PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۸۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸

ستاره‌ای نروژی برای جانشینی مودریچ

مارتین اودگارد 4 سال و نیم پیش بود که به رئال پیوست و در دوران حضور آنچلوتی حتی یک بازی رسمی نیز برای رئال انجام داد ولی در سال‌های اخیر به صورت قرضی برای چند تیم هلندی بازی کرده و تابستان امسال بود که به صورت قرضی راهی سوسیداد شد. ستاره جوان نروژی که از 16 سالگی برای تیم ملی بزرگسالان کشورش نیز بازی می‌کند، پس از نیم فصل حضور در رئال و انجام یک بازی، به تیم دوم رفت و سال 2017 به هیرنفین قرض داده شد. اوپس از یک دوره حضور قرضی دیگر در ویتسه آرنهایم، تابستان سال پیش به صورت قرضی و با قراردادی دو ساله به رئال سوسیداد رفت و تبدیل به پدیده این فصل لالیگا شد. سوسیداد با درخشش او موفق به کسب سهمیه لیگ اروپا شد و در مقاطعی به نظر می رسید اودگارد فصل 21-2020 را برای رئال مادرید توپ خواهد زد اما هفته به هفته این شانس کمتر می‌شد و دلیل این امر نیز درخشش لوکا مودریچ بود. ستاره کرواتدر ابتدای فصل به دلیل مصدومیت ها اغلب به دور از ترکیب رئال بود و حتی فده والورده مدتی در پست او نمایش های خوبی ارائه داد اما مودریچ رفته رفته به فرم خوب خود برگشت و با اعتماد زیدان تبدیل به همان مهره تعیین کننده در خط میانی رئال شد. در واقع یک بار دیگر حق با زیدان بود و اعتماد به مودریچ جواب داد. او به خصوص در شروع مجدد لالیگا ستاره رئال بود و در 10 برد متوالی کهکشانی ها که منجر به قهرمانی این تیم شد، نقشی کلیدی داشت.

با این حال رئال مادرید هفته گذشته به باشگاه سوسیه داد اعلام کرد که قرارداد قرضی اودگارد تمدید نمی شود و بازیکن نروزی در فصل 21-2020 در ترکیب رئال مادرید توپ خواهد زد. رئال مادرید با توجه به بحران کرونا نمی خواهد در فصل نقل و انتقالات هزینه کند اما بازگرداندن بازیکنان قرضی می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. او بدین ترتیب پنج سال و نیم پس از پیوستن به رئال مادرید برای اولین بار می‌تواند فصل را در تیم بزرگسالان رئال آغاز کند. از سویی نشریه آس گزارش داده است که مدیران رئال مادرید احتمال بازگشت دنی سبایوس هافبک آندلوسی را رد نکرده اند. سبایوس بعد از قرنطینه در ترکیب آرسنال جا افتاد و در حضور قرضی خود در تیم لندنی توانست به یکی از بازیکنان مهم تیم آرتتا تبدیل شود و عملکرد خوبش شانس بازگشت او به رئال مادرید را افزایش داده است. البته آندری لونین دروازه‌بان اوکراینی رئال مادرید که در دو فصل اخیر به صورت قرضی در لگانس، وایادولید و اوویدو بازی کرده بود هم به عنوان ذخیره کورتوا به رئال مادرید برمی‌گردد و جای آرئولا را می‌گیرد که رئال مادرید در بیانیه‌ای رسمی با وی وداع کرده بود. البته یکی از نقشه های مهم رئال مادرید برای فصل آینده مربوط به فروش برخی بازیکنان مازاد همچون خامس رودریگز، گرت بیل، ماریانو دیاز، براهیم دیاز و ... خواهد بود.

به لطف کسب تجربیات گران‌بها در فصول اخیر، مارتین اکنون به یکی از ستارگان لالیگا تبدیل شده و امضایش پای 12 گل در 27 مسابقه تیمش در لالیگا به ثبت رسیده است. جیمی رودریگز خبرنگار سرشناس موندو در خصوص این ستاره آینده‌دار می‌گوید: «اودگارد ویژگی‌های بسیار خوبی دارد و اگر به همین سرعت به پیشرفت ادامه دهد، به نظر تمام آنچه برای موفقیت در رئال نیاز است را به دست خواهد آورد. او می‌تواند در پست لوکا مودریچ یا شماره 10 بازی کند. او گلزن و سریع است، دریبل می‌زند و به نظر با بازگشتش به تیم به موفقیت خواهد رسید. در رئال به بازگرداندن او حتی در فصل جاری می‌اندیشند اما بازگشت او به تصمیم مودریچ بستگی دارد. زیدان ستاره کروات را بازیکنی مهم می‌داند و برایش احترام قائل است. در مادرید احساس می‌شود که لوکیتا پایان فصل راهی اینتر خواهد شد و این به معنای روشن شدنِ چراغ سبز جهت بازگشتمارتین است. اودگارد بسیار خلاق است، در شکاف میان خط هافبک و خط حمله بازی می‌کند. مودریچ در سال‌های پایانی دوران بازی خود حضور دارد و در ترکیب برای اودگارد جا باز خواهد شد. با این حال تا زمانی که در مادرید به عنوان بازیکن ثابت به میدان نرود نمی‌توانیم بگوییم که او یک ستاره است یا خیر.

هفته گذشته باشگاه رئال سوسیداد تایید کرد که مارتین اودگارد به رئال مادرید باز خواهد گشت. ستاره نروژی که به فصل گذشته به صورت قرضی برای سوسیداد بازی می کرد و باشگاه باسکی با درخشش او موفق به کسب سهمیه لیگ اروپا شد قرار بود یک فصل دیگر نیز قرضی در همین باشگاه بماند و در پایان فصل نیز اینچنین به نظر می رسید که او برای دومین سال نیز قرضی در سوسیداد توپ خواهد زد اما چند روز پیش رسانه‌های اسپانیایی خبر از بازگشت احتمالی اودگارد دادند. سران رئال که ابتدا تمایلی برای این کار نداشتند، پس از حذف از لیگ قهرمانان در یک هشتم نهایی تغییر عقیده داده و به سوسیداد اعلام کردند که بر خلاف توافق قبلی حالا قصد بازگرداندن ستاره نروژی دارند. توافق بر سر حضور قرضی دو ساله اودگارد بود اما در این توافق رئال همیشه دست بالاتر را داشت و می توانست در صورت نیاز این بازیکن را بار دیگر در اختیار بگیرد.

همه چیز از تماس مستقیم زین الدین زیدان با اودگارد شروع شد. پس از حذف رئال برابر سیتی و مشکلات اقتصادی باشگاه برای جذب بازیکن جدید، سرمربی فرانسوی به این نتیجه رسید که بازگرداندن اودگارد می تواند به خط میانی تیمش جان تازه ای بدهد. او شخصا با ستاره نروژی که تعطیلات را در کشور خود سپری می کرد تماس گرفت و در نهایت او را متقاعد به بازگشت کرد. اودگارد هرگز انتظار تماس زیدان را نداشت و در واقع از این مساله کاملا سورپرایز شد. در واقع او وقتی راهی تعطیلات تابستانی شد، یقین داشت که پیش فصل را با سوسیداد استارت خواهد زد. اودگارد چندی پیش گفته بود به شرطی به رئال بر می گردد که به وی وعده پستی ثابت در ترکیب اصلی داده شود. زیزو چنین تضمینی به او داده است؟

بازیکنان اصلی نظیر کریم بنزما، مارسلو، سرخیو راموس و لوکا مودریچ همگی بالای 30 سال سن دارند و زین الدین زیدان استادانه در حال برگرداندن قدرت به مادرید است و شما احساس می‌کنید که شاید تابستان دوباره تغییراتی در تیم ایجاد شود. با وجود این، بازیکنانی نظیر لوکا یوویچ و فرلاند مندی به ما می‌گوید که رئال مادرید جوانان خوبی هم برای نیمکت‌نشینی ستاره‌های پا به سن گذاشته خود دارد. در حالی کهوینیسیوس جونیورو رودریگو دو ستاره برزیلی و جوان آنها در حال درخشش در یک قاره جدید هستند، هواداران دل به آینده‌ای بسته‌اند که این دو سوپراستار قرار است در دو سمت رئال مادرید بسازند.جانشین پیدا کردن برای مودریچ اما شاید دشوارتر از حرف زدن در مورد آن باشد. این بازیکن کروات در سال 2012 و زمانی که به تازگی به مادرید آمده بود، به عنوان بدترین خرید لالیگا شناخته می‌شد. اگر سریعا به حال برگردیم، همین هفته پیش بود کهمودریچ توپ طلای اروپا را به لیونل مسی اهدا کرد.پس از آن‌که18 ماه قبل به همراهکرواسی در فینال جام جهانیحاضر شدو با لوس بلانکوس قهرمان اروپا شد. خط هافبک دقیقِ رئال مادرید، قلب تپنده این تیم است و وقتی این هافبک 35 ساله از باشگاه برود، دیدن دوران جدید شاید برای هواداران غم‌انگیز باشد. با این وجود، رئال مادرید، همین الان هم برای آینده خود بازیکنانی را در نظر گرفته است که شاید در باشگاه هم حضور نداشته باشند.

در سال 2015، رئال مادرید، خریدمارتین اودگاردرا قطعی کرد. این هافبک با تیم‌هایی نظیر لیورپول، بایرن مونیخ، منچستریونایتد و منچسترسیتی تمرین کرده بود اما در ژانویه به مادرید آمد. این زمانی بود که اودگارد اولین بازی خود را زیر نظر زین الدین زیدان انجام داد که در آن زمان مربی کاستیا بود. اواخر همان فصل بود که اودگارد به عنوان جوان‌ترین بازیکن رئال مادرید در یک بازی رسمی به میدان رفت و جای کریستیانو رونالدو را در برتری 7-3 برابر ختافه گرفت. با این حال مشخص بود که بازی به عنوان بازیکن ثابت برای پیشرفت او از نیمکت نشینی در رئال مادرید بسیار بهتر است و سفر اودگارد شروع شد. او به هلند رفت و برایهیرنفینوویتسه آرنهمبه میدان رفت. در باشگاهِ اول همه را تحت تاثیر خود قرار داد و در باشگاه دوم با سپری شدن زمان هر روز بهتر شد.

اودگارد در ویتسه 9 گل و 12 پاس گل داشت. 10 بار در whoscored بازیکن برتر میدان نام گرفت و نمره میانگین 7.8 گرفت. او بدون شک از ستاره‌های لیگ هلند در زمان حضورش در این کشور بود. در بازگشت به اسپانیا، او نشان داد می تواند فشار‌ها را تحمل کند و درخشش خود را دررئال سوسیدادهم ادامه داد. در مصاحبه کاری خود در بازی در سانتیاگو برنابئو برابر رئال مادرید او نه گل زد و نه پاس گل داد تالا رئال 3-1 در برنابئو شکست بخورد. اودگارد اما در بازی‌های بعد نمره کامل 10 را گرفت که پس از مسی دومین بازیکنی باشد که از این وبسایت نمره کامل می‌گیرد. نمره کامل در آن بازی باعث شد میانگین نمرات وی در بازی های لالیگایامسال به 7.53 برسد که در بین زیر 21 ساله‌های لالیگا بهترین آمار و در بین 5 لیگ معتبر در رتبه سوم قرار دارد. 3 گل و 4 پاس گل وی باعث شده رئال سوسیداد در اسپانیا پنجم باشد و 26 گل در لالیگا به ثمر برساند.

به عنوان بازیکنی که قرار است توپ را از خط میانی به حمله ببرد، اودگارد قطعا بالاتر از انتظارات عمل کرده است. وی در هر بازی قدرت حمل توپ خود را به رخ می‌کشد و دائما بهتر می‌شود. 2.6 دربیل به طور متوسط در لالیگا از آمار 1.5 دربیل موفق مودریچ به شکل میانگین در لالیگای امسال بهتر است و یک پیشرفت محسوب می‌شود. در پاس‌های کلیدی هم اودگارد به طور متوسط در هر بازی 2.8 پاس کلیدی می‌دهد و این آمار برای مودریچ 2.6 است. مودریچ در تکل‌ها با 1.5 تکل در هر بازی کمی موفق تر از اودگارد با 1.2 است اما این به خاطر آزادی بیشتر اودگارد در جلوی زمین است که وظایف دفاعی کمتری بر دوش دارد.

با این حال اودگارد در پرس کردن حریف از بالای زمین آنها هم حضور دارد. وی در یک سوم دفاعی حریف با 16 باز پس‌گیری توپ در لالیگای امسال رکورد دار است و این پرس از بالا، وقتی بعد از قرارداد قرضیش به برنابئو بازگردد، قطعا به مذاق هواداران رئال مادرید خوش خواهد آمد . شاید این مسئله به شکل بازی در ایالت باسک برگردد اما اودگارد به وسیله میکل مرینو و ایگور زوبلدیا در عقب زمین حمایت می‌شود. اسیر ایارامندی هم زمانی که بازی می‌کند کار‌ها را برای اودگارد در عقب زمین آسان‌تر می‌کند. مودریچ به شکل کلی باید وظایف دفاعی بیشتری انجام دهد تا خط هافبک رئال مادرید در حملات حریف از پا در نیاید و این کار را برای کاسمیرو بسیار دشوار می‌کند زیرا تنها هافبک دفاعی رئال مادرید است. بازیکن برزیلی احتمالا از بعضی از کارهای دفاعیش چشم‌پوشی می‌کند که هم به سبک بازی رئال مادرید مربوط است و هم به قدرت مادرید در برابر تیم‌های کوچک‌تر لالیگا برمی‌گردد. معنی این حرف این است که اودگارد در هماهنگی در تیم آینده‌اش مشکل کمتری خواهد داشت. خطر فراموش شدن از اذهان مردم و تبدیل شدن به بازیکنی نظیرفردی آدوشاید دائما اودگارد را تهدید کند اما ملی‌پوش نروژی در لالیگا رکورد‌ها را جابجا می‌کند و هواداران رئال مادرید بسیار برای دیدن او به عنوان جانشین مودریچ هیجان دارند

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار