیا به منچسترسیتی، داوید سیلوا تبدیل به قلب تپنده تیم خود در خط میانی شده است. انطباق پذیری این هافبک و بازی در تمامی نقاط زمین، از عوامل موفقیت سیتی در یک دهه گذشته بوده است و تاثیری که او از زمان ورودش به اتحاد گذاشته است بسیار فراتر از قیمت 29 میلیون یورو بوده است. سیلوا در اغلب مواقع از کسب جایزه انفرادی چشم پوشی کرده است و همیشه بازیکنی در خدمت تیم بوده است. سیلوا در پایان فصل جاری سیتی را ترک خواهد کرد و مدیران سیتی از حالا باید به فکر جایگزینی مناسب برای پر کردن جای خالی این هافبک اسپانیایی برای فصل بعد باشند.

جیدون سانچو: از منچسترسیتی به دورتموند (8 میلیون یورو)

یکی از بازیکنانی که در حال حاضر طرفداران بسیاری را در سراسر جهان دارد، جیدون سانچو وینگر زنبورها است. دورتموند معامله فوق العاده ای را در خرید جیدون سانچو انجام داد. سانچو در سال 2017 با مبلغ 8 میلیون یورو به دورتموند پیوست و در طول دوران خود در دورتموند، درخششی فوق العاده در بوندس لیگا داشته است و در حال حاضر تبدیل به بازیکنی ثابت در ترکیب تیم ملی انگلستان شده است. اکنون به نظر می رسد که سانچو در ماه های آینده با یک قرارداد 9 رقمی دورتموند را ترک کند و طی یک قرارداد زیرکانه، سود فوق العاده ای را به باشگاه دورتموند خواهد رساند.

تونی کروس: از بایرن مونیخ به رئال مادرید (25 میلیون یورو)

زین الدین زیدان در سال 2015 از تونی کروس به عنوان حلقه گمشده رئال مادرید یاد کرد و در ادامه، تونی کروس با عملکرد خود این ادعا را اثبات کرد. این هافبک آلمانی از زمان پیوستن از بایرن مونیخ به رئال مادرید در سال 2014 با هزینه ای بسیار کمتر از استانداردهای امروزی، به رئال مادرید در گرفتن 3 قهرمانی لیگ قهرمانان پیاپی و یک عنوان قهرمانی لالیگا کمک شایانی کرده است. دامنه پاس های کروس و دید فوق العاده این بازیکن در طول بازی از او یکی از بهترین هافبک های اروپا را در سن 29 سالگی ساخته است و کروس همچنان می تواند تا سال های آینده یکی از کلیدی ترین مهره های رئال مادرید باشد.

مارک آندره تراشتگن: از مونشن گلادباخ به بارسلونا (12 میلیون یورو)

بعد از شروع نه چندان جالب این گلر آلمانی در نیوکمپ بعد از پیوستنش به بارسلونا، مارک آندره تراشتگن تبدیل به یکی از مهم ترین ارکان باشگاه بارسلونا در سال های اخیر شده است. پیشرفت این گلر آلمانی در دو فصل گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است و او تمام تلاش خود را می کند تا اشتباهات خط دفاعی کاتالان ها را جبران کند. تراشتگن برای اضافه کردن قابلیت های دیگری به بارسلونا، اکنون مهارت های فوق العاده ای در بازی با پاهای خود دارد و در حال حاضر دو پاس گل را نیز به نام خود در لالیگا به ثبت رسانده است. با توجه به اینکه خرید یک دروازه‌بان کلاس جهانی در حال حاضر هزینه ای 9 رقمی را در پی دارد، بنابراین خرید 12 میلیونی این دروازه بان در سال 2014 یک شاهکار به حساب می آید.

انگولو کانته: از کان به لسترسیتی (9 میلیون یورو)

این هافبک فرانسوی در تیم لسترسیتی به یک صخره در میانه میدان تبدیل شد و از عوامل مهم قهرمانی روباه ها در سال 2016 بود. کانته در فصل قهرمانی لسترسیتی در زمینه تکل و دفع توپ، بهترین بازیکن لیگ برتر انگلستان شد. چلسی به ناچار ملزم به پرداخت 35 میلیون پوند برای انگولو کانته شد و لستر نیز به دلیل اینکه مدت قرارداد این هافبک فرانسوی کوتاه بود، مجبور به فروش این بازیکن به چنین قیمتی شد.

دیگو گودین: از ویارئال به اتلتیکومادرید (8 میلیون یورو)

با توجه به سبک بازی اتلتیکو در دهه اخیر، جای تعجب نیست که بگوییم دیگو گودین به یک بنیان قابل اعتماد در این باشگاه تبدیل شده بود. این مدافع اروگوئه ای یکی از عناصر قدرتمند دیگو سیمئونه در خط دفاعی بود و گاهی گودین تبدیل به تک ستاره تیم خود در خط دفاعی می شد. دیگو گودین 3 بار در ترکیب منتخب لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفت و یک بار نیز به عنوان بهترین مدافع لالیگا در فصل 2015/2016 انتخاب شد. این مدافع در تابستان سال جاری با قراردادی آزاد از اتلتیکو جدا شد اما تاثیری که این مدافع از سال 2010 تا سال گذشته بر تیم اتلتیکو گذاشت چیزی فراتر از 8 میلیون یورویی بود که به ویارئال پرداخت کردند. در مدت زمان حضور گودین در مادرید، اتلتیکو موفق به کسب یک قهرمانی لالیگا، یک قهرمانی لیگ اروپا و حضور در دو فینال لیگ قهرمانان اروپا شد.

سادیو مانه: از ساوتهمپتون به لیورپول (34 میلیون یورو)

برخی از بازیکنان در کسب توپ طلای سال جاری بسیار بد شانس بوده اند. هیچ شکی وجود ندارد که مانه یکی از مهم ترین مهره های لیورپول در سال های اخیر بوده است. این وینگر سنگالی در سال 2016 از ساوتهمپتون به لیورپول پیوست و نقشی اساسی در خط حمله تیم یورگن کلوپ ایفا می کند و از عوامل موثر در کسب لیگ قهرمانان اروپا توسط باشگاه لیورپول در فصل گذشته بوده است. مانه در فصل گذشته به صورت مشترک برنده عنوان کفش طلای لیگ برتر انگلستان شد. این بازیکن دارای قدرت شوت و سرعت فوق العاده ای است. چند سال گذشته خرید این بازیکن نوعی قمار محسوب می شد اما در حال حاضر او یکی از بهترین گلزنان در اروپا است و امسال نیز با لیورپول در آستانه شکستن طلسم 30 ساله در قهرمانی لیگ برتر انگلستان است.

جیمی واردی: از فلتوود تاون به لسترسیتی (1 میلیون یورو)

از شهرهای حاشیه نشین انگلستان تا مرکز انگلستان و قهرمانی در لیگ برتر انگلستان و آقای گلی در سال 2016 با لسترسیتی سرگذشت این مهاجم انگلیسی را نشان می دهد. او در فصل جاری لیگ برتر انگلستان و در همه رقابت ها 24 گل به ثمر رسانده است و همچنان نیز به گلزنی ادامه می دهد. واردی در این فصل لیگ برتر مدعی اصلی عنوان کفش طلا است و از این رو می توان متوجه شد که لسترسیتی در سال 2012 چه قرارداد زیرکانه و فوق العاده ای را منعقد کرده است.

سرخیو آگوئرو: از اتلتیکومادرید به منچسترسیتی (40 میلیون یورو)

شاید قیمت این بازیکن در سال 2011 ارزان به نظر نیاید اما با توجه به درخشش این بازیکن در همان سال های ابتدایی، قیمت او خیلی زود به فراموشی سپرده شد. این مهاجم آرژانتینی همچنان به گلزنی و رقابت بر سر کسب عنوان کفش طلای لیگ برتر انگلستان ادامه می دهد. از گلزنی در اولین بازی تا آن گل دراماتیک در دقایق پایانی مقابل کوئینز پارک رنجرز در فصل 2011-2012 که موجب قهرمانی سیتی در پایان آن فصل نیز شد، باعث شد تا قیمت این بازیکن خیلی زود به فراموشی سپرده شود. این مهاجم آرژانتینی در دوران حضور خود در منچسترسیتی موفق به کسب 3 عنوان قهرمانی لیگ برتر شده است و در تمام مدتی که در لیگ برتر به میدان رفته تنها یک بار موفق به زدن بیش از 20 گل در یک فصل نشده است.

ادن هازارد: از لیل به چلسی (35 میلیون یورو)

بعد از آخرین حضور در تیم لیل در سال 2012، ادن هازارد با مبلغ 35 میلیون یورو به چلسی آمد. در طی 7 فصل حضور این وینگر بلژیکی در چلسی، آن ها موفق به کسب دو عنوان قهرمانی لیگ برتر، دو قهرمانی لیگ اروپا و یک قهرمانی جام حذفی می شوند. در سال 2019، باشگاه چلسی به ادن هازارد این اجازه را داد تا رویای خود را به واقعیت تبدیل کند و با مبلغ 100 میلیون یورو به رئال مادرید بپیوندد که با توجه به خرید 35 میلیونی این بازیکن در سال 2012، سود خوبی از این معامله به تیم چلسی رسید.

لوکا مودریچ: از تاتنهام به رئال مادرید (35 میلیون یورو)

خرید یک بازیکن با 35 میلیون یورو در حالی که در آینده نه چندان دور برنده توپ طلا می شود می تواند یک خرید رویایی برای هر باشگاهی باشد. خریدی که توسط رئال مادرید در سال 2012 با 35 میلیون یورو انجام شد. زمان زیادی طول نکشید تا این هافبک کروات به یکی از کلیدی ترین عناصر ترکیب رئال مادرید تبدیل شود و قبل از کسب توپ طلای 2018، لوکا مودریچ دو بار به عنوان بهترین هافبک لالیگا انتخاب شد. 4 قهرمانی لوس بلانکوس در مدت زمان حضور مودریچ چیزی اتفاقی نبوده است. فعالیت و دامنه پاس های بلند این بازیکن باعث باز شدن گره بازی برای رئال مادرید می شود و وجود هافبکی مانند مودریچ از دلایل اصلی درخشش رئال مادرید در اروپا بوده است.

ریاض محرز: از لو هاور به لسترسیتی (500 هزار یورو)

پس از حضوری کوتاه مدت در تیم دوم لو هاور، این ستاره الجزایری خیلی زود به تیم اصلی راه یافت و در سال 2014 لسترسیتی دست به قمار بزرگی زد و این وینگر الجزایری را با قیمت 500000 یورو از لیگ یک فرانسه به خدمت گرفت. ریاض محرز در قهرمانی لسترسیتی در سال 2016 نقش مهمی ایفا کرد و با به ثمر رساندن 17 گل در آن فصل ضمن قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، به عنوان بهترین بازیکن فصل نیز انتخاب شد. قبل از اینکه در سال 2018 منچسترسیتی با قیمت 60 میلیون یورو او را به خدمت بگیرد، ما شاهد دو فصل درخشان از این وینگر الجزایری در تیم لسترسیتی بودیم. با فروش محرز به لسترسیتی، سود خیره کننده ای به باشگاه لسترسیتی رسید تا این معامله از مهم ترین و بهترین معامله های دهه گذشته باشد.

رافائل واران: از لانس به رئال مادرید (10 میلیون یورو)

4 جام لیگ قهرمانان، دو عنوان قهرمانی لالیگا و یک جام جهانی از افتخارات واران بعد از پیوستن به رئال مادرید در سال 2011 بود. بعد از انتقال به رئال مادرید با مبلغ ناچیز 10 میلیون یورو، این مدافع فرانسوی یکی از کلیدی ترین ارکان رئال در خط دفاعی در دهه گذشته بوده است. شما فقط باید به مبلغ انتقال ویرجیل فن دایک توجه کنید تا متوجه ارزش این مدافع با این قیمت برای لوس بلانکوس شوید.

محمد صلاح: از رم به لیورپول (42 میلیون یورو)

با توجه به قوانین سخت گیرانه فیرپلی مالی، رم هیچ چاره ای جز فروش محمد صلاح برای رهایی از فیرپلی مالی نداشت. مهلتی که برای باشگاه رم تعیین شده بود تا 30 ژوئن 2017 بود. لیورپول نیز از این اوضاع رم به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و جالوروسی که نیاز به پول نقد داشت را متقاعد کرد تا محمد صلاح با قیمت 42 میلیون یورو به آنفیلد انتقال یابد. با این حال، هواداران لیورپول به هیچ عنوان نمی توانستند تصور کنند که این وینگر مصری در اولین سال حضور خود در لیگ برتر انگلیس، رکورد گلزنی را بشکند. همچنین محمد صلاح در فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل گذشته نیز گل اول لیورپول را به ثمر رساند تا از ارکان مهم این تیم در کسب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا باشد.

عرفان خماند*

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار