PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۶۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
بجران در کاتالونیا

پس از تساوی بارسا در زمین سلتا که با گل دقیقه 88 یاگو آسپاس رقم خورد، بارسا وارد بحرانی جدید شد و حالا در فاصله 4 هفته تا پایان فصل، به نظر می رسد شانس قهرمانی بارسا بسیار کاهش یافته باشد. نه تنها به دلیل افزایش فاصله با رئال که البته چندان زیاد نیست بلکه به خاطر شرایط حاکم بر رختکن تیم که گفته می شود یک قطع ارتباط کامل بین بازیکنان و اعضای کادر فنی به ایجاد شده است. بازیکنان بارسا هرگز موافق اخراج ارنستو والورده نبودند و هنوز نتوانسته‌اند با ایده های کیکه ستین کنار بیایند. به خصوص رفتارهای پرخاشگرانه و تند ادر سارابیا دستیار کیکه ستین نیز مزید برعلت شده تا بازیکنان بر علیه او دست به شورش بزنند. این از نوع برخورد لیونل مسی با سارابیا در وقت استراحت کوتاه وسط بازی با سلتا نیز مشخص بود.

بازیکنان مخالفت قاطع خود با تاکتیک های ستین را به گوش او رساندند و گفتند که با این روش قهرمان نخواهند شد. آنها همچنین از رفتارهای سارابیا نیز گلایه کرده و خواهان برکناری او یا کمتر شدن نقشش روی نیمکت شدند. بازیکنان به ستین گفتند که ترجیح می دهند همچون زمان حضور ارنستو والورده، ارتباطی مستقیم با سرمربی داشته باشند و نه با دستیار او. گفت و گوی طرفین برای مدتی طولانی ادامه داشت اما بر خلاف ادعای ستین، توافقی حاصل نشده و سرمربی همچنان روی ایده‌های خود اصرار دارد. برخی منابع نیز مدعی شده‌اند که در صورت ناکامی بارسا در بازی فردا برابر اتلتیکو، ستین ممکن است از کار برکنار شود.

بحران مدیریتی

دشوار بتوان ادعا کرد که در بارسلونا بحران وجود ندارد یا حداقل اینکه این تیم در آستانه بحرانی جدی در سطح مدیریتی قرار ندارد. این وضعیت بحرانی در طول نقل و انتقالات زمستانی اخیر به اوج خود رسید. اریک آبیدال و رومن پلانس که تیم مذاکره کننده با رودریگو موره نو برای پیوستن به بارسا در انتقالات زمستانی بودند، حالا مثل گذشته مورد اعتماد جوزپ ماریا بارتومئو قرار ندارند. طبق ادعای این منبع معتبر، بارتومئو از چندی پیش اطمینان خود را نسبت به آنها از دست داده است. در طول ژانویه بارتومئو به تمام گزینه های پیشنهادی از سوی آبیدال و پلانس برای جانشینی سوارز پاسخ منفی داد و در واقع بارتومئو بود که از مذاکرات با رودریگو موره نو کنار کشید تا پیوستن ستاره والنسیا به بارسا منتفی شود. در نهایت بارسا در انتقالات ژانویه ترینکائو و متئوس را برای تابستان بعد به خدمت گرفت و تصمیم بر این شد که مهاجمی جدید جذب نشود. به این ترتیب و در صورت مصدومیت گریزمان و مسی، بارسا عملا در خط حمله دچار بحران خواهد شد.

آبیدال و پلانس حالا قصد گفت و گو با بارتومئو را دارند تا متوجه شوند که او تا چه اندازه به کارشان اطمینان دارد و به خصوص اینکه حد اختیارات شان تا کجاست. هر دو معتقدند که نزد کیکه ستین سرمربی جدید بارسا بی اعتبار شده اند چرا که به وی وعده جذب یک مهاجم را داده بودند. در باشگاه بارسلونا بر این عقیده‌اند که بارتومئو قصد برکناری آبیدال و پلانس در آینده‌ای نزدیک را دارد چرا که دیگر به آنها اعتماد ندارد. اتفاقی که برای باشگاهی یک میلیارد یورویی مثل بارسا نمی تواند مثبت ارزیابی شود.

ستاره‌های شکست خورده

آنتوان گریزمان، سومین بازیکن گرانقیمت تاریخ باشگاه بارسلونا، این روزها کمتر فرصت بازی پیدا می‌کند. عثمان دمبله، دومین خرید گرانقیمت این تیم، در فهرست نبود. او بار دیگر مصدوم شده و زندگی حرفه‌ای اش در کاتالونیا از کنترل خودش و سایرین خارج شده است. فیلیپه کوتینیو، گرانقیمت‌ترین خرید باشگاه، نیز به صورت قرضی در بایرن مونیخ حضور دارد چون آنها موفق به فروشش نشدند. او خیلی زود بازخواهد گشت و باشگاه بار دیگر سعی می‌کند از شرش خلاص شود و به یک نقشه دیگر نیاز خواهد داشت. کوتینیو قرار بود جانشین آندرس اینیستا شود، همانطور که آرتور ملو به عنوان جانشین ژاوی به بارسلونا پیوسته بود. اما آرتور دوشنبه هفته قبل به یوونتوس رفت و در حالی که هنوز گرمکن ورزشی بارسا را بر تن داشت به تورین سفر کرد. به هرحال عجله داشتند. بارسلونا مدعی شد که یوونتوس با قراردادی به ارزش 72 میلیون یورو به علاوه بند پاداش افزوده 10 میلیون یورو این بازیکن را به خدمت گرفته اما این انتقال در واقع یک معاوضه بود که میرالم پیانیچ را به نوکمپ منتقل کرد؛ اقدامی مربوط به حسابرسی که از خود این بازیکنان خلاقانه‌تر بود و دلیلش نه فوتبالی، بلکه مالی بود. این تصمیمی بود که اعضای هیئت مدیره برای فرار از بدهکاری به دلیل کسری بودجه گرفتند؛ هرچند این نجات و فرار مقطعی به قیمت کاهش و به تعویق انداختن مشکلات‌شان تا یک روز دیگر بود. این بازیکنان تنها جانشینان شکست خورده و تنها برنامه‌‌های به سرانجام نرسیده نیستند. نیمار، بازیکنی که قرار بود در کنار لیونل مسی بازی کرده و در نهایت جانشین او شود، باید حالا رهبری تیم در میدان را بر عهده می‌گرفت. اما صبر او تمام شد و بارسلونا نتوانست جلوی جدایی این بازیکن در سال 2017 را بگیرد. از آن زمان آنها در مارپیچی از شکست و نوستالژی گرفتار شدند و استیصال آنها را به نقطه‌ای رساند که تلاش کردند بار دیگر او را به نوکمپ برگردانند اما پول کافی نداشتند.

از آن بدتر این بود که درآمد 222 میلیون یورویی از فروش این بازیکن مدت‌ها قبل خرج شد؛ حتی با این که یکی از مدیران تاکید کرد که این کار به اندازه‌ای غیرمسئولانه بود که آنها باید به همین دلیل استعفا می‌دادند. هیچکس این کار را نکرد. هرچند کسی به دلیل این اتفاق حاضر به استعفا نشد اما شش مدیر در بهار امسال از تیم جدا شدند که به این معنا بود که 11 نفر از 21 عضو هیئت مدیره که حکم مدیریت جوزپ ماریا بارتومئو را به امضا رسانده بودند، از این تیم جدا شدند. 4 مدیر ورزشی و به همین تعداد مدیر روابط عمومی نیز در این جمع بودند. آغاز این اتفاقات به پیش از این دوران برمی‌گشت. لوییس سوارز، ایوان راکیتیچ و مارک آندره ترشتگن در سال 2014 جذب شدند. بارسلونا از آن زمان 28 بازیکن را با ارزش تقریبی یک میلیارد یورو جذب کرده است. آنها کسانی بودند که به تیم اضافه شدند-شکست در متقاعد کردن یک مهاجم برای پیوستن به این تیم به داستانی کمدی تبدیل شد-و هیچکدام از آنها موفقیت کاملی نداشتند. انتقال هیچکدام از این بازیکنان کار آسانی نبود بنابراین باشگاه تصمیم گرفت تعدادی از آنها که می‌توانست را به فروش برساند و در این بین همیشه بازیکنانی که باید به فروش می‌رسیدند، قرار نداشتند. آردا توران تا چهارشنبه صبح بازیکن بارسلونا بود. او در سه سال اخیر در هیچ دیداری با پیراهن این تیم به میدان نرفت. گریزمان در نهایت یک سال دیرتر از آنچه قرار بود به این تیم پیوست و با توجه به این که هیچ جای مشخصی در ترکیب تیم برای او وجود نداشت، امیدهای اولیه بر باد رفت.

کرونا و کسری بودجه

در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رقابتها، تیم فوتبال بارسلونا در کنار سایر تیمهای مطرح متحمل ضررهای سنگینی شدهو بخش مهمی از درآمدهایش را از دست داده است.در همین حال دیلی میل به نقل از نزدیکان باشگاهبارسا مدعی شده که این تیم برای فصل بعدی نقل و انتقالات رویکرد متفاوتی در پیش خواهد گرفت و احتمال می رود به جز سه بازیکن سایربازیکنان را در لیست فروش قرار دهد.مسی، تر اشتگن ودیونگ تنها بازیکنانی هستند که ماندنشان در بارسلونا برای فصل آینده هم تضمین شده است، چرا که باشگاه در نظر دارد در تابستان سال جاری کمتر برای خرید بازیکن خرج کند و بیشتر در فکر درآمدزایی از فروش بازیکن به منظور جبران کسری بودجه‌اش است.این در حالیست که بارسلونا در تابستان پیش رو یکی از سخت ترین فصل های نقل و انتقالات را پیش رو خواهد داشت، زیرا این تیم برای جذب لائوتارو از اینتر و بازگرداندن نیمار از پی اس جی کار آسانی در پیش نخواهد داشت.

چراغ سبز ژاوی

رئال در حالی به سمت قهرمانی می رود که بارسا حال و روز خوشی ندارد. پس از تساوی برابر سلتا، لوئیس سوارز همه چیز را متوجه کیکه ستین دانست و تصاویری از تنش لفظی بین لئو. مسی و ادر سارابیا دستیار کیکه ستین نیز منتشر شد تا مشخص شود بین بازیکنان و کادر فنی، اختلافات جدی است. بازیکنان بارسا هرگز با اخراج ارنستو والورده موافق نبودند و مشخصا نتوانسته اند با ایده های کیکه ستین خود را وفق بدهند. سران بارسا پس از اخراج والورده قصد داشتند ژاوی هرناندز را جانشین او کنند ولی اسطوره آبی اناری ها پاسخ منفی داد. ژاوی هفته گذشته اما تایید کرد که در حال آماده کردن خود برای پذیرش هدایت بارساست:"بزرگترین امید من در حال حاضر این است که مربی بارسا شوم و بارسلونا را با روزهای موفقیت و پیروزی برگردانم.من و کادر فنی‌ام مدت هاست در حال آماده شدن هستیم و از این بابت خیلی هیجان داریم. من قبلا هم بارها گفته‌ام که اگر به بارسا بیایم، بایدتصمیمات فوتبالی به عهده‌ منباشد". در اوج بحران و شایعه، در یکی از روزهای هفته گذشته صفحه توئیتر باشگاه بارسلونا گل روز را به ژاوی اختصاص داد. ویدیویی از گل زیبای ژاوی به ساراگوسا به عنوان گل روز باشگاه انتخاب شد.

مقصد بعدی مسی

مسئولیت تیم بیش از همه بر دوش لیونل مسی قرار دارد، این باری است که او همیشه از آن استقبال نمی‌کند اما هرگز آن را انکار نکرده و نباید هم این کار را بکند. او شاهد گذران دوران اوج زندگی حرفه‌ای اش بدون کسب یک جام اروپایی در 5 سال اخیر بوده است. این بازیکن باید گاهی به دور و برش نگاه کند و ببیند چه کاری انجام داده که مستحق چنین اتفاقی باشد. در واقع شاید این سوال، بیش از آنچه در ابتدا به نظر می‌رسد، سوال مناسبی باشد. احترام و تحسینی که متوجه او است، همه چیز را تحت سلطه درآورده و این که یک فرد شجاع بخواهد برای اولین بار آن را زیر سوال ببرد، خالی از مشکل نخواهد بود. اگرچه خیلی زود یک نفر باید این کار را انجام دهد. مشکلات چنان بر همه چیز سایه انداخته که بسیاری از آنها در این مطلب جا نمی‌شود و شرایط به اندازه‌ای بد است که غضب مسی نیز علنی شده است. اختلاف بازیکنان و هیئت مدیره بر سر کاهش دستمزدها از همین موارد بوده است. رسوایی بارساگیت که در آن باشگاه متهم شد که پشت صفحاتی بوده که به شخصیت‌های مخالف و بازیکنان خودی حمله می‌کرده نیز از دیگر اتفاقاتی است که عصبانیت مسی را در پی داشته است. مسی از اریک آبیدال، مدیر ورزشی تیم، به دلیل مقصر دانستن بازیکنان درباره جدایی والورده انتقاد کرد. توانایی این مربی در سرپوش گذاشتن بر تنش‌ها تا زمانی که از این تیم جدا نشد، مشخص نبود و شاید حالا بسیاری دلتنگ او باشند.

قرارداد مسی بابارسلونادر سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد و او هنوز این قرارداد را تمدید نکرده اما مسئله مهم این‌جاست با توجه به شرایط بد بارسا، اخباری مبنی بر جدایی مسی از این تیم شنیده می‌شود و حالا مدیران این تیم نگران ابراز علاقه دیگر تیم‌ها به جذب مسی هستند.
در حالی که کادناسر اعلام کرده بود مسی قصد جدایی دارد حالا بسیاری از خبرنگاران حدس و گمانه ‌زنی خود درباره آینده مسی را آغاز کرده‌اند. کریستین مارتین، خبرنگار آرژانتینی مشهور گفته منچستر سیتی می‌خواهد تلاش خود را برای امضای قرارداد با مسی آغاز کند. این خبرنگار در شبکه‌های اجتماعی نوشته چند منبع معتبر این خبر را به او رسانده‌اند و مسئله انتقال مسی به شهر منچستر بسیار جدی است. لوکاس اسکالیولا، از دیگر خبرنگاران هم اطلاع داده به دلیل روابط خوب مسی و آگوئرو، احتمال رخ‌ دادن این انتقال بسیار جدی است.

ریوالدو، اسطوره باشگاه بارسلونا در این زمینه گفته: اگر مسی می‌‌خواهد از بارسلونا جدا شود یعنی در رختکن این تیم وضعیت خوب نیست. وقتی قرارداد مسی تمام شود، او ۳۴ ساله خواهد شد اما با شرایطی که او دارد، می‌تواند به راحتی در لیگ برتر بازی کند. اتفاق غمگینی است اگر او بارسلونا را ترک کند و امیدوارم در بارسا بماند. در ضمن برخلاف علاقه مسی به بارسلونا اما او قطعا دوست دارد با پپ دوباره کار کند. انتقال به یوونتوس؟ می‌دانم که بسیاری از مدیر برنامه‌ها چنین رویایی در سر دارند. اگر این اتفاق رخ دهد یک بمب می‌ترکد و باور دارمیوونتوستمایل دارد این اتفاق رخ دهد زیرا از لحاظ تجاری اتفاق عظیمی رخ خواهد داد.

عرفان خماند*


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار