فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - July 16 2024
کد خبر: ۵۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
ارلینگ هالند در گفتگو با «فورفورتو»:

می‌خواهم بهتر از پدرم باشم!

در همین آغاز مصاحبه ارلینگ هالند مایل است برای ما اعترافی بکند. او از بچگی دچار مشکلی بوده و این مشکل به مرور زمان بدتر شده است. این مشکل هر روز ذهن او را درگیر میکند و در زمین مسابقه هم دائما به فکر این مسئله است. مشکل هالند این است: او باید گلزنی کند. به گل زدن احتیاج شدیدی دارد. در چند ماه اخیر و قبل از تعطیل شدن فوتبال به خاطر کرونا، آمار گلزنیهای او شکل فوقالعادهای به خود گرفته بود. او به طور دائم هتتریک میکرد. حتی در یک مسابقه 9 بار گل زد اما اینها از نظر هالند کافی نیست. او همیشه بیشتر میخواهد. مهاجم نروژی با خنده میگوید:«فکر میکنم معتاد شدهام اما اعتیاد خوبی است!»

این اعتیاد تا به امروز این بازیکن 19 ساله را تبدیل به هیجانانگیزترین نوجوان دنیای فوتبال کرده است. کمتر دیده شده بازیکنی با این سن آماری مانند هالند داشته باشد. او در طول یک سال اخیر از بازی در تیم ذخیرههای سالزبورگ به حضور در بوندسلیگا رسیده و یکی از بزرگترین ستارههای فوتبال آلمان است. همین موضوع هم باعث شده منچستریونایتد به شدت خواهان جذب او باشد. هالند در 4 بازی اول خود برای دورتموند 8 گل زد و آمارش را به 36 گل در 26 بازی رساند. او این 8 گل را در مجموع 181 دقیقه حضور در زمین زد که تقریبا برابر با دو مسابقه کامل میشود. هر بازیکنی در فوتبال اروپا دوست دارد چنین آماری داشته باشد.

وقتی برای شروع گفتگو پیش هالند مینشینیم، خیلی زود متوجه میشویم او از آن دست افرادی است که جواب همه سوالات را با یک جمله کوتاه میدهد. هالند حاضر در زمین مسابقه تفاوت بسیاری با هالند بیرون از مستطیل سبز دارد. زیاد دوست ندارد طولانی صحبت کند. وقتی او در اولین حضورش در لیگ قهرمانان با پیراهن سالزبورگ مقابل خنت هتتریک کرد، مصاحبه بعد از بازی هالند، شهرت زیادی پیدا کرد:

چه حسی داری؟

خیلی خوب.

راز گلزنیهایت چیست؟ 17 گل در 9 بازی...

تلاش زیاد.

پدرت در سال 1997 در آنفیلد گلزنی کرده، تو هم این کار را انجام میدهی؟

امیدوارم.

پاسخهای کوتاه هالند به خاطر خجالتی بودن او نیست بلکه از اعتماد به نفس بالایش نشات میگیرد. این کار او همه را به یاد الگوی این مهاجم جوان میاندازد: زلاتان ابراهیموویچ. هالند میگوید:«طرز فکر زلاتان و نحوه نگاهش به مسائل مختلف را دوست دارم. به نظرم همیشه مانند او اعتماد به نفس زیادی داشتم. همچنین از این که دائما باشگاه عوض میکند و از یک کشور به کشوری دیگر میرود را نیز دوست دارم. این کار اصلا آسان نیست اما زلاتان همیشه به تیمی جدید میرود و از همان ثانیه اول شروع به گلزنی میکند.»

رفتن به باشگاه و کشوری جدید و گلزنی از همان اول، این اتفاقات به نظر آشنا است... هالند در حالی که از اشاره ما به این شباهت خوشحال است و انگار از قصد ما را به این سمت هدایت کرده است، میگوید:«خیلی خوب است.» اما آیا او تا به حال با زلاتان صحبت کرده است؟ مهاجم جوان میگوید:«نه اما باید ببینیم در آینده چه اتفاقی میافتد.» هر دو مهاجم از مینو رایولا به عنوان مدیر برنامههای خود استفاده میکنند و شاید ارلینگ بتواند از رایولا بخواهد قرار ملاقاتی برای این دو فراهم کند. هالند با خنده میگوید:«شاید هم این کار را کردم.»

او تاکید میکند که به نظرش سبک بازیاش در زمین مسابقه شباهتی به زلاتان ندارد. روش بازی هالند مبتنی بر سرعت، حرکت و عبور از خط دفاعی است. او در این مورد میگوید:«هر دوی ما مهاجمانی بلند قد هستیم اما سبک بازیمان تفاوت دارد. مقایسه ما با هم کار سختی است.»

بازیکنی که به نظر میرسد به عنوان ستاره بزرگ بعدی فوتبال اسکاندیناوی جایگزین زلاتان شود، در حقیقت در لیدز به دنیا آمده است. الفی هالند، پدر ارلینگ، به همراه گری ماریتا براوت، مادرش که سابقا ورزشکار بود، در سال 2000 آنجا اقامت داشتند. یک ماه قبل از به دنیا آمدن ارلینگ، پدرش از لیدز جدا شده و قراردادی با منچسترسیتی بسته بود. الفی پیش از آن نیز در ناتینگهام فارست به میدان میرفت. تا سال 2003، هالند پدر در حالی که تنها 30 سال داشت، در 9 ماهگی پسرش از فوتبال بازنشسته شد و خیلی زود خانوادهاش را به شهر براینه در جنوب غرب نروژ برگرداند. ارلینگ میگوید:«آن زمان تقریبا 4 ساله بودم. در لیدز زندگی میکردیم و وقتی عکسهایم در مهدکودک را میبینم، خاطراتی را به یاد میآورم اما چیز زیادی از انگلیس در خاطرم نیست. وقتی پدرم در انگلیس بازی میکرد، خیلی بچهتر از این بودم که بفهمم او یک فوتبالیست است. وقتی 5 یا 6 ساله شدم، میدانستم در لیگ برتر و تیم ملی نروژ بازی کرده است. اندکی در این مورد به من گفته بود و ویدیو گلزنیهای او را دیده بودم. در حقیقت گلهای بسیار زیبایی زده بود.»

اگر چه ارلینگ بازی پدرش در منچسترسیتی را به خاطر نمیآورد و وقتی الفی در لیدز بازی میکرد هنوز به دنیا هم نیامده بود اما تایید میکند که هر دو تیم را دوست دارد. استر، برادر بزرگتر مهاجم جوان پیش از این عکسی از کودکیهای ارلینگ در پیراهن منچسترسیتی منتشر کرده بود و خود هالند هم اعتراف کرده است که آرزویش«قهرمانی در لیگ قهرمانان به همراه لیدز» بوده است. با این وجود هالند میگوید حالا رویایی جدید دارد: فتح لیگ قهرمانان با بورسیا دورتموند. او میگوید:«رویای فوقالعادهای است...» هالند در مورد علاقهاش به لیدز و منچسترسیتی نیز میگوید:«پدرم برای تیمهای مختلفی در لیگ برتر بازی کرده است به همین خاطر طبیعی است که به آنها علاقه داشته باشم. از این تیمها حمایت میکردم چون طرفدار پدرم بودم.»

با توجه به این که ارلینگ پسر یک بازیکن سابق تیم ملی نروژ بود، رشدش در دنیای فوتبال توجهات زیادی را جلب کرد. او میگوید:«چون پسر او هستم، همیشه مقداری فشار رویم وجود دارد اما از این مسئله خوشم میآید. این فشارها همیشه برایم انگیزهای بوده تا عملکردی بهتر از پدرم داشته باشم و دوران بازیام مثل او باشد. به نظرم فوتبال بهترین شغلی است که یک نفر میتواند داشته باشد.»

اگر چه ارلینگ همانند پدرش تبدیل به یک هافبک نشد اما الفی همیشه و در هر قدم کنار پسرش بوده است. او میگوید:«همیشه یک مهاجم بودم. اگر بخواهم صادق باشم، بازی در پست مهاجم هیجانانگیزتر از پست هافبک دفاعی است! همیشه با پدرم در مورد فوتبال حرف میزنیم. او در تمام زندگیام الگویم بوده است.» هالند خیلی زود نشان داد که بازیکنی آیندهدار است. او از ردههای پایه به تیم ملی کشورش دعوت شد و یک بار هم از وسط زمین و دقیقا از روی نقطه شروع بازی گلزنی کرد تا اعتماد به نفسی فوقالعاده پیدا کند. ارلینگ میگوید:«بله، واقعا گل زیبایی بود. در سال 2015 و تیم زیر 15 سالههای نروژ این گل را زدم. فکر کنم بهترین گلی است که تا به حال زدهام.»

هالند اولین بازی خود برای تیم اصلی براینه را در سن 15 سالگی انجام داد. او در 16 بازیاش در لیگ 2 نروژ گلی نزد و اکثرا به عنوان یار تعویضی وارد زمین شد اما نمایشهای امیدوارکنندهاش باعث شد باشگاه دسته یکی مولده در سال 2017 به او علاقهمند شود. آنجا بود که هالند با اوله گونار سولسشر، بهترین گلزن تاریخ فوتبال نروژ و مربی فعلی منچستریونایتد، آشنا شد. هالند میگوید:«به عنوان بازیکنی جوان پا به باشگاه مولده گذاشتم و سولسشر کمک زیادی به من کرد. او مهاجم خوبی بود و در زمینه شوتزنی و روشهای مختلف باز کردن دروازه چیزهای زیادی به من یاد داد. او نقش مهمی در دوران حرفهای من داشت.»

زیر نظر سولسشر بود که گلزنیهای هالند در رده بزرگسالان شروع شد. قد هالند بسیار بلند بود به همین خاطر همتیمیهایش به او لقب "بچه مرد" را داده بودند. نقطه عطف حضور هالند در مولده بازی مقابل بران در اواسط سال 2018 بود. قبل از آن ارلینگ جوان در 42 مسابقه تنها 4 گل زده بود و تیمش مقابل صدرنشین لیگ نروژ قرار گرفت که در 14 مسابقه تنها 5 گل خورده بود. ارلینگ در عرض 21 دقیقه توانست در این بازی 4 گل بزند. هالند اعتراف میکند:«آن مسابقه اهمیت زیادی در کارنامه بازی من داشت. دوران سختی را سپری کرده بودم و برای مدت زمانی طولانی بیمار بودم اما جوری این بازی در خاطرم است که انگار همین دیروز در آن حضور داشتم.» وقتی از او میپرسیم از آن بازی چه خاطرهای دارد فقط میگوید:«چهار گل زدم... حس خوبی داشت! بعد از آن مسابقه فهمیدم چطور باید گلهای زیادی بزنم.»

هالند در سه بازی بعدی نیز 3 گل دیگر زد و تا اواسط آگوست تصمیم گرفت در اول ژانویه 2019 در ازای مبلغ 4.5 میلیون یورو به سالزبورگ برود. تیمهایی نظیر لیدز، بایرلورکوزن و حتی یوونتوس به جذب این بازیکن علاقه داشتند اما خانواده هالند بر این باور بودند که سالزبورگ قدم مناسبی برای پیشرفت بیشتر فرزندشان خواهد بود. این باشگاه قبلا به پیشرفت بازیکنانی نظیر سادیو مانه و نبی کیتا کمک زیادی کرده بود. هالند میگوید:«انتقال مناسبی بود. در نیمه اول سال بیشتر تمرین میکردم و کمتر به میدان میرفتم اما وقتی به تابستان رسیدیم شرایط کاملا عوض شد. مربی جدیدی به اسم جسی مارش به باشگاه آمد که اتفاقی فوقالعاده برای من بود.»

هالند 18 ساله در نیم فصل اول حضورش در سالزبورگ تنها در دو بازی به میدان رفت اما سپس در جامجهانی زیر 20 سالهها در لهستان حاضر شد. نروژ در دو بازی ابتدایی خود در مرحله گروهی مقابل اروگوئه و نیوزلند شکست خورد تا از گردونه مسابقات کنار برود و هالند نیز در این دو مسابقه گلی نزد. مسابقه آخر نروژ تشریفاتی بود اما باعث شد توجه تمام جهانیان به مهاجم نروژی جلب شود: نروژ توانست هندوراس را با نتیجه 12 بر صفر شکست دهد و هالند نیز 9 بار گل زد. اگر چه او تنها در یک بازی گلزنی کرد اما توانست با بیش از دو برابر گل زده بیشتر نسبت به سایر گلزنان، عنوان آقای گلی مسابقات را به خودش اختصاص دهد.

او با لبخندی میگوید:«مسابقه خوبی بود. وقتی جوانتر بودم در مسابقهای دیگر همین مقادار گل زدم. به خاطر ندارم بیشترین تعداد گلم در یک بازی چقدر است اما وقتی جوانتر بودم خیلی گل میزدم. وقتی 9 گل زدم، این حس را داشتم که هنوز جا برای بهتر شدن دارم. شب فوقالعادهای بود.»

با وجود این که او 9 گل زده بود اما حس میکرد باز هم میتوانسته گلهای بیشتری بزند. هالند با خنده میگوید:«کمک داور ویدیویی مانع من شد. اگر کمک داور ویدیویی نبود شاید 11 گل میزدم به همین خاطر اندکی ناراحت شدم...» وقتی هالند به سالزبورگ برگشت، فصل 20-2019 را با زدن سه گل در اولین بازی جام اتریش آغاز کرد. تا قبل از اولین بازی این مهاجم در لیگ قهرمانان، هالند موفق شده بود دو بار دیگر هتتریک کند. حضور در لیگ قهرمانان چیزی بود که هالند سالها در رویایش به سر میبرد. یکی از همتیمیهای او بعدها فاش کرد که هالند یک روز قبل از دیدار مقابل خنک در خودرویش سرود مخصوص لیگ قهرمانان را پخش میکرده است. ارلینگ میپرسد:«این آهنگ را دوست دارید؟ من عاشقش هستم به همین خاطر زیاد آن را گوش میکنم. برای مدت زمانی طولانی منتظر حضور در این تورنمنت بودم.»

می‌خواهم بهتر از پدرم باشم!

این دیدار اولین حضور سالزبورگ در مرحله گروهی لیگ قهرمانان نیز محسوب میشد چرا که این تیم بیش از یک دهه از رسیدن به مرحله گروهی باز مانده بود. هالند کاری کرد که این دیدار تبدیل به مسابقهای خاطرهانگیز شود. تنها دو دقیقه بعد از شروع مسابقه، او دروازه حریف را باز کرد و تا قبل از پایان نیمه اول توانسته بود هتتریک کند. سالزبورگ در نهایت در این مسابقه با نتیجه 6 بر 2 پیروز شد و هالند بعد از وین روونی و رائول تبدیل به سومین بازیکن جوان تاریخ لیگ قهرمانان شد که در یک مسابقه هتتریک میکند. چند هفته بعد، ارلینگ پا جای پای پدرش گذاشت و در آنفیلد گلزنی کرد. آنهم تنها 4 دقیقه بعد از تعویض شدن و حضور در زمین مسابقه. با این گل بازی به تساوی 3-3 رسید و سالزبورگ که سه بر هیچ عقب افتاده بود، توانست کامبکی رویایی داشته باشد اما لیورپول در نهایت با نتیجه 4 بر 3 پیروز شد. هالند میگوید:«پدرم بارها به من گفته بود که چون در آنفیلد گل زده است من هم باید این کار را بکنم. وقتی فرصت انجام این کار پیش آمد، از آن بیشترین استفاده را کردم و حالا با پدرم برابر هستم.»

گلزنیهای این مهاجم ادامه داشت: دو گل دیگر در دیدار خانگی مقابل ناپولی، یک گل در دیدار خارج از خانه با ناپولی و یک گل دیگر در خانه خنک. هالند در 5 بازی در لیگ قهرمانان که تنها سه تای آن از آغاز بود، توانست 8 گل بزند. او یک بار دیگر در لیگ اتریش هم هتتریک کرد تا برای پنجمین بار در یک فصل در یک مسابقه سه گل زده باشد.

تا آن مقطع، تعداد زیادی باشگاه برجسته به دنبال جذب هالند بودند که در قراردادش با سالزبورگ بند جدایی به مبلغ تنها 18 میلیون پوند وجود داشت. رایولا، مدیر برنامههای هالند بعدها تایید کرد که مجبور شده است با دو جین باشگاه مختلف بر سر هالند مذاکره کند که در میان این باشگاهها میتوان به یوونتوس، بارسلونا، رئال مادرید، لایپزیش، منچسترسیتی و منچستریونایتد اشاره کرد.

در این میان هالند به دقت گزینههایش را بررسی کرده و با رایولا و پدرش نیز مشورت کرد و به این نتیجه رسید که رفتن به بورسیا دورتموند هوشمندانهترین تصمیم در دوران حرفهای او است. دورتموند نیز مانند سالزبورگ سابقه خوبی در پرورش بازیکنان جوان دارد: جیدن سانچو، کریستین پولیسیچ، عثمان دمبله و...

وقتی مقامات دورتموند با هالند جلسه گذاشتند، ویدیویی از دیوار زرد معروفشان به هالند نشان دادند. او میگوید:«البته قبلا هواداران معروف آنها را دیده بودم اما آنها یک بار دیگر این ویدیو را به من نشان دادند. هواداران آنها فوقالعاده هستند. از همان ثانیه اول حضور در دورتموند، حس خوبی به این تیم داشتم و به همین خاطر است که به اینجا آمدم. باشگاه، تاریخچه آن، مسئولانش و نحوه اداره تیم را دوست داشتم. به این نتیجه رسیدیم که دورتموند بهترین گزینه ما است و واقعا هم همینطور بود.»

هالند تمایلی ندارد در مورد علاقه منچستریونایتد و این که آیا با سولسشر در مورد رفتن به این تیم گفتگو کرده یا نه، صحبت کند. او با اشاره به این که از علاقه این باشگاه به خودش خیلی خوشحال شده، میگوید:«در این مورد صحبت نمیکنم. فقط میتوانم در مورد خودم و باشگاه فعلیام حرف بزنم. با این حال حس خوبی است که باشگاههای بزرگ مختلفی به جذبتان علاقه داشته باشند. این یعنی کارتان را درست انجام دادهاید.»

اولین بازی هالند در بوندس لیگا به عنوان یار تعویضی مقابل آگزبورگ بود که دورتموند در زمان حضور مهاجم نروژی در زمین، با نتیجه سه بر یک جلو بود. هالند در عرض سه دقیقه موفق به گلزنی شد و در عرض 23 دقیقه هت تریک کرد تا دورتموند با نتیجه 5 بر سه پیروز شود. هالند میگوید:«هیچوقت فکر نمیکردم چنین شروع خوبی داشته باشم. مربی به من گفت به زمین برو و در نتیجه بازی تغییر ایجاد کن و من هم همین کار را کردم.»

یک هفته بعد، او در دیدار خانگی مقابل کلن دو گل دیگر زد تا برای اولین بار مقابل دیوار زرد گلزنی کند. هفته بعد نیز او دو گل دیگر به یونیون برلین زد تا در سه بازی 7 گل زده باشد. در جام حذفی آلمان، هالند یک گل دیگر به وردربرمن زد و سپس در خانه مقابل آینتراخت یک گل دیگر زد. آیا او در شرایطی است که اگر در یک مسابقه دو گل یا بیشتر نزند، ناراحت میشود؟ مدیر روابط عمومی دورتموند که در انتهای اتاق نشسته، به شوخی میگوید:«ما ناراحت میشویم!» هالند میخندد و میگوید:«شاید مسئولان باشگاه ناراحت شوند اما من نه... مهمترین نکته برای من کسب جامهای قهرمانی به همراه تیم است. ما توانایی انجام هرکاری را داریم. شروعم در دورتموند بسیار خوب بوده است و باشگاه نیز کمکهای زیادی به من کرده. حضور در باشگاهی جدید آنهم در میانه فصل کار آسانی نیست با این حال حس میکنم در خانه هستم.»

هالند تاکید میکند از ادامه دادن به روند گلزنیهایش در فصل جاری تعجب نکرده است. او میگوید:«واقعا متعجب نیستم چون در تمام عمرم کارم گلزنی بوده است. همیشه دوست داشتم وقتی بزرگ شدم مهاجمی گلزن باشم. کارم همین است. همیشه میدانستم بازیکن خوبی میشودم اما همه چیز خیلی سریع برایم اتفاق افتاده و از این سرعت خوشم میآید!»

هالند با تنها 59 دقیقه بازی در بوندسلیگا به عنوان بهترین بازیکن ماه ژانویه لیگ آلمان انتخاب شد. با این حال به شکلی واقعگرایانه میداند که قرار نیست هر فصل این شرایط رویایی را داشته باشد. او میگوید خودش را برای افتهای احتمالی آماده کرده است اما معتقد است میتواند روزی بهترین مهاجم دنیا شود. او میگوید:«قطعا همینطور است. اتفاق خوبی خواهد بود، مگر نه؟»

او در اولین قدم میخواهد به بورسیادورتموند کمک کند به قهرمانیهای مختلف برسد و با نروژ نیز در یورو 2020 به میدان برود. ارلینگ اوایل سپتامبر دو بار برای تیم ملی بزرگسالان به میدان رفت اما در دو بازی بعدی به خاطر مصدومیت از ترکیب دور شد. از آن زمان تا به حال اتفاقات زیادی برایش افتاده است. او هنگام اولین بازی ملیاش حتی هنوز در لیگ قهرمانان هم به میدان نرفته بود و در حالی که میتوانست برای تیم ملی انگلیس نیز بازی کند، حضور در نروژ را انتخاب کرد. نروژ 20 سال است که در تورنمنتی بزرگ حاضر نبوده است و هالند میخواهد به این موضوع پایان دهد. آنها باید برای حضور در یورو، صربستان را در دیدار پلیآف شکست دهند. هالند میگوید:«صربستان تیم خوبی است اما برای صعود شانس خوبی داریم.»

پدر هالند در 34 بازی ملی برای نروژ به میدان رفت و حال ارلینگ میخواهد آماری بهتر از پدرش داشته باشد. رویای پیشی گرفتن از پدر، هنوز هم او را به جلو میراند اما آیا ارلینگ همین حالا هم عملکردی بهتر از پدرش نداشته است؟ او میگوید:«نه، نه اما امیدوارم یک روز بهتر از او شوم.» برای این کار او در مسیر درستی است. ارلینگ هالند بازیکن خوبی است و خودش از این موضوع خبر دارد. اگر او توانسته در سن 19 سالگی چنین عملکرد فوقالعادهای داشته باشد، سالهای پیش رویش قطعا میتوانند بسیار ویژهتر باشند.

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار