PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۵۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
فیفا ،دست از سر رئیس پیشین خود برنمی دارد
بلاتر در صدر منفورترین چهره دنیای فوتبال

فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) از دادستانی سوییس خواسته است که تحقیقات علیه رییس پیشین این سازمان جوزف بلاتر را متوقف نکند.به نقل از لوموند فرانسه،در ماه آوریل گزارش شد که یکی از پرونده‌هاعلیه سپ بلاتر، رییس پیشین فیفا بسته خواهد شد. در واکنش به این اتفاق فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) از دادستانی سوییس خواسته است که تحقیقات علیه جوزف بلاتر را متوقف نکند.این نشریه به نقل از فیفا گفت: "ما درخواست تجدیدنظر رسمی دادیم که در آن درخواست کردیم تحقیقات را ادامه دهیم. فیفا همه اقدامات لازم را از منظر قانونی انجام خواهد داد تا از مجازات عاملان اطمینان حاصل کند."

در ماه آوریل، آسوشیتدپرس گزارش داد که دادستانی سوییس قصد دارد در خصوص با کلاهبرداری احتمالی اتحادیه فوتبال کاراییب برای فروش حق پخش برای جام‌های جهانی 2010 و 2014 ، یکی از دو پرونده علیه بلاتر را ببندد.بزرگ‌ترین رسوایی در تاریخ فیفا در اواخر ماه مه 2015 رخ داد، هنگامی که پلیس سوییس دو روز قبل از انتخاب رییس این سازمان، چندین مقام ارشد فیفا را به ظن فساد در هتلی در زوریخ دستگیر کرد.در سال 2015 ، بلاتر به مدت 8 سال توسط اتاق داوری کمیته اخلاق فیفا از فوتبال به حالت تعلیق درآمد. در فوریه 2016 کمیته استیناف فیفا این دوره را به 6 سال کاهش داد.از طرفی دیگر بلاتر رییس پیشین فیفا چندی پیش در دفاع از خود تنها به یک جمله در واکنش به دریافت رشوه اعضای پیشین فیفا در قبال حق میزبانی جام جهانی اشاره کرد.جام جهانی فوتبال روسیه در سال 2018 برگزار شد و در سال 2022 نیز کشور قطر میزبانی این رویداد را بر عهده دارد.وزارت دادگستری ایالات متحده بعد از مدت‌ها تحقیق و بررسی اعلام کرد مسئولان پیشین فیفا با دریافت رشوه به این دو کشور برای میزبانی جام جهانی فوتبال رای دادند.

سپ بلاتر، رییس پیشین فیفا در واکنش به این اتهامات مطرح شده تنها به یک جمله بسنده کرد و گفت: کمیته اجرایی فیفا بر مبنای توافقات مردانه جلو می‌رفت. او از هرگونه اظهارنظر دیگر خودداری کرد.ابن در حالی است که دیمتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین بدون اشاره به شرایط میزبانی دوحه در جام جهانی قطر اعلام کرد روسیه هیچ کار اشتباه و غیرقانونی در راه کسب میزبانی جام جهانی فوتبال انجام نداده است.هم چنین جالب است که بدانید اخیرا نشریه فورفورتو ،30 شخصیت منفور دنیای فوتبال را معرفی کرد که سپ بلاتر بالاتر از ژوزه مورینیو منفورترین شخصیت جهان شد.فورفورتو، فهرستی از نفرت انگیزترین مردان فوتبال جهان گردآوری شده است. در اینرده بندی ستاره‌های فوتبال جهان هم‌چون جان تری، کریستیانو رونالدو، ژوزه مورینیو و میشل پلاتینی قرار داشتند و رییس پیشین فیفا ، سپ بلاتر در صدر قرار گرفته است.سپ بلاتر به دلیل فسادهای مالی در صدر منفورترین شخصیت‌های فوتبالی است.ژوزه مورینیو، سرمربی تاتنهام که به زبان تیز خود مشهور است، مقام دوم را به دست آورده است و دروازه‌بان پیشین تیم ملی آلمان، هارالد شوماخر که با لگد خود پاتریک باتیستون، بازیکن تیم ملی فرانسه را به سختی مصدوم کرد و این بازیکن به کما رفت در رده سوم است.کریستیانو رونالدو، مهاجم پرتغالی یوونتوس، جایگاه ششم را در این رده‌بندی به دست آورد و جان تری، کاپیتان پیشین چلسی ، نیز در بین افراد منفور دنیای فوتبال است. مقام بیست و پنج توسط مالک روسی آبراموویچ صاحب چلسی به دست آمد و الکس فرگوسن، سرمربی پیشین منچستریونایتد سی‌امین نفر منفور در این فهرست است.

گزارش پلیس سوئیس درباره خسارتی که بلاتر به فیفا وارد کرده...

سپ بلاتر، رئیس پیشین فدراسیون جهانی فوتبال از سوی دادستانی ویژه سوئیس در یک پرونده به ظن «مدیریت خیانتکارانه» تحت تعقیب بوده است. با وجود بسته شدن این پرونده، یک گزارش پلیس سوئیس نشانگر آن است که اتهامات علیه آقای بلاتر بسیار جدی بوده اند.خبرگزاری فرانسه در گزارشی اختصاصی اعلام کرد به یکی از اسناد پلیس فدرال سوئیس دست یافته که نشانگر تحقیق درباره نقش سپ بلاتر در قراردادهای زیان‌بار برای فیفا بوده است.بنا بر این گزارش، آقای بلاتر متهم است که قراردادهایی را با جک وارنر، رئیس جنجالی و بدنام اتحادیه فوتبال کارائیب امضا کرده است. بر اساس این قراردادها فیفا حق پخش مسابقات جام جهانی فوتبال در سال‌های 2010 و 2014 را به قیمت 600 هزار دلار در اختیار فدراسیون فوتبال کارائیب قرار داده است؛ مبلغی که به شدت از قیمت روز بازار پایین‌تر بوده است.جک وارنر، رئیس وقت اتحادیه فوتبال کارائیب در سال 2011 از سمت خود برکنار و از سوی دادگستری ایالات متحده به فساد مالی متهم شد.پلیس سوئیس می‌گوید سپ بلاتر با عقد این دو قرارداد خسارتی معادل 3 میلیون و 780 هزار دلار به فیفا وارد کرده است. براساس تحقیقات پلیس که در فاصله دسامبر 2019 تا ژانویه 2020 تکمیل شده، «آقای بلاتر به جای اولویت دادن به منافع فیفا، سود اتحادیه فوتبال کارائیب یا شخص جک وارنر را در نظر داشته است.»به‌علاوه، پس از افشای وضعیت این قراردادها، رئیس پیشین فدراسیون جهانی فوتبال تلاشی برای جبران خسارت فیفا نکرده است و به این ترتیب در ثروت‌اندوزی غیر قانونی جک وارنر، نقش داشته است.گزارش پلیس سوئیس در حالی منتشر می‌شود که دادستانی این کشور اوایل ماه آوریل اعلام کرد قصد ادامه پیگیری اتهامات علیه سپ بلاتر را در جریان پرونده حق پخش اتحادیه فوتبال کارائیب ندارد.آقای بلاتر در واکنش به این گزارش گفت پرونده قرارداد با جک وارنر همزمان با پرونده پرداخت به میشل پلاتینی در سال 2015 به جریان افتاد و او از آن سال به بعد دیگر در مورد هیچکدام از این دو پرونده، بازجویی نشده است. رئیس پیشین فدراسیون بین‌المللی فوتبال حاضر به ادای توضیح بیشتر درباره این گزارش نشد.سپ بلاتر که هم‌اکنون 84 سال دارد از سال 1998 تا 2015 رئیس فیفا بود.

مرد سوئیسی معلق جای خود را به نسخه جوان ترش داده است؟

مقدمه:مطلبی که در ادامه می خوانید به ادامه فساد در فیفا پس از تعلیق بلاتر اشاره دارد. فساد ناشی از دسترسی به مبالغ هنگفت در فیفا و از پای درآوردن افرادی که حامی حرکت فیفا به سمت قانون گرایی هستند همگی حاوی این واقعیت است که فیفا کماکان در باتلاق فساد گیر کرده است.از کمیته عادی سازی فیفا تا ریاستش که دوست صمیمی اینفانتینو تماما در تسخیر افرادی است که ردپایی در جریان فساد در فدراسیون جهانی فوتبال دارند.«بارنی رونای» در مطلب خود کوشیده تا واقعیت های امروزه فیفا پس از بلاتر را برای علاقه مندان به فوتبال تشریح کند.نتیجه ای که می شود از این مطلب داشت این است که اداره جهانی فوتبال پر از اگر و اماهایی است که جای تحقیق و بررسی دارد. پشت پرده هایی که بیشترشان به جریانات مخوف در بدنه فیفا مربوط می شود.

در ژوئن سال 2008 فدراسیون فوتبال ساموآ، پس از بروز نگرانی‌ها در خصوص شرایط عجیب مالی‌اش و مشکوک به فساد، مقابل کمیته‌ای از سوی فیفا قرار گرفت؛ کمیته‌ای انتخاب شده توسط فدراسیون جهانی فوتبال که ماموریت‌شان اصلاح امور و شرایط در فوتبال این کشور بود.

شاید بهتر باشد در همین ابتدای کار کاملاً صادقانه سخن بگوییم؛ هیچ شخص و یا کشوری مشتاقِ یک بازدیدِ جدی توسط «کمیته عادی‌سازی» نخواهد بود! هیئت فیفا که آن زمان به ساموا سفر کردند، همگی از سوی کمیته اضطراری انتخاب شدند؛ «سپ بلاتر»، «جک وارنر»، «عیسی حیاتو»، «میشل پلاتینی»، «رینالد تماری»، «محمد بن همام» و «نیکلاس لئوز».بد نیست حالا نام دیگر آنها را نیز به زبان آوریم؛ مرد شش سال محرومیت، مرد اتهامات حقوقی، مرد جریمه حق پخش تلویزیونی، مرد متخلف در حقوق‌ها، مرد هشت سال محرومیت، مرد محرومیت مادام‌العمر و البته مردِ محبوبِ همه در مبارزه با جرایم: آقای موردِ توجه ویژه پلیس بین‌الملل! افرادی که به ساموآ سفر کردند تا فوتبال این کشور را از فساد نجات دهند. افرادی که همگی در باتلاق فساد فرو رفته بودند، مقابل دوربین‌ها لباس منجی بر تن کردند تا به پرونده‌های فساد خود بیافزایند.در اتفاقی دور از انتظار، فدراسیون ساموا برابر تصمیم فیفا در آن زمان ایستاد و به دادگاه عالی ورزش شکایت کرد. شکایتی که البته هیچ نتیجه‌ای برای فدراسیون این کشور در بر نداشت. دوران خوش فیفانشین‌ها ادامه یافت و حتی رشوه‌گیری‌ها روی انتخاب میزبان جام جهانی هم موثر واقع شد.اکنون12سال از آن دوران گذشته و شاید بتوان آن حادثه را یکی از بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین شوخی‌های فوتبال مدرن قلمداد کرد. فکرش را می‌توانید بکنید؟ گروهی از چهره‌های شاخص فساد در فوتبال واقعاً قصد داشتند با فساد مبارزه کنند؟ خیر، آنها به دنبال پر کردن بیش از پیشِ جیب‌شان بودند؛ گرفت حق‌السکوت و درخواست سهم‌خواهی در پشت پرده و روی صحنه سخن‌رانی‌های ریاکارانه در خصوص مبارزه در خط مقدمِ فساد!با تمام این اوصاف، فیفا در این دوازده سال عصر طلایی مغلطه‌گری خود را ادامه داد و هر کاری که دوست داشت و میلش کشید، دست زد. امروز هم شرایط فیفا تفاوت چندانی با گذشته نکرده؛ مردِ کچل و به ظاهر صمیمیِ سوئیسی جای خود را به نسخه جوان‌تر خود داده و حالا اتفاقی مشابه فدراسیون ساموا در حوزه کارائیب در حال وقوع است. یک آزمونِ جدی که می‌تواند قلب، روح و البته کیف‌پول فوتبال را به طور جدی محک بزند.

در ماه مارس اعضا جدید هیئت عادی‌سازی فیفا، از فدراسیون «ترینیداد و توباگو» بازدید داشتند. بدهی‌های این فدراسیون به شدت بالا رفته و این مسئله پای فیفا را به این کشور باز کرده است. جالب اینکه آنها نیز به دادگاه عالی ورزش(CAS) شکایت کرده‌اند. این سکانس‌ها برای شما تکراری نیست؟

حرکت فیفا در قبال فدراسیون «ترینیداد و توباگو» بسیار تند به نظر می‌رسد؛ «دیوید جان ‌ویلیامز» شخصی که نامزد مورد علاقه «جیانی اینفانتینو» را در رای‌گیری شکست داد، بعد از چهار ماه فعالیت در فدراسیون، از سوی کمیته عادی‌سازی از کار برکنار شد! به همین دلیل است که «کیث لوک لوی» عضو فدراسیون فوتبال «ترینیداد و توباگو»، فیفا را به رفتار همچون «مالکان مستعمرات و اشغال‌گران» متهم کرده است. «شاکا هیسلاپ» دروازه‌بان سابق تیم‌های نیوکاسل و وستهام نیز این مداخله بی جا را یک «کودتای کثیف» نامیده است. کودتایی که قصدش گرفتن روح، آزادی و استقلالِ فوتبال در این کشور است، کودتایی علیه «دیوید جان ‌ویلیامز»، با حمایت فیفا و به رهبری «ویلیام والاس» فردِ محبوبِ اینفانتینو.پیشینه بسیاری از مسائلِ سیاهِ مربوط به این هیئت، به سال‌های گذشته بازمی‌گردد؛ به دوران «لوک لوی» و رابطه تاریخی‌اش با «جک وارنر» که زمانی به دنبال عادی‌سازی شرایط ساموآ بود و حالا از دستگاه عدالت آمریکا در حال فرار است. وارنر درباره شایعات در خصوص اعمال نفوذ و لابی‌های او برای کمپین انتخاباتی والاس می‌گوید:«اگر شرایط آنگونه که ما می‌خواستیم پیش می‌رفت، تحول فوتبال در این کشور کلید می‌خورد. چه اشکالی دارد که برای پیشبرد اهدافِ خود لابی کنیم؟ همه چیز برای فوتبال است. برای بهتر شدن این ورزش. اگر بتوان با لابی و اعمال نفوذ به آن نقطه رسید از نظر ما ایرادی ندارد.»چشم‌های شما هماز تعجب گرد شد؟ ایرادی ندارد! این تازه ایستگاهِ نخست است. در ایستگاه‌های بعدی قطعاً چیزی که اکنون از آن متعجب شدید برایتان کاملاً پیش‌پا افتاده خواهد شد.در همان ابتدای سخن با شما از صداقت گفتیم و حالا نیز بنا نداریم در آن تغییری ایجاد کنیم. پس اجازه دهید بدون توجه به محدودیت‌ها، به صراحت بگوییم که اقدامات فیفا حتی مطابق استانداردهای خود نیز خودخواهانه است و مدارک علاقه اینفانتینو به استفاده از نیروهای این ارگان هنگام بروز مشکلات، روز به روز بیشتر از گذشته می‌شود. فراموش نکنید که چند روز پیش وب‌سایتی نروژی در گزارشی از این حقیقت پرده برداشت که مسئول کمیته عادی‌سازی فیفا، بهترین دوست اینفانتینو یعنی «ورون موسنگو اومبا» است.حالا با حضور «ویروس کرونا» فوتبال در یک شرایط بسیار ویژه و خاص قرار گرفته؛ رقابت‌های باشگاهی در آستانه فروپاشی قرار دارند و این امر به سود مالی باشگاه‌ها و لیگ‌ها از حق پخش تلویزیونی ضربه‌ای جبران‌ناپذیر وارد کرده است. در این بین اما فیفا تصمیم گرفته در خصوص این بحران سکوت کند! شاید بپرسید چرا؟«هرگز اجازه ندهید یک بحران جدی، هدر برود.»این همان سیاستی‌ است که فیفا در پیش گرفته. مسئولان این ارگان سال‌ها منتظر این فرصت بودند، منتظر این بحران، منتظر اینکه هر سازمانی مانند یوفا، لیگ برتر انگلیس یا فدراسیون ترینیداد و توباگو که علیه‌شان قد علم کرده، تضعیف شود.فروپاشی عصر «بلاتر-وارنر-پلاتینی» به فیفا ضربه زد اما این ضربه چندان سخت نبود چرا که گردش پول در فیفا ادامه یافت و دستِ این ارگان از هدف اصلی خود یعنی «گسترش قدرت» کوتاه نشد. به همین دلیل است که اینفانتینو به این باور رسیده که فیفا بخصوص در رده باشگاهی، باید قدرت بیشتری داشته باشد و لیگ‌های مختلف را کنترل کند.این مسئله سال گذشته به اوج خود رسید؛ جایی که «فلورنتینو پرس» به عنوان لیدرِ تشکیلِ لیگی جدید با حضور باشگاه‌های بزرگ، مورد حمایت جدی فیفا قرار گرفت. پروژه‌ای که فیفا پشت آن ایستاده چرا که می‌داند در پس آن به چه سود هنگفت و قدرتِ غیرقابل وصفی دست خواهد یافت.

*کیوان طباطبایی

برچسب ها: سپ بلاتر ، فیفا
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار