PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۹۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
این هفته با امیرعابدزاده دروازه بان تیم ماریتیمو پرتغال
هر جا فامیلی عابدزاده به گوش می رسد ناخداگاه یاد احمد رضا عابدزاده دروازه بان نامدار فوتبال ایران در دهه های ۶۰ و ۷۰ می افتیم. دروازه بانی با ویژگی های منحصر به فرد، با هوش بالا و جسارتی فوق العاده که او را در ردیف برترین گلرهای تاریخ فوتبال آسیا قرار می دهد. با گذشت سالها از درخشش عقاب آسیا،دروازه بانی دیگر در خانواده عابدزاده متولد شده است. دروازه بانی که مثل احمد رضا پنالتی گیر است و تحرکاتش درون دروازه تماشاگران را به وجد می آورد.امیرعابدزاده فرزند احمد رضا دو فصلی است که در لیگ پرتغال به دروازه بانی شناخته شده بدل گشته و جالب این که روندش طی دو سال گذشته رو به رشد بوده است.درخشش امیرعابدزاده در مصاف با تیم های مطرح لیگ پرتغال توجهات را به این گلر جوان جلب کرده و همین نگاه ها بهانه ای شد تا سراغ وی برویم.در این شماره، نگاهی به اتفاقات فوتبالی امیرعابدزاده دروازه بان تیم ماریتیمو پرتغال طی دو سال گذشته می کنیم.
پسر کو ندارد نشان از پدر

**آقای«سیو»

امیر عابدزاده دروازه بان ملی پوش تیم ماریتیمو در این فصل از رقابت های لیگ پرتغال با 15 سیو بهترین عملکرد را در بین تمام گلرها داشته است.هر گاه ماریتیمو در لبه پرتگاه بوده عابدزاده جوان نجاتش داده است.مامور نجات ماریتیمو بهترین فصل خود را می گذراند.درخششی که دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی را مجاب کرد تا او را برای دو بازی دوستانه تیم ملی برابر ازبکستان و مالی به تیم ملی دعوت کند. عابدزاده در این فصل از رقابت های لیگ پرتغال توانسته با عملکرد فوق العاده اش ماریتیمو را به رتبه پنجم پرتغال برساند و همین نمایش خوب باعث شده تا رسانه های پرتغالی توجه زیادی به این دروازه بان ایرانی داشته باشند.

**شکست پورتو با پنجه های امیر

ستاره جذاب ترین بازی هفته سوم لیگ پرتغال دروازه بان ایرانی ماریتیمو بود که در همان روز نامش در لیست تیم ملی توسط دراگان اسکوچیچ قرار گرفت.امیرعابدزاده در هفته سوم رقابت های لیگ پرتغال در یک بازی حساس و تماشایی مقابل پورتو قهرمان فصل گذشته، نمایشی تحسین برانگیز داشت و به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.عابدزاده از زمان حضورش در ماریتیمو و لیگ پرتغال، بازی هایش همواره مقابل پورتو جالب و پرحادثه بوده است. در اولین حضورش برابر پورتو در دقیقه 40 به خاطر دریافت کارت قرمز اخراج شد و در آخرین دیدار که در ورزشگاه خانگی پورتو به میدان رفت پنالتی آلکس تلس ستاره برزیلی این تیم -که اخیرا به منچستریونایتد پیوست -را مهار کرد.

**امثال کروش فراموش نمی شوند

امیر جزو دروازه بانانی است که حاشیه ندارد و تمرکزش روی کارش است. همیشه با مربیانش روابط حرفه ای داشته است. او درباره کارلوس کروش سرمربی پیشین تیم ملی می گوید:کارلوس کروش می توانست خیلی بهتر با تیم ملی و فوتبال ایران وداع کند. حقمان بود که در جام ملت های آسیا به مقام بهتری برسیم و اینطوری رفتن کروش هم خیلی شیرین تر می شد. به نظرمن، مربیان خوب فراموش نمی شوند . کروش هم یکی از آن ها بود. من خیلی از او یاد گرفتم و معتقدم خیلی برای فوتبال کشورمان زحمت کشید.

**نجات ماریتیمو با کلین شیت های عابدزاده

امیرعابدزاده در فصل گذشته عملکرد درخشانی در تیم ماریتیمو داشت و یکی از تاثیرگذارترین دروازه بانان لیگ پرتغال بود.او در فصل گذشته، یکی از بهترین بازیکنان ماریتیمو بود و در نجات این تیم از منطقه سقوط به دسته پایین تر نقش موثری داشت. او در 26 بازی که در ترکیب ماریتیمو بازی کرد 10 کلین شیت داشت. نباید فراموش کرد که بازیکنانی که در تیم هایی که در رده های میانی به پایین جدول هستند بخصوص مدافعان و دروازه بانان کارشان دشوار است.

**تعریف سایت پرتغالی از دروازه بان ایرانی ماریتیمو

وب سایت bolanarede پرتغال اقدام به انتخاب 5 دروازه بان برتر فصل گذشته لیگ کشورش کرد که در بین آن ها نام امیر عابدزاده هم دیده می شد.در گزارش سایت پرتغالی درباره امیرعابدزاده آمده است : به رغم فصل ناموفق ماریتیمو که به وضوح روی عملکرد دروازه بان ایرانی تاثیر گذاشت اما امیر همواره در هر مسابقه همه را شگفت زده کرد. او دروازه بانی با ویژگی های متفاوت نسبت به دیگر دروازه بانان حاضر در این لیست است چرا که با انرژی تر و پرتحرک تر است. رفلکس های فوق العاده و بازی با پای خوبی دارد هرچند کمی در خروج هایش مشکلاتی دیده می شود. نه اینکه خروج نکند بلکه گاهی در مهار توپ در خروج ها دچار مشکل می شود اما آنقدر انگیزه و هیجان دارد که بسیاری اوقات توپ را در بین راه قطع کند.

**چالش خلاقانه امیر در روزهای قرنطینه

در روزهای قرنطینه و تعطیلی لیگ ها ،چالش های تازه و خلاقانه توسط ورزشکاران در فضای مجازی دیده می شد.

پیترچک چالش جالب و خلاقانه ای را با توپ های تنیس شروع کرد و متعاقب آن ویدیویی از امیرعابدزاده دروازه بان ماریتیمو در فضای مجازی منتشر شد که به نوعی پاسخی خلاقانه به چالش پیتر چک بود. البته که حرکات پیتر چک و امیرعابدزاده تفاوت هایی هم داشت ولی عابدزاده در ویدیویی که دقایقی بعد از انتشار چالش پیترچک منتشر شد دست به یک کار کمی پیچیده تر زد. او روی توپ های بزرگ تمرینی ایستاد و در حالی که تعادلش را روی این جسم نرم و نامتعادل حفظ می کرد سه توپ تنیس را به طور متناوب به دیوار می زد و مثل آکروبات بازها با آن ها بازی می کرد.چالشی که شاید کمی سخت تر بود.

**دروازه بانی فقط مهار توپ نیست

بیشتر بازیکنان موفق در عالم فوتبال روی برنامه های تمرینی و بازیها متمرکز می شوند.به نمرات شان در رسانه های ورزشی توجه نمی کنند و ذهن شان درگیر تحلیل و تفسیر کارشناسان نمی شود. سعی می کنند با تمرینات صحیح و منظم روند حرکتی شان را بهبود ببخشند. امیر عابدزاده هم از این جنس فوتبالیست هاست. هدفش رفع ضعف ها و تقویت نقاط قوتش است.خودش دراین باره می گوید: بطورکلی دنبال تشبیه ، مهار و نمره نیستم چون کسی که فوتبال را می‌فهمد، نباید تنها به مهار یک دروازه‌بان در بازی توجه کند. دروازه‌بانی آیتم‌های مختلفی دارد، مثلاً بازی با پا یا خروج از دروازه. دروازه‌بانی چیزی بیشتر از یک مهار است و هر روز سعی می‌کنم با تماشای بازی‌های بیشتر، ضعف‌هایم را برطرف کنم و دروازه‌بان بهتری شوم.

**دروازه بان موردعلاقه عابدزاده

امیرهم مثل بیشتر دروازه بانان به عملکرد برخی گلرها توجه می کند و کارشان را می پسند.وی دراین باره می گوید:کسپر اشمایکل تقریباً همه فاکتورها را دارد. ضمن اینکه وضعیت او شبیه من است و پدران ما هر دو دروازه‌بانان بزرگی بودند. ترشتگن در بارسلونا هم جزو بهترین‌هاست. یک گلر دیگر هم هست که کسی از او صحبت نمی‌کند و شاید خیلی‌ها او را نشناسند. پیاتو، دروازه‌بان اول تیم ملی اوکراین و باشگاه شاختار دونتسک. او فاکتورهایی دارد که شاید یکی، دو درجه از دروازه‌بانان سطح اول فوتبال جهان هم بالاتر باشد.

**رئال تیم رویایی امیر

هر فوتبالیستی به تیمی مطرح در عالم فوتبال علاقه دارد. امیر هم طرفدار رئال مادرید است و در این خصوص می گوید:رئال کنونی شبیه رئال قبلی نیست و فقط سرجیو راموس تعصب خود را حفظ کرده است. با این حال رئال‌مادرید تیم رویاهای من است و همیشه این تیم را دوست دارم. حتی در بدترین شرایط هم علاقه‌مندم رئال بازی را ببرد.

**جریمه مالی پورتو

بی احترامی به دروازه بان ایرانی ماریتیمو در فصل گذشته لیگ پرتغال سبب شد تا باشگاه پورتو نقره داغ شود.

باشگاه پورتو به خاطر توهین به امیر عابدزاده از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پرتغال جریمه شد.

بازی تیم های پورتو و ماریتیمو از هفته نهم رقابت های لیگ پرتغال با حواشی برای امیرعابدزاده دروازه بان ایرانی ماریتیمو همراه بود، بطوری که کمیته انضباطی فدراسیون پرتغال باشگاه پورتو را جریمه مالی کرد.در این بازی هر وقت امیرعابدزاده صاحب توپ می شد از سوی هواداران پورتو هو شد و مورد اهانت قرار گرفت. برهمین اساس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پرتغال اعلام کرد که توهین هواداران پورتو به امیرعابدزاده در ورزشگاه ماریتیمو در مادیرا موضوعی نگران کننده است و پورتو را جریمه کرد. این بازی در نهایت با نتیجه یک - یک به پایان رسید و پورتو با این تساوی که با درخشش امیرعابدزاده درون دروازه ماریتیمو همراه بود صدرجدول را به بنفیکا داد.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار