PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
شیوه ویروس کرونا سال 2020 به اندازه‌ای عجیب و شوک‌آور کرد که نتوان چیزی عجیب‌تر از آن را به عنوان اتفاق مهم سال بیان کرد با این حال همچون هر سالی، سال 2020 هم چه در دنیای ورزش و چه در سایر حوزه‌ها اتفاقات قابل توجهی رخ داد که بعضی‌ از آنها شیرین و برخی دیگر تلخ بودند. با یکدیگر تعدادی از مهمترین آنها را مرور می‌کنیم:
مرور مهمترین اتفاقات ورزش 2020

ویروس کرونا و توقف رویدادهای مهم ورزش

در اولین ماه های سال 2020 خبر تکان دهنده دیگری دنیا را غافلگیر کرد، ظهور و شیوع بیماری کشنده کووید 19 یکی پس از دیگری کشورهای مختلف دنیا را وارد چالشی عجیب و غافلگیر کننده کرد. در این میان ورزش دنیا نیز تحت تاثیرات مخرب این ویروس قرار گرفت. پیامدهایی که کرونا در عرصه بین المللی در ورزش دنیا ایجادکرد شامل متمرکز شدن لیگ قهرمانان اروپا، به چالش کشیده شدن لیگ های اروپایی و برگزاری بازی های بدون تماشاگر، تعطیلی گسترده اکثر رویدادهای مهم در جهان مثل المپیک، جام ملت‌های اروپا و پارالمپیک از جمله آثار و محدودیت هایی بود که ویروس کرونا در ورزش ایجاد کرد؛ محدودیت هایی که هنوز هم در برخی زمینه ها وجود دارد و هنوز ورزش دنیا در سال 2020 نتوانسته است به روزهای عادی خود بازگردد.

در سال 2020، کرونا بدجوری به جان ورزش افتاد. همه آماده بودند تا چند تورنمنت ملی مهم را تماشا کنند اما این اتفاق در نهایت رخ نداد. ویروس کرونا هم یورو 2020 را کنسل کرد و هم ثانیه‌شمار شروع المپیک را حداقل یک سال عقب انداخت. حتی در آمریکای جنوبی هم رقابت‌های کوپا آمه‌ریکا لغو شد تا کووید 19 ضربه بزرگش را به ورزش زده باشد. این ویروس تاثیر چشمگیری هم روی فوتبال داشت. اول اینکه مسابقات فوتبال برای چند ماه به تعطیلی کامل کشیده شدند. پس از آن هم فوتبال در استادیوم‌های خالی دنبال شد. دیدارهای لیگ قهرمانان هم به جای فرمت همیشگی، به صورت متمرکز در لیسبون برگزار شدند. فوتبال قبل و بعد از ویروس کرونا تفاوت‌های بزرگی داشت. برای مثال قانون همیشگی سه تعویض جای خودش را به پنج تعویض در جریان هر مسابقه داد.

نقره داغ شدن ورزش روسیه

یکی دیگر از خبرهای مهم امسال، به نقره داغ شدن ورزش روسیه مربوط بود. این کشور برای مدت چهار سال از حضور در رقابت‌های ورزشی محروم بود اما امید داشت که دادگاه عالی ورزش این رای را لغو کند. این اتفاق اما در نهایت رخ نداد و دادگاه عالی ورزش تنها این حکم را به دو سال محرومیت کاهش داد. با این وجود ورزشکاران اهل روسیه شانس حضور در رقابت‌های بین‌المللی را تا دو سال از دست داده‌اند. روسیه نمی‌تواند در المپیک 2021 و جام جهانی 2022 شرکت کند. این اتفاق برای کشوری که خودش میزبان دوره قبلی جام جهانی بوده است، بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

لغو عجیب مراسم توپ طلا

در ابتدای روزهای کرونایی که مسابقات فوتبال لغو شده بود، فرانسه تصمیم گرفت در حرکتی عجیب لیگ خود را ناتمام گذارد. پس از این اتفاق مجله فرانس فوتبال نیز مراسم توپ طلای سال 2020 را لغو و به جای آن تیم منتخب تاریخ فوتبال را اعلام کرد. اما فیفا مراسم خود را برگزار کرد و همانطور که انتظار می رفت جایزه به مرد گلزن بایرنی ها رسید. لواندوفسکی که نقشی مهم در سال فوق العاده مونیخی ها داشت توانست با پیشی از مسی و رونالدو به بهترین بازیکن سال فیفا انتخاب شود. البته این مراسم سورپرایزهای دیگر هم داشت و عدم انتخاب هانسی فلیک به عنوان مربی سال انتقادهایی را به همراه داشت. حتی خود یورگن کلوپ که به بهترین مربی سال انتخاب شد، به این مسئله واکنش نشان داد و از تعجب خود سخن گفت.

هانسی و کار بزرگ در مونیخ

بهترین تیم ورزشی سال 2020، بایرن‌مونیخ بود. تیمی که در اوج اقتدار در تک تک جام‌ها قهرمان شد و حسابی قدرتنمایی کرد. فصل برای مونیخی‌ها در اوج بحران کلید خورد و به نظر می‌رسید که آنها حتی نمی‌توانند بوندس‌لیگا را ببرند اما همین تیم با حضور هانسی فلیک به عنوان سرمربی، احیا شد. بایرن در لیگ داخلی همه رقبا را کنار زد و پس از بردن بوندس‌لیگا، جام حذفی را هم فتح کرد. آنها در لیگ قهرمانان بارسا را هم در شکستند و در نهایت با شکست دادن پی اس جی قهرمان اروپا شدند. فلیک سال 2020 را با یک پنج‌گانه تاریخی به پایان برد اما در میان بهت و حیرت همگان در نهایت عنوان بهترین مربی سال جهان را به دست نیاورد. این عنوان به یورگن کلوپ تعلق گرفت و البته این انتخاب، سروصدای بسیار زیادی در دنیای فوتبال به پا کرد. تنها 8 مربی توانسته بودند در تاریخ فوتبال اروپا سه گانه تاریخی را بدست آورند و هانسی فلیک نیز توانست با اقتدار به این افتخار دست یابد. لوئیس انریکه با بارسلونا 2015، یوپ هانکس با بایرن مونیخ 2013، ژوزه مورینیو با اینترمیلان 2010 ، پپ گواردیولا با بارسلونا 2009، سرالکس فرگوسن با منچستریونایتد، گاس هیدینک با آیندهوون 1988، اشتفان کوواچ با آژاکس 1972 و جاک استین با سلتیک در سال 1967 دیگر افرادی بودند که به این افتخار دست یافتند.

بدرود دیگو

اگر اهالی فوتبال بخواهند تنها یک اتفاق را از سال 2020 پاک کنند، بدون شک انتخاب آنها مرگ مارادونا خواهد بود. اسطوره‌ای که در 60 سالگی، جانش را از دست داد و دنیای فوتبال را در یک ماتم بزرگ فرو برد. دیگو یکی از بهترین ستاره‌های تمام ادوار به شمار می‌رفت. یک نابغه که البته زندگی‌اش به اندازه فوتبالش هنرمندانه نبود. با این حال او تاثیر چشمگیری روی فوتبال گذاشت و از دست دادنش، میلیاردها نفر را در دنیا در غم و اندوه فرو برد.

بازگشت لیدزیونایتد پس از 16 سال

یکی از تیم های قدرتمند و کلاسیک لیگ برتر انگلیس در سال های گذشته، پس از 16 سال موفق شد با هدایت «مارسلو بیلسا» به لیگ برتر بازگردد. این مربی آرژانتینی در مراسم بهترین فیفا بین 3 نامزد نهایی بهترین سرمربی قرار گرفت. این تیم در تاریخش 3 بار قهرمان انگلیس، یک بار قهرمان جام حذفی شده و توانسته نایب قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در سال 1975 نیز لقب گیرد.

مرگ ناگهان کوبی

رسانه‌های آمریکا خبر دادند هلیکوپتر حامل کوبی برایانت و دختر سیزده ساله‌اش بعد از آتش سوزی در منقطه کالاباساس در شمال غربی شهر لس آنجلس سقوط کرد و سرنشینان آن کشته شدند. کوبی برایانت 41 ساله در تمام زمان ورزش حرفه‌ای، عضو باشگاه لس آنجلس لیکرز در لیگ اتحادیه ملی بسکتبال موسوم به NBA بود. او که با این تیم 5 بار قهرمان NBA شده بود، در نهایت سال 2016 اعلام بازنشستگی کرد. این اتفاق که در 26 ژانویه 2020 رخ داد با واکنش ستاره‌ها و چهره‌های ورزشی و غیر ورزشی در سراسر دنیا روبرو شد و اتفاق تلخی بود که در اولین روزهای سال 2020 ورزش دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

پائولو پس از دیه‌گو

مهاجم پیشین تیم ملی فوتبال ایتالیا که عنوان آقای گلی جام جهانی 1982 را در کارنامه داشت در 64 سالگی بر اثر بیماری درگذشت. گازتادلا اسپورت نوشت: در پی درگذشت پائولو روسی اسطوره فوتبال ایتالیا، فوتبال جهان بار دیگر به شوک فرو رفت. روسی در پی زدن گل برتری تیم ملی فوتبال ایتالیا مقابل آلمان در فینال جام جهانی 1982 به اسطوره فوتبال کشورش تبدیل شد. او که با زدن 6 گل عنوان آقای گلی آن مسابقات را در کارنامه داشت، موفق شد به برزیل با زیکو به آرژانتین با مارادونا، لهستان و آلمان گلزنی کند. او سابقه بازی در تیم های یوونتوس، میلان، هلاس ورونا، پروجا و... را در کارنامه دارد. روسی همچنین در مجموع از سال 1977 تا 1986 در 48 بازی برای تیم ملی ایتالیا به میدان رفته و موفق به ثمر رساندن 20 گل شد.

رونالدو بهترین بازیکن قرن شد

کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی باشگاه یوونتوس از سوی گلوب ساکر به عنوان بهترین بازیکن قرن انتخاب شد. مراسم اهدای جوایز گلوب ساکر با حضور رئیس فیفا و مهمانان برجسته دیگر در شهر دبی امارات برگزار شد. کریستیانو رونالدو از لیونل مسی و محمد صلاح که در فهرست رقابت بودند، پیشی گرفت و جایزه بهترین بازیکن قرن 21 را دریافت کرد. رونالدو در حالی جایزه بهترین بازیکن قرن را دریافت کرد که باشگاه سابق او رئال مادرید، به‌عنوان بهترین باشگاه قرن، انتخاب شد.

معجزه کلوپ در آنفیلد

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های ورزشی 2020، پایان انتظار هواداران لیورپول برای قهرمانی دوباره تیم‌شان در لیگ برتر بود. قرمزها در 30 سال گذشته نتوانسته بودند این عنوان را به دست بیاورند و به همین خاطر با شوخی‌های بی‌رحمانه‌ای از سوی رقبا روبه‌رو می‌شدند اما این قهرمانی سرانجام اتفاق افتاد و تیم کلوپ در اوج اقتدار، جام را تصاحب کرد. تقریبا از همان شروع فصل لیگ برتر، مشخص بود که آنها فقط با قهرمانی راضی خواهند شد. در میانه‌های فصل گاهی زمزمه نیمه‌تمام ماندن بازی‌ها به گوش می‌رسید و این مساله بیشتر از هر کسی برای طرفداران لیورپول آزاردهنده بود اما مسابقه‌ها در نهایت ادامه پیدا کردند و سرانجام این لیورپول بود که با فاصله‌ای قابل توجه نسبت به حریفان، قهرمان این فصل فوتبال انگلیس لقب گرفت. یورگن کلوپ به 30 سال انتظار برای بردن جام در بین لیورپولی‌ها پایان داد.

قرمزهای مرسی ساید فصل گذشته با اقتدار و اختلاف 18 امتیاز نسبت به منچسترسیتی جام جزیره را بالای سر بردند. لیورپول با راجرز در سال 2014 نیز در یک قدمی قهرمانی جزیره قرار گرفت ولی مقابل چلسی و با لیز خوردن جرارد و پس از تساوی عجیب مقابل کریستال پالاس همه چیز را به باد داد. لیورپول با 99 امتیاز توانست پس از منچسترسیتی 2018 بالاترین امتیاز در لیگ برتر انگلیس را بدست آورد.

تحقیر تاریخی

بدون هیچ شک و تردیدی، عجیب‌ترین نتیجه فوتبالی سال 2020، برتری «هشت-دو» بایرن برابر بارسلونا بود. نتیجه‌ای که در کنار برد هفت - یک آلمانی‌ها روبه‌روی برزیل، در ردیف عجیب‌ترین نتایج تاریخ فوتبال قرار گرفت. این بازی از چارچوب لیگ قهرمانان در پرتغال برگزار می‌شد. جالب اینکه بارسلونایی‌ها بلافاصله پس از دریافت گل اول، گل تساوی را به ثمر رساندند و برای دقایقی خوب بازی کردند اما از یک جایی به بعد، کنترل بازی به طور کامل از دست‌شان خارج شد. همین اتفاق کافی بود تا یک رسوایی بزرگ برای کیکه ستین و تیمش رخ بدهد. آنها در لیسبون به معنای واقعی کلمه تحقیر شدند و همین ماجرا کافی بود تا لئو مسی با ارسال بوروفکس، خواهان ترک بارسلونا باشد. همه چیز برای جدایی لئو آماده بود اما باشگاه در نهایت اجازه این جدایی را صادر نکرد. ستاره آرژانتینی عملا در یک قدمی جدایی قرار گرفته بود و هواداران بارسا لحظات سختی را سپری می‌کردند اما او در نهایت برای یک فصل دیگر در بارسا باقی ماند. در این سال عجیب و پرماجرا، اتفاق‌های زیادی برای بارسا رخ داد. سالی که در آن لوئیس سوارز تیم را با اشک ترک کرد و رییس باشگاه نیز در یک همه پرسی، از کار برکنار شد.

رکورد تاریخی همیلتون

این سال برای مسابقات فرمول یک نیز با اتفاقاتی خاص همراه بود و لوئیس همیلتون موفق شد برای هفتمین‌بار قهرمانی این مسابقات را به‌دست آورده و با رکورد افسانه‌ای میشائیل شوماخر برابری کند. راننده انگلیسی مرسدس در فصول اخیر عملکردی عالی در این مسابقات داشته و موفقیت‌های زیادی را در این رشته ورزشی کسب کرده است. حالا همیلتون 35ساله یک‌بار دیگر توانایی‌های خود را نشان داد و علاوه‌بر قهرمانی رکورد بیشتر کسب مقام نخست در گرندپری‌ها را نیز شکست و حالا این فرصت را دارد تا سال آینده به‌تنهایی این افتخار را دراختیار داشته باشد. او همچنین به‌زودی لقب «سر» را در بریتانیا دریافت خواهد کرد و به‌عنوان یکی از برترین ورزشکاران تاریخ انگلستان از او تقدیر خواهد شد. تا سال‌ها شوماخر سمبل فرمول یک و اتومبیلرانی دنیا بود اما حالا همیلتون توانسته به لطف تکنولوژی به‌روز مرسدس و موتور عالی این کمپانی و همچنین توانایی‌های فنی بالای خود نام خود را به‌عنوان یکی از بهترین رانندگان این مسابقات مطرح کند. اگرچه قیاس رانندگان درطول سال‌های مختلف با توجه به پیشرفت‌هایی که صنعت اتومبیل‌سازی در سال‌های اخیر داشته، کمی دشوار به‌نظر می‌رسد اما برخی کارشناسان او را حتی بالاتر از شوماخر افسانه‌ای قرار می‌دهند.

شکست سنگین آلمان مقابل اسپانیا

در هفته پایانی مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا، اسپانیا موفق شد عجیب ترین پیروزی این رقابت را از آن خود کند و آلمان را با 6 گل شکست دهد. مانشافت پس از 66 سال، سنگین ترین شکست خود را تجربه کرد تا روزنامه های اسپانیایی از این برد به عنوان پیروزی تاریخی یاد کنند. پس از این شکست، خبرهایی مبنی بر برکناری لوو مطرح شد ولی آلمانی ها تصمیم گرفتند که به سرمربی خود تا پایان یورو فرصت دهند. آلمان در یورو 2021 در گروه بسیار سختی قرار گرفته و باید با فرانسه، پرتغال و مجارستان دیدار کند.

*عرفان خماند

برچسب ها: سال 2020
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار