PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۵۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
کورتوا؛ از هو شدن تا رسیدن به دنیایی از رکوردها

رئال مادریدبا غلبه بر ویارئال، سی و چهارمین قهرمانی خود درلالیگارا جشن گرفت.تیبو کورتوابا این قهرمانی به یک رکورد ویژه و تاریخی رسید.تیبو کورتوااولین بازیکنی است که با پیراهن هر دو تیم شهر مادرید، فاتحلالیگامی شود. او در فصل 2013-2014 بااتلتیکو مادریدو در فصل 2019-2020 بارئال مادرید، قهرمانی درلالیگارا تجربه کرده است. فلورنتینو پرس، رئیس باشگاه رئال مادرید با گفتن اینکه او بهترین دروازه‌بان جام جهانی 2018 را خریده است، سعی داشت خرید کورتوا را در حالی که تیمش دروازه‌بانی مانند کیلور ناواس داشت، توجیه کند اما واقعیت این بود که کورتوا با اینکه فیفا هم او را به عنوان بهترین دروازه‌بان رقابت‌ها انتخاب کرد، آن دروازه‌بان تراز اولی نبود که هواداران رئال مادرید انتظار ورودش به سانتیاگو برنابئو را داشتند. اینکه او در بدو ورودش نتوانست به صورت منظم در ترکیب اصلی رئال مادرید قرار بگیرد تا حد زیادی به خاطر روحیه جنگنده سنگربان کاستاریکایی و تسلیم نشدن او در رقابت برای حفظ پیراهن شماره یک تیم بود. با این حال خیلی طول نکشید که او به شماره یک بی‌رقیب رئال مادرید تبدیل شد و از آن زمان تا الان، در اکثر بازی‌ها سنگربان قابل اعتماد برای کهکشانی‌ها بوده است. صرفنظر از یکی دو مورد اشتباه، این دروازه‌بان بلژیکی در حوزه خودش با اقتدار ظاهر شده است

سلطان کلین شیت

کورتوا در تاریخ 11 می 1992 در شهر بری واقع در استان لمبوگ کشور بلژیک متولد شد. او در کودکی به ژیمناستیک می پرداخت ولی آنقدر در این ورزش ناشی بود که یک بار در حین تمرین به مربی خود آسیب وارد کرد. وی در حالی که تنها پنج سال داشت در سال 1997 در باشگاه محلی بیلزن فوتبال را شروع کرد. البته در آن زمان وی در پست دروازه بان عمل نمی کرد و پست مدافع را بر عهده داشت. سرانجام وی در حالی که نه سال داشت در سال 1999 به آکادمی ژانک پیوست و در آنجا بود که دروازه بانی را آغاز کرد. کورتوا اولین بازی رسمی خود برای ژانک را در تاریخ 17 آوریل سال 2019 یعنی زمانی که 16 سال داشت در برابر باشگاه ژانت تجربه کرد. وی سال ها برای ژانک به میدان رفت و در حالی که تنها 18 سال داشت با داشتن 14 کلین شیت و دریافت تنها 32 گل در لیگ، به عنوان بازیکن سال این باشگاه انتخاب شد.

کورتوا سرانجام پس از دوران رویایی که در ژانک داشت در سال 2011 باشگاه کودکی اش را با قراردادی پنج ساله به مقصد استمفورد بریج ترک کرد و به جمع بازیکنانچلسیپیوست. با این حال وی مجال چندانی برای حضور در میدان نیافت و سپس به اتلتیکو مادرید پیوست. وی موفق شد در شش دیدار ابتدایی که برای اتلتیکو به میدان رفت، در چهار دیدار به کلین شیت دست یابد. او همچنین به همراه این باشگاه قهرمان لیگ اروپا، جام اروپا و کوپا دل ری شد.در 26 نوامبر سال 2011 تیبو کورتوا اولین کارت قرمز خود را به علت خطایی که بر روی کریم بنزما، مهاجم باشگاهرئال مادریدانجام داد دریافت کرد.

زمانی که گرگوریو مانزانو هدایت اتلتیکو را بر عهده داشت، کورتوا اولین تجربه اش در دربی مادرید را کسب کرد. در آن زمان هدایت رئال مادرید به دست خوزه مورینیو بود و این دربی در سانتیاگو برنابئو برگزار شد. دیری نپایید که اولین تجربه ی کورتوا در دربی مادرید برای او به یک کابوس تبدیل شد و در 26 نوامبر سال 2011 تیبو کورتوا اولین کارت قرمز خود را به علت خطایی که بر روی کریم بنزما، مهاجم باشگاه رئال مادرید انجام داد دریافت کرد.سرانجام با پنالتی که کریستیانو رونالدو آن را به گل تبدیل کرد کهکشانی ها با نتیجه 4 بر 1 پیروز میدان شدند. پس از آن کورتوا در حالی که بسیار جوان بود موفق شد در فصل 2013-2012 به عنوان برترین دروازه بان لالیگا انتخاب شود و به پاس نمایش های فوق العاده اش برای اتلتیکو جایزه برترین دروازه‌بان سال لالیگا را دریافت کرد.

در عرصه ملی نیز وی برای اولین بار در سال 2011 به تیم فراخوانده شد و یک ماه پس از آن برای کشورش به میدان رفت. وی سه سال بعد در 13 می 2014 برای دیدارهای جام جهانی برزیل به تیم ملی بلژیک فراخوانده شد. در سال 2014 کورتوا بار دیگر به چلسی بازگشت و در فصل 2017-2016 موفق شد 16 کلین شیت در لیگ جزیره بر جای بگذارد و دستکش طلای آن فصل را نیز کسب کند. او به حدی به محبوبیت دست یافت که در سال 2017 خواننده ای فرانسوی به نام شای، آهنگی را با نام کورتوا منتشر کرد. سرانجام در سال 2018 کورتوا با تیم 23 نفره تیم ملی بلژیک برای رقابت های جام جهانی به روسیه سفر کرد و موفق به کسب مقام سوم این رقابت ها شد. وی پس از جام جهانی روسیه به جمع کهکشانی ها پیوست و هم اکنون به عنوان سنگربانرئال مادریدبه میدان می رود.

شروع در مادرید

مدتی به نظر می‌رسید که تیبوکورتوا دررئال مادریددر حال تبدیل شدن به یک دروازه بان ضعیف است اما حالا او در آستانه سرنگونی سلطنت چهار ساله یان اوبلاک به عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ اسپانیا قرار دارد و تا کنون بیشترین کلین‌شیت را ثبت کرده است. در حال حاضر به استثناء راموس و کریم بنزما، تیبو کورتوا بیش از هر کسی برای قهرمانی رئال مادرید در لالیگا تلاش می‌کند. او در این فصل 17 کلین شیت داشته و اگر در سه بازی آخر بتواند دو کلین شیت دیگر ثبت کند او به رکورد پاکو بویو در فصل 1986-1987 خواهد رسید. البته غلبه بر رکورد اوبلاک دروازه باناتلتیکو مادریدرقیب سنتی رئال بیشتر او را بیشترخوشحال می کند. جایزه زامورا جایزه‌ای نشریه معتبر مارکا برای بهترین دروازه‌بان فصل است که کمترین گل خورده را داشته باشد. این جایزه به نام دروازه‌بان افسانه‌ای ریکاردو زامورا که در دهه‌های 1920 و 30 بازی می‌کرد در سال 1959 افتتاح شد.

اوبلاک از سال 2015 این جایزه را از آن خود کرده است و اگر امسال مجدداً آن را بگیرد می‌تواند رکورد ویکتور والدز دروازه بان سابقبارسلونارا بشکند و اولین دروازه‌بانی شود که پنج بار پیاپی آن را به دست می‌آورد. کورتوا پیش از این بارها شنیده بود که اتلتیکو مادرید هرگز از دست دادن او پشیمان نیست.وی ابتدا به چلسی و سپس به رئال مادرید بازگشت زیرا اوبلاک همراه او بود. کورتوا اولین بار که برای بازی در رئال مادرید در متروپولیتانو در فوریه 2019 به میدان رفت توسط بازیکنان مورد توجه قرار نگرفت . کورتوا امیدوار بود که ادن هازارد هم تیمی پیشین او در چلسی بتواند در رئال بدرخشد اما وی در تمام فصل دچار مصدومیت شده است. کورتوا در مصاحبه‌ای با "ال موندو" درست قبل از شروع مجدد لالیگا گفت: "هازارد بازگشت و او با انرژی‌تر است. توقف فوتبال او را مجدداً به شرایط بازی برمی گرداند. او می‌تواند به ما در کسب عنوان قهرمانی کمک کند، هازاردیک بازیکن کلیدی برای رئال مادرید به شمار می رود.

مادرید موفقیت های اخیرش را مدیون گل‌های بنزما، رهبری راموس و دروازه‌بان سرنوشت سازش کورتواست. او در شروع مجدد لالیگا رئال 11 بار به میدان رفته و تنها ایبار، ویارئال، گرانادا و رئال سوسیداد توانسته اند دروازه این تیم را باز کنند. کورتوا شب گذشته برابر آلاوس توانست برای پنجمین بازی متوالی کلین شیت کند در حالی که بورکه و خوسلو دو بار به شدت دروازه او را تهدید کردند که با واکنش های خوب او همراه شد و دروازه رئال بسته ماند. کورتوا البته در دقایق ابتدایی بازی نیز خوش شانس بود که ضربه سر مهاجم آلاوس به تیر خورد و در ادامه رافا واران توپ را از روی خط برگشت داد. پیش از بازی با آلاوسآخرین بار میکل مرینو بود که توانسته بود دقیقه 84 بازی برابر سوسیداد دروازه کورتوا را باز کند. سپس برابر مایورکا، اسپانیول، ختافه و بیلبائو او 367 دقیقه دروازه اش را بسته نگاه داشته بود و حالا با 457 دقیقه کلین شیت، چیزی تا شکستن رکورد کلین شیت خود در رئال فاصله ندارد و اگر تا دقیقه 78 بازی برابر گرانادا هم گلی دریافت نکند، به این رکورد دست خواهد یافت. آخرین بار که رئال در شش بازی متوالی کلین شیت کرد، به فصل 2008-2007 بر می گردد که ایکر کاسیاس توانست در شش بازی متوالی دروازه رئال را بسته نگاه دارد. بهترین رکورد رئال از این حیث به فصول 1998-1997 و 1995-1994 با هفت کلین شیت متوالی بر می گردد(با دروازه بانی پاکو بویو و کانیزارس و بودو ایلگنر).

تیبو کورتوا با متوسط 56/0 گل خورده در هر بازی، بهترین رکورد دروازه بانی رئال را در اختیار دارد و در مسیر دومین عنوان زامورای خود قرار گرفته است. او فصل 14-2013 با اتلتیکو توانست فاتح لالیگا شده و عنوان زامورا را کسب کند. او در 34 بازی 24 گل خورده بود ولی به فاصله سه هفته تا پایان لالیگا می تواند این رکورد را بهبود ببخشد. اگر کورتوا بتواند با رئال قهرمان لالیگا شود و عنوان زامورا را کسب کند، به یک دبل تاریخی دست خواهد یافت. رکورد بهترین آمار یک دروازه بان در رئال به فصل 65-1964 بر می گردد که بتانکورتتوانستمتوسط 0.62 گل خورده را به جا بگذارد.

برابری تیبو کورتوا با یک رکورد 66 ساله

به نقل از مارکا، تیبو کورتوا فصل گذشته بود که به رئال پیوست ولی همراه با افت رئال، او نیز نتوانست ارزش هایش را اثبات کند. فصل جاری اما به نوعی فصل اعاده حیثیت کورتوا بود. رئال پس از 37 بازی تنها 23 گل دریافت کرده و در 34 باری که کورتوا درون دروازه بوده نیز تنها20 گل دریافت کرده و او شانس اول کسب جایزه سامورا محسوب می شود. کورتوا18 بار نیز در فصل جاری کلین شیت کرده و متوسط گل خورده او 0.59 گل در هر بازی است. پس از مسجل شدن قهرمانی رئال، کورتوا توانست با رکوردی متعلق به سال 1954 نیز برابری کند. 66 سال پیش، "خوزه لوئیس پرز پایا”تبدیل به اولین بازیکنی شد که با پیراهن اتلتیکو و رئال توانسته عنوان قهرمانی لالیگا را کسب کند و حالا این رکورد را با تیبو کورتوا مشترک است.

پرز پایا سال 1951 با پیراهن اتلتیکو توانست 14 گل به ثمر برساند و کمک کند این تیم قهرمان لالیگا شود. کورتوا نیز سال 2014 دروازه بان اتلتیکو بود و با این تیم توانست یک قهرمانی تاریخی را به دست بیاورد. کورتوا در اتلتیکو همزمان عنوان سامورا و قهرمانی لالیگا را کسب کرد و تا به اینجا با رئال قهرمانی لالیگا را کسب کرده و احتمالا سامورا نیز به او خواهد رسید تا از این حیث نیز رکوردی به نام خود ثبت کند.

عرفان خماند*

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار