PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۵۷۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹

شکست بارسلونا مقابل بایرن به حدی عجیب و باورنکردنی بود که منابع معتبر فوتبالی را به تکاپو انداخت تا آمارهای مربوط به این شکست را از دل تاریخ در بیاروند. جدا از اینکه بارسلونا پس از 74 سال در یک دیدار رسمی، 8 بار دروازه‌اش باز شده، این بازی سنگین‌ترین شکست دوران حرفه ای لیونل مسی نیز محسوب می‌شود. پیش از این شکست 6-1 مقابل تیم ملی بولیوی با پیراهن آرژانتین در سال 2009 سنگین ترین شکست این ستاره آرژانتینی بود. او همچنین چهار شکست 4-0 مقابل بایرن مونیخ (2013، لیگ قهرمانان اروپا)، اتلتیک بیلبائو (2015، سوپرجام اسپانیا)، پاری سن ژرمن (2017، لیگ قهرمانان اروپا) و لیورپول (2019، لیگ قهرمانان اروپا) دریافت کرده است. از ابتدای فصل 2016/17 لیگ قهرمانان اروپا، فقط لیونل مسی (32) گل های بیشتری برای بارسلونا نسبت به گل به خودی های بازیکنان حریف (9) به ثمر رسانده است. لیونل مسی فقط در یک فصل از 11 فصل اخیر لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات شده است. وی در دیدار رفت فصل گذشته مقابل لیورپول دو گل به ثمر رساند، اما در 10 فصل دیگر حتی یک گل نیز به ثمر نرساند.

فاجعه چگونه شکل گرفت؟

بازی در میان سکوت سکوهای شهر لیسبون آغاز شد. بایرن مونیخ با گلدقایق ابتدایی مولر خیلی سریع از بارسا پیش افتاد اما گل به خودی آلابا هواداران بارسلونا را امیدوار کرد تا ادامه بازی شرایط به نفع کاتالانها تغییر کند.بعد از چند موقیعت خطرناک بارسلونا شاید کمتر هواداری از دو تیم تصور می‌کرد بایرن مونیخ قرار است بارسا را به خاک وخون بکشد. 3 گل بایرن مونیخ در نیمه اول روی اشتباهات عجیب بارسلونا باعث شد تا نتیجه عجیب 4 بر یک در نیمه اول رقم بخورد. سه گل بعدی بایرن را پرسیچ، سرژ نبری و مولر به ثمر رساندند. همه تلاش ستین برای نیمه دوم به بازی گرفتن گریزمان بود اما بایرن مونیخ در این بازی بی رحمتر از آلمان در جام جهانی 2014برابر برزیل بود. بعد از گل سوارز و در حالی که اختلاف به دوگل رسیده بود دوباره این بایرن بود که طوفان‌اش را آغاز کرد. در شبی که مدافعان بارسلونا به شکل عجیب محو می شدند بازیکنان بایرن مونیخ شبیه به پلی استیشین بازان حرفه ای در برابر مبتدیان هر آنچه که در دوران حرفه ای خود آموخته بودند را اجرا کردند تا 4 بار دیگر توپ را به تور دروازه بارسلونا برسانند.در بازی ای که اثری از کار تاکتیکی از بارسلونا دیده نمی شد مسی مات و مبهوت در میانه میدان به دنبال توپ می دوید و کیکه ستین هم با در یافت هر گل بیشتر به نیمکت می‌چسبید. کیمیش و لواندوفسکی در ادامهبارسا را شش تایی اما ناگهان کوتینیو هافبک سابق بارسلونا انتقام تمام نیمکت نشینی هایش در نیوکمپ را با ورود به میدان از بارسلونا گرفت و با دو گلی که زد بارسا را 8 تایی کرد تا یکی از سنگین ترین شکست های تاریخ این باشگاهرقم بخورد. گرچه هواداران بارسلونا با توجه به فرم ضعیف تیم شان و البته قدرت غیرقابل کتمان بایرن مونیخ امید چندانی برای صعود به دور بعدی لیگ قهرمانان نداشتند، اما شکست با هشت گل برابر بایرن مونیخ شاید تلخ ترین شب هواداران بلوگرانا در تاریخ لیگ قهرمانان را رقم زد. اگرچه بلوگرانا خیلی زود گل اول دریافتی را جبران کرد، اما طوفان بایرن در هر نیمه باعث شد چهار بار دروازه این تیم باز شود و در نهایت پذیرش شکست 2-8 به منزله سنگین‌ترین باخت تاریخ این تیم در لیگ قهرمانان بود

این فاجعه خاموش؛تلخ‌ترین شب مسی.

ستاره رو به افول

اما لیونل مسی، کاپیتان 32 ساله بارسلونا در این بازی نمایش بسیار ضعیفی داشت و نام او کمتر از همیشه شنیده شد. شاید تنها حرکت مثبت او یک ارسال در دقایق ابتدایی بازی بود که داشت به صورت اتفاقی وارد دروازه مانوئل نویر می شد و در نهایت به دیرک دروازه برخورد کرد. لیونل مسی در سالهای اخیر و در بازی های حساس کمتر از گذشته توانسته بارسلونا را یاری کند. مدت هاست خبری از درخشش او در ال کلاسیکوها نیست و در مقاطع حساس لیگ قهرمانان مانند بازی برگشت مقابل رم و لیورپول در دو سال گذشته و مسابقه هفته گذشته، او دیگر مانند سالهای قبل نمی تواند یک تنه مقدمات صعود تیمش را فراهم کند. بر کسی پوشیده نیست که لیونل مسی به شدت از وضعیت فعلی مدیریت و کادر فنی بارسلونا ناراضی بوده و در یک سال اخیر بارها و به وضوح این گله را ابراز کرده است. ادامه این روند ممکن است در نهایت شایعات در مورد جدایی لیونل مسی از بارسلونا را تبدیل به واقعیت کند و این ستاره آرژانتینی بعد از سالها تصمیم به ترک نوکمپ بگیرد.

مسی بی‌تردید بازیکن کم نظیری در تاریخ فوتبال جهان است، اما مسی، بوسکتس و پیکه پیر شده‌اند و دیگر آن جوانان شاداب سال‌های ابتدایی دهه اول هزاره جدید نیستند که بتوانند به تنهایی بارسا را به جلو بکشند. از سوی دیگر جای خالی اینسیتا و ژاوی هنوز که هنوز است در بارسا حس می‌شود و بعد از رفتن این دو از بارسا انگار قلب و مغز بارسا در میانه زمین از کار افتاده. مسی ستاره بزرگی است اما کاری که ژاوی و اینیستا می‌کردند را نمی‌تواند تکرار کند و مدیریت باشگاه باید جایگزین بزرگ و مناسبی برای ستارگان خود مهیا می‌کرد. مسی نیز در این سال‌ها نشان داده که با رفتن ستاره‌های دیگر بارسا مانند سال‌های قبل نمی‌تواند یک تنه بازی را عوض و اشتباهات دیگران را جبران کند، چنانچه بیهوده است انتظار داشته باشیم او به تنهایی هشت گل بزند! او بارها نارضایتی خود را از کادر فنی و مدیریتی تیم ابراز کرده و بسیاری نگرانند با این روند، بارسا را ترک کند. بدین ترتیب برای اولین بار از فصل 2004/05، تیم های لیونل مسی یا کریستیانو رونالدو در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا حضور ندارند. همچنین برای اولین بار از فصل 2005/06 هیچکدام از لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا بازی نمی کنند.

این فاجعه خاموش؛تلخ‌ترین شب مسی

سنگین‌ترین شکست‌های تاریخ بارسا

شکست مقابل بایرن مونیخ با وجود سهمگین بودنش بدترین شکست تاریخ کاتالان‌ها نیست. چرا که آن‌ها در دهه 40 میلادی سابقه دو بار شکست 11-1 را هم در کارنامه دارند.تحقیرآمیزترین شکست از میان این دو شکست 11-1 در سال 1943 در ال کلاسیکو و در مقابل حریف سنتی بارسا، رئال مادرید اتفاق افتاده است. جالب اینجا است که در جریان شکست 11-1 بارسا مقابل سویا این کاتالان‌ها بودند که ابتدا 1-0 از حریف پیش افتادند، اما بعد نوبت به سویا بود که در بازه زمانی یک ساعته 11 بار دروازه بارسا را باز کند. هر 11 گل سویا از دقیقه 23 تا 83 بازی به ثمر رسید. بارسا در پایان آن فصل رتبه چهارم لالیگا را بدست آورد و این در حالی بود که سویا در رتبه پنجم به کار خود پایان داده بود.بارسلونا در سال 1935 هم مقابل رئال مادرید شکست 8-2 را تجربه کرده بود. فرناندو سانودو ستاره رئال در آن بازی 4 گل به ثمر رساند و از آن زمان تا امروز هیچ بازیکن دیگری موفق نشده در یک بازی ال کلاسیکو 4 بار دروازه حریف را باز کند.

اما شکست‌های سنگین بارسا در یکی دو دهه گذشته کدامند؟

رئال مادرید 4-1 بارسلونا - 7 می سال 2008

رئال مادرید در مقابل بارسلونا در یک الکلاسیکو که میتوان به آن لقب داغ ترین رقابت فوتبال میز داد موفق به شکست بارسلونا شد . پس از فصل 2006/07 که بدون هیچ جامی به پایان رسید فشار زیادی بر روی فرانک رایکارد بود . یک هفته پس از آنکه بارسلونا توسط منچستریونایتد از لیگ قهرمانان حذف شد در لالیگا شکست سنگینی از تیم مادریدی خورد . گل های رئال مادرید را رائول , وبن , هیگواین و رود ون نیستلروی و گل بارسلونا را تیری هانری از روی پاس گل مسی به ثمر رساند .رایکارد در پایان فصل بارسلونا را ترک و پپ گواردیولا جایگزین او شد .

بارسلونا 0-2 هرکولس - 11 سپتامبر سال 2010

بارسلونا بدون شک بهترین تیم جهان در این سال بود . آنها نه تنها لالیگا و لیگ قهرمانان را در فصل 2009/2010 بدست آورده بودند بلکه بازیکنانی نظیر ژاوی , پویول , اینیستا و دیگر ستاره های جام جهانی 2010 در ترکیب این تیم حضور داشتند . این بازی در سپتامبر سال 2010 برگزار شد و هرکولس تازه صعود کرده به لالیگا با 2 گل نلسون والدز مهاجم پاراگوئه ای خود باعث باخت بارسلونا شد .

بارسلونا 1-2 رئال مادرید - 21 آوریل سال 2012

این آخرین فصل مربیگری گواردیولا بود که در فصل 2011/12 انجام داد و این شکست پایان دوران او بود . بارسلونا در لیگ قهرمانان در نیمه نهایی توسط چلسی حذف شد و پس از بازی برگشت بود که گواردیولا اعلام کرد از سرمربیگری بارسلونا کناره گیری خواهد کرد .از دست دادن الکلاسیکو در نیوکمپ سخت ترین لحظات بود . این اولین شکست خانگی بارسلونا از سال 2008 مقابل رئال مادرید بود . همچنین اولین شکست خانگی بعد از 55 بازی !

بایرن مونیخ 7-0 بارسلونا ( رفت و برگشت ) - 23 آوریل 2013 دور رفت

روشن بود که بارسلونا با وجود رفتن گواردیولا در فصل 2012/13 به عنوان یکی از شانس های اصلی قهرمانی در لیگ قهرمانان محسوب میشود اما در نیمه نهایی این تیم مقابل بایرن مونیخ شکست دردناکی را تجربه کرد . بایرنی ها در بازی رفت با نتیجه 4-0 پیروز شدند و در برگشت 3-0 به برتری رسیدند . هدایت بارسلونا را در این زمان تیتو ویلانووا برعهده داشت . باشگاه کاتالان سخت ترین شکست خود را در یک رقابت اروپایی از سال 1997 ( باخت مقابل دینامو کیف با نتیجه 4-0 ) تجربه کرد .

سلتاویگو 4-1 بارسلونا - 23 سپتامبر 2015

این بدترین شکست بارسلونا در لالیگا بعد از سال 2008 بود. بارسلونا به عنوان تیمی که با قدرت کامل به میدان رفته بود و از جمله مسی , نیمار ، سوارز و پیکه را در ترکیب داشت مقابل سلتاویگو تن به شکست سنگینی داد .

پاری سن ژرمن 4-0 بارسلونا - 14 فوریه سال 2017

پاری سن ژرمن در دور رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف بارسلونا رفت . اگرچه آنها در لیگ فرانسه فرانروایی میکردند اما شانس موفقیت این تیم مقابل بارسلونا بسیار پایین بود چرا که سرمربی جدید آنها اونای امری بود که در لالیگا مقابل بارسلونا 23 بار شکست خورده بود !در حالی که بارسلونا یکی از شانس های قهرمانی محسوب میشد نه تنها موفق به شکست پاری سن ژرمن نشد بلکه یکی از سخت ترین شکست های خود را نیز مقابل این تیم خورد. در این بازی برای پی اس جی , دی‌ماریا 2 گل و جولیان دراکسلر و ادینسون کاوانی هرکدام یک گل زدند .

*عرفان خماند


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار