PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۵۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
چطور مامه تیام مهاجم سنگالی به فنرباغچه رسید

الماس سیاه، قناری های زرد استانبول

مامه بابا تیام مهاجم سنگالی پیشین تیم استقلال تهران برای علاقه مندان فوتبال در ایران چهره آشنایی است.او در مدت حضورش در استقلال به ستاره ای دوست داشتنی و بی جانشین بدل شد و الماس سیاه لقب گرفت.مامه بابا تیام دو سال پیش پیراهن تیم استقلال تهران را برتن داشت و عملکرد بسیار خوبی را با تیم آبی پوش پایتخت ایران از خود نشان داد. او در بازی های آسیایی و داخلی گل های متعددی را برای استقلالی ها به ثمر رساند اما در پایان فصل از این تیم جدا شد و در واقع استقلالی ها نتوانستند مهاجم سنگالی خود را به دلیل مسائل مالی حفظ کنند. ستاره ای که شاید اگر بود می‌توانست در نتایج فصل گذشته تیم استقلال تاثیر بگذارد و استقلال را در لیگ قهرمانان آسیا سربلند کند. تیام زمانی به استقلال پیوست که وینفرد شفر آلمانی سکان هدایت استقلال را برعهده داشت و شفر به دنبال ساختن تیمی مدعی قهرمانی در آسیا و لیگ برتر بود.اتفاقا شفر با تیام در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد خوبی داشت و بازیهای خاطره انگیزی انجام داد و در حد یک مدعی ظاهر شد.مشکلات اقتصادی باشگاه استقلال در پایان لیگ هفدهم سبب ساز جدایی تیام ستاره آبی پوشان شد.

تیام با گل های دیدنی خود در استقلال دوباره احیا شد و سپس با پیشنهاد تیم عجمان روانه لیگ امارات شد و مدتی هم در لیگ امارات بازی کرد و به تیم ملی سنگال نیز دعوت شد.دعوت شدن به تیم ملی سکوی پرتابش شد و پیشنهادات بیشتری دریافت کرد و به تیم احیا شده کاسیم پاشا ترکیه پیوست.تیام در کاسیم پاشا ترکیه روند بسیار خوبی داشت و با گلزنی پیاپی خود به مهاجمی خطرناک در سوپرلیگ ترکیه ملقب شد.در سوپرلیگ ترکیه، تیم کاسیم پاشا در دیدار با تیم همشهری خود مالاتیا اسپور پیروزی شیرینی را به دست آورد. این تیم آبی پوش نخست از حریف خود عقب افتاد اما در ادامه ،گل های مهاجم سابق استقلال ، روند مسابقه را تغییر داد.تیام در دقایق نخست این بازی در محوطه جریمه سرنگون شد و داور پنالتی اعلام کرد اما بعد از تماشای دوباره صحنه از طریق کمک داور ویدیویی، به این نتیجه رسید که پنالتی اشتباه بوده و نظرش را عوض کرد. دقایقی بعد نیز VAR به کمک این تیم آمد و این بار گل مالاتیا اسپور مردود اعلام شد.با این حال در شرایطی که تصور می‌شد نیمه نخست به پایان رسیده، میشل دونالد دروازه رمضان کوشه را باز کرد تا نیمه اول با پیروزی مالاتیا اسپور به پایان برسد و شاگردان فواد کاپا در موقعیت سختی قرار بگیرند.

دربی سوپر لیگ ترکیه در نیمه دوم به شکل عجیبی دنبال شد و مامه تیام وینگر چپ تیم کاسیم پاشا با درخششی قابل توجه توانست دو گل برای تیمش بزند. در دقیقه 61 وی با استفاده از اشتباه مدافعان حریف و با توپ ربایی تماشایی، وارد محوطه جریمه شد و در موقعیت تک به تک دروازه مالاتیا را گشود تا بازی به تساوی کشیده شود.شش دقیقه بعد روی یک ضربه ایستگاهی و در شلوغی محوطه جریمه، مهاجم شماره 11 توپ سوم را تصاحب کرد و بعد از کنترل آن با چرخش و شوتی تماشایی این بار از نقطه ای دورتر یک گل زیبا به ثمر رساند تا کاسیم پاشا به پیروزی ارزشمندی دست پیدا کند.نکته جالب این که مهاجم سنگالی در طول 86 دقیقه بازی فقط همین دو شوت را به ثبت رساند که هر دو ،گل شدند.مامه تیام نیز بعد از چهار ماه گلزنی کرد تا توانایی خود را به رخ بکشد. مهاجم سابق استقلال در ادامه نیز درخشش لازم را داشت تا فنرباغچه باشگاه مطرح سوپر لیگ ترکیه مشتری اش شود.البته فنرباغچه در دیدار برابر تیم کاسیم پاشا به یقین رسید که تیام بدرد خط حمله اش در سوپر لیگ می خورد.در هفته بیست و هشتم سوپر لیگ ترکیه ، تیم فنرباغچه در حالی که مثل تمام دیدارهایش اللهیار صیادمنش مهاجم ایرانی خود را جزو نفرات ذخیره داشت، میهمان کاسیم پاشا رده سیزدهمی بود.نیمه اول با تساوی بدون گل خاتمه یافت، اما در دقیقه 55 پاس در عمق هریس هایرادینوویچ به مامه تیام را این مهاجم کاسیم پاشا با نفوذ تند و تیز و یک سر توپ تماشایی،با ضربه دقیق تبدیل به گل کرد تا تیمش را با یک گل مقابل فنرباغچه پیش بیندازد.در دقایق پایانی هم یوسف اردوغان دروازه فنرباغچه را باز کرد تا کاسیم پاشا در شب گلزنی مهاجم سنگالی پیشین استقلال به برتری 2 بر صفر خانگی برابر فنرباغچه دست پیدا کند.این پیروزی در انتقال تیام به فنرباغچه نقش تعیین کننده ای داشت.پس از پایان فصل گذشته سوپر لیگ ترکیه،مامه بابا تیام مهاجم کاسیم پاشا با عقد قراردادی سه ساله به تیم فنرباغچه پیوست.در حالی که از مدت ها پیش شایعات درباره این انتقال به اوج خود رسیده بود، سرانجام تیام با عقد قراردادی به تیم فنرباغچه ترکیه پیوست و به خرید تابستانی این تیم قدرتمند شهر استانبول بدل شد. او از یک ماه قبل مورد توجه «زرد قناری ها» قرار داشت و پیشنهاد تیم فنرباغچه را مایه افتخار خود می‌دانست اما بعید به نظر می‌رسید که باشگاه کاسیم پاشا با این انتقال موافقت کند.

در نهایت ستاره خط حمله تیم کاسیم پاشا که در یک فصل بازی برای این تیم ترکیه ای 12 گل زده و پنج پاس گل داده بود، راهی شهر استانبول شد و قراردادش را با این تیم نهایی کرد تا در 27 سالگی یک انتقال بسیار بزرگ دیگر را تجربه کند و فصل جدید در یکی از چهار تیم پرهوادار سوپرلیگ ترکیه توپ بزند.

فنرباغچه البته برخلاف سال های گذشته وضعیت خوبی در جدول ندارد و همچنین نتوانست در فصل 2019-2020 جواز حضور در مسابقات اروپایی را کسب کند. آن ها فصل گذشته را با رتبه هفتم جدول به پایان رساندند و بهترین مهاجم شان ودات موریکی نیز 15 گل به ثمر رساند.

رقم انتقال مامه تیام از کاسیم پاشا به فنرباغچه 2 میلیون یورو برآورد شده که حاکی از افزایش ارزش این ستاره سنگالی در سوپرلیگ ترکیه و با درخشش در تیم قبلی خود است. ارزش او توسط سایت های مختلف در سال های اخیر به شدت کاهش یافته بود اما مهاجم سابق یوونتوس و اینتر که هنوز در سنین جوانی به سر می‌برد، با حضور در فنرباغچه فرصت بازگشت به روزهای اوج و سطح اول فوتبال اروپا را خواهد داشت.

البته آمدن تیام به فنرباغچه با شگردهای تبلیغاتی و رسانه ای همراه شد و باشگاه فنرباغچه با یک توییت و اموجی های مختلف، وعده یک خبر خاص را به هواداران خود داده بود و با انتشارتصویری از مامه تیام با کیت فنرباغچه هواداران این تیم را خوشحال کرد. ویدیویی از گل های او که توسط باشگاه زرد و آبی استانبول منتشر شده بود، نزدیک به 400 هزار بار در طول یک ساعت دیده شد .

نکته جالب این که تیم فنرباغچه اللهیار صیادمنش را نیز در فهرست خود دارد که دو سال پیش با مامه تیام در استقلال همبازی بود و عملکرد خوبی را نیز در کنار این مهاجم از خود نشان داده بود .البته صیاد منش در آستانه پیوستن به یک تیم اوکراینی بطور قرضی است.هدایت فنرباغچه برعهده ارول بولت ترک تبار است و علی کوچ نیز همچنان بر صندلی مدیریت این باشگاه تکیه زده است.

مامه تیام پس از انتقال به فنرباغچه به جزئیات ترانسفرش و فضای تیم جدید خود پرداخت و اظهار کرد: من خیلی خوشحال شدم که فنرباغچه به دنبال به خدمت گرفتن من است. همسرم نیز اصرار داشت که من باید بروم. من این فرصت را داشتم که برای اولین بار در مسابقه تمرینی با هم تیمی هایم آشنا شوم. فرقی نمی کند که چه جایگاهی را بازی می کنم. دوست دارم مهره مفیدی برای تیم باشم. من در سنین جوانی در باشگاه های مهمی از جمله اینتر و یوونتوس بازی کردم. می توانم بگویم که دوره انتقال من به تیم های بزرگ کمی سریعتر انجام شده است. فنرباغچه ظرفیت عالی برای قهرمانی دارد به همین خاطر ما می خواهیم این را نشان دهیم و هواداران خود را خوشحال کنیم .

از طرفی فنرباغچه سابقه همکاری با بازیکنان سنگالی را دارد و این تیم ترکیه ای قبلا موسی سا دیگر بازیکن سنگالی را در ترکیب خود داشت و حالا یک بازیکن سنگالی دیگر را به خدمت گرفته است و مامه تیام امیدوار است بتواند همچون موسی سا تاثیر بالایی در تیمش برای فصل جدید رقابت های لیگ ترکیه داشته باشد.

لذا مامه بابا تیام مهاجم سنگالی قبل شروع فصل جدید سوپر لیگ ترکیه در بازی دوستانه درخشید و خبرش در رسانه های بین المللی و ترکیه ای نیز منتشر شد .او برابر تیم آنتالیا اسپور عالی بود.تیام ستاره بازی دوستانه تیم های فنرباغچه و آنتالیا اسپور لقب گرفت. او در این بازی هت تریک کرد و فنرباغچه بازی را با نتیجه 4 بر صفر برد.تیام سهم بزرگی در این پیروزی روحیه بخش داشت.

البته با آغاز فصل جدید سوپرلیگ ترکیه انتظارات برآورده نشد!تیام در هفته ابتدایی سوپرلیگ ترکیه نتوانست همان فوروارد زهردار گذشته باشد.سایت فاناتیک ترکیه درباره عملکرد او با پیراهن فنرباغچه در سوپر لیگ نوشت: فنرباغچه پس از سپری‌کردن دو فصل ناموفق در لیگ با خریدهای خوبی که در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی داشته، امید زیادی به موفقیت در این فصل دارد. آنها در دیدار نخست ریزه‌اسپور را شکست دادند اما در دیدار خانگی برابر تیم تازه ‌صعود کرده حاتای‌اسپور به تساوی بدون گل رسیدند. شاگردان ارول بولت در این دیدار حتی با وجود اخراج‌شدن دو بازیکن حریف در نیمه دوم، نتوانستند دروازه آنها را باز کنند. این درحالی است که آبی‌ و زردها در ترکیب خود تیام و والنسیا را به‌عنوان دو مهاجمی که انتظار گلزنی زیادی از آنها می‌رود، دراختیار داشتند اما پس از حدود یک‌سال برای نخستین‌بار در ورزشگاه خانگی خود موفق به گشودن دروازه حریف نشدند. مامه تیام در دیدارهای پیش‌فصل توفانی ظاهر شد اما در دیدارهای اخیر تیمش نمایشی ضعیف داشته و نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

تیام در دیدار نخست تیمش در لیگ ، دقیقه 56 از زمین مسابقه بیرون رفت و در دومین دیدار هم در بین دو نیمه تعویض شد تا مشخص شود سرمربی تیم چندان از عملکرد او راضی نیست .گرچه هواداران فنرباغچه به تیام امیدوارند و انتظار گلزنی از او دارند. کارشناسان فوتبال ترکیه در برنامه های زنده تلویزیونی می گویند تیام در فنرباغچه راه می افتد و در کنار والنسیا خط حمله آتشینی را تشکیل خواهند داد،فقط نیاز به زمان دارد.برخی نیز معتقدند که فنرباغچه کماکان درافت بسر می برد و تیم روحیه لازم را برای بردن ندارد و دوران برزخی خود را پشت سر می گذارد.آنچه برای طرفداران فنرباغچه و سرمربی تیم ترکیه ای مهم است روشن شدن موتور گلزنی خط حمله است که تیام در گذشته نشان داده که در گلزنی تبحر لازم را دارد و با گذشت زمان روندش در خط حمله فنرباغچه بهتر خواهد شد.

کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار