PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
بازگشت کومان برای جلوگیری از یک ویرانی

رونالد کومان به عنوان سرمربی جدید بلوگرانا معرفی شده و هواداران بارسا امیدوار به انقلاب این سرمربی هلندی روی نیمکت هستند. رونالد کومان کارنامه ای درخشان در روزهای حضور در بارسلونا دارد و از بازیکنان بزرگ تاریخ این باشگاه محسوب می شود. او زمانی به باشگاه سابقش رسیده که این تیم نیازی اساسی به بازسازی دارد و این مسئولیت روی دوش کومان افتاده تا مانند سرمربیانی چون گواردیولا و کرایف در بارسا انقلاب کند. در حال حاضر بارسایی‌ها نمی‌توانند در سطح اول اروپا رقابت کنند زیرا میانگین سنی بالایی دارند. او با بازیکنان بارسا اتمام حجت کرده و تصمیم نهایی را بر عهده خودشان گذاشته است. کاری که او باید انجام دهد شبیه کار کرایف در سال 1988 است. در آن سال 13 بازیکن جدا شدند و بازیکنان جدید، اولین قهرمانیبارسلونادر لیگ قهرمانان را بدست آوردند. این شرایط برای گواردیولا هم پیش آمد. زمانی که او به بارسلونا آمد نام‌های بزرگی چون اتوئو، دکو و رونالدینیو در ترکیب بارسا حضور داشتند اما دو نفر جدا شدند و تنها اتوئو یک سال دیگر در بارسلونا ماند. نکته جالب اینجاست گواردیولا حتی از کرایف هم موفق‌تر بود و توانست 6 جام در یک فصل کسب کند. حالا باید دید کومان چگونه خروجی‌های باشگاه را مدیریت می‌کند و آیا می‌تواند مانند کرایف و پپ در کاتالونیا موفق باشد یا خیر.

شرایط کنونی برای رونالد کومان کاملا آشناست و او پیش از این نیز تجربه مربیگری یک تیم بحران زده را در کارنامه دارد. کومان مردی که با گل خود در فینال 1992 جام باشگاه های اروپا اولین قهرمانی آبی اناری ها را در این رقابت‌ها رقم زد، در آخرین تجربه مربیگری خود، هدایت تیم ملی کشورش را برعهده داشت. تیمی کاملا بحران زده که پس از ناکامی در رسیدن به دور نهایی یورو 2016 و جام جهانی 2018 نیاز به یک تحول اساسی را احساس می کرد. شرایطی کاملا مشابه شرایط فعلی بارسلونا. هلند پس از رسیدن به فینال جام جهانی 2010 و کسب عنوان سومی جام جهانی 2014 در بحرانی عمیق دست و پا می زد تا اینکه رونالدکومان روی نیمکت مربیگری نشست. فوریه 2018 و پس از امضا قرارداد کومان با تیم ملی هلند، روبن فان پرسی 34 ساله بود، وسلی اشنایدرو آرین روبن نیز 33 و 34 ساله بودند. در بارسلونای 2020 نیز لیونل مسی 33،سوارز 33، بوسکتس 32،پیکه 33 و نیز جوردی آلبا 31 ساله‌اند.

رکورد کومان در بارسا

رونالد کومان به عنوان یک مدافع به آمار حیرت انگیز 90 گل در لباس بارسلونا دست یافته و با 26 گل از روی موقعیت های ایستگاهی، در تاریخ این باشگاه بعد از لیونل مسی در رتبه دوم قرار دارد. رونالد کومان استاد نواختن پنالتی هم بود و با تبدیل به گل کردن 46 پنالتی، از این حیث در بین مدافعان تاریخ لالیگا رکورددار است. همچنین کومان رکورد گل کردن 25 ضربه پنالتی متوالی را نیز در اختیار دارد. اما بی شک یکی از گل های او در بین مهم ترین لحظات تاریخ باشگاه بارسلونا جای دارد. رونالد کومان در سال 1993 در اوقات اضافی با نواختن یک ایستگاهی فوق العاده موجبات برتری 0-1 بارسا برابر سمپدوریا در فینال لیگ قهرمانان را فراهم کرد و این اولین قهرمانی تاریخ بلوگرانا در این تورنمنت لقب گرفت. حالا بعد از سالها ناکامی و نتایج ضعیف در لیگ قهرمانان، رونالد کومان به عنوان ناجی هدایت بارسلونا را بر عهده می گیرد و بی شک مهم ترین هدف او برای فصل بعد رساندن این تیم به فینال بعد از پنج سال ناکامی خواهد بود.

کسب اعتبار از گودیسون‌پارک

رونالد کومان اعتبار خودش در مربیگری را با مربیگری در اورتون تا حدودی از دست داد. در فصل 2016-2017 که تیم در رده هفتم قرار گرفت و در گودیسون‌پارک تیم خوب مسابقه بود. در خانه عملکرد بسیار خوبی داشتند. با این وجود فصل بعد با آمدن وین رونی، دیوی کلاسن و گیلفی سیگوردسون که همگی ستاره بودند، کمی توازن تیم به هم خورد و افت کرد. در نهایت منجر به برکناری او شد، اما در تیم ملی هالند ورق برگشت و کومان هنر مربیگری‌اش را نشان داد. در دو سال گذشته پیشرفت لاله‌های نارنجی به وضوح دیده می‌شود. تیمی که دچار افت شدیدی شده بود و در بحران بود حالا با ستاره‌های جوانی مثل ویرجیل فان‌دایک، ماتایس دی‌لیخت، فرنکی دی‌یونگ، جورجینیو واینالدوم، ممفیس دپای و دیگران در اروپا جولان می‌دهد.

حالا ما با نسخه‌ای از کومان روبرو هستیم که بالاخره سرمربی بارسلونا شده اما همه چیز تحت کنترل خودش قرار ندارد. در اطراف او شرایطی است که باعث ایجاد هرج و مرج فوتبالی می‌شود. در برابرش حتی پیش از این مسابقات آغاز شود نیز چند هفته ویرانگر و تضعیف کننده در راستای اتفاقات مربوط به بازار نقل و انتقالات قرار دارد. و در آینده‌ای نزدیک ملاقاتی بسیار حیاتی و مهم با لیونل مسی در پیش است که تعیین‌کننده نظرات این مرد ریزنقش درباره رئیس جدیدالورود است. از آن لحظه همه چیز می‌تواند خیلی سریع به سمت سراشیبی رفته و از کنترل خارج شود یا باعث شود کومان کنترل بازسازی شرایط را داشته باشد. بهتر است که او از نظر شخصی، فوتبالی و سطح انرژی در بالاترین شرایط قرار داشته باشد؛ چرا که به نظر می‌رسد اتفاقات پیش رو بسیار هولناک باشند. و زمان کوتاهی که در اختیار دارد، از همین حالا رو به پایان است.

اعتماد به جوانان

کیکه ستین برخورد امیدوارکننده‌ای با بازیکنان جوان داشت اما اگرچه تلاش کرد آنسو فاتی و ریکی پویگ را از تیم ب به تیم اول بیاورد اما در لیگ قهرمانان مقابل ناپولی و بایرن‌مونیخ از آنها استفاده نکرد. مونچو، هافبک و الکس کویادو، بال و همچنین پدری و فرانسیسکو ترینکائو، خریدهای جدید باشگاه بااستعدادند اما ضرورت شروع خوب فصل شاید شانس آنها را محدود کند ضمن اینکه به احساس مربی نسبت به بازیکنان هم بستگی دارد. بازیکنان جوان به استثنای پویگ و فاتی فصل قبل را در دسته‌های دوم و سوم فوتبال اسپانیا بازی می‌کردند. کومان به عنوان یکی از بزرگان فوتبال هلند، در تیم میل این کشور ترسی از کنار گذاشتن باتجربه ها نداشت. او به ماتایس دی لیخت 18 ساله، دومفریس،فرانکی دی یونگ، دانی فان دی بیک و برخواین میدان داد و با همین جوانان توانست هلند را به دور نهایی یورو 2020 و نیز فینال لیگ ملت های اروپا برساند. کومان به عنوان مربی جدید بارسلونا از استفاده از بازیکنان جوان‌تر و نوظهور ترسی ندارد اما تا جایی که فکر کند شایستگی فوتبالی کافی، تکنیک هوشمندانه و اشتیاق کامل برای پیروی از دستورهای تاکتیکی او را دارند. احتمالا بیش‌ترین موفقیت این مربی زمانی به دست می‌آید که بازیکنان تحت فرمانش باشند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بازیکنان جوان و مشتاق باشند و به این نتیجه رسیده یا پیش از آن بدانند که او می‌تواند آنها را به بازیکن بهتری تبدیل کرده، پیروزی‌ها و جام‌هایی را به دست آورد که سایر مربیان نمی‌توانند. یکی از اولین تصمیم های کومان اعتماد به دو جوان تازه وارد باشگاه یعنی پدری و ترینکائو است. این دو بازیکن در باشگاه های قبلی خود در فصلی که سپری شد نشان دادند که پتانسیل بالایی برای موفقیت در بارسلونا دارد. بعد از شکست 2-8 مقابل بایرن مونیخ مشخص شد که ترکیب فعلی بارسلونا بیش از حد فرسوده شده و نیاز به جوان گرایی بیشتری دارد. حالا کومان می‌خواهد با تزریق بازیکنان جوان به تیم روحیه آنها را بالا ببرد و در کنار این مسائل به جوانان تیم اعتماد خواهد کرد. پدری و ترینکائو چند روزی است که تمرینات خود را در کمپ تمرینی باشگاه شروع کرده‌اند و انتظار می‌رود که بزودی مرد هلندی با این دو جوان آینده دار دیدار کند. شواهد نشان می‌دهد که تصمیم کومان در مورد پدری و ترینکائو کاملا مشخص است ، سرمربی جدید باشگاه میخواهد به این دو بازیکن برای فصل جدید اعتماد کند و آن ها باید برای کسب دقایق بیشتر رقابت کنند. کومان اطلاعات بسیار خوبی از پدری کسب کرده است.

چه کسانی می‌روند؟

واقعیت بی‌رحمانه این است که این حقیقتی تلخ برای بارسلوناست که باید برای برگرداندن شرایط قبلی، تعدادی از افراد را قربانی کند. حتی اگر باشگاه‌هایی باشند که بخواهند از درخشش و تجربه قهرمانی بازیکنانی چون بوسکتس، سوارز، پیکه، آلبا، راکیتیچ یا ویدال استفاده کنند، آیا می‌توانند هزینه بالای خرید این افراد به علاوه پرداخت دستمزدهای گرانقیمت آنها را بپردازند؟ آیا همین باشگاه‌ها می‌توانند توجه بزرگان نیوکمپ را جلب کرده تا از شرایط آرمانی فوتبالی‌شان جدا شوند؟ کومان باید در مورد نقش و آینده بازیکنانی چون آلبا، بوسکتس و دیگر بازیکنان تصمیم‌های مهمی بگیرد.

بخش قابل توجه اعلامیه آخر بارسلونا در اخراج کیکه ستین این بود که این نخستین گام در بازسازی تیم اول باشگاه است. این حرف دو نکته دارد، اول اینکه اوضاع کنونی تقصیر همه بازیکنان است و دوم قرار است از دست بازیکنان زیادی خلاص شوند اما گفتنش آسان است، از رئال مادرید بپرسید چطور توانسته خودش را از شر خامس رودریگس و گرت بیل خلاص کند. کومان مطمئناً به دنبال اختیاراتی در این زمینه است اما تغییر در قرارداد بازیکنان آسان نیست ضمن اینکه بیرون کردن آنها حس خوبی به رختکن تیم نمی‌دهد. اگر دو ماه آینده باشگاه برای فروش اجباری بخشی از بازیکنان تلاش کند، بعید است آغاز خوبی برای فصلی داشته باشد که یک ماه دیگر آغاز می‌شود. خوسپ بارتومئو رئیس باشگاه به تلویزیون بارسا گفت: "مسی،‌ تر اشتگن، لانگله، سمدو، دیونگ، گریزمان و دمبله فروشی نیستند. پیشنهادهایی برای آنسو فاتی دریافت کرده‌ایم اما او فروشی نیست."

اخبار حاکی از آن است که باشگاه بارسلونا با هدایت رونالد کومان قصد دارد دست به انقلاب بزرگی بزند و نشریه اسپورت مدعی شد نام آرتورو ویدال، هافبک باتجربه و شیلیایی بلوگرانا نیز در لیست فروش قرار گرفته و کومان شخصا این موضوع را اعلام کرده است. سرمربی هلندی قصد دارد در خط میانی تیمش تغییراتی ایجاد کند و بازیکنی با خصوصیات آرتورو ویدال در افکار او جایی ندارد. این هافبک باتجربه دو سال قبل و در شرایطی که در آستانه انتقال به اینتر بود، راهی بارسا شد و حالا پایان دوران حضور آرتورو ویدال فرا رسیده است. پیش از این شایاتی در مورد قطعیت جدایی بازیکنانی چون لوییس سوارز،ایوان راکیتیچو ساموئل اومتیتی منتشر شده بود و به نظر کومان قصد دارد فصل بعد تیمی متفاوت روانه مسابقات کند. البته حالا رسانه‌ها مدعی شده‌اند که او به سوارز گفته که باید برای فصل بعد به دنبال تیمی برای خودش باشد.

آرتورو ویدال در سال های اخیر بارها مورد توجه تیم هایی از سری آ قرار گرفته و اینتر و یوونتوس دو مشتری جدی او محسوب می شدند.آنتونیو کونته، سرمربی نراتزوری علاقه زیادی به این بازیکن دارد، اما ماندن خود او در اینتر نیز مشخص نیست و شایعات فراوانی در مورد احتمال جدایی کونته شنیده می شود. گرچه به نظر می رسید کومان در موردسرخیو بوسکتسنیز تردید دارد، اما احتمالا او در نوکمپ ماندنی خواهد شد. دنی فن دبیک، هافبک هلندی آژاکس جدی ترین گزینه جانشینی آرتورو ویدال خواهد بود.به نظر می رسد به زودی مدیران باشگاه بارسلونا برای فسخ قرارداد با وکیل ویدال تماس خواهند گرفت و مقصد بعدی این بازیکن مشخص می شود.

چه بازیکنانی می‌خواهد؟

دونی فان دبیک دیگر بازیکنی است که کومان به خوبی می‌شناسد. گفته می‌شود این بازیکن 23 ساله نخستین خرید کومان است و دلیلش هم 41 گل و 33 پاس گل در 175 بازی اما برمی‌گردیم به همان نکته اول. هیچ‌کس نمی‌آید مگر اینکه یکی برود. شاید اتفاقی نبود که دوشنبه خبر علاقه آژاکس به سوارس منتشر شد. باید معاوضه پرسودی باشد اما معمولاً عیار بازیکنان به خوبی در لیگ هلند مشخص نمی‌شود. سوارس چه می‌شود؟ چنین رفتاری با سومین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا درست است؟

نظراتی راجع به کومان

باکه‌رو (هم‌تیمی کومان در بارسا): ”او را باهوش بالایش و آن گل فوق‌العاده در فینال لیگ اروپا به یاد می‌آورم. کومان دارای یک پای فوق‌العاده قوی بود؛ اما شخصیتش در بیرون از میدان از قدرت شوت‌های وی نیز قوی‌تر بود. کومان برای تمام بازیکنان بارسا یک نیروی محرک بود. او از جمله بازیکنان تاریخ‌ساز بارسا محسوب می‌شود." فرانک ریکارد: ”ما در یک آکادمی رشد کردیم؛ اما او احتمالاً مرا نمی‌شناسد. سبک مربیگری ما 2 نفر کاملاً متفاوت است. برای کومان احترام زیادی قائلم او تیم بزرگی ساخته است. به هر دویمان افتخار می‌کنم؛ چرا که در دوران بازیگری برای 2 تیم رؤیائی (بارسا و میلان) بازی کردیم! بنفیکا با مربیگری رونالد به موفقیت‌های بزرگی می‌رسد." نونو گومژ: ”بنفیکا سال‌های زیادی در حسرت موفقیت بود و خب قهرمانی در لیگ پرتغال با هدایت تراپاتونی به‌دست آمد؛ اما نباید از نقش رونالد کومان غافل شد. او خیلی زود با جو تیم آشنا شد و تیم را در اروپا به موفقیت‌های فوق تصوری رساند. سال‌های خوش بنفیکا فرا رسیده است. باید این موضوع را به اطلاع پورتو و اسپورتینگ لیسبون برسانیم. البته این موفقیت را مدیون بزرگی رونالد هستیم." سیمائو سابروسا: ”تنها می‌توانم بگویم او روح تازه‌ای در بنفیکا دمیده است چه اهمیتی دارد که دیگران بگویند این تیم ساخته دست تراپاتونی است. مسئولان باشگاه قدر او را می‌دانند."

عرفان خماند*

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار