PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
بازیکنی که رکورد 20 ساله را شکست
مورنو، ستاره تازه عصر جدید لیدز

به مدت 20 سال بود که رکورد نقل و انتقالات باشگاه لیدز به ریو فردیناند اختصاص داشت که با مبلغ 18 میلیون پوند از وستهام خریداری شده بود اما لیدز با برگشت به مسابقات لیگ برتر میخواهد نشان دهد که یک بار دیگر توانایی رقابت با تیمهای بزرگ را پیدا کرده است و به همین خاطر شروع به خرید بازیکنان گرانقیمت کرده است. حالا دیگر رکورد فردیناند شکسته شده است چرا که لیدز 27 میلیون پرداخت کرد تا رودریگو مورنو را از والنسیا به الندرود بیاورد.

رودریگو که در برزیل به دنیا آمده است، وقتی پدرش که بازیکن سابق فلامینگو بود، به همراه مازینیو یک مدرسه فوتبال در شهر ویگوی اسپانیا باز کرد، به همراه پدر و در سنی پایین به اسپانیا مهاجرت کرد. استعداد او خیلی زود چشم آکادمی باشگاه رئال را گرفت تا مورنو در کنار مارکوس آلونسو، بازیکن فعلی تیم چلسی، در تیم دوم باشگاه مادریدی بازی کند. همان جا بود که توجه استعدادیابان باشگاه بولتون به مورنو و آلونسو جلب شد و باشگاه انگلیسی در سال 2010 تلاش کرد تا هر دو بازیکن را به خدمت بگیرد. آلونسو به بولتون رفت اما رودریگو به عنوان بخشی از انتقال آنخل دیماریا به بنفیکا فروخته شد و سپس توسط باشگاه پرتغالی به تیم بولتون قرض داده شد. رودریگو در زمان انتقال به بولتون تنها 19 سال داشت و همانند آلونسو فرصت زیادی برای حضور در ترکیب اصلی تیم انگلیسی پیدا نکرد تا هر دو بازیکن در مسابقات آن فصل تنها در 4 بازی به میدان بروند.

رودریگو نتوانست در نبرد با یوهان الماندر، کوین دیویس و دنیل استوریج برای حضور در پست مهاجم پیروز شود با این حال استعداد رودریگو کاملا مشخص بود. او معمولا به عنوان یار تعویضی و در پست بال هجومی به میدان میرفت تا بولتون از قدرت دریبلزنی و سرعت او استفاده کند. اوون کویل، مربی وقت بولتون میگوید:«تواناییهای او کاملا مشخص بودند. رودریگو رفتاری عالی داشت. حتی اگر در تریکب تیم قرار نمیگرفت باز هم همیشه لبخند میزد. خود من بیشتر از رودریگو ناراحت بودم که نمیتوانم فرصت بازی بیشتری به او بدهم. رودریگو حکم تعویض طلایی ما را داشت و برخی از نمایشهای او گویای این موضوع بود که تبدیل به بازیکنی بزرگ خواهد شد. میدانستیم در آینده یک ستاره میشود.»

با پایان انتقال قرضی، رودریگو به بنفیکا بازگشت و به دو حضور متوالی این تیم در فینال لیگ اروپا در سالهای 2013 و 2014 کمک کرد و سپس به والنسیا فروخته شد. او کمکم به پست مهاجم نوک تغییر پست داد و در فصل 18-2017 بود که رودریگو در سن 26 سالگی شروع به درخشش کرد. مهاجم جوان در آن فصل 19 گل زد تا جایگاهی ثابت در ترکیب تیم ملی اسپانیا نیز به دست بیاورد.

او در لیست یولین لوپتگی برای بازی در جام جهانی 2018 نیز حضور داشت و وقتی لوپتگی به رئال رفت، شنیده میشد که رودریگو نیز به این تیم خواهد پیوست. با این حال والنسیا با جدایی این مهاجم مخالفت و اعلام کرد در صورتی مورنو را به فروش خواهد رساند که باشگاهی حاضر به پرداخت بند فسخ قرارداد او شود.

بعد از یک سال و گلزنی مورنو در فینال جام حذفی مقابل بارسا که منجر به قهرمانی والنسیا شد، اتلتیکو مادرید برای خرید این مهاجم تلاش کرد اما تیم دیگو سیمئونه نیز مانند رئال مادرید در جذب رودریگو ناکام ماند. در ژانویه سال گذشته و بعد از گلزنی رودریگو مقابل چلسی و آژاکس در لیگ قهرمانان که منجر به صعود والنسیا به مرحله حذفی شد، این بار بارسلونا برای خرید این مهاجم دست به کار شد. شنیدهها حاکی از این بود که والنسیا در آن برهه چیزی در حدود 54 میلیون پوند از بارسا درخواست کرده بود.

با این حال شیوع ویروس کرونا و مشکلات مالی شدید باشگاه والنسیا باعث شد تا درست مانند فران تورس، قیمت درخواستی باشگاه برای مورنو کاهش پیدا کند و همین موضوع به لیدز اجازه داد تا وارد رقابت برای جذب این مهاجم شود. حالا رودریگو 9 سال بعد از ترک لیگ برتر دوباره به انگلیس برگشته است تا تبدیل به اولین بازیکن ملیپوش اسپانیا بعد از رائول براوو در سال 2003 شود که برای لیدز بازی میکند. درست مانند آلونسو که بعد از ترک بولتون به فیورنتینا رفت و سپس به چلسی پیوست و در این تیم درخشید، مهاجم جدید لیدز نیز میخواهد درخشش بسیار بیشتری نسبت به اولین مقطع حضورش در لیگ انگلیس داشته باشد. مورنو که حالا 29 ساله شده است، میگوید:«وقتی در بولتون بازی میکردم، بسیار جوان بودم. حالا بازیکن بهتری هستم و بسیار کاملتر شدهام.»

از وقتی که لیدز میتوانست بازیکنی کامل به خدمت بگیرد، زمان زیادی گذشته است. با این حال این تیم با خرید رودریگو نشان داد که میتواند یک بار دیگر با بهترینها رقابت کند. هر اتفاقی بیافتد، یک نکته کاملا قطعی است: مورنو عملکردی به مراتب بهتر از براوو خواهد داشت.

* آرمین زمانی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها