PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۵۶۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
جک چارلتون از نسل طلایی فوتبال انگلیس درگذشت

نسل طلایی فوتبال انگلیس در دهه 60 میلادی پدیدار شد و بزرگترین افتخار جهانی انگلیسی ها را در ورزشگاه ویمبلی کسب کرد. صحبت از نسل ماندگاری است که هر کدام شان برای خود در دهه 60 میلادی بزرگی می کردند و قهرمانی در جام جهانی 1966 لندن بزرگترین دستاوردشان بود و در کارنامه تک تک شان می درخشد.برادران چارلتون در تیم ملی انگلیس در جام جهانی 1966 نفراتی بی جانشین بودند و بعدها هم که در فوتبال بازنشسته شدند به مردانی قابل احترام در فوتبال انگلیس بدل شدند.هفته گذشته جک چارلتون برادر بزرگتر بابی ستاره پیشین منچستریوناتید در سن 85 سالگی درگذشت. طبق خبرها جکی چارلتون به علت کهولت سن و بیماری فوت کرد. وی که در جوانی مدافع توانمندی بود، در جام جهانی 1966 در تیم ملی انگلیس حضور داشت و عنوان قهرمانی جام جهانی 1966 انگلیس را کسب کرد. او ستاره اسبق باشگاه لیدزیونایتد محسوب می‌شد و بیش از 700 بار برای این تیم در مسابقات مختلف به میدان رفت و کماکان بازی های خاطرانگیزش در بین طرفداران لیدز دهان به دهان می چرخد. تمام دوران فوتبالش را در تیم لیدزیونایتد سپری کرد. به این خاطر در 762 بازی حضور یافت و 95 گل زد. با لیدز،قهرمان مسابقات متعددی شد. در تیم ملی انگلیس نیز 35 بازی کردو 6 گل زد.در کنار کسب عنوان قهرمانی جهان، به مقام سوم یورو 1968 رسید و در جام جهانی 1970 نیز تیم انگلیس را همراهی کرد.

جک چارلتون در دنیای بازیگری مثل بابی برادر کوچکترش روند قابل توجهی داشت و به عنوان مدافعی توانمند در تاریخ فوتبال انگلیس به شمار می آید. او بیش از 20 سال در سطح اول فوتبال انگلیس بازی کرد.بازی کردن در سطح اول فوتبال انگلیس در آن دوران اتفاقی مهم بود زیرا فوتبال باشگاهی انگلیس در آن دوران مثل امروز در بالاترین سطح اروپا قرار داشت و ستارگانی که در لیگ دسته اول انگلیس می درخشیدند از توانمندی بالایی برخوردار بودند.

جک چارلتون هافبک بلندقد و مقتدر تیم لیدز یونایتد و لیگ دسته اول انگلیس بود.او خواهرزادۀ جکی میلبورن مهاجم نیوکاسل و تیم ملی انگلستان است. از دیگر افتخارات او می توان به قهرمانی در لیگ فوتبال انگلستان در 1969، قهرمانی در جام اتحادیۀ باشگاه‌های انگلستان در 1972، قهرمانی در جام لیگ فوتبال در 1968، قهرمان جام دوستی در 1968 و 1971، فوتبالیست برگزیدۀ سال 1967 اشاره کرد که وقتی افتخارات جک چارلتون را کنار هم می گذاریم با ویترین تماشایی مواجه می شویم.

هم چنین جک چارلتون نخستین بازی ملی خود را در مقابل تیم ملی فوتبال اسکاتلند انجام داد و با حضور در 35 بازی ملی جزو نفرات پرافتخار تیم ملی به شمار می آید.آخرین بازی ملی را در برابر تیم ملی فوتبال چکسلواکی برگزار کرد. این بازیکن توانسته در بازی های ملی، 6 گل به ثمر برساند.

جک چارلتون در دنیای مربیگری نیز موفق بود. وی بعد از اتمام دوران فوتبالش مربی شد و ابتدا چارلتون را هدایت کرد و بعد مربی میدلزبورو، شیفیلدونزدی، نیوکاسل و تیم ملی ایرلند شد.او سرمربی تیم ملی ایرلند جنوبی در دهه 90 میلادی بود.همچنین توانست ایرلند را به یک چهارم نهایی جام جهانی 1990 برساند تا در زمینه مربیگری هم عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد.نکته دیگر درباره مربیگری او باید بگوییم که پس از کناره‌گیری از ورزش قهرمانی، مربی‌ تیم میدلزبرو شد و با این تیم قهرمان دستۀ دوم باشگاه‌های انگلستان شد. در 1986 پس از آن‌که با رهبری او تیم ملی جمهوری ایرلند به دور نهایی مسابقات قهرمانی اروپا راه یافت نشان شهروند افتخاری ایرلند را دریافت کرد. تیم ملی ایرلند در 1994 هم با هدایت او برای دومین‌بار به دور نهایی مسابقات جام جهانی راه یافت.

راشفورد به رکورد 52 ساله جک چارلتون رسید

اخیرا مارکوس راشفورد، مهاجم تیم ملی انگلیس موفق شد به رکورد جک چارلتون در تعداد بازی ملی در یک سال برسد.مارکوس راشفورد، مهاجم تیم ملی انگلیس ، با رکورد جک چارلتون در تعداد بازی ملی در یک سال برابری کرد.مهاجم منچستریونایتد در سال گذشته 16 بازی ملی انجام داد و با رکورد برنده جام جهانی که 52 سال پیش به ثبت رسید، برابری کرد. شاگردان ساوتگیت در سال 2018، 17 بازی انجام دادند که همچنین تیم فعلی انگلیس با رکورد تیم قهرمان جهان در سال 1966 با هدایت سر آلف رمزی برابری کرد. رسیدن به نیمه نهایی جام جهانی در حالی که کمتر کسی از انگلیس چنین صعودی را انتظار داشت، باعث شد تا تعداد بازی های ملی انگلیس در سال جاری به این عدد برسد و البته بازی های دوستانه و لیگ یوفا نیز در این امر موثر بودند.راشفورد از عناصر کلیدی تیم ساوتگیت به شمار می‌رود و 4 گل و 1 پاس گل در سال 2018 به ثبت رسانده تا تیمش به عنوان پنجمین تیم برتر در رنکینگ فیفا معرفی شود. در بین 17 بازی انگلیس در طول امسال، راشفورد تنها در دیدار مقابل پاناما در مرحله گروهی جام جهانی که با برتری 6-1 انگلیس همراه بود غیبت داشت.

کیوان طباطبایی*

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار