PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۶۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
سرانجام قهرمانی لیورپول با نبوغ مربی آلمانی رقم خورد

سه دهه گذشت تا طرفداران لیورپول جشن قهرمانی در لیگ برتر را برپا کنند. لیورپول جزو تیم های پرافتخار انگلیس و اروپا به شمار می آید و همیشه جزو تیم های بالانشین لیگ برتر انگلیس است.لیورپول در دهه 70 و80 میلادی قدرت بلامنازع انگلیس بود و با نگاهی به نتایج فوتبال باشگاهی انگلیس متوجه می شوید که 30 سال پیش چه تیمی بر فوتبال باشگاهی انگلیس حکومت می کرد و قدرت های امروزه لیگ جزیره در30 سال پیش برابر لیورپول حرفی برای گفتن نداشتند.گرچه منچستریوناتید با سرالگس فرگوسن سرمربی پرافتخار لیگ برتر ، چلسی با هزینه های هنگفت مالک روسی و من سیتی با پول های نفتی از خلیج فارس رفته رفته به غول های لیگ جزیره بدل گشتند.لیورپول در دهه 90 هم تیم های خوبی بست و ستارگان لیگ جزیره را به خدمت گرفت اما هرگز نتوانست قهرمانی های گذشته را تکرار کند. در دهه گذشته نیز با وجود هزینه کردن در بازار نقل و انتقالات –البته نه به اندازه من سیتی ، من یو و چلسی- بازهم به جام قهرمانی نرسید.تا پای جام لیگ برتر می رفتند اما در هفته های پایانی نمی توانستند از رقبا سبقت بگیرند.هیچ کدام از مربیانی که با لیورپول سودای قهرمانی داشتند نتوانستند در هفته های سرنوشت ساز مثل لیورپول کلوپ بدرخشند و جام را تصاحب کنند. لیورپول های سه دهه گذشته یک ویژگی مهم را نداشتند و آن ویژگی ،نبوغ بود. نبوغی که در بازی های حساس بکار می آید و تیم را از مهلکه نجات می دهد .نبوغی که در لیورپول فصل کنونی محسوس بود .با آمدن یورگن کلوپ به لیورپول به عنوان سرمربی شاهد تحولی قابل توجه بودیم و تیم کلوپ در روند تیمی روز به روز بهتر شد و از نظر روحی نیز در مدتی چند ماهه بهبود پیدا کرد. روحیه برتری جویی و پیروزی طلبی در جمع شاگردان کلوپ نهادینه شد و لیورپول در فصل کنونی برای قهرمانی جنگید. کلوپ نقش ویژه ای در اولین قهرمانی لیورپول در لیگ برتر داشت و اگر نقش او را روی نیمکت لیورپول آنالیز کنیم متوجه می شویم که توانایی مربی چقدر در کسب موفقیت و ارتقای روحی بازیکنان در پیچ های حساس لیگ موثر است و نقش کلیدی دارد.انتظار 30 ساله هواداران تیم لیورپول در حالی هفته گذشته خاتمه یافت که تیم یورگن کلوپ پس از گلباران کردن کریستال پالاس در انتظار باخت من سیتی جدی ترین رقیب خود در لیگ برتر بود.من سیتی به چلسی باخت و لیورپول اولین قهرمانی در لیگ برتر جزیره را تجربه کرد.

البته ناگفته نماند که قهرمانی لیورپول کلوپ آلمانی با شیوع کرونا ویروس به تاخیر افتاد .اگر ویروس موذی نبود جشن قهرمانی لیورپولی ها در ابتدای بهار امسال برپا می شود اما تقدیر این بود که قرمزپوشان لیورپول با تاخیر 90 روزه جشن قهرمانی را برگزار کنند. البته چند هفته ای به پایان فصل کنونی لیگ جزیره باقی مانده است ولی لیورپول کلوپ طرفداران خود را خوشحال کرد.با این مقدمه اشاره ای به قهرمانی لیورپول با سرمربیگری یورگن کلوپ داریم. البته پرونده لیورپول بطور مفصل پس از پایان فصل کنونی لیگ جزیره به خوانندگان گرامی تقدیم خواهد شد. مطلبی که پیش روی شماست پیش درآمدی از لیورپول یورگن کلوپ است .تیمی که هفته به هفته بهتر می شود و اوج گرفته است.تیمی یکدست که در تمامی خطوط نفرات شایسته ای دارد.

توصیف ستارگان پیشین لیورپول از قهرمانی تیم کلوپ

تعدادی از ستاره‌های اسبق تیم فوتبال لیورپول به اولین قهرمانی این تیم در لیگ برتر طی ۳۰ سال گذشته واکنش نشان دادند. استیون جرارد، کاپیتان و هافبک انگلیسی سابق لیورپولی‌ها که اکنون سرمربی تیم گلاسکوی اسکاتلند است، درباره اولین قهرمانی این تیم از سال 1990 - افتخاری که خودش در 17 سال حضورش در آنفیلد موفق به تجربه آن نشد - در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: تبریک به همه لیورپولی‌ها بابت قهرمانی در لیگ برتر انگلیس. یک دستاورد باورنکردنی از یک تیم باورنکردنی، متشکل از بازیکنان طراز اول زیر نظر یک مربی طراز اول. همچنین لازم است اشاره‌ای خاص هم به حمایت گروه فنوی به‌عنوان مالکان باشگاه داشته باشم. در نهایت و مهمتر از همه نیز باید از هوادارانی که 30 سال صبر کردند تشکر کنیم. بیاید جشن را آغاز کنیم.

یکی دیگر از ستارگان پیشین باشگاه لیورپول، کنی دالگلیش بود. او که در دوره اول مربیگری‌اش در لیورپول (1985 تا 1991) آخرین قهرمانی قرمزپوشان در لیگ برتر را رقم زده بود، به شبکه BT Sport گفت: دو سال گذشته، و از زمانی که یورگن آمد، وضعیت تیم بسیار مثبت بوده است. او فوق‌العاده کار کرده و دربرگیرنده تمام معیارهایی است که در باشگاه لیورپول یک ارزش محسوب می‌شود. هرآنچه که برای این تیم رقم خورده، لایقش بوده است. لیورپول فرازونشیب‌هایی داشت. تا زمانی که یورگن اینجا باشد، ما کلی روزهای شاد دیگر پیش رو داریم. لیورپول چه در اوج و چه در اُفت، همیشه به شیوه‌ای فوق‌العاده مورد حمایت واقع شده است. خودتان می‌دانید که این قهرمانی چقدر ارزش دارد. سلطه بر فوتبال انگلیس آنهم در حضور تیمی مانند منچسترسیتی کار سختی است. من برای همه لیورپولی‌ها خوشحالم. کار یورگن کلوپ فوق‌العاده بوده است.یان راش دیگر اسطوره باشگاه لیورپول هم با یک توئیت به قهرمانی این تیم واکنش نشان داد و در آن نوشت: «بهترین احساس را دارم! پسرها فردا می‌بینم‌تان».رابی فاولر ستاره پیشین لیورپول نیز واکنش جالبی به قهرمانی این تیم نشان داد. او که به خاطر افتخارات و بازی‌های درخشانش در آنفیلد به «خدای لیورپولی‌ها» ملقب شده بود، به شوخی گفت حاضر است به خاطر کاری که کلوپ انجام داده این لقب را به مربی آلمانی لیورپول بدهد.وی گفت: من فکر می‌کنم که الان دیگر باید این لقب را به یورگن بدهم. او می‌تواند این لقب را داشته باشد، چرا که نه. من می‌گذارم لقب من برای او باشد.

قول های مربی آلمانی عملی شد

قهرمانی در لیگ اما خیلی زود برای لیورپول و کلوپ رقم نخورد. او در اولین فصل به رتبه هشتم رسید اما هر فصل پیشرفت وجود داشت در زمینه خرید بازیکنان، شیوه بازی و رتبه در لیگ؛ هشتم، چهارم، چهارم، دوم و اول! روزهای تلخی هم وجود داشت. کلوپ سه فینال را با لیورپول باخت تا اینکه توانست بالاخره سال گذشته فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود. زمانی که لیورپول فصل گذشته با یک امتیاز اختلاف، قهرمانی را به سیتی واگذار کرد خیلی‌ها تردید کردند که آیا کلوپ و تیمش توانایی بازیابی خودشان را بعد از این ناکامی بزرگ دارند. پاسخ تیم اما فوق‌‌‌‌العاده بود و یک انتظار 30 ساله با اختلافی قاطعانه و قدرتمندانه به پایان رسید. مردی که هر قولی به هواداران و بازیکنان داده بود را عملی کرد، حالا ذهنیت خود را در تیم جا انداخته است و نتیجه‌‌اش این است که همه طرفداران لیورپول از این جشن بزرگ و جام‌های ارزشمند، لذت و بهره می‌برند. جوایزی که پاداش نبوغ یورگن کلوپ است.

جرارد: باید مجسمه کلوپ در آنفیلد ساخته شود

پس از قهرمانی لیورپول در لیگ جزیره ،مطالبی بی شماری در رسانه های جهان در این خصوص نوشته و منتشر شد. مطالبی که به سه دهه پیکار لیورپول برای قهرمانی در لیگ برتر انگلیس می پردازد و توصیف قهرمانی لک لک ها در فصل کنونی است.بخشی از مطالب اغراق آمیز است و بخشی دیگر ،واقعیت های قهرمانی لیورپول کلوپ را به دور از احساس و علاقه به لک لک پدیدار می کند. در رسانه های داخلی هم مطالبی نوشته شد. ایسنا نوشت که زمانی که براندون راجرز اخراج شد و مدیران لیورپول با دوست‌داشتنی‌ترین آلمانی تاریخ تماس گرفتند، کلوپ حاضر شد تعطیلاتش را خراب کند و سناریو جدیدی برای تراژدی لیورپول و لیگ برتر بنویسد. او کارش را با این جمله آغاز کرد اگر در 4 سال نتوانم جامی به دست بیاورم، باید به لیگ سوئیس بروم.

با فینالیست شدن در لیگ اروپا و جام اتحادیه ادامه داد، به فینال اروپا رسید و به 3 سال سلطه رئال مادرید پایان داد، بهترین نایب قهرمان تاریخ لیگ جزیره شد، به قهرمان جهان رسید و بعد از 5 سال قولش به هواداران را عملی کرد؛ قهرمانی لیگ جزیره بعد از 30 سال.

حالا دیگر "سال بعدی" برای هواداران لیورپول وجود ندارد، حالا دیگر نه اشمایکل و نه پسرش نمی‌توانند برای لک لک‌ها کری بخوانند، حالا دیگر هیچ حسرتی وجود ندارد، حالا دیگر عقده 30 ساله‌ای هم وجود ندارد زیرا باشگاه لیورپول حالا دیگر قهرمان انگلیس است.

کلوپ کاری را در لیورپول انجام داد که فرگوسن با 27 سال حضور در منچستر، مورینیو با دفاع اتوبوسی در چلسی، ونگر با تیم بدون باختش و گواردیولا با تیم ثروتمندش نتوانستند انجام دهند؛ یعنی قهرمانی در فاصله ۷ هفته به اتمام لیگ جزیره.

استیون جرارد، ستاره پیشین قرمزها می‌گوید: باید مجسمه کلوپ در آنفیلد ساخته شود. کاپیتان سابق قرمزها که هم حسرت این قهرمانی در کارنامه‌اش را می‌خورد و هم جایش در تیم کلوپ خالی است، پر بیراه هم نمی‌گوید زیرا معجزه مرد آلمانی کم از دستاوردهای بیل شنکلی کبیر و کینگ کنی داگلیش لیورپولی‌ها نداشت. حالا با سه‌گانه قهرمانی در انگلیس، اروپا و جهان، لیورپولی‌ها بهترین تیم دنیا هستند و رسیدن به چنین قله‌ای دستاورد رئیسی بوده که برای دست یافتن به چنین جایگاهی، حتی ابایی از شکسته شدن شیشه عینکش در مقابل چشمانش نداشت. قهرمانی که دیگر نه لیز خوردنی و نه بیماری یارای مقابله با آن را داشت و ثبات و صلابت رقم زننده آن بود.حالا دیگر بندرنشینان لیورپول نه تنها با حسرت بلکه با افتخار موسیقی فیلم چرخ و فلک یعنی " تو هرگز تنها قدم نخواهی زد" را در کوچه پس‌کوچه‌های منتهی به ورزشگاه آنفیلد خواهند خواند.

کسب 4 جام در 13 ماه گذشته

یورگن کلوپ سرمربی لیورپول ،پس از قهرمانی در لیگ برتر انگلیس قول داد این تیم را به قدرت تازه فوتبال انگلیس بدل کند و بتواند سالها برای کسب عناوین قهرمانی بجنگد.

سرمربی آلمانی لیورپول بعد از قهرمانی تیمش در این رقابت ها گفت: ثباتی که بازیکنانم در این فصل از خود نشان دادند، فوق‌العاده بود. پسرانم بی نقض ظاهر شدند و یک فصل عالی را رقم زدند. من متوقف نخواهم شد، ما متوقف نخواهیم شد. همین است. ما متمرکز خواهیم ماند و فرصت را از دست نمی‌دهیم. این به معنای پیروزی در همه عناوین قهرمانی نیست. ما فقط می‌خواهیم پیشرفت کنیم زیرا تیم‌های دیگر نیز خوب هستند و بهبود می یابند. منچسترسیتی کاملاً استثنایی است. من نمی‌توانم قول بدهم چیزی برنده خواهیم شد اما همه چیز را برای بهبود به کار خواهیم بست. می خواهیم این تیم را بهتر و بهتر کنیم و یک رقیب خود برای همه عناوین باشیم.

لازم به یادآوری است که لیورپول در 13 ماه توانست چهارمین جام خود را نیز به دست بیاورد و اکنون یورگن کلوپ عقیده دارد این نمی‌تواند همان قله‌ای باشد که لیورپولی‌ها منتظر آن بودند و باید برای کسب عناوین بیشتر تلاش کرد.

با باز شدن پنجره نقل و انتقالات، بعید است که کلوپ بتواند هیچ بازیکن جدیدی به خدمت بگیرد، زیرا او استعدادهای جوانی چون رایان بروستر، هاروی الیوت، کورتیس جونز و نکو ویلیامز را دارد و بارها اعلام کرده است از حضور این بازیکنان هیجان زده است.

لیورپول در بازی خود در لیگ برتر باید برابر منچسترسیتی نزدیک ترین تعقیب کننده خود قرار گیرد و حالا سیتی که سال قبل قهرمان شده است باید برای تیم یورگن کلوپ تونل افتخار بزند. باید دید قرمزها می توانند به رکورد 100 امتیاز منچسترسیتی در یک فصل نیز حمله کنند یا خیر.

علاقه مربی آرژانتینی به لیورپول کلوپ

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال آرژانتین به ستایش از یورگن کلوپ و تیم او پرداخت.

لیورپول در فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر انگلیس با اقتدار توانست جام قهرمانی را بالای سر برد. لیورپول با یورگن کلوپ زود هنگام ترین قهرمانی تاریخ لیگ جزیره را جشن گرفت و بعد از 30 سال بار دیگر قدرت نخست لیگ برتر شد.بیلسا سرمربی صاحب سبک آرژانتینی که هدایت لیدز را بر عهده دارد، به ستایش از یورگن کلوپ پرداخت.

او گفت: لیورپول در فصل جاری به الگوی همه در فوتبال جهان تبدیل شده است. همواره مربیان و تیم هایی وجود دارند که دوست دارید از آنها الگو برداری کنید. انسان همواره به تقلید از بهترین ها نیاز دارد.اکنون لیورپول و کلوپ الگو شده اند. من در لیورپول چیزهای مثبت زیادی می بینم و این تیم با شایستگی جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد. من هم این لیورپول را دوست دارم.

*کیوان طباطبایی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار