PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۶۲۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
فیل فودن؛ از یک طرفدار متعصب تا یک فوق ستاره

بازی دراماتیک منچسترسیتی مقابل لیورپول، جدا از برد مقتدرانه 4-1 شاگردان پپ گواردیولا مقابل لیورپول، یک جذابیت دیگر هم داشت و آن هافبک 20 ساله سیتیزن‌ها یعنی فیل فودن بود که یک گل زد و در 3 گل دیگر نقش مستقیم داشت. پپ گواردیولا از او به عنوان بازیکنی یاد می‌کند که استعداد بزرگی دارد اما همچنان می‌تواند پیشرفت کند. اما شاید از خودتان پرسیده باشید که چگونه فودن به هیجان‌انگیزترین بازیکن جوان فوتبال انگلستان تبدیل شد؟ او در استاک‌پارت شهر منچستر رشد کرد و با دوستانش در خیابان بازی می‌کرد. او حتی تا همین دو سال قبل هم فوتبال خیابانی را ادامه می‌داد تا اینکه باشگاه منچسترسیتی از او خواست که به دلیل احتمال بالای مصدومیت در خیابان، این کار را متوقف کند. فودن در تمام طول زندگی‌اش هوادار سیتی بوده و از 4 سالگی به این تیم پیوسته است. مادرش هم هوادار سیتی است اما پدر و برادرش هوادار سرسخت رقیب دیرینه یعنی منچستریونایتد هستند. او درباره دربی‌های شهر منچستر می‌گوید "این دربی‌ها همیشه برای ما دیوانه‌وار بوده چراکه خانواده ما به دو قسمت سیتی و یونایتد تقسیم شده است. زمان بازی برادرم پیراهن یونایتد را می‌پوشید و من پیراهن سیتی و وقتی هر تیمی گل می‌زد، آن یکی را اذیت می‌کرد. پدرم هم طرفدار یونایتد است اما به ورزشگاه می‌آید و بازی‌های ما را تماشا می‌کند. وقتی از او می‌پرسم طرفدار چه تیمی است، می‌گوید سیتی! کم کم او را تغییر داده‌ام".

از توپ جمع ‌کن تا پسر شگفت‌انگیز

فودن تقریبا در تمام زندگی‌اش ارتباط خوبی با منچسترسیتی داشته است. پس از پیروزی سیتی مقابل لیورپول، او عکسی از خودش را مربوط به دورانی که توپ جمع‌کن سیتی بوده، منتشر کرد. به دنبال آن هم عکس گلی که در آن شب زد را منتشر کرد و پایین آن نوشت "طوری که شروع شد و طوری که ادامه دارد". او در مصاحبه با مجله گل روزی را به یاد می‌آورد که این فرصت را پیدا کرد تا با لباس عروسک هوادار سیتی به درون زمین برود و در آن قدم بزند. "یادم می‌آید اولین باری که به من اجازه دادند تا به درون زمین بروم، پنجم نوامبر و فقط 6 سال داشتم. به عنوان یک بازیکن کودک باشگاه سیتی حس خوبی داشتم".

اگر طرفدار سیتی باشید، حتما تاریخ 13 می 2012 برایتان یک تاریخ به یادماندنی است. روزی که بخاطر گل آگوئرو و شیوه اعلام آن توسط گزارشگر تلویزیونی در یادها مانده است. در دقیقه 94 گل او مقابل QPR باعث شد تا قهرمانی از دستان یونایتد خارج شود و به سوی سیتی بچرخد و یکی از دراماتیک‌ترین قهرمانی‌های تاریخ لیگ برتر رقم بخورد. اینها گفته شد تا بدانید فودن در آن زمان فقط یازده سال سن داشت. خودش درباره آن روز می‌گوید "دقیقا پشت دروازه نشسته بودم و دیدم توپ چگونه وارد دروازه شد. یادم می‌آید وقتی داور سوت را زد، همه هواداران وارد زمین شدند. من و مادرم هم همین کار را کردیم. همه دور آگوئرو را گرفته بودند و نیروهای امنیتی تلاش می‌کردند تا او را به داخل تونل ببرند. اما خب همه جا پر از تماشاگر بود و شما نمی‌توانستید کوچکترین حرکتی کنیدو واقعا یک روز بزرگ بود و خوب درک می‌کنم چقدر مهم بود. از واکنش‌های اطرافیانم می‌توانستم بفهمم چقدر این برد ارزش داشت. فکر نمی‌کنم هیچ وقت مانند آن دوباره تکرار شود. این یک خاطره خاص بود".

بازیکن سیتی

در آن روز که آگوئرو آن گل معروف را زد، فودن هنوز در آکادمی سیتی مشغول به آموزش و یادگیری بود و در سالهای پس از آن هم همه مراحل را طی کرد تا دوران سنی مختلف را در تیم‌های پایه پشت سربگذارد و به تیم اصلی و بزرگسالان برسد. فودن از اسطوره‌سازی با آگوئرو تا هم‌‌تیمی شدن با او پیش رفت. در روز 6 دسامبر 2017 فودن رکورد جوانترین بازیکن انگلیسی حاضر در لیگ قهرمانان اروپا را با 17 سال و 192 روز شکست. در همان دوران بود که گواردیولا درباره فودن صحبت‌هایی جذاب کرد "او 17 ساله است و بازیکنی است که در آکادمی سیتی رشد کرده و حالا بازیکن ماست. او باشگاه را دوست دارد و هوادار این تیم بوده و این برای ما یک هدیه است. او به زودی به ترکیب اصلی خواهد رقت و هرگز فروخته نخواهد شد".

قهرمان جام‌جهانی

او در میان بازیکنانی قرار داشت که توانستند به قهرمانی جوانان جهان دست پیدا کنند. این دومین قهرمانی انگلیس در رقابت‌های جام جهانی بود که اولین آنها به سال 1966 برمی‌گردد. در مسابقاتی که در کشور هند برگزار شد، او پیراهن زیر 17 ساله سه شیرها را بر تن کرد؛ تیمی که علاوه بر فودن، جیدون سانچو ستاره فعلی دورتموند و کالوم هودسون اودوی پدیده چلسی را هم با خود داشت. او در بازی فینال دو گل زد و در پایان مسابقات توپ طلا را به عنوان بهترین بازیکن بدست آورد.

اینیستای استاک‌پارت

مهارت‌ها و توانایی‌های فودن درون زمین باعث شده تا به او لقب اینیستای استاک‌پارت را بدهند. اینیستا که خود ده سال قبل جزو تیم رویایی پپ گواردیولا در بارسلونا بود و عناوین زیادی را با این تیم در رقابت‌های مختلف بدست آورد، در آن دوره الگوی بازیکنان نوجوان بسیاری بود. در سال 2019 بود که گواردیولا درباره فودن گفت "او مستعدترین بازیکنی است که تاکنون به چشمش دیده است". در آن زمان خیلی‌ها تصور کردند که او در مورد فودن اغراق می‌کند و مجذوب تکنیک‌ها و مهارت‌هایی شده که او را به یاد لیونل مسی و اینیستا انداخته است اما گذشت زمان ثابت کرد که گواردیولا مسحور نشده بود و آنچه واقعیت داشت را بیان کرده است. عملکرد فودن در چند بازی اخیر به خوبی این مساله را ثابت کرده است. حالا بیشتر از هر زمانی او را مورد ستایش قرار می‌دهند.

مقایسه با اسکولز

فودن تاکنون در 18 گل در لیگ برتر تاثیر مستقیم داشته؛10 بار خودش تور دروازه را شکافته و 8 بار به هم‌تیمی‌هایش پاس گل داده است. این دقیقا برابر با آمار پل اسکولز اسطوره‌منچستریونایتد در همین سن است و این موضوع بر شدت مقایسه‌ها بین این دو بازیکن افزوده است. در بازی مقابل چلسی از 16 پاس او 4 بخت گلزنی برای هم‌تیمی‌هایش به دست آمد که آماری بهتر از تمام بازیکنان حاضر در زمین بود. هر چند فودن که محصول آکادمی سیتی است، سعی دارد چندان بلندپروازی نکند و همچنان به آموختن ادامه دهد.فیل فودن در این باره گفت: هنوز خیلی چیزها هست که باید یاد بگیرم. بازیکنان بسیار باکیفیتی اینجا هستند. ریاض محرز که امروز روی نیمکت بود خیلی راحت می‌توانست فیکس باشد. بازیکنان باکیفیتی در باشگاه داریم و من باید در هر بازی عملکرد خوبی داشته باشم و پیشرفت کنم. تمجید مربی معنای زیادی دارد مخصوصا وقتی صد درصد توان خود را در بازی ارائه داده‌اید. احساس خیلی خوبی است. من از فوتبالم لذت می‌برم و قصد دارم همچنان از بازی کردن لذت ببرم.پیروزی سیتزن‌ها برابر چلسی، سومین برد متوالی آنها در لیگ برتر بود.

درخشش در آنفیلد

اکثر مربیان در رویارویی با تیمی که از بحران مصدومیت رنج می‌برد و دو هافبک میانی را در قلب خط دفاعش قرار داده است، تصمیم می‌گیرند که از یک مهاجم نوک بالفطره استفاده کنند. اما پپ گواردیولا این کار را نکرد. به جای آزمودن جوردن هندرسون و فابینیو با قدرت گابریل ژسوس، گواردیولا در عوض تصمیم گرفت که از فیل فودن به عنوان مهاجم نوک تیمش استفاده کند که در بین خطوط حرکت می‌کند، چندان باعث دور شدن هندرسون و فابینیو از پست‌هایشان نمی‌شود و بیشتر آنها را ترغیب می‌کند که به پست‌های اصلی خود بیایند. روبرتو فیرمینو از لیورپول یک شماره 9 کاذب به شمار می‌آید اما فودن مطمئنا "کاذب‌تر” از او است. البته گواردیولا با این مفهوم غریبه نیست؛ استفاده او از لیونل مسی بود که آغازگر استفاده بسیاری از مربیان از هافبک‌های هجومی آرام و خلاق به عنوان مهاجمان نوک اسمی شد. بنابراین آیا فودن نقش مسی را بازی می‌کند؟ آیا فودن در واقع مسی جدید گواردیولاست؟ خب، نه. او در واقع چیزی بیشتر از این است. فودن بازی را در پست مهاجم نوک آغاز کرد و کمی عقب ‌می‌کشید تا تعدد نفرات در خط میانی را افزایش دهد. بهترین مثال از بازی شماره 9 کاذب او در اواسط نیمه اول دیده شد، وقتی که او از آن دست حرکات انجام داد و طوری با توپ بازی کرد که مسی و فیرمینو در طول این سال‌ها بارها انجام داده‌اند، از آن سبک کارهایی که در مناسب بودن فودن به عنوان یکی از گزینه‌های حضور در این پست ضروری است. فودن فقط برای دریافت توپ عقب نمی‌کشید، او برای باز پس‌گیری آن نیز عقب می‌رفت. با توجه به بازی‌سازی لیورپول از میانه میدان، فودن عقب می‌آمد تا انسجام منچسترسیتی را حفظ کرده و توپ ارسالی از سوی تیاگو آلکانتارا به سمت دیگر خط میانی برای کورتیس جونز را قطع کند. گواردیولا بین دو نیمه سیستمش را تغییر داد و از 3- 3- 4 به 1- 3-2- 4 رفت تا حمایت دفاعی بیشتری برای مدافعان کناری تیمش ایجاد کند. گوندوگان کمی عقب‌تر رفت، برناردو سیلوا نیز کمی جلوتر قرار گرفت. رحیم استرلینگ و ریاض محرز بدون توپ عقب می‌کشیدند و رودری حالا به جای حرکات تکی در جلوی خط دفاع، باید با بازیکن کناری‌اش همکاری می‌کرد. نقش فودن روی کاغذ تغییر چندانی نکرد. او هنوز هجومی‌ترین بازیکن سیتی در جلوی میدان بود. او همچنان تا خط دفاعی عقب می‌کشید تا برتری عددی چهار برابر سه مقابل موتور حرکتی لیورپول در میانه زمین را ایجاد کند. اما کارهای بیشتری نیز انجام می‌داد. فودن فقط یک شماره 9 کاذب نبود بلکه در برخی موارد مهاجم کامل تیم بود. وقتی ادرسون متوجه شد که ترنت الکساندر آرنولد به او نزدیک شده، به امید این که توپ به زمین حریف برسد، یک ضربه بلند زد.

سپس کمی بعد، گواردیولا بار دیگر سیستم را تغییر داد و ژسوس را جانشین محرز کرد که به معنای حضور فودن در سمت راست بود. او از آنجا تقریبا بلافاصله پاس آلیسون را قطع کرد، هندرسون را از کنار دریبل زد و توپ را به داخل محوطه شش قدم فرستاد تا گوندوگان آن را به گل تبدیل کند. و البته سپس زمان درخشش فوق‌العاده فودن رسید- که نشان دهنده ارزش واقعی بازیکن چپ پای حاضر در بال راست بود. او توپ را از آن سمت در اختیار گرفت، از کنار اندرو رابرتسون عبور کرد و سپس با تمام قوا آن را به سوی دروازه آلیسون شلیک کرد. استفاده گواردیولا از سیستم بدون مهاجم در منچسترسیتی تفاوت بسیاری با روش مشابه او در بارسلونا دارد، جایی که شاید او فقدان یک مهاجم مناسب را حس می‌کرد اما یک بازیکن وجود داشت- کسی که در نهایت به بهترین گلزن تاریخ باشگاه تبدیل شد- که به صورت دائمی در این پست به میدان برود. حالا گواردیولا ترجیح می‌دهد از چندین بازیکن بخواهد که به صورت چرخشی در این پست قرار بگیرند و باعث سردرگمی حریفان شوند. ژسوس، محرز، برناردو، گوندوگان و کوین دی بروین همگی در سیستم‌های شناور در طول چند سال گذشته به طور چرخشی به عنوان مهاجم به میدان رفته‌اند اما مطمئنا هیچکدام نتوانستند مانند فودن در این دیدار، حضوری موثر در چندین پست در یک بازی داشته باشند.

*عرفان خماند


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار