PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۵۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
جهان فوتبال علیه اقدام نژادپرستانه پلیس آمریکا

بیش از یک هفته است که جهان ورزش علیه اقدام نژاد پرستانه پلیس آمریکایی که منجر به قتل یک شهروند سپاهپوست در ایالت مینیاپولیس شد دست به اعتراض زده اند. داخل و خارج از میدان ورزش اعتراض شان را علنی کرده اند و تنفر خود را از اقدام نژادپرستانه پلیس آمریکا نشان دادند که بازتاب قابل توجهی در جهان بخصوص دنیای ورزش داشت.اقدام نژاد پرستانه پلیس آمریکایی در قبال جورج فلوید شهروند سیاه پوست که به طرز فجیعی به قتل رسید گستره اعتراضی فراوانی داشته و دامنه آتش آن اغلب شهرهای آمریکا را در برگرفته است.در این میان ورزشکاران هم در کمپین اجرای عدالت برای احقاق حق این شهروند مقتول آمریکایی ورود کرده‌اند و خواستار محاکمه عاملان این قتل شده‌اند.هفته گذشته بازیکنان بورسیا دورتموند و هرتابرلین پیش از آغاز دیدارشان در رقابت‌های بوندس لیگا در حرکت نمادین برای مبارزه با نژاد پرستی زانو زدند.در این اقدام قابل توجه ،بازیکنان بورسیا دورتموند و هرتابرلین پیش از آغاز بازی در حرکتی نمادین یاد و خاطره جورج فلوید را با یک دقیقه سکوت و زانو زدن گرامی داشتند. تا انتقادات خود را بر علیه نژاد پرستی به خصوص در کشور آمریکا نشان دهند.

بازیکنان دورتموند، همچنین پیش از آغاز بازی تیشرت‌هایی بر علیه نژاد پرستی برتن کردند.البته ناگفته نماند که اعضای تیم فوتبال بورسیا دورتموند پیش از آغاز تمرینات خود با زانو زدن در مستطیل سبز به این مقتول آمریکایی ادای احترام کرده بودند.پیش از این سانچو و اشرف حکیمی دو بازیکن تاثیرگذار دورتموند با نوشته‌ای بر روی پیراهن خود به حمایت از جورج فلوید پرداختند. در رقابت‌های بوندس لیگا بازیکنان بورسیا مونشن گلادباخ و بورسیا دورتموند پس از گلزنی به این کشته شده آمریکایی ادای احترام کردند و خواهان برقراری عدالت شدند.

از طرفی دیگر بازیکنان بایرن مونیخ صدرنشین کنونی بوندسلیگا هم در قبل از بازی هفته گذشته خود مقابل تیم بایرلورکوزن با پوشیدن ‌تیشرت‌هایی بر علیه نژاد پرستی موضع گرفتند. آن‌ها همچنین بازوبندهایی بر علیه نژاد پرستی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «زندگی سیاه‌پوست‌ها اهمیت دارد»

هم چنین مدافع اتریشی تیم بایرن مونیخ در ماجرای اعتراض به کشته‌شدن جورج فلوید، خواهان توقف نژادپرستی شد.در شرایطی که در آمریکا و برخی نقاط جهان، اعتراض به کشته‌شدن جورج فلوید، شهروند سیه‌چرده مینیاپولیس ادامه دارد، «داوید آلابا»‌ خواهان توقف رفتارهای نژاد‌پرستانه در جهان شد.مدافع باسابقه و توانمند که خود سیاهپوست است،‌ در فضای مجازی نوشت: به عنوان یک مرد سیاهپوستی که درشهر وین بزرگ شده،‌باید از سرنوشت اجدادم درس بگیرم. همه ما باید متحد شویم و وضعیت را تغییردهیم. وقتی حرف نمی زنیم،‌خود مشکل ساز می شویم. دردناک است که می بینم چگونه برادران و خواهران سیاهپوست من، از اتفاق رخ داده، ناراحت هستند تا جایی که این مساله قلبم را به درد می آورد.وی افزود: با هیچ‌‌ شکل از خشونت موافق نیستم. باید نژاد‌پرستی، خشونت و جنایت برچیده شود. باید برای کارهای درست از جا بلند شد و با با چیزهای بد مقابله کرد.باید از دوستان سیاهپوست در مورد تجربیات‌شان پرسید. اکنون وقت آن است که همه انسان‌ها با هم متحد شوند.خدا همه را حفظ کند.

در لیگ برتر انگلیس هم بازیکنان تیم فوتبال لیورپول هم در حاشیه تمرینات خود به جورج فلوید که توسط پلیس آمریکا به قتل رسید، ادای احترام کردند و خواستار برقراری عدالت شدند.

همین طور بازیکنان تیم فوتبال چلسی هم در حاشیه تمرینات خود به جورج فلوید که توسط پلیس آمریکا به قتل رسید، ادای احترام کردند و خواستار برقراری عدالت شدند.اعضای تیم فوتبال چلسی هم پیش از آغاز تمرینات خود با زانو زدن در مستطیل سبز به این مقتول آمریکایی ادای احترام کردند و اقدام وحشیانه پلیس آمریکا را بی عدالتی خواندند.

در همین خصوص،هافبک سابق تیم ملی فوتبال هلند به بیان دیدگاه خود درباره نژادپرستی در آمریکا پرداخت.کلارنس سیدورف، هافبک سابق تیم ملی هلند و سرمربی سابق کامرون گفت: خشونت هرگز در جهان چیزی را حل نکرده است. آموزش و پرورش نکته اساسی در حل مشکلات است. آرزو می کنم این اعتراضات بیشتر باشد، کاش واقعاً یک حرکت در راستای بشریت بود که همه انسان‌ها برابر باشند اما منفعل بودن و دیدن آنچه توسط سفیدپوستان اتفاق می‌افتد ، قابل قبول نیست زیرا در این صورت شما به همان اندازه مقصر هستید. آنها فقط فکر می کنند برتر هستند.سیدورف به جمع ستاره های آفریقایی مانند دیدیه دروگبا مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ساحل عاج، اشرف حکیمی، آندره آیو، میشل اسین و جان اوبی میکل پیوست که خواستار برقراری عدالت اجتماعی برای سیاه پوست‌ها شدند.

مهاجم سابق تیم ملی فوتبال فرانسه نیز به جوان سیاه پوست توسط پلیس آمریکا واکنش نشان داد.این بار نوبت به تیری آنری ستاره اسبق توپچی های لندن رسید تا واکنش نشان دهد.او نوشت: ما به تغییر فوری نیاز داریم. ما خواستار تغییر هستیم و مهم تر از آن اینکه شایسته تغییر هستیم. دیگر نژادپرستی کافی است و نباید اجازه داد که چنین اتفاقاتی تکرار شود.آنری که سابقه حضور در بارسلونا را هم دارد، ادامه داد: چرا باید شاهد چنین اتفاقاتی آن هم در سال ۲۰۲۰ باشیم؟ چرا نژادپرستان برای هر اقلیتی که در تیم آنها وجود داشته باشد کف می‌زنند و آنها را تشویق می کنند اما نوبت به بازیکنان سیاه پوست که می رسد به آنها توهین می کنند؟چرا همه قوانین و سازوکارهای موجود نمی توانند نژادپرستی را متوقف کند؟ نژاد پرستی مدت‌هاست که وجود دارد. ما در زمانی زندگی می‌کنیم که دیگر نمی توانیم چنین رفتارهایی را تحمل کنیم. نباید نژاد پرستی وجود داشته باشد.

ستاره برزیلی پاری سن ژرمن هم به کمپینی پیوست که اخیرا علیه نژاد پرستی و در واکنش به قتل جوان سیاه پوست توسط پلیس آمریکا راه انداخته شده است.نیمار ستاره برزیلی پاری س ژرمن هم واکنش نشان داد و پیامی را در رد نژاد پرستی منتشر کرد.نیمار در پیامی نوشت: زندگی سیاهان برای ما مهم است.

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به این ناعدالتی واکنش نشان داد.آنچه جهان فوتبال را تحت تاثیر قرار داد صحبت های قابل توجه رئیس فیفا بود.اینفانتیو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) اعلام کرد اقدامات بازیکنان شاغل در بوندسلیگا در حمایت از شهروند قربانی نژادپرستی در آمریکا نه تنها مجازات ندارد بلکه باید آنها را تشویق کرد.عالی‌ترین مرجع فوتبال که بارها در بیانیه‌هایش عنوان می کرد ورزش باید دور از حرکت های حمایتی متاثر از سیاست باشد، این بار انعطاف از خود نشان داد و به حمایت از فوتبالیست های پرداخت که از قتل یک شهروند آمریکایی ابراز ناراحتی کردند.جانی اینفانتیو، رئیس فیفا در حمایت از فوتبالیست های حامی شهروند به قتل رسیده بوسیله پلیس نژادپرست، گفت:برای اینکه همه را آگاه کنم، اعلام می دارم حرکات بازیکنان بوندسلیگا در داخل زمین بازی به هیچ وجه شایسته جریمه نیست بلکه باید برای آنها دست بزنیم. همه ما باید به اشکال مختلف با نژادپرستی مبارزه کنیم. اکنون زمان آن رسیده تا به خشونت و وحشی گیری نه بگوییم.

فیفا هم در بیانیه ای مشخص از فدراسیون‌ها و اتحادیه های فوتبال که در حال برگزاری این مسابقات هستند، خواست برای بازیکنانی که از شهروند به قتل رسیده آمریکایی، حمایت کردند، مجازاتی در نظر نگیرد.این سازمان در ماجرای قتل شهروند آمریکایی، به عمق احساسات مردم جهان آگاهی پیدا کرد و خواهان رفتار منطقی و عقلانی مدیریت فوتبال شد.این واکنش از سوی فیفا در حالی بود که فدراسیون فوتبال آلمان اعلام کرد که در حال ارزیابی رفتار بازیکنانی مثل جیدون سانچو و مارکوس تورام است که با به تن داشتن تیشرت‌های با نام فلوید و درج عباراتی با مفاهیم سیاسی و مذهبی، ظاهرا قوانین فوتبال را نقض کردند.به همین خاطر عالی‌ترین مرجع فوتبال جهان در بیانیه‌ای که در اختیار آسوشیتدپرس قرارگرفت، عنوان کرد: فیفا کاملا عمق احساسات و نگرانی‌های بسیاری از فوتبالیست‌ها را در ماجرای غم‌انگیز جورج فلوید درک می کند.فیفا افزود: رعایت قوانین بازی موجود است که سازمان‌های برگزارکننده فوتبال به آن رجوع می کنند.اما همین سازمان‌هامنطبق با درک صحیحی از نگرانی‌های جامعه فوتبال، همه چیز را مورد توجه قرار می دهند.در بخشی دیگر از این بیانیه همچنین درج شد:‌فیفا بارها موضع خود را در خصوص نژاد‌پرستی و تبعیض نژادی مشخص کرده و مخالفتش را با این اتفاقات نشان داده است.به تازگی نیز قوانین خود را در برخورد با چنین مورادی به خاطر از بین بردن آثار نژاد پرستی در فوتبال را سنگین‌تر از قبل کرده است. فیفا بارها خود پیشگام حرکت‌های علیه نژادپرستی بوده و به طور مستمر در زمینه مبارزه با نژاد‌پرستی قدم برداشته است.

*کیوان طباطبایی

برچسب ها: نژادپرستی ، فیفا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار