PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
«گربه فرانسوی» چگونه رئال را به سوی قهرمانی برد؟

رقابت‌های لیگ برتر اسپانیا موسوم به لالیگا سانتاندر پس از 339روز یا به عبارتی 11ماه و 5 روز با قهرمانی رئال مادرید به اتمام رسید. این قهرمانی در حالی برای لوس بلانکوس رقم خورد که آن‌ها دیگر تحمل قهرمانی‌های متوالی دشمن قسم‌خورده‌شان را در لالیگا دیگر نداشتند. از ابتدای این فصل شاید از هر طرفدار رئال درخصوص مهم‌ترین هدف تیمشان سؤال می‌کردید به جوابی جز فتح جام نقره‌ای لالیگا نمی‌رسیدید، چراکه در طی این ده سال گذشته آن‌ها علی‌رغم آقایی در لیگ قهرمانان اروپا و کسب سه جام پشت سرهم در این رقابت‌ها همواره قافیه را در اسپانیا به مسی و یارانش می‌باختند و ادامه این روند می‌توانست غرورشان را جریحه‌دار کند. زین‌الدین زیدان معمار قهرمانی‌های رئالِ عصر حاضر پس از مسجل شدن قهرمانی در فاصله یک هفته مانده تا پایان مسابقات در نشست خبری دیدار با ویارئال گفت:"این لذت‌بخش‌ترین قهرمانی‌ام با رئال است."این جمله از زبان کسی گفته می‌شود که تا پیش از کسب این عنوان قهرمانی، شش جام به‌عنوان بازیکن با رئال به دست آورده و در مقام سرمربی، دو جام لالیگا، سه جام پیاپی لیگ قهرمانان اروپا، دو سوپر کاپ اسپانیا، دو سوپر جام اروپا و دو جام باشگاه‌های جهان را به موزه افتخارات باشگاه افزوده است. با این تعاریف حالا شاید بهتر بتوانیم اهمیت این جام را برای مجموعه این تیم و طرفدارانش درک کنیم. شاگردان زیدان از زمان شروع دوباره لالیگا بعد از وقفه ناشی از قرنطینه کرونا‌، 10 پیروزی پیاپی را بدست آوردند و با اقتدار به قهرمانی رسیدند.

شاگردان زین‌الدین زیدان بعد از سه سال سرانجام موفق شدند جام قهرمانی را از چنگ بارسلونا بیرون آورده و بالای سر ببرند. دو ستاره بزرگ و کهنه‌کار رئال مادرید‌، سرخیو راموس در قلب خط دفاعی و کریم بنزما در مرکز خط تهاجمی‌، در کنار مربی‌شان زیدان مهمترین نقش را در این قهرمانی بازی کردند. پیش از این هم در دوران اوجگیری بارسلونا و ابرستاره‌اش لیونل مسی‌ رئال موفق شده بود باعث توقف این تیم شود. در زمان اوج بارسای مسی و پپ گواردیولا این ژوزه مورینیو بود که به همراه رئال موفق شد ترمز کاتالانها را بکشد. کاری که حالا زین‌الدین زیدان و شاگردانش دوباره انجام دادند. تنها تفاوت مهمی که این قهرمانی با قهرمانی مورینیو داشت این بود که آقای خاص در آن زمان ستاره بزرگی مثل کریستیانو رونالدو را در اختیار داشت که عصای دستش بود. ولی زیدان ثابت کرد که رئال حتی بدون حضور کریستیانو رونالدو هم می‌تواند از پس بارسلونای لیونل مسی برآید.

زیدان را حالا می‌توان موفق‌ترین مربی تاریخ رئال به حساب آورد. او تا رسیدن به رکورد میگل مونوز تنها سه جام فاصله دارد اما تعداد سالهای مربی‌گری‌اش در رئال 10 سال کمتر از مونوز است. زیدان که پیش از این با رئال خداحافظی کرده بود تابستان گذشته وقتی دید تیمش وضعیت خوبی ندارد بار دیگر به برنابئو بازگشت تا سفیدهای مادرید را بدون کریستیانو رونالدو هم به قهرمانی برساند و نشان دهد که رئال هرگز صد در صد وابسته به او نبوده است.

راموس و مودریچ 34 ساله و بنزمای 32 نشان داده‌اند سن در فوتبال یک عدد است و می‌توان به مرور زمان بدون توجه به این مسئله به رشد ادامه داد زیرا هر 3 نفر آن‌ها پس از ورود به دهه چهارم زندگی‌شان توانسته‌اند هر روز بیش از پیش بدرخشند. راموس ستاره است. بدون هیچ شکی. او پس از دوران قرنطینه آقای گل رئالی‌ها بود و در تک تک لحظات سخت رئال توانسته نقش خودش را ایفا کند و آن لحظات را برای سفید پوشان شیرین کند. گلزن‌ترین مدافع تاریخ لالیگا نقشی اساسی در رهبری تیم دارد. مودریچ، دیگر بازیکن تاثیرگذار لوس بلانکو بوده که حتی در بدترین لحظات بازی‌اش هم مورد اطمینان زیدان است. او پس از کسب جایزه بهترین بازیکن جهان اندکی افت کرد اما بر کسی پوشیده نیست که چقدر حضور او در میانه میدان برای رئالی‌ها مهم است. در بین بازیکنان تاثیرگذار رئال نباید از بنزما غافل شد. عدم حضور او در تیم ملی خودش بحثی جدا است اما او شایسته حضور در جمع بهترین بازیکنان جهان است. او فصل گذشته 30 گل به ثمر رساند و پس از جدایی رونالدو واقعا بار خط حمله رئال را به دوش کشیده. او حالا به دنبال رسیدن به صدر جدول آقای گلی و گرفتن رتبه اول از مسی است. از زمان ترک رئال توسط رونالدو، کریم بنزما در خط حمله رشد قابل توجهی داشته و حالا به یکی از ستونهای مادرید تبدیل شده. بنزما امسال در جدول پیچیچی یا بهترین گلزنان فصل لالیگا با اختلافی کم مسی را تعقیب می‌کند و به خصوص در هفته‌های اخیر رائل با گلهای مهم او موفق شده بود از بارسا و مسی پیشی بگیرد. در این شکی نیست که او یکی از تاثیرگذارترین چهره‌ها در این قهرمانی بوده.

بنزمای درخشان

هر زمان که کریم بنزما خوب گلزنی کرده همه فکر کرده‌اند فصل خوبی داشته اما این فصل مسئولیت‌ پذیری او به طرز چشمگیری بیشتر شده بود. مهاجم باتجربه فرانسوی این فصل با گلسازی‌هایش تبدیل به بهترین گلساز تاریخ رئال شد و از هم‌تیمی پیشین خودش کریستیانو رونالدو پیشی گرفت. از زمان شروع مجدد لالیگا او مهره کلیدی تیم زیدان بود. از گلزنی و گلسازی در جریان برتری تیمش مقابل آلاوس تا گل تعیین‌ کنندهدر نبرد با رئال‌سوسیه‌داد. از همه جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر پاس پشت‌پای بی‌نظیریبود که در دیدار مقابل اسپانیول به کاسمیرو داد تا تک‌گل آن بازی رقم بخورد.

با گذشت 11 سال از حضور بنزما در رئال‌مادرید، حالا بیشتر در کانون توجه قرار گرفته و پاداش زحمت‌ هایی که کشیده را می‌گیرد. حتی پس از اینکه باشگاه رئال‌مادرید برای جذب لوکا یوویچ 60 میلیون یورو هزینه کرد، این بازیکن هم نتوانست جای کریم را بگیرد. بنزما 21 گل در فصل جاری لالیگا زده و بهترین رکورد خودش را به جای بگذارد. این نخستین مرتبه است که او 2 فصلمتوالی بیش از 20 گل در لالیگا می‌زند.

کریم بنزما در طول فصل جاری مهاجم برجسته و فوق العاده رئال مادرید بوده است. این مهاجم فرانسوی 21 بار برای رئال مادرید موفق به گلزنی شد؛ این بدان معناست که او بیش از بازیکنانی نظیر ادن هازارد، گرت بیل، لوکا یوویچ، مارکو آسنسیو، جیمز رودریگز، لوکاس واسکز، وینیسیوس جونیور و رودریگو موفق به انجام این مهم شده است. کریم بنزما به شکلهای مختلف این 21 گل خود را به ثمر رسانده تا نشان دهد که می‌توان از او به عنوان یک مهاجم تمام عیار انتظارات زیادی داشت. او در دیدارهای حساس مثل اتلتیکو مادرید و سویا نقش کلیدی را ایفا کرد و همچنین باید به 8 پاس گل وی در فصل جاری نیز اشاره کرد. آمادگی بدنی بالای بنزما یکی دیگر از فاکتورهای فوق‌العاده این مهاجم فرانسوی در فصل جاری بود. تا جایی که با وجود دقایق بازی زیاد این بازیکن، کمتر شاهد مصدومیت وی بوده ایم.

زیدان بدون آنکه بخواهد وقتش را با پرداختن به مباحث حاشیه‌ای تلف کند و در مقام پاسخگویی به منتقدانش بربیاید امسال تیمش را بر پایه بازیکنانی بنا کرد که شاید پیش از این تصور می‌شد که دیگر عمر فوتبالشان به پایان رسیده است که شاید مهم‌ترین آن‌ها کریم بنزما بود. کریم در این فصل آنقدردرخشید که شب قهرمانی در ورزشگاه آلفردو دی استفانو، فلورینتو پرز به خودش اجازه داد وی را لایق توپ طلا بداند. او در این فصل مافوق تصور حتی خودش ظاهر شد. بنزما که لذت فراموش‌نشدنی قهرمانی در جام جهانی را همراه با تیم ملی فرانسه ازدست‌داده بود تمام هم‌وغمش را معطوف به موفقیت همراه با تیم باشگاهی خودش کرد و بدون اغراق یکی از سه مهره تأثیرگذار این فصل رئال برای قهرمانی لالیگا محسوب می‌شود. این مهاجم الجزایری‌تبار در این فصل توانست 21گل را برای رئال به ثمر برساند و این در حالی است که اگر پنالتی‌زن اول تیمش بود به‌راحتی می‌توانست عنوان ال پی چی چی (بهترین گل زن فصل) را پس از سه فصل حکومت لئو مسی به نام خودش ثبت کند اما او نیز مثل اکثر قریب به‌اتفاق طرفداران رئال در سراسر جهان به دنبال چشیدن طعم قهرمانی در اسپانیا همراه با رئال مادرید بود که قطعاً بدون حضور او این اتفاق نمی‌افتاد. بنزما علاوه بر اینکه برترین گل زن رئال در این فصل به شمار می‌آید در عین ناباوری با ثبت 134پاس گل عنوان برترین پاسور تاریخ رئال را به خودش اختصاص داد.

دو سال پر فراز و نشیب

تابستان 2018 در سطح باشگاهی نیز اتفاقات شوکه کننده‌ای به همراه داشت. زیدان در اقدامی باورنکردنی از سمت خود در رئال مادرید استعفا داد تا یکی دیگر از نزدیک‌ترین حامیان بنزما که از نظر شخصی و حرفه‌ای از این بازیکن حمایت می‌کرد از این باشگاه جدا شود. از سوی دیگر پیوستن کریستیانو رونالدو به یوونتوس خلایی بزرگ در خط حمله رئال ایجاد کرد. بنزما بعد از زدن 4 گل در سه بازی اول لالیگا در فصل 19-2018 گفت:” می‌دانم که باید گل‌های بیش‌تری به ثمر برسانم. این موضوع را در ذهنم دارم و برای انجام دادنش انگیزه زیادی دارم. من در حضور رونالدو تقریبا مهاجم دوم بودم- حالا بیش‌تر یک مهاجم نوک هستم. باید گل‌های بیش‌تری بزنیم.” او بعد از یک استراحت تابستانی کامل آماده‌تر و سرحال‌تر از همیشه به نظر می‌رسید. افرادی که اطراف او بودند از یک بنزمای جدید حرف می‌زدند و می‌گفتند که او پخته شده و خصوصا بعد از ازدواجش با کورا گوتیه، مدل معروف، در سال 2017 و با دو فرزند کوچکش به نام‌های ملیا و ابراهیم، بیش‌تر از همیشه روی حرفه‌اش تمرکز کرده است.

در حالی‌که تیم به صورت کلی به مشکل خورده و خولن لوپتگی و سانتیاگو سولاری نتوانسته بودند بازی خوبی از ستاره‌های تیم‌شان بگیرند، بنزما به مهره‌ای کلیدی در نمایش‌های بهتر مادرید تبدیل شد. او حالا رسما کاپیتان تیم بود و این نقش را جدی گرفته بود. او از انجام عمل جراحی روی انگشت شکسته‌اش در ماه ژانویه سر باز زد و با وجود درد به میدان رفت و به جای عمل جراحی از یک باند محافظ استفاده کرد (که هنوز هم آن را بر دست دارد). پس از بازگشت زیدان در ماه مارس، گل‌های زده از سوی او حتی بیشگتر از قبل شد. زیدان پس از هت‌تریک مهاجم فرانسوی در دیدار خانگی برابر اتلتیک بیلبائو در آوریل 2019 که این بازیکن را برای اولین بار پس از فصل 12-2011 به رکورد 30 گل زده در تمامی رقابت‌ها رساند، گفت:” به نظر من، کریم بهترین شماره 9 دنیاست. کاری که او در طول 10 سال انجام داده، همه چیز را نشان می‌دهد. او به خودش اعتماد دارد و همیشه پیشرفت کردن را هدف خود قرار داده است.”

بنزما شاید تنها بازیکنی بود که در غیاب رونالدو و در فصلی که پر از اتفاقات ناگوار برای رئال مادرید بود، عملکردش را بهبود بخشید. بسیاری از هم تیمی‌های او که پیش از این بازیکنان درخشانی به شمار می‌رفتند به شدت افت کردند و رئال فصل را با 19 امتیاز اختلاف نسبت به بارسلونای صدرنشین در لالیگا، حذف در کوپا دل ری به دست همین رقیب سنتی و حذف از لیگ قهرمانان به دست آژاکس به پایان رساند. بنزما عملکردش را بهبود بخشیده بود اما اتفاقات بهتر هنوز در راه بود.

بنزما در فصل 20-2019 اولین گل فصل تیمش در لالیگا را در پیروزی 3-1 برابر سلتاویگو با یک ضربه سر مانند یک مهاجم نوک سنتی و روی پاس گرت بیل به ثمر رساند و در 5 بازی ابتدایی رئال در لالیگا نیز 5 گل زد تا شروعی رویایی را رقم زده باشد. بنزما در لحظات کلیدی به داد تیمش می‌رسد خصوصا که هیچ یک از دیگر مهاجمان باتجربه تیم واقعا همراهی زیادی با دیگر اعضا ندارد. ادن هازارد که تابستان سال گذشته با رقم 100 میلیون یورو به کهکشانی‌ها پیوسته بود نیز شامل این مورد می‌شود.

آمادگی بنزما در فاصله تولد 32 سالگی‌اش در ماه دسامبر (آذر) تا وقفه مسابقات فوتبال به دلیل شیوع ویروس کرونا در میانه مارس (اواخر اسفند) با افت مواجه شد. چند ماه دوری از میادین برای او هم مانند سایر هم تیمی‌های مسن‌ترش از جمله راموس و مودریچ فرصت خوبی بود که از نظر فیزیکی و روحی برای ادامه چالش فشرده پایان فصل آماده شود. وقتی بار دیگر مسابقات از سر گرفته شد، عملکردش در رئال مادرید باعث شد که این تیمی با سرعت توقف‌ناپذیر به سمت عنوان قهرمانی خیز بردارد. بنزما دو گل حساس در جریان پیروزی برابر والنسیا به ثمر رساند و سپس گل پیروزی بخش در دیدار دشوار برابر رئال سوسیه‌داد را وارد دروازه حریف کرد. پاس گل پشت پای او در دیدار برابر اسپانیول باعث شد که او رسما به عنوان بهترین بازیکن ماه ژوئن لالیگا انتخاب شود.

نوآوری‌های او در لحظات حساس باعث شد که زیدان در استفاده از طرح بازی محتاطانه خود مصر شود و حتی گاهی از او به عنوان تک مهاجم استفاده کند. بنزما تمام کارهایی که رئال مادرید برای یافتن راهی برای پیروزی باید انجام می‌داد، بر عهده گرفته بود. تکیه تیم به او برای گلزنی یا خلق موقعیت بسیار حیرت‌انگیز است. نکته جالب اینجاست که 21 بازیکن متفاوت در رقابت‌های این فصل برای رئال مادرید گلزنی کردند اما هیچ یک از 11 مهاجم دیگر حاضر در تیم تاثیر خاصی نداشتند. در بین آنها وینیسیوس جونیور (3 گل)، آسنسیو، بیل، یوویچ، رودریگو و لوکاس واسکز (دو گل)، هازارد، ایسکو، خامس رودریگز و ماریانو دیاز (یک گل) و براهیم دیاز (صفر پ) در مجموع 17 گل به ثمر رساندند که چهار گل کم‌تر از تعداد گل‌های زده بنزما به تنهایی است. راموس 10 گل در لالیگا به ثمر رساند که شش تای آنها از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.

ثبات این بازیکن در هفته‌های اخیر به اندازه خلاقیت او تاثیرگذار بود. حتی با این‌که بازی‌ها هر سه یا چهار روز برگزار می‌شد اما او در 873 دقیقه از مجموع 900 دقیقه بازی برگزار شده در میدان حضور داشت. در حالی‌که بیل و هازارد به ندرت آماده یا در شرایط آرمانی بودند، تنها غیبت او به دلیل مصدومیت در تمام طول فصل وقتی بود که تیم برای حضور در دیدار سوپرکاپ به عربستان سفر کرده بود و لوکا یوویچ 60 میلیون یورویی در هر دو بازی به جای او به میدان رفت اما نمایش چندان درخشانی نداشت. در اوایل دوران حرفه‌ای گاهی او نیز به دلیل مصدومیت و عدم آمادگی چند دیدار را از دست می‌داد اما این اتفاق دیگر رخ نمی‌دهد.

او فصل گذشته در 53 بازی در تمامی رقابت‌ها به میدان رفت که بیش‌تر از هر بازیکن دیگر رئال مادرید در زمین و بسیار بیش‌تر از هر مهاجم دیگری بود. او در 37 بازی این فصل لالیگا 3104 دقیقه در زمین حاضر بود که بیش‌تر از سایر هم تیمی‌هایش است و رکورد 1264 دقیقه وینیسیوس، نزدیک‌ترین زمان به او در بین سایر بازیکنان خط حمله به حساب می‌آید. این اغراق نیست اگر بگوییم که اگر بنزما در چند هفته اخیر در اختیار رئال مادرید نبود، چالش کسب جام قهرمانی برای این تیم بدون شک با شکست همراه می‌شد.

گربه‌ای که بسیاری فکر می‌کردند تنبل‌تر یا بی‌ثبات‌تر از آن است که به کار مادرید بیاید، به موتور اصلی این تیم در راه رسیدن به عنوان قهرمانی لیگ اسپانیا تبدیل شد. بنزما اشتباهات گذشته‌اش را پشت سر گذاشت- حداقل در منظر عموم- اما شاید از طعنه‌هایی که در طول این سال‌ها خورد، درس گرفت و حالا تمام این‌ها را در عملکردش به نمایش گذاشته است. حالا چند سالی از آخرین باری که بنزما در برنابئو با سوت اعتراضی هواداران مواجه شد می‌گذرد و خبری از شادی و سرور هواداران در مراسم اهدای جام قهرمانی به تیم محبوب‌شان در ورزشگاه آلفردو دی استفانو و پشت درهای بسته نبود. با این حال کسانی که واقعا فوتبال را درک می‌کنند- کسانی که بنزما می‌گوید برای آنها بازی می‌کند- می‌دانند که چه کسی بازیکن تعیین کننده لالیگا در تابستان جاری بوده است.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار