PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۵۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
این هفته با علیرضا حقیقی دروازه بان تیم نساجی مازندران در لیگ نوزدهم
علیرضا حقیقی دروازه بان تیم نساجی مازندران در لیگ نوزدهم و گلر اسبق تیم ملی که سابقه بازی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را دارد در دوربرگشت لیگ برتر درخشید. او در نیم فصل دوم لیگ نوزدهم، 9 بار دروازه اش را بسته نگه داشت و با بازیهای خوب ،آمار قابل توجهی از خود بر جا گذاشت. بسته نگه داشتن دروازه در تیمی مثل نساجی که در بازی برابر مدعیان بیشتر تحت فشار است کار آسانی نیست و ارزش کار دروازه بان نساجی را دوچندان می کند.علیرضا در نیم فصل دوم نوزدهمین دوره لیگ برتر به روزهای خوب خود در گذشته بازگشت و نشان داد که آمادگی بالایی دارد. درحال حاضر از او به عنوان یکی از گزینه های تیم ملی صحبت می شود و احتمال دارد جانشین علیرضا بیرانوند لژیونر شده در پرسپولیس باشد. در این شماره، نگاهی به اتفاقات فوتبالی علیرضا حقیقی طی سالهای گذشته می کنیم.
آقای «کلین شیت» نیم فصل دوم

آمار قابل توجه علیرضا در دور برگشت

مرد شماره یک تیم ملی در جام جهانی 2014 طی هفته های ابتدایی حضورش برای نساجی به دلیل یک مصدومیت کهنه شرایط ایده آلی نداشت اما با گذشت زمان و البته انجام تمرینات اختصاصی به خصوص در دوران کرونا به روزهای اوج خود بازگشت و در دور برگشت در 9 بازی دروازه اش را بسته نگه داشت که رکورد قابل توجهی به شمار می آید. بدون شک بسته نگه داشتن دروازه در تیمی چون نساجی به مراتب سخت تر از تیم های مدعی قهرمانی و مدعی کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا است .

علاقه علیرضا به آقای گل جهان

علیرضا حقیقی دروازه بان سابق پرسپولیس و نساجی ، اخیرا به دیدار علی دایی مربی سابقش رفت و در کنار او عکس یادگاری گرفت. حقیقی که بخصوص بعد از جام جهانی 2014 به عنوان یکی از خوش قیافه ترین بازیکنان فوتبال ایران نامش مطرح شد در این عکس کنار کسی ایستاده که در جامعه فوتبال ایران سالهاست به خاطر نوع لباس پوشیدن و هیبتی که دارد به عنوان یک چهره خوش پوش از او صحبت می شود.حقیقی زمانی که یک بازیکن نوجوان در پرسپولیس بود علاقه زیادی به دایی داشت و حتی عکسی از او هست که در کنار دایی که ستاره آن زمان فوتبال ایران بود با لباس تیم ملی گرفته است. بعدها وقتی حقیقی هجده سالش بود در بازی حساس پرسپولیس برابر سایپا ، پنالتی دایی که آقای گل فوتبال جهان بود را گرفت. سپس دایی سرمربی پرسپولیس شد و از حقیقی به عنوان یک دروازه بان جوان حمایت کرد.علاقه علیرضا حقیقی طی سالهای گذشته به آقای گل جهان محسوس بوده است .

درخشش در هفته های پایانی

با شروع دوباره لیگ برتر، برنامه نساجی در هفته‌های پایانی به قدری سخت به نظر می‌رسید که نگرانی هواداران این تیم کاملا قابل اعتنا به نظر می‌رسید. آنها در هفته‌های پایانی باید برابر تیم‌های مدعی تراکتور، فولاد، استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو قرار می‌گرفتند که شاید می‌توانست در صورت تکرار نتایج دور رفت، آنها حتی خطر سقوط را نیز احساس کنند اما نتیجه کاملا غیرقابل پیش بینی برای نساجی پیش رفت. آنها برابر تراکتور، فولاد و سپاهان به برتری رسیدند و مقابل استقلال و پرسپولیس نیز با تساوی به کار خود پایان دادند .سهم علیرضا در بازیهای دشوار هفته های پایانی قابل توجه است.او در تک تک این بازیها آمادگی خود را به رخ کشید و نشان داد که به روزهای خوب خود در گذشته بازگشته است.اگر در یک بازی هم گل خورد اما چند واکنش دیدنی در طول مسابقه داشت که ارزش کارش را دوچندان کرد.

«کلین شیت» علیرضا و بدشانسی سپاهان

علیرضا حقیقی در دیدار نساجی مقابل سپاهان اصفهان نیز توانست یک کلین شیت دیگر به نام خود ثبت کند، هرچند ردپای بدشانسی شاگردان امیر قلعه نویی که چهار بار توپ آنها به دیرک دروازه نساجی اصابت کرد در این کلین شیت نیز دیده می‌شود. سپاهان با این شکست از بالانشینان لیگ نوزدهم فاصله گرفت که علیرضا هم در پیروزی مقابل سپاهان سهیم بود. تیم او در هفته های پایانی با بیشتر مدعیان لیگ نوزدهم صف آرایی کرد و مهم تر این که به مدعیان نباخت.

بازگشت علیرضا به پرسپولیس ؟

سرانجام علیرضا بیرانوند ،تهران را به مقصد آنتورپ ترک کرد تا به تیم جدیدش رویال آنتورپ بلژیک ملحق شود.

زوج بیرانوند و رادوشوویچ در فصول اخیر خوب بود و باعث شد تا پرسپولیس با کمترین گل خورده ، چهار فصل را سپری کند. حالا رادو احتمالا در این تیم باقی خواهد ماند اما برای انتحاب جانشین بیرانوند، گزینه های زیادی مطرح هستند .احتمالا با شکست پرسپولیس در دربی اخیر شاهد اتفاقات تازه ای خواهیم بود. قطعا پرسپولیس به دنبال دروازه بان دیگری خواهد رفت تا شماره یک خود را به او بسپارد.درحال حاضر صحبت از محمد رشید مظاهری به عنوان جانشین احتمالی بیرانوند در پرسپولیس است ولی منابع خبری از بازگشت علیرضا به پرسپولیس هم صحبت می کنند. علیرضا با نساجی در لیگ نوزدهم آمار فوق العاده ای از خود برجا گذاشت و در گذشته ،گلر اول پرسپولیس بود و سابقه بازی در جام جهانی را هم دارد.

تمرینات عابدزاده، کارم را در اروپا آسان کرد

علیرضا حقیقی در زمانی که گلر اول پرسپولیس بود شاگرد احمد رضا عابدزاده عقاب آسیا شد.وقتی به تمرینات علیرضا زیرنظر عابدزاده در پرسپولیس نگاه می کنیم در وهله نخست سختی تمرینات عابدزاده توجه همگان را به خود جلب می کند. علیرضا دراین باره می گوید:آقای عابدزاده تمرینات سختی داشت. همه این را یادشان هست که چطور من دوام آوردم. ایشان هم یک سبکی برای خودش داشت و هرچقدر هم بخواهم صحبت کنم با دیدن آن از زمین تا آسمان فرق دارد. یادم هست وقتی تمرین می‌داد دو دروازه‌بان ما می‌رفتند بغل درخت و حالشان بهم می خورد . من دوام آوردم. از ایشان ممنون هستم و همان تمرینات بدنم را ساخت. وقتی به اروپا رفتم کار نسبتا راحت تری داشتم. ما آن موقع تمرین نمی‌کردم و چهار تا مربی قیف می‌چید و دروازه‌بان فقط باید اینور آنور می‌پرید! در صورتی که سیستم دروازه بانی و تمرین اروپا خیلی فرق می‌کرد.

قید پول را زدم تا دروازه بان شماره یک تیم ملی شوم

علیرضا حقیقی دروازه بان تیم نساجی در لیگ نوزدهم درباره جام جهانی 2014 برزیل، می گوید:اوائل در تمرینات مشخص نبود گلر شماره یک تیم ملی ایران کیست؟ البته یک ماه قبل از شروع جام جهانی مشخص شد. کارلوس کروش که برای همه چیز برنامه طولانی و دقیقی ترتیب می‌دهد بدانید که قطعا درباره پست دروازه بانی مدت‌ها فکر کرده بود.

خیلی زحمت کشیدم و از یک قرارداد فوق العاده با روبین کازان گذشتم تا برای فرصت بازی بیشتر راهی لیگ پرتغال شوم. من قید پول را زدم و رفتم لیگ دو پرتغال و از آنجا شدم دروازه‌بان یک تیم ملی در جام جهانی. به نظرم عملکرد خوبی در جام جهانی داشتم.

اشتباهات کوچک سبب ساز شکست به آرژانتین شد

یکی از ماندگارترین بازیهای علیرضا در تیم ملی برابر آرژانتین با حضور لیونل مسی بود.علیرضا در این بازی عملکرد خوبی داشت ولی در ثانیه های پایانی مسابقه ،حریف ضربه فوق العاده مسی نشد و نتوانست مقابل آرژانتین و ستاره هایش کلین شیت کند.وی درباره این بازی خاطره انگیز می گوید: به عقیده‌ام بزرگترین بازی تاریخ فوتبال ایران مقابل آرژانتین بود. آرژانتین با بازیکنان بزرگ خود در آن دوره به فینال جام جهانی رسید. اما کروش با آن بازیخوانی مناسب و روحیه‌ای که به تیم داد واقعا باعث شد تا بازیکنان تیم ملی دو برابر کیفیت خود در آن بازی بدرخشند. ما می‌توانستیم حتی در آن بازی مساوی کنیم اما شرایط فوتبال است و اشتباهات کوچک پشت هم باعث شد تا در دقایق پایانی نتیجه بازی را واگذار کنیم.

اصلا مسی را ندیدم

علیرضا درباره رویارویی با لیونل مسی کاپیتان تیم ملی آرژانتین در جام جهانی 2014 برزیل، می گوید:در آن سطح شما باید بزرگی نام بازیکنان را فراموش کنید و حواست به توپ و جریان بازی باشد. در همان دقایق ابتدایی هیگوآین تک به تک شد و اگر گل می‌شد مشخصا اتفاقات بدتری می‌افتاد چرا که باید برای جبران جلو می‌کشیدیم و آنها هم در آن سطح از بازی، بازیکنی نبودند که از کوچکترین شکاف برای زدن گل‌های بعدی سود نبرند. اصلا در بازی ،مسی را ندیدم و فقط توپ را می‌دیدم و تمرکزم روی توپ و بازی بود. 180 دقیقه موفق بودم و برابر نیجریه و آرژانتین در 180 دقیقه گل نخوردم و یک لحظه در وقت‌های تلف شده گل مسی شرایط را خراب کرد. با این حال از عملکردم در آن مقطع اصلا ناراضی نیستم. کارلوس کروش هم چندین بار صحبت کرد و حرفهایش روحیه بخش بود. در بازی با آرژانتین می‌توانستیم حتی برنده باشیم اما داور جرات گرفتن پنالتی روی اشکان دژاگه را نداشت.

کروش برای فوتبال ایران جان کند

علیرضا حقیقی مثل بیشتر شاگردان کارلوس کروش در تیم ملی از مربی پرتغالی تعریف می کند و حتی از عملکردش در تیم ملی دفاع کرده است.وی دراین باره می گوید: حامی نیستم و فقط حقیقت را می‌گویم. زحمتی که کروش برای فوتبال ایران کشید هیچ مربی خارجی ای تا این حد انجام نداده است. آقای مارک ویلموتس آمد سه بازی کرد و خدا تومان پول گرفت و باز هم دنبال مابقی آن است اما کروش هشت سال برای این فوتبال جان کند. چندین بازیکن را به فوتبال ایران معرفی کرد و چند فوتبالیست او راهی اروپا شدند. وقتی می‌گفتند که مسیر اصلی حضور در تیم ملی این است که در اروپا بازی کنی قبلا خیلی‌ها خرده می‌گرفتند اما همین مساله چقدر برای پیشرفت فوتبال ما اهمیت داشت و کروش اجرایی کرد. او به شکلی این موضوع را جا انداخت که باید قید پول و ایران را بزنی که در اروپا بدرخشی و تک باشی تا بتوانی به تیم ملی راه پیدا کنی. باید بازیکن برای پیشرفت راهی اروپا می‌شد و نگاه کنید از زمان حضور او چند بازیکن راهی اروپا شدند.

*کیوان طباطبایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار