PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
اعتراض به یک شورا

«شورای برنامهریزی فدراسیون بسکتبال». نامی که فدراسیون برای نشست روز چهارشنبه هفته گذشته با نمایندگان تیمهای لیگ برتر و برخی از نمایندگان باشگاهها انتخاب کرد اما پس از سه روز، هنوز انتقادها متوجه این عبارت با خروجیهای این نشست است.

فدراسیون بسکتبال در پایان این نشست، تاریخ برگزاری لیگهای برتر مردان و زنان و لیگ یک باشگاهها را اعلام کرد. به این ترتیب که لیگ یک و زنان، بیست روز زودتر از لیگ برتر مردان آغاز خواهد شد. آن هم در اوضاع کرونا که برگزاری رویدادهای ورزشی تحتالشعاع همهگیری کرونا است.

یکی از انتقادها به تاریخهای اعلام شده، برگزاری لیگ یک و زنان زودتر از لیگ برتر مردان است. موضع فدراسیون بسکتبال تا پیش از نشست روز چهارشنبه، فقط حول محور لیگ برتر مردان بود اما از روز چهارشنبه به یکباره بحث دیگر لیگها به میان کشیده شد و بر ابهامات افزود.

فدراسیون بسکتبال بعد از 5 ماه، قهرمان لیگ برتر زنان را هفتۀ قبل معرفی کرد. حتی قرار است تا چند روز دیگر در مراسمی جوایز تیم قهرمان اهداء شود. بعد از این وقفۀ چند ماهه و بلاتکلیفی تیمهای زنان در همهگیری کرونا و کنارهگیری تعدادی از اسپانسرها، مشخص نیست تا 3 مهر 1399، زمان اعلام لیگ برتر زنان، چگونه تیمها باید مراحل کادرسازی، نقل و انتقالات و تمرینات آمادگی را آغاز و خود را به لیگ برتر برسانند؟

اعلام زمان لیگ یک (4 مهر) نیز حرف و حدیثهای فراوان دارد. اگر تیمها از امروز دست به کار شوند با فرض برگزاری به موقع بازیها، باید کمتر از دو ماه دیگر بازی کنند. لیگ یک معمولاً بعد از راهاندازی لیگ برتر آغاز میشود تا تیمها بتوانند از بازیکنان پشت خط این لیگ استفاده کنند. آغاز لیگ برتر بیست روز بعد از شروع لیگ یک، بسیاری از بازیکنان را سردرگم و روند آماده سازی تیمهای این لیگ را مختل خواهد کرد زیرا گزینۀ نخست بازیکنان، بازی در لیگ برتر است حال آنکه با این شیوۀ برنامهریزی مشخص نیست، سرنوشت برخی بازیکنان و تیمها تا پایان مهر ماه چه میشود؟

به غیر از این بحثها، بسیاری از مدیران و دستاندرکاران تیمها از نحوۀ دعوت فدراسیون به این نشست دلخور شدند. به اعتقاد آنها، مدیران تیمهای نفت آبادان، مهرام و شیمیدر که بنا به دعوت فدراسیون در این نشست حضور پیدا کردند، نماینده تمام باشگاهها نیستند و برای تصمیمگیری دربارۀ لیگ برتر باید از نمایندگان تمامی تیمها دعوت کرد. این سئوال مطرح است که شورای برنامهریزی چیست و چه وظایف و اختیاراتی در مورد تعیین تکلیف برای سایر تیمها دارد؟

تاریخ برپایی لیگ برتر در حالی از 24 مهر ماه اعلام شده است که هیچ تیمی تمرین ندارد و برخی مدیران تیمها معتقدند تا زمانی که ندانیم کرونا به چه صورت است، در هیچ سطحی، نه شرکت میکنیم و نظری هم نداریم.

به نظر میرسد فدراسیون بسکتبال مثل نشست تصمیمگیری برای پایان دادن به لیگ برتر فصل گذشته و جنجالهای بعدی که از جانب شهرداری گرگان آغاز شد، این بار برای شروع لیگ برتر فصل جاری با مشکلات فراوان روبهروست.

خارج از حاشیههایی که به دنبال دعوت از برخی مدیران و مالکان و اعضای فدراسیون در نشست روز چهارشنبه به راه افتاد، اصلیترین برنامه این است که لیگ برتر در فصل پیش رو به صورت متمرکز برگزار خواهد شد یا رفت و برگشت؟

تیمها با مشکلات اقتصادی، علاوه بر تیمداری و شرکت در بازیها باید هزینههای شیوه نامههای بهداشتی را تقبل کنند که هزینههای جداگانهای دارد. هتل، آزمایشگاه، سالنهای استاندارد که به تایید ستاد مبارزه با کرونا رسیده باشد و ... از جمله مواردی است که برای راه اندازی لیگ برتر امسال همه تیمها ملزم به رعایت آن هستند.

با این حال پیش از همۀ اینها، فدراسیون بسکتبال هنوز در جمع کردن افراد برای نشستها، سیاستهای درستی را اعمال نکرده که همین امر باعث به وجود آوردن بحثهای حاشیهای بسیاری در کنار دیگر موارد شده است.

*افشینرضاپور

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار