PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
لواندوفسکی؛ سوخت قهرمانی بایرن

بایرن مونیخ درحالی موفق شد قهرمانی‌اش در فصل جاری بوندس‌لیگا را قطعی کرد و برای هشتمین سال پیاپی این عنوان را تصاحب کرد که هانسی فلیک و شاگردانش در طول فصل مقتدرانه ظاهر شده و در راه رسیدن به این موفقیت موفق به شکستین رکوردهایی متعدد شده و فصلی ماندگار در تاریخ این باشگاه را رقم زدند. جالب اینجا است که بایرن در ابتدای فصل، کارش را با هدایت نیکو کوواچ با شک و تردید آغاز کرده بود و وضعیت مناسبی نداشت. ولی از زمان روی کار آمدن هانسی فلیک سیر صعودی باواریایی‌ها آغاز شده و دیگر هرگز متوقف نشد. گلهای لواندوفسکی بدون شک سوخت ماشین قهرمانی بایرن مونیخ بوده. لواندوفسکی در بوندس‌لیگا 31 گل و در تمامی رقابتها 46 گل به ثمر رسانده و رکورد خودش در بایرن مونیخ را شکسته است. حتی در نیمه دوم فصل به نظر می‌رسید لواندوفسکی در حال نزدیک شدن به رکورد گلزنی گرد مولر در بوندس‌لیگا یعنی 40 گل در یک فصل است ولی در نهایت لواندوفسکی با 31 گل زده عنوان آقای گلی این فصل را به خود اختصاص داد

رویای فتح توپ طلا

پس از تزلزل سلطنت مسی و رونالدو توسط لوکا مودریچ در فصل 2018، اکنون و پس از دو سال جهان فوتبال بیشتر از هر زمان دیگری در معرض تغییر و تحول قرار گرفته است. نا آمادگی CR7 پس از دوران پسا کرونا، عدم موفقیت نابغه آرژانتینی در مهمترین رقابت باشگاهی طی سالیان اخیر و شانس بیش از اندازه بایرن مونیخ برای به تاراج بردن تمامی عناوین باشگاهی، تمام نگاه هارا تنها به سمت یک نام آورده است، رابرت لواندوفسکی. در چند سال اخیر فرانس فوتبال و فیفا با انتخاب هایشان به ما این اصل را آموخته اند که جایزه توپ طلا به موفق ترین بازیکن سال میرسد، نه لزوما بهترین.

وقتی که نام مسی و رونالدو به زبان می آید، یعنی داریم در مورد بهترین بازیکنان حال حاضر فوتبال از لحاظ کیفیت فنی (جدای از تبلیغات سرسام آور!) صحبت می‌کنیم. پس به طور پیش فرض، این دو بازیکن بهترین های جهان هستند مگر آنکه خلافشان ثابت شود. هر کدام از این دو در طول سال خود را بیشتر به سمت موفقیت نزدیک کنند، شانسشان برای کسب توپ طلا افزایش پیدا می‌کند. پس در همین ابتدای کار مشخص می شود چرا مسی و رونالدو روی هم رفته 11 توپ طلا برده‌اند، چون در حالی که در طول فصل بقیه بازیکنان تلاش می کنند که با کسب عناوین بسیار ارزشمند و جام های مختلف شانس خود را برای کسب توپ طلا افزایش دهند، این دو فوق ستاره از همان ابتدا از بقیه جلوتر هستند، زیرا این ذهنیت برای هواداران فوتبال جا افتاده که این دو بهترین فوتبالیست های جهان هستند.

اما در این فصل شانس لواندوفسکی برای کسب توپ طلای 2020 از بقیه بازیکنان بیشتر است. لوا امسال تا بدین جای کار آقای گل بوندسلیگا، 5 لیگ معتبر اروپایی، آقای گل فصل چمپیونزلیگ و بهترین بازیکن فصل چمپیونزلیگ است، پس احتمالا می‌توانیم بگوییم او بهترین بازیکن حال حاضر دنیاست. اما اینها برای کسب توپ طلا کافی نیستند، چرا؟ چون لواندوفسکی برای کسب توپ طلا باید به موفق ترین بازیکن جهان هم تبدیل شود، اما این مهم چگونه بدست می‌آید؟ با کسب عناوین فردی و تیمی. بایرن مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن تنها تیم های امسال هستند که شانس فتح سه گانه را دارند. بایرن تحت هدایت هانسی فلیک شانس خوبی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان دارد. آنها بوندسلیگا را طبق عادت همیشگی فتح کردند، یک پای فینال جام حذفی هستند و می‌توانیم از همین حالا در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا تصورشان کنیم. پس می توانیم بگوییم لواندوفسکی با بایرن شانس این را که به موفق ترین بازیکن سال تبدیل شود را دارد

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که لواندوفسکی چگونه می تواند در فصل 2020 فاتح توپ طلا شود، باید بگوییم که بایرن مونیخ باید جام ببرد. آن هم نه جام های بوندسلیگا و جام حذفی را، بلکه مهم ترین جام فصل رقابت های باشگاهی را، لیگ قهرمانان اروپا. لواندوفسکی باید با بایرن فاتح لیگ قهرمانان شود، به روند گلزنی‌اش ادامه دهد و جام‌ها را یکی پس از دیگری بالای سر ببرد. آن گاه این قاتل لهستانی را می‌توانیم بهترین و موفق‌ترین بازیکن سال فوتبال جهان بخوانیم و اگر این طور شود،‌ فرانس فوتبال دیگر نمی‌تواند بلایی که سر وسلی اسنایدر و فرانک ریبری آورد را سر لواندوفسکی بیاورد.

رکورد بعدی

هدف بعدی لوا در لیگ قهرمانان عبور از کریم بنزماست که با 60 گل زده در رتبه چهارم فهرست بهترین گلزنان این تورنمنت قرار دارد. البته با توجه به اینکه برخلاف نیستلروی و رائول(که با 71 گل رتبه سوم را در اختیار دارد) مهاجم فرانسوی رئال همچنان مشغول بازی است و احتمالا این رده تا پایان دوران فوتبال این دو ستاره چند بار بین آنها دست‌به‌دست خواهد شد. او مدت‌ها یکی از نفرات تاثیرگذار دورتموند در بوندس‌لیگا بود و روزهای درخشان این تیم آلمانی در لیگ و همچنین رقابت‌های اروپایی با کمک او حاصل شد. درنهایت این بایرن مونیخ بود که در سال 2014 توانست او را برای جدایی از تیمش متقاعد کند و با وجود پیشنهادهای زیادی که از دیگر تیم‌های بزرگ اروپایی داشت ترجیح داد در آلمان و با پیراهن تیم رقیب فوتبالش را ادامه دهد. ملی‌پوش لهستانی از آن زمان در 255 بازی برای باواریایی‌ها 209 گل به ثمر رسانده و در طول این مدت تنها مسی و رونالدو عملکرد بهتری نسبت به او داشته‌اند.

یکبار دیگر آقای گلی

اواخر اسفند ماه بود که رقابت های فوتبال در سراسر اروپا به غیر از بلاروس به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد. سه ماه بعد بوندسلیگا اولین لیگی بود که فعالیت خود را از سر گرفت. روبرت لواندوفسکی در بازگشت بوندسلیگا توانسته 9 گل برای بایرن به ثمر برساند و تعداد گل هایش در این رقابت ها را به 34 افزایش دهد و فعلا شانس اول کسب عنوان کفش طلا محسوب می شود. او دو گل از چیرو ایموبیله فاصله دارد و لیونل مسی هم به فاصله 10 گل با او دیده می شود؛ هرچند که تا پایان بوندسلیگا تنها 5 بازی باقیمانده ولی مسی در لالیگا 11 بازی دیگر پیش رو خواهد داشت. ستاره لهستانی بایرن در مقایسه با گلزنان 4 لیگ معتبر دیگر فوتبال اروپا(انگلیس، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا)، بیشترین گل را در همه رقابت ها به ثمر رسانده و از این حیث فاصله ای چشمگیر با نزدیک ترین رقیب خود یعنی کیلیان امباپه دارد. امباپه به سبب نیمه تمام ماندن فوتبال فرانسه، تنها در لیگ قهرمانان شانس افزایش گل هایش را خواهد داشت. او البته از حیث متوسط گلزنی(75 دقیقه یک گل) پایین تر از ارلینگ هالند قرار می گیرد که هر 65 دقیقه توانسته یک گل به ثمر برساند.

روبرت لواندوفسکی در 37 بازی توانسته 43 گل به ثمر برساند. 3233 دقیقه بازی کرده و متوسط هر 75 دقیقه توانسته یک گل به ثمر برساند. کیلیان امباپه پس از 33 بازی توانست آمار 30 گل را از خود به جا بگذارد. او 2479 دقیقه بازی کرده و متوسط هر 83 دقیقه یک گل را به جا گذاشته است. پس از او چیرو ایموبیله ستاره لاتزیو قرار دارد که توانسته در 33 بازی 30 گل به ثمر برساند اما متوسط گلزنی او از امباپه پایین تر است. او 2695 دقیقه به میدان رفته و متوسط هر 90 دقیقه یک گل را به ثبت رسانده است. تیمو ورنر ستاره لایپزیش هم در 39 بازی، 30 گل زده اما این تعداد گل را در 3091 دقیقه بازی به ثمر رسانده و متوسط گلزنی او هر 103 دقیقه یک گل است. در رده پنجم به کریستیانو رونالدو می رسیم که در 32 بازی برای یوونتوس توانسته 25 گل به ثمر برساند. 2873 دقیقه بازی کرده و متوسط هر 113 دقیقه یک گل را به جا گذاشته است. پس از رونالدو، لیونل مسی قرار دارد که در 31 بازی برای بارسا 24 گل زده است. 2640 دقیقه در زمین بوده و هر 110 دقیقه هم یک گل زده است. متوسط گلزنی او از رونالدو اندکی بهتر بوده.

باز هم پیشنهاد رئال

در شرایطی که او آماده‌ترین شماره 9 حال حاضر فوتبال اروپا و حتی جهان است شایعاتی مبنی‌بر تمایل رئال مادرید برای خرید او در مهلت نقل‌وانتقالات زمستانی به گوش می‌رسد. زین‌الدین زیدان، سرمربی رئالی‌ها در تابستان برای تقویت خط حمله تیمش به سراغ لوکا یوویچ، مهاجم اینتراخت فرانکفورت رفت تا این پدیده جوان بتواند مشکلات این تیم در دوران پس از رونالدو را حل کند اما تا اینجای فصل یوویچ اصلا موفق نشان نداده و همین موضوع سبب شده تا زیزو به سرعت برای تقویت خط حمله تیمش اقدام کند.رسانه‌های اسپانیایی در حالی از احتمال این انتقال خبر می‌دهند که فروش چنین بازیکنی در ماه ژانویه بسیار بعید به نظر می‌رسد به‌خصوص اینکه او در اوج آمادگی است و بایرن مونیخ نیز باشگاهی نیست که به راحتی ستاره‌هایش را از دست بدهد.البته گفته می‌شود رئالی‌ها حاضرند برای به خدمت گرفتن لواندوفسکی از لوکا یوویچ یا گرت بیل به‌عنوان گزینه‌های جابه‌جایی با مهاجم بایرن استفاده کنند تا ژرمن‌ها را راضی به این انتقال کنند. این نخستین بار نیست که رئال به سراغ شماره 9 بایرن مونیخ می‌رود. آنها پیش از انتقال او به بایرن و حتی زمانی‌که او به این تیم پیوسته بود هم چندین بار برای خریدش تلاش کردند اما هنوز موفق به انجام این کار نشده‌اند. سزاری کوچارسکی، مدیر برنامه‌های سابق لواندوفسکی ژانویه امسال در این باره گفته بود: «می‌توانستیم برای انتقال او تلاش کنیم اما این کار ریسک داشت. انتقال او به رئال یا درخواست قرارداد بهتر با بایرن مونیخ می‌توانست او را با مشکل روبه‌رو کند و من هم دوست ندارم آینده موکلانم به خطر بیفتد. پیشنهادهای زیادی رسیده بود. همسرش دوست نداشت به فرانسه یا انگلیس برود و به همین دلیل به پاری‌سن‌ژرمن پاسخ منفی دادیم. البته او آفتاب اسپانیا را دوست دارد و برای حضور در مادرید بی‌میل نبود.»البته در مادرید تنها زیدان تصمیم‌گیرنده نیست و در تابستان مشخص شد که فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه دخالت زیادی در خریدهای جدید این تیم دارد چراکه وقتی سرمربی تیم به‌شدت برای خرید پوگبا تلاش می‌کرد، پرز مشغول رایزنی برای خرید نیمار بود.

*عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار