PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۸۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
همه چیز در مورد حکیم زیاش خرید جدید باشگاه چلسی
الماس مراکشی،  مغر متفکر جدید تیم لمپارد

زیاش در نوامبر 2019 به همراه آژاکس در مسابقات لیگ قهرمانان در مسابقهای جذاب مقابل چلسی قرار گرفت. این دیدار در نهایت با نتیجه 4-4 به پایان رسید و شامل دو گل به خودی، دو کارت قرمز برای مدافعان تیم هلندی و دو پنالتی برای چلسی بود. در میان تمام این اتفاقات، زیاش سه پاس گل به همتیمیهای خود داد اما عملکرد فوقالعاده او پشت حواشی بازی قرار گرفت و روزنامهها چندان توجهی به آن نشان ندادند. با این وجود، درخشش ستاره مراکشی از چشم مسئولان تیم لندنی دور نمانده بود. در ماه فوریه، توافقی 40 میلیون یوروی انجام شد تا بازیکن 27 ساله در پایان فصل به چلسی بیاید. گویا مسئولان تیم لندنی سه سالی میشد که زیاش را زیر نظر داشتند اما وقتی تصمیم به خرید این بازیکن گرفتند که بازی او را مقابل تیم خودشان دیدند.

در حالی که بسیاری از ستارگان لیگ هلند در سنی بسیار پایینتر این کشور را ترک میکنند- رایان بابل و کریستین اریکسن در سن 21 سالگی با لیگ هلند وداع کردند- اما زیاش که زاده هلند است اما اصلیتی مراکشی دارد و برای تیم ملی مراکش نیز به میدان میرود، سالهاست که در لیگ هلند بازی میکند و حضور در سه تیم مختلف در این لیگ را تجربه کرده است. آلفرد فینبوگاسن، همتیمی سابق زیاش میگوید:«در سال 2012 به هیرنفین رفتم. در آن سال زیاش در تیم دوم باشگاه بود. در یک بازی دوستانه مقابل تیم دوم بازی کردیم و میتوانستید بلافاصله بفهمید که او بسیار تکنیکی است. خیلی طول نکشید که زیاش برای تمرین به تیم اصلی آورده شد.»

زیاش که محصول آکادمی باشگاه هیرنفین است، برای رسیدن به تیم اصلی مشکلی به نام فیلیپ دیوریچیچ را مقابل خود میدید، هافبک صربستانی، ستاره تیم به حساب میآمد و گرفتن جای او کار آسانی نبود. با این حال، دیوریچیچ در سال 2013 به بنفیکا فروخته شد و با این اتفاق، مارکو فنباستن، مربی هیرنفین، فرصت بازی بیشتری به زیاش داد. فینبوگاسن میگوید:«با بازی بیشتر در تیم اصلی، اعتماد به نفس زیاش بیشتر شد و این آزادی را پیدا کرد تا کارهایی که دوست داشت را انجام دهد. هر چقدر از فصل میگذشت، تواناییهای بیشتری از او میدیدیم. مشخص بود باید در باشگاهی بزرگتر از هیرنفین بازی کند.»

فینبوگاسن ایسلندی در 63 بازی برای هیرنفین52 گل زده است. با گذشت زمان، این مهاجم هماهنگی بیشتری با همتیمی جوانش پیدا کرد. زیاش در فصل اولش در لیگ هلند توانست 9 پاس گل بدهد و خیلی طول نکشید که این دو توانستند به راحتی همدیگر را در زمین مسابقه پیدا کنند. فینبوگاسن میگوید:«مجبور نبودیم خیلی با هم صحبت کنیم، همیشه میدانستیم کجا همدیگر را پیدا کنیم. معمولا توپ را همانجایی میفرستاد که من ایستاده بودم. در بازی مقابل والویک بازی گره خورده بود. در دقایق آخر بازی حکیم صاحب توپ شد و امیدوار بودم به من پاس بدهد اما او تصمیم گرفت شوت بزند. وسط زمین بود و پیش خودم فکر کردم: داری چی کار میکنی؟ توپ از فاصله 35 یا 40 یاردی وارد دروازه شد و قسم میخورم که بارها دیده بودم این کار را در تمرینات انجام میدهد. توپ را در میانه زمین میگرفت و مستقیم درون دروازه حریف میانداخت. پای چپ او فوقالعاده است.»

این زوج ویرانگر در سال 2014 از هم جدا شدند. فینبوگاسن به رئال سوسیداد رفت و در همین حین توئنته مهاجم مراکشی را زیر نظر گرفته بود تا او را جایگزین دوشان تادیچی کند که به ساوثهمپتون رفته بود. آلفرد شرودر، مربی توئنته در سالهای 2014 و 2015 میگوید:«در هلند میتوانید سر تمرینات باشگاههای مختلف بروید و تمرینات را تماشا کنید. به همین خاطر به استعدادیابان باشگاه گفتم: همه میدانند زیاش بازیکن خوبی است اما میخواهم ببینیم در تمرینات چقدر خوب است.»

گزارش استعدادیابان فوقالعاده بود. استعداد زیاد زیاش با تلاش بالای او در تمرینات همراه بود. شرودر بازیکن مورد نظرش را پیدا کرده بود و زیاش هم باشگاهی را پیدا کرد که حاضر بود به او در پست شماره 10 بازی دهد. شرودر میگوید:«به مدیرعامل توئنته گفتم باید او را بخری، عملکردش برای تیم ما فوقالعاده خواهد بود.»

شرودر مهاجم مراکشی را قانع کرد تا به جای فاینورد به توئنته بیاید و او را در سن 21 سالگی تبدیل به کاپیتان تیمش کرد. با این حال، شرودر در کمتر از یک اخراج شد و بعد از این که زیاش در مصاحبهای شروع به انتقاد از مسئولان باشگاه کرد و گفت میخواهد توئنته را ترک کند، بازوبند کاپیتانی نیز از وی گرفته شد. در همین بازه زمانی بود که مهاجم جوان تصمیم گرفت برای تیم ملی مراکش به میدان برود. او که در تیم‌های ملی زیر 19، 20 و 21 ساله‌های هلند به میدان رفته بود، مدعی شد که مربیان تیم ملی بزرگسالان هلند پیشرفت او را نادیده گرفته‌اند و تنها وقتی به سراغش آمده‌اند که تیم ملی مراکش قبل از آنها اقدام کرده بود. همین موضوع باعث خشم هواداران شد. با این حال زیاش در سال 2015 گفت:«هرچه به نظرم درست است می‌گویم و به همین خاطر است که برخی دوست ندارند با من کار کنند.»

وقتی خبرنگاری که با او مصاحبه کرده بود، از زیاش پرسیده بود مطمئن است که میخواهد انتقاداتش چاپ شود و با این حرفها ممکن است کاپیتانی تیم را از دست بدهد، زیاش گفته بود:«حقیقت تلخ است.» با این حال شرودر از حرفهای شاگرد سابقش متعجب نشده بود و میگوید:«او کسی است که دوست دارد همه با او صادق باشند. اگر رفتاری صادقانه داشته باشید، میتوانید هرچه دوست دارید از او انتقاد کنید. نکته مهم عملکرد این بازیکن در زمین تمرین بود. زیاش اولین کسی بود که برای تمرین میآمد و آخرین نفر باشگاه را ترک میکرد. همیشه توپ میخواست، وقتی توپ را از دست میداد برای پس گرفتن آن تلاش میکرد. از نظر من اینها مسائلی کلید هستند و نشان میدهد که تمایل به پیشرفت دارید.»

با وجود تمام حواشی این بازیکن در توئنته، زیاش توانست تا قبل از پیش قدم شدن آژاکس برای خرید او در سال 206، در دو فصل حضورش در توئنته، آمار گل زده(28) و پاس گلی(26) دو رقمی ثبت کند. آژاکس توانست او را تنها با 11 میلیون یورو به خدمت بگیرد و شرودر توانست یک بار دیگر و این بار به عنوان دستیار اریک تنهاگ مجددا با زیاش کار کند و این بازیکن را از یک هافبک سرعتی تبدیل به بازیسازی کرد که تیم بتواند به آن اتکا کند.

در جریان روند فوقالعاده آژاکس در لیگ قهرمانان سال 19-2018 بود که جهانیان توانستند تواناییهای زیاش را ببینند. تیم هلندی با هدایت تنهاگ توانست رئال مادرید را زمینگیر کند و مغز متفکر آن بازی، زیاش بود. به لطف گلهای او و دفاع شدید تیم هلندی، آژاکس تبدیل به اولین تیمی شد که بعد از چهار سال رئال را حذف میکند. شرودر در مورد زیاش میگوید:«اکثر مردم فقط تواناییهای او در کار با توپ را میبینند اما او فصل گذشته یکی از سه بازیکن برتر آژاکس در زمینه بازپسگیری توپ بود. او بازیکن باهوشی است و میداند چه زمانی باید دست به پرس بزند.»

با وجود درخشش زیاش در باشگاهی به مراتب بزرگتر از توئنته و هیرنفین، هنوز باشگاههای بزرگ اروپا توجهی به او نشان نمیدادند و این بازیکن گاهی اوقات حس میکرد قدرش دانسته نمیشود. مثل زمانی که سران آژاکس پیراهن شماره 10 او را گرفتند و به دوشان تادیچ دادند و بعد از این اتفاق بود که مهاجم مراکشی در مصاحبهای از آمادگیاش برای ترک آمستردام خبر داد.

با این حال، بزرگان اروپا هنوز قانع نشده بودند که زیاش توانایی درخشش کافی در تیمشان را دارد. تابستان گذشته، بایرن مونیخ حاضر نشد بند فسخ قرارداد 30 میلیون پوندی او را فعال کند.گفته میشد تاتنهام هم به جذب این بازیکن علاقه دارد اما باشگاه انگلیسی در نهایت استیون برگوین را به خدمت گرفت. یک سال قبل، سویا برای خرید زیاش دست به کار شد اما این مهاجم تصمیم گرفت در آژاکس بماند و به نظرش حضور در این تیم لالیگایی قدمی رو به جلو نبود. تنها دلیلی که توافق با چلسی در فوریه انجام شد نیز این بود که آژاکس نمیخواست بازیکنش را در ژانویه از دست بدهد و این موضوع نشانگر اهمیت بازیکن مراکشی برای آژاکس است. این موضوع اصلا عجیب نیست چرا که تا قبل از تعطیلی لیگ هلند به خاطر کرونا، زیاش توانسته بود 17 پاس گل بدهد.

زیاش که در 14 سالگی پدرش را از دست داد، در زادگاهش برنامههایی برای پیشرفت بازیکنان جوان دارد و کارهای خیر زیادی انجام میدهد. او در زمین مسابقه هیچوقت پنهان نمیشود و هواداران آژاکس قطعا نبود این بازیکن که تبدیل به رهبر تیمشان شده بود را حس خواهند کرد. تجربه زیاش میتواند برای تیم جوان فرانک لمپارد بسیار ارزشمند باشد. شرودر میگوید:«او مسئولیت پذیر و شجاع است و از فوتبال بازی کردن لذت میبرد. به همین خاطر هم خرید خوبی برای چلسی خواهد بود. فرانک لمپارد ترجیح میدهد از عقب بازیسازی کند و به همین خاطر توپهای زیادی به زیاش خواهد رسید و این موضوع اهمیتی زیادی خواهد داشت.»

شاید در گذشته قدر این بازیکن به قدر کافی دانسته نشده است و شاید در لندن هم زیر سایه خرید تیمو ورنر قرار بگیرد اما هیچ کس نمیتواند تواناییهای او را انکار کند. زیاش حالا آماده است قدم بزرگی رو به جلو بردارد. فینبوگاسن میگوید:«تا به حال هیچ کس را ندیدهام که بهتر از حکیم پا به توپ بازی کند. فرقی ندارد که در چپ یا راست زمین به میدان، به نظرم او زوج خوبی با ورنر تشکیل خواهد داد و در کنار هم گلهای زیادی خواهند زد.»

طولی نخواهد کشید که سایر تیمهای بزرگ از این که فرصت خرید زیاش را از دست دادند، پشیمان خواهند شد.

*آرمین زمانی

برچسب ها: حکیم زیاش ، چلسی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها