PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۵۴۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
لوییس فیگو، پس از ۲۰ سال نبش قبر کرد

جدایی لوییس فیگو پرتغالی از باشگاه بارسلونا با جنجال توام شد. فیگو ماهها و حتی می توان نوشت که سالها درگیر جدایی از بارسا بود. طرفداران بارسلونا سالها علیه فیگو ستاره سابق تیمشان شعار دادند و هر بار بارسا مقابل فیگو و تیمش بازی کرد از خجالت او درآمدند. پرتاب کله خوک به سمت فیگو در ال کلاسیکو اوج ناراحتی طرفداران بارسا از او بود.داور در سوتش به نشانه قرار دادن توپ روی نقطه کرنر دمیده بود. ولی کسی نمی خواست به سوی آن نقطه کرنر ورزشگاه نوکمپ برود. فیگو آرام به سوی نقطه کرنر رفت. رفت تا آن ضربه را بنوازد. مرد شماره 10 رئال  در آن برهه به سمت جایگاه تماشاگران عصبانی بارسا نزدیک شد.  به جایی که تماشاگران عصبانی انتظارش را می کشیدند. فیگو به نقطه کرنر رسید و بارانی از بطری و سکه و آشغال روانه اش شدند. فیگو خونسرد،توپ را استادانه با پا مهار کرد و با خونسردی بالا آورد. فیگو توپ را در دست گرفت و بطری آبی را از برابرش برداشت و بیرون انداخت. باران بطری و اشیا به سوی فیگو شدت گرفت. میان همه چیزهایی که به سویش پرتاب شده بودند چیزی جلب نظر می کرد که یگانه بود، سر یک خوک.اسم این ال کلاسیکو را دربی شرمندگی نامیدند. یعد از بازی مشخص شد گروهی که تعلق ذهنی به فاشیست ها داشتند این حرکت زشت را انجام دادند.استیو مک‌ منمن ، ستاره انگلیسی وسابق باشگاه رئال مادرید در همان برهه مصاحبه ای کرد و معتقد بود که رفتار هواداران بارسلونا در صورتی که در انگلیس رخ می‌داد، منجر به دستگیری آنها می‌شد.

فیگو ،پس از گذشت سالها درباره پرتاب کله خوک به سمتش در ورزشگاه نوکمپ می گوید:با مرور اتفاقات ال‌کلاسيکويي که کله خوک و پول در نيوکمپ به سمت من پرتاب شد، خنده‌ام مي‌گيرد. آن بازي را هيچ‌وقت از خاطر نمي‌برم. در آن شرايط فقط کوشيدم مثل حرفه‌اي‌ها عمل کنم. درحال حاضر که به آن موقع و کله خوکي به سمت پرتاب شد فکر مي کنم، خنده‌ام مي‌گيرد و به اتفاقات آن ال کلاسيکو مي خندم.

فیگو در سال 2000 راهی مادرید شده بود. زمانی که مهاجم دوست داشتنی بارسلونا بود. 172 بار با پیراهن آبی اناری در لالیگا به میدان رفته بود. 30 بار دروازه ها را با پیراهن بارسا گشود. دو بار قهرمان لالیگا شده بود. هم جام حذفی را برده بود و هم جام در جام اروپا را به افتخاراتش با پیراهن بارسا افزوده بود. بازیکنان بارسا ستایش اش می کردند.فیگو در همان سالهایی که برای بارسلونا بازی می کرد حمایتش از جدایی خواهان کاتالونیا را هم اعلام کرده بود و همه او را یک وفادار به بارسا تلقی می کردند ولی سلسله اتفاقاتی رخ داد که ستاره پرتغالی از بارسا جدا شد. همه چیز از روزی شروع شد که  فلورنتینو پرس در رئال مادرید پست گرفت. پرس در سخنرانی های انتخاباتی اش گفته بود قرارداد اولیه ای را با مدیر برنامه های فیگو امضا کرده است. پرس پیشنهادی ارائه داده بود. پیشنهاد 60 میلیون دلاری به فیگو برای پیوستن به بارسا. فیگو آن پیشنهاد را پذیرفته بود. او نوکمپ را به مقصد سانتیاگو برنابئو ترک کرد. فیگو ،پیراهن آبی اناری را درآورد و درعین ناباوری سپیدپوش شد. طعنه آمیز این که او کمی پس از رئالی شدنش توپ طلا اروپا را گرفت، آن هم برای بازی هایی که برای بارسا انجام داده بود!

خوان گاسپارت رئیس وقت باشگاه بارسلونا در همان برهه ،آن انتقال را غیراخلاقی خواند و گفته بود :هرگز این را فراموش نخواهیم کرد. فیگو تصور می کند پول همه چیز است...با رفتن فیگو به رئال مادرید کمی نگذشت که از رئال کهکشانی با مدیریت پرس رونمایی شد. یک تیم محبوب و پرطرفدار با کلکسیونی از ستارگان فوتبال جهان.واقعا دیدنی بود.

فیگو درباره فرایند امضای قراردادش با مادرید اظهار کرد: همه چیز جدی پیش می‌رفت تا این که یک پیشنهاد از ایتالیا داده شد. من با یکی از نامزدهای ریاست باشگاه رئال مادرید )فلورنتینو پرس) توافقی کرده بودم. من این توافق را ندیده بودم اما به من گفتند پرس شرط بسته که اگر نتواند با من قرارداد امضا کند، هزینه یک سال اعضای باشگاه را پرداخت می‌کند. با این حال مدیربرنامه‌ام آن را امضا کرد و نه من. من چیزی را امضا نکردم. به من گفتند (در بارسلونا) پول بیاور، آن وقت می‌توانی بروی. این اتفاق‌ها در شرایطی رخ داد که دو باشگاه در جریان انتخابات قرار داشتند. من پرس را نمی‌شناختم.

حالا هافبک بازنشسته پرتغالی رئال مادرید در گذشته باردیگر نبش قبر کرد و از دلیل  رفتن خود به رئال مادرید گفته است ،او در یک گفت‌وگو به دلیل جدایی‌اش از بارسلونا و پیوستن به رئال مادرید اشاره کرد.

به نقل از آس، لوییس فیگو از طریق دایرکت اینستاگرام با فابیو کاناوارو صحبت کرد. بازیکن بازنشسته پرتغالی به دوران ورزشی خود و روزهایی که در رئال مادرید کهکشانی حضور داشت، اشاره کرد. هافبک پیشین تیم ملی پرتغال گفت: در دوران ورزشی‌ام با بازیکنان بزرگ زیادی هم بازی بوده‌ام. برای من انتخاب برجسته‌ترین بازیکن از میان آن‌ها آسان است. من با رونالدو نازاریو، زین‌الدین زیدان، ریوالدو، پپ گواردیولا، فرناندو هیرو و خوان سباسیتین ورون هم بازی بوده‌ام اما بازیکنی که همیشه آماده گلزنی بود رائول گونسالس بود.

فیگو در ادامه افزود: رائول یک برنده بود به خاطر ذهنیتی که در طول دوران ورزشی‌اش داشت. همیشه می‌دانست چگونه به توپ ضربه بزند و چگونه در زمین حرکت کند. اگر از رونالدو صحبت کنید ویژگی‌هایش سرعت و قدرت بود اما در رابطه با رائول سخت است بهترین ویژگی‌اش را اعلام کرد. با این حال از همه چیز کمی داشت. همیشه گلزنی می‌کرد و تفاوت خود را نشان می‌داد.

ستاره پیشین تیم ملی پرتغال در زمان بازی‌اش بارسلونا را ترک کرد و به رئال مادرید پیوست. او درباره این انتقال اظهار کرد: تصمیم مهم و سختی بود چون شهری را ترک کردم که به من خیلی چیزها داده بود و در آن جا شرایط خوب بود. با این حال زمانی که احساس می‌کنید در تیم‌تان ارزشمند نیستید و از یک تیم دیگر پیشنهاد دارید به آن فکر می‌کنید. نیاز داشتم تا مسئولان باشگاه به من نشان دهند که بازیکن ارزشمندی برایشان محسوب می‌شوم اما این اتفاق رخ نداد. رییس باشگاه به من گفت که پول را بیاور و برو. در آن تابستان می‌توانستم به لاتزیو هم بروم که تیم قدرتمند و پولداری بود. آن‌ها می‌خواستند مبلغ بند آزادسازی قراردادم را پرداخت کنند. من انتخاب خوبی داشتم و به دنبال تیمی بودم که اهداف بزرگی در سر دارد. بد از آب در نیامد. تیم‌های بزرگ جهان شبیه به هم هستند. تفاوت اصلی مردمی هستند که این جامعه را تشکیل می‌دهند. زمانی به مادرید پیوستم که تغییر در مدیریت ایجاد شده بود و شروع کار آسان نبود. برای من همه چیز جدید بود. با این حال به خوبی خود را با شرایط وفق دادم.

کاناوارو، فیگو را رییس آینده یوفا می‌بیند. بازیکن بازنشسته پرتغالی با وجود این که این موضوع را رد نکرد اعلام کرد از سمت کنونی‌اش راضی است. هافبک پیشین رئال مادرید که سفیر یورو 2020 است در این خصوص گفت: اکنون از کاری که انجام می‌دهم خشنود هستم. خیلی چیزها یاد گرفتم و باید دید در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

هم چنین هافبک پیشین پرتغالی درباره جدایی اش از رئال مادرید هم چندی پیش صحبت کرده بود. او اعلام کرد به دلیل بازی نکردن در رئال مادرید این تیم را ترک کرد. فیگو 46 ساله  درباره دوران حضورش دررئال مادرید صحبت کرد.فیگو به سخت بودن نخستین روزهای حضورش در رئال مادرید اشاره کرد و گفت: در یک سال سخت به مادرید پیوستم. در آن زمان اهداف و پروژه‌های جدید وجود داشت و پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا حفظ روند پیروزی‌ها آسان نیست. شانس این را داشتیم که فاتح لالیگا شویم. در این گروه افراد فوق‌العاده‌ای هم‌چون رائول گونسالس و فرناندو هیرو حضور داشتند که به من کمک کردند.هافبک پرتغالی در 32 سالگی مجبور شد مادرید را ترک کند. او در این‌باره گفت: با وجود این که یک سال از قراردادم باقی مانده بود می‌خواستم به اینتر بروم چون در مادرید بازی نمی‌کردم و احساس می‌کردم دیگر مفید نیستم. می‌دانستم به چه دلایلی بازی نمی‌کنم.فیگو درباره کسانی که از او ناراحت شدند، اظهار کرد: آن‌هایی از من ناراحت شدند که جلوی من یک چیز می‌گفتند و پشت سر من چیز دیگری می‌نوشتند و باعث خشم مردم می‌شدند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار