PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
این هفته با شیخ دیاباته مهاجم تنومند و گلزن استقلال تهران

خارجی باکیفیت

فوتبال بدون مردم هیچ اهمیتی ندارد

تیم استقلال در سالهای گذشته یکی دو بازیکن خارجی موثر جذب کرده است که بی گمان شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی یکی از آنها است.فورواردی قدرتی و تنومند که به زعم مربیان هم قدرت سرزنی دارد و هم توان بالایی در شوتزنی که به واسطه این دو ویژگی آمارگلزنی اش بالا رفته است. دیاباته در دوران سرمربیگری استراماچونی به استقلال آمد و در آغاز عملکردش دلچسب نبود ولی زمانی که تیم استراماچونی راه افتاد دیاباته هم موتور گلزنی اش روشن شد و ضربات روپای او در چند بازی پیاپی به تور دروازه حریفان استقلال چسبید تا او در دل هواداران تیمش جای بگیرد.دیاباته سابقه درخشانی در بوردو فرانسه دارد و بازی در سری آ ایتالیا را هم تجربه کرده است.هر مربی ای مایل است که دیاباته را در خط حمله تیمش داشته است. در این شماره، نگاهی به اتفاقات فوتبالی شیخ دیاباته مهاجم تیم استقلال طی سالهای گذشته می کنیم.

پایان طلسم 200 روزه

گلزنی شیخ دیاباته به تیم صنعت نفت در آبادان با شادی خلاقانه اش همراه شد. مهاجم اهل مالی استقلال که سه هفته گذشته فرزند سومش متولد شد، مقابل نفت آبادان طلسم گلزنی اش شکست و شادی گل جالبی هم به نمایش گذاشت.دیاباته که بیش از 200 روز در حسرت گلزنی مانده بود، مقابل نفت آبادان در دقیقه 36 دروازه این تیم را گشود تاتعداد گل های زده در لیگ نوزدهم را به 9 گل برساند.او بعد از گل همراه با سایر بازیکنان استقلال شبیه سازی گهواره کودک را به عنوان شادی گل خود برگزید تا به این شکل به دنیا آمدن فرزند سوم خود را همراه با هم تیمی هایش جشن بگیرد.

خاطرات خوش تبریز

موتور گلزنی دیاباته در نوک پیکان خط حمله تیم استقلال برابر تیم تراکتور در تبریز روشن شد.مهاجم گلزن استقلال خاطرات خوبی از بازی با تراکتور دارد. او در دور رفت لیگ برتر امسال ، در حالی که انتقاد از عملکردش می شد مقابل تراکتور با زدن 3 گل توانایی خود را نشان داد و از آن بازی موتور گلزنی اش روشن شد. استقلال، بازی رفت را 4 بر 2 به سود خود به پایان برد. البته دیاباته در بازی برگشت برابر تیم تراکتور نتوانست همان مهاجم بازی رفت باشد . اگر آرش رضاوند به او در دقایق پایانی پاس می داد دیاباته می توانست در آن شب،طلسم 200 روزه را بشکند.

تفاوت دیاباته با خارجی های سابق

بیشتر بازیکنان خارجی در لیگ برتر ایران هرگاه مطالبات شان پرداخت نشده بار سفر بستند و حتی از باشگاه خود شکایت کردند. اگر رفتار بازیکنان خارجی سابق استقلال مثل مامه تیام یا پاتوسی را با دیاباته مقایسه کنیم متوجه می شویم که دیاباته نسبت به آنها متفاوت است و علاقه اش به استقلال واقعی است. دیاباته در رفتارش با باشگاه استقلال نشان داد که علاقه بیشتری به تیمش نسبت به بازیکنان خارجی سابق استقلال دارد و به همین دلیل است که حاضر شد با باشگاه استقلال بر سر مسائل مالی کنار بیایند.آنچه مسلم است رفتار دیاباته در مقایسه با بازیکنان خارجی سابق دوستانه تر بوده است.

جزو 11 بازیکن فراموش نشدنی لیگ فرانسه

چندی پیش سایت «onefootball» فرانسه در گزارشی به 11 بازیکن فراموش نشدنی لیگ برتر فرانسه در یک دهه گذشته از سال 2010 تا 2020 اشاره کرد.شیخ دیاباته، مهاجم آفریقایی و تنومند استقلال جزو این بازیکنان فراموش نشدنی لوشامپیونه قرار گرفت. این رسانه فرانسوی درباره این مهاجم آبی ها نوشت: اگرچه دیاباته با هیچ باشگاهی برترین گلزن نبوده ولی او انسانی فوق العاده است. او به مانند یک آدم فضایی در فوتبال است. او تیم های بوردو و متز را از قبل بهتر کرد و این باعث خوشحالی ما است.

مشارکت در کارخیرخواهانه برای شکست کرونا

چندی پیش رسانه فرانسوی« rmcsport» در گزارشی از پویشی خیرخواهانه خبر داد که توسط تیری دل میوله پزشک تیم فوتبال بوردوی فرانسه تاسیس شده است و البته شیخ دیاباته هم در آن حضور دارد.در این پویش خیرخواهانه حدود 7700 نفر عضو هستند که با جمع‌آوری پول‌های مردمی به کمک و تجهیز بیمارستان‌ها، خرید قهوه، تولید ماسک و گان مخصوص می‌پردازند تا در کنار مردم و پزشکان به شکست ویروس کرونا در شهر‌های مارسی و لیون فرانسه کمک کنند.در این پویش بسیاری از فوتبالیست‌ها و چهره‌های معروف فرانسه شرکت کرده‌اند که نام شیخ دیاباته مهاجم تیم استقلال تهران هم در آن دیده می‌شود.

مگر من با استقلال قرارداد ندارم

درست در اوج تلمبار شدن مشکلات مالی در باشگاه استقلال ، زمانی که از دیاباته پرسیدند که رسانه ها مدعی شده اند چون او پولش را دریافت نکرده حاضر نیست به ایران برگردد دیاباته باجملاتی متعهدانه پاسخ داد و گفت: نه ،چنین چیزی درست نیست، من با استقلال قرارداد دارم و با کمال میل دوباره بر می گردم و برای این تیم بازی خواهم کرد.

ما در دوران پشت سر گذراندن ،ویروس کرونا هستیم و این شرایط غیر قابل پیش بینی است. برای همه بیماران آرزوی سلامتی دارم و از خداوند می خواهم از ما محافظت کند.از مردم ایران می خواهم رعایت کنند و مواظب خودشان باشند. خداوند از ما محافظت خواهد کرد.

گزارش afc درباره دیاباته

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا ، چندی پیش در گزارشی درباره 4 بازیکن تازه وارد در لیگ قهرمانان آسیا نوشت که نام شیخ دیاباته هم در آن به چشم می خورد.در این گزارش، نام شیخ دیاباته در کنار یوسف نیاکاته، مهاجم الوحده عربستان، کودجو لابا مهاجم العین و یاسین البراهینی مهاجم تیم فوتبال الریان قطر به چشم می خورد.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد دیاباته نوشت: دیاباته در بین 4 بازیکن تازه وارد لیگ قهرمانان تنها کسی است که قبلا حضور در فوتبال آسیا را تجربه کرده است. دیاباته از آکادمی فوتبال مشهور سالیف کیتا در کشورش مالی فوتبالش را آغاز کرد و در سن 18 سالگی به تیم بوردو فرانسه ملحق شد. او به مدت هشت سال در بوردو بازی کرد. او 120 بازی انجام داد و 50 گل به ثمر رساند. او در طی چند سال گذشته 5 باشگاه عوض کرده است. مهاجم آفریقایی بعد از حضور در ترکیه و ایتالیا راهی آسیا شد و در فصل 2018 به تیم الامارات پیوست. شیخ با زدن 10 گل در 19 بازی این تیم را از سقوط نجات داد. او اکنون برای تیم استقلال تهران بازی می کند.

دوست دارم در فرانسه خداحافظی کنم

چندی پیش دیاباته ،پس از درخشش در خط حمله تیم استقلال ،بحث بازگشت او به فرانسه مطرح شد و شیخ در پاسخ به نشریه معتبر فرانس فوتبال فرانسه دراین باره گفت:هرچیزی می تواند در آینده رخ دهد اما آنچه دوست دارم این است که فوتبالم را در اروپا به پایان ببرم. نمی دانم چه تیمی و یا در چه سطحی باشد ولی این زیبا نیست که گفته شود شیخ دیاباته فوتبالش را در آسیا به پایان برد. من این را نمی خواهم. بدون شک دوست دارم به لیگ فرانسه برگردم.

چندین سال پیش به من گفته شد آفریقایی بودنت به منزله خانه توست و فرانسه کشور توست. کشور کل جهان است. وقتی کوچک بودم در کشور مالی بزرگ شدم. وقتی شما اهل کشور مالی باشید یعنی آفریقایی هستید. در ذهن خودم ، یک آفریقایی-اروپایی-آسیایی هستم. من یک انسان هستم و این همه چیز است.

سری آ فوق العاده بود اما مربی کم لطفی کرد

دیاباته تجربه بازی در سری آ ایتالیا را دارد. او شش ماه برای تیم «بنونتو» ایتالیا بازی کرد و در 11 بازی موفق شد 8 گل به ثمر برساند که دو گلش را برابر تیم یوونتوس به ثمر رساند.هواداران تیم ایتالیایی بازیهای او را به یاد دارند و دیاباته دراین باره می گوید:واقعا دوران فوق العاده ای در لیگ ایتالیا داشتم. الان نیز در ایران لحظات خوبی را پشت سر می گذارم. هواداران به من پیام می دهند و حالم را جویا می شوند. از حضورم در ایتالیا نیز خوشحالم. در ایتالیا نیز هواداران با گل زدنت فریاد می زنند و احترام زیادی برایت قائل بودند. وقتی به بنونتو پیوستم مدت زیادی بازی نمی کردم چون مربی بازی ام نمی داد. حتی مجبور شدم با مربی تیم صحبت کنم . به او گفتم که باید بازی کنم. پس از تلاش فراوان در نهایت مربی به من در چهارمین بازی فرصت بازی داد . متاسفانه، پیش از آن بازی مصدوم شدم. در این برهه مهاجمی بود که همیشه در ترکیب اصلی تیم قرار می گرفت و هرگاه مصدوم می شد بازی به من می رسید. این چیزی بود که من نمی توانستم درک کنیم. به همین خاطر به پیش مربی رفتم و به او گفتم: اگر من را نمی خواهی پس چرا جذبم کردی؟ او در پاسخ به من گفت: وقتی به اینجا آمدی کسی قول بازی به تو داد؟ گفتم : نه.

پرسپولیسی ها هم شادی گل مرا دوست دارند

موتور گلزنی های شیخ دیاباته پس از شروعی ناامیدکننده در لیگ برتر از بازی برابر تراکتور روشن شد تا شادی گل اختصاصی او طی مدتی کوتاه به حرکتی برای کری خواندن استقلالی ها بدل شود. وی دراین خصوص می گوید:خیلی خوشحالم که با گلزنی خود توانستم توانایی هایم را نشان دهم. هواداران استقلال، اسم مرا در ورزشگاه به زبان می‌آورند و با شادی گلم که هر وقت آن را انجام می‌دهم هواداران یک صدا ، نامم را فریاد می‌زنند و این فوق‌العاده است چون شادی گلم به حرکتی خاطره انگیز برای استقلالی ها بدل شده است. حتی ،بسیاری از هواداران پرسپولیس نیز شادی گل مرا دوست دارند . فوتبال بدون مردم هیچ اهمیتی ندارد. من تنهایی نمی‌توانم بازی کنم.

*کیوان طباطبایی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار