PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
واکنش ستاره های NBA به قتل سیاهپوست آمریکایی

دختر نوجوان سیاهپوستی در ۲۵ ماه می۲۰۲۰ در شهر «مینیاپولیس» از ایالت «مینهسوتا» آمریکا به دیدار دوستانش میرفت که سر راه میبیند تعدادی پلیس٬ مردی سیاهپوست را بازداشت کردهاند؛ او را روی شکم،کف آسفالت خواباندهاند و سهنفری با فشار زانوانشان به گردن٬ وی را به زمین چهارمیخش کردهاند. دختر موبایلش را درمیآورد و از این صحنه وحشیانه فیلم میگیرد. یکی از پلیسها که گاهی هم سر بلند میکند و با لذتی سادیستی٬ عابران معترض را خونسردانه مینگرد، زانویش را بر گردن مرد بازداشتشده میفشرد، در حالی که پیداست نیازی به این خشونتورزی نیست. مرد خاکشده به سختی نفس میکشد و التماس میکند: «نمیتوانم نفس بکشم»!بقیۀ ماجرا را همۀ دنیا میدانند. پلیس نژادپرست،هشت دقیقه و چهلوشش ثانیه زانو بر گردن او فشرد، بیهوش شدن مرد، آمدن آمبولانس ودر نهایت مرگ،اضلاع این مثلث شوم بودند. اما آنچه آمریکا و البته جهان را تکان داد، ویدئویی بود که آن دختر هفدهساله از صحنۀ جنایت گرفت. مقتول سیاهپوست چهلوششسالهای بود به نام «جورج فلوید». آرزو داشت بسکتبالیست حرفهای شود که نشد. پلیسی هم که او را خفه کرد، در سابقهاش خشونتورزی و شلیک بیدلیل و چندین توبیخ انضباطی دارد.حالاچند روزی است که تصویر کشته شدن «جورج فلوید»توسط پلیس آمریکا واکنشهای زیادی را در سراسر جهان داشته و حتی مردم این کشور نیز دست به اعتراضهای خیابانی گسترده زدهاند.در این بین ستارهها و مربیان لیگ بسکتبال NBA نیز در شبکههای اجتماعی اعتراض خود را نشان دادهاند که تعدادی از آنها را در زیر میخوانید:

مردم، خسته شدهاند

نمـی توانیــم نفس بکشیــم!

لبرون جیمز ستاره تیم بسکتبال لیکرز در حساب اینستاگرامی خود پستی منتشر کرد که او را با تیشرتی نشان میدهد که روی آن نوشته شده:" نمیتوانم نفس بکشم". لبرون جیمز زیر این عکس نوشته " همچنان!!!" آیا شما متوجه این کار میشوید؟ استفن کری، ستاره تیم گلدن استیت نوشت: من میبینم که بسیاری از مردم با هم صحبت کرده و سعی میکنند بیان کنند که چقدر از این حالت خسته و عصبانی هستند. بسیار خوب، این همان واقعیتی است که ما در آن زندگی میکنیم. جورج فلوید خانواده دارد. او شایسته مرگ نیست. جورج درخواست کمک کرد، اما نادیده گرفته شد، متاسفانه زندگی سیاه پوستان برای آنها اهمیتی ندارد. جورج به آهستگی و هدفمند جان خود را از دست داد و به قتل رسید.

مایکل جردن: خیلی عصبانی هستم

نمـی توانیــم نفس بکشیــم!

مایکل جردن ستاره سابق بسکتبال آمریکا که خودش از سیاهپوستان آمریکا محسوب میشود، در این زمینه میگوید: قلبم برای خانواده آقای فلوید و سایر کسانی که بر اثر اعمال نژادپرستی از بین رفتهاند به درد آمده است.مالک باشگاه شارلوت هورنتس NBA در بیانیهای گفت: من کاملاً ناراحت و عصبانی هستم. این اتفاق واقعا دردناک بود. "درد، عصبانیت و ناامیدی همه را میبینم و احساس میکنم. من در کنار کسانی هستم که به نژادپرستی و خشونت در برابر مردم معترض هستند.او که شش بار قهرمان NBA شده است از مردم خواست تا همدردی و همدلی نشان دهند و هرگز به رفتارهای خشونتآمیز دست نزنند. جردن گفت: ما باید اظهارات صلحآمیز را در برابر بیعدالتی ادامه دهیم و خواستار پاسخگویی هستیم.

گرگ پوپوویچ: ترامپ ترسویی نابودگر است که در زیرزمین کاخ سفید پنهان شده

نمـی توانیــم نفس بکشیــم!

گرگ پوپوویچ، سرمربی باشگاه سن آنتونیو اسپرز در این خصوص اظهار داشت: چیزی که توجه مرا جلب میکند این است که همه ما شاهد خشونت و نژادپرستی پلیس هستیم و این موارد را قبلاً دیده ایم، اما هیچ چیز تغییر نمیکند. به همین دلیل این اعتراضات بسیار انفجاری بوده است. این باور کردنی نیست، اگر ترامپ عقل داشت بیرون میآمد و برای اتحاد مردم چیزی میگفت، اما او به تجمع مردم اهمیت نمیدهد. وی ادامه داد: این بسیار روشن است که چه کاری باید انجام شود. ما به یک رئیسجمهور احتیاج داریم تا ساده بگوید که زندگی سیاه پوستان مهم است. فقط این سه کلمه را بگویید، اما او نمیتواند. سیستم باید تغییر کند. من هر کاری که بتوانم انجام خواهم داد. او نمیتواند کاری کند که ما را در مسیر مثبتی قرار دهد، زیرا او رهبر نیست.سرمربی سن آنتونیو گفت: او فقط تفرقه افکن نیست بلکه یک نابودگر است. حضور او باعث میشود شما بمیرید. او شما را برای اهداف خودش میخواهد. من میترسم که یک رهبر داریم که نمیتواند بگوید زندگی سیاه پوستان مهم است. به همین دلیل است که او در زیرزمین کاخ سفید پنهان شده است. او ترسو است و در واقع فکر میکنم بهتر است او را نادیده بگیریم.

آدام سیلور: بیعدالتی نژادی بخشی از زندگی روزمره در آمریکا شده است

نمـی توانیــم نفس بکشیــم!

آدام سیلور، مدیر NBA در پیامی اظهار داشت: نژادپرستی، وحشیگری پلیس و بیعدالتی نژادی بخشی از زندگی روزمره در آمریکا هستند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت.وی افزود: ما دست به دست هم میدهیم تا کارهایی را انجام دهیم و NBA نابرابری نژادی را از بین میبرد و مردم را گرد هم جمع میکند.پیش از این هم بازیکنان حاضر در NBA نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعتراض خود را به تبعیض نژادی اعلام کرده و برخی از آنها در تمرین تیم خود لباسی که روی آن جمله «نمی توانم نفس بکشم» حک شده بودرا پوشیدند.

حیوانات هم این کار را نمیکنند

نمـی توانیــم نفس بکشیــم!

استیو کِر سرمربی تیم بسکتبال گلدن استیت است که تمام این اتفاقات را ناشی از بیکفایتی رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ میداند، کسی که اعتراض کنندگان خیابانی به اتفاق اخیر را مشتی اوباش توصیف کرده است.کر در یکی از شبکههای اجتماعی درباره ترامپ نوشت: به خاطر همین چیزهاست که یک آدم نژادپرست نباید رئیسجمهور کشور شود. او همان کسی است که به بازیکنان تیم ملی فوتبال آمریکاییمان به خاطر زانو زدن روی زمین هنگام پخش سرود ملی آمریکا قبل از آغاز بازیها(به نشانه اعتراض به خشونت پلیس)، توهین کرد.گلدن استیت همان تیمی بود که بعد از قهرمانی دو فصل پیش خود در NBA حاضر نشد به کاخ سفید برود تا اعتراض خود را به سیاستهای رئیسجمهوری آمریکا نشان دهد. بعد از آن بود که رسم حضور قهرمانان NBA در کاخ سفید از بین رفت.در همین حال «جمال کرافورد» ستاره سابق NBA و تیم لسآنجلس کلیپرز هم اعتراض خود را به اتفاق رخ داده اخیر در «مینهسوتا» نشان داد و این باره گفت: کاری که ما در حق یکدیگر انجام میهیم را حتی حیوانها هم با یکدیگر نمیکنند.دجونته مورای بازیکن آمریکایی سیاهپوست تیم سنآنتونیو اسپرز هم دیگر فردی بوده که به اتفاق اخیر واکنش نشان داد و گفت:« به سیاهپوست بودنم افتخار میکنم.»

بازیکن بوستون برای حضور در تظاهرات 15 ساعت رانندگی کرد

جیلین براون، بازیکن تیم بوستون سلتیکس در لیگ بسکتبال NBA یکی از افرادی است که در اعتراضات حضور پیدا کرده است.او که نایبرئیساتحادیه بازیکنان NBA است، گفت: برای حضور در راهپیمایی 15 ساعت از بوستون تا آتلانتا رانندگی کردم. این یک اعتراض مسالمتآمیز است. یک فرد مشهور یا بازیکن NBA بودن، مرا از هیچ صحبتی محروم نمیکند. قبل از هر چیز یک مرد سیاه پوست هستم و در مورد برخی بیعدالتیهایی که مشاهده کردهایم، آگاهی میدهیم.

کشتن سیاهپوستان در آمریکا همیشه مجاز است!

«استفان جکسون» بازیکن پیشین بسکتبال و دوست جورج فلوید، که در میان معترضان حضور یافت، گفت: من اینجا هستم زیرا قرار نیست برادرم فلوید فراموش شود؛ سرپوش گذاشتن بر خطاهای پلیس، عادت همیشگی این کشور است.وی همچنین در پرسشی کنایهآمیز گفت: چه زمانی گرفتن جان انسانها(سفیدپوستان) مجاز میشود؟ البته که کشتن سیاهپوستان در آمریکا همیشه مجاز است.

نمـی توانیــم نفس بکشیــم!

شاید برای کسانی که هرگز زخمهای سوزانندهٔ تبعیض نژادی را نچشیدهاند آسان است که بگویند: منتظر بمانید. اما وقتی مردم شروری را میبینید که مادرها و پدرهایتان را به خواست خود به قتل میرسانند و خواهر و برادرهایتان را از روی هوا و هوس غرق میکنند، وقتی اکثریت عظیمی از چندین میلیون برادر سیاهپوست خود را میبینید که در قفس تنگ فقر در میان جامعهای مرفه در حال خفه شدن هستند، وقتی که تلاش میکنید به دختر ۶ سالهتان توضیح دهید که چرا نمیتوانید به شهربازی که همین الان تبلیغ آن در تلویزیون نمایش داده شده بروید، ناگهان زبانتان پیچ بخورد و در هنگام صحبت لکنت زبان بگیرید و اشکهایی که در چشمان او حلقه میزنند وقتی که به او گفته میشود که شهربازی به روی کودکان رنگینپوست بستهاست و ابرهای شوم خود کمبینی را ببینید که در ذهن او در حال شکل گرفتن هستند. وقتی که در خارج از جادههای اصلی شروع به رانندگی در صحرا میکنید و مجبور میشوید هر شب در گوشهای از اتومبیل خود بخوابید چرا که هیج مسافر خانهای شما را نمیپذیرد.. وقتی که به همسر و مادر شما هیچگاه عنوان مورد احترام خانم «Mrs» داده نمیشود. وقتی که تا همیشه در حال جنگیدن با حس منحط «هیچکس بودن» باشید، آنگاه خواهید فهمید که چرا برای ما طاقتفرسا است تا منتظر بمانیم. زمانی میرسد که ظرفیت تحمل انسان تمام میشود و دیگر مایل نیست تا در ورطهٔ ناامیدی فرو رود و...

بخشی از نامه مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکاییهای آفریقاییتباراز زندان بیرمینگهام (۱۶ آوریل، ۱۹۶۳)

نمـی توانیــم نفس بکشیــم!

پی نوشت: بیش از نیم قرن است که از مبارزه علیه نژادپرستی در کشور آمریکا میگذرد ولی هنوز هم با رخ دادن فجایعی از این دست، به آن پی خواهیم برد که این رفتارهای غیرانسانی ریشه در ذات پلید جوامع سرمایهداری و برای بهره کشی از طبقههای ضعیف جامعه را دارد و بعید است که به این زودیها بتوانیم با دنیایی عاری از این خوی غیرانسانی روبهرو شویم.هر ساله تعدادی از مردم که اکثرا رنگین پوست هستند، توسط پلیس آمریکا کشته میشوند. طبق آمار رسمی٬ در سال ۲۰۱۹ بیش از هزار نفر به ضرب گلوله پلیس در آمریکا کشته شدهاند.

* کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار