PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۴۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳

رابی فاولر دیگری متولد شد

اگرچه این فصل در منچستریونایتد همه چیز آن طور که میسون گرین‌وود علاقه داشت پیش نرفت و او فصل دلچسبی را پشت سرنگذاشته اما کسی منکر این نیست که او یکی از مستعدترین بازیکنان جوان فوتبال دنیاست که آینده درخشانی انتظار او را می‌کشد. میسون که فصل قبل توانست به تیم اصلی راهش را باز کند و به صحنه تئاتر رویاها بیاید، حالا این روزها سخت به دنبال این است که یکبار دیگر هنر گلزنی و گلسازی خود را نشان دهد. همان کاری که با حضور در ترکیب یونایتد در نیمه دوم بازی مقابل تاتنهام، به خوبی آن را انجام داد. او در دو بازی اخیر شیاطین سرخ گلزنی کرده و حالا کارشناسان اعتقاد دارند که او شانس زیادی پیدا کرده در بین نفرات نهایی گرث ساوتگیت برای مسابقات یورو باشد.

در این سن و سال استعداد ذاتی او غیرقابل انکار است اما نمی‌توان هم پیش بینی کرد که او در آینده تا چه اندازه می‌تواند خوب باشد و خوب بماند. شرایط این روزهای گرین‌وود ما را به این فکر می‌اندازد که می‌توان او را با کدام ستاره از گذشته مقایسه کرد تا به تصویری از آینده او برسیم. فکر می‌کنید او به اندازه کدام بازیکن پتانسیل رشد و درخشش در دنیای فوتبال را دارد؟ سه دلیل به ما می‌گوید که او شباهت زیادی به رابی فاولر دارد. او یک فاولر مدرن و نوین است که هدیه‌ای تازه به لیگ برتر انگلیس است.

رابی فاولر محصول دوران افول لیورپول است و از این لحاظ یک بدشانس بزرگ محسوب می‌شود. شاید اگر وی 7 سال زودتر متولد شده و در لیورپول بازی می‌کرد می‌توانست چند قهرمانی در اروپا را با این تجربه کند. ولی او در عصر فرگوسن به آنفیلد آمد، دوره‌ای که حکمرانی لیورپول بر فوتبال انگلستان و اروپا تمام شده و یونایتد به عنوان تیمی قدرتمند به یک باره ظهور کرد و با آرسنال به رقابت پرداخت - چیزی شبیه ظهور آنی چلسی در دوره‌ی کنونی،. فاولر متعلق به آن دوره است. او قهرمان هواداران همیشه گریان و بازنده‌ی لیورپول است. آنها به یاد او که می‌افتند شکست را هم به یاد می‌آورند، اما دوست دارند به خاطر فاولر به هر چیزی فکر کنند، حتی به شکست.

اعجاز نوجوانی

گرین‌وود در فصل 2019-2020 موفق شد به تیم اول منچستریونایتد راه پیدا کند و کمتر از یک ماه پس از اینکه وارد 18 سالگی شد، اولین گل خود در لیگ برتر را در اکتبر 2019 به ثمر رساند. به سال 1990 برگردیم؛ دورانی که رابی فاولر در همین سن و سال اولین گام‌های فوتبالی خود را در مرسی‌ساید برمی‌داشت. او در 18 سالگی اولین بازی خود را در سال 1993 برای لیورپول انجام داد. اکتبر آن سال بود که فاولر برای اولین بار در بالاترین سطح فوتبال انگلیس به میدان رفت. البته هیچ بازیکن تازه واردی به گذشته بازیکنان دیگر نگاه نمی‌کند اما این مقایسه‌ها هستند که به ما می‌گویند آینده یک بازیکن به کدام مسیر می‌شود. میسون فصل گذشته در 31 بازی برای یونایتد موفق شد 10 گل بزند در حالیکه فاولر در اولین فصل حضورش در لیورپول در 28 بازی 12 گل برای لک‌لک‌ها زد. البته آمار فاولر در فصل‌های بعد هم قابل ستایش بود؛ جایی که به ترتیب در دو فصل بعد 25 و 28 گل در بالاترین سطح فوتبال دنیا به ثبت رساند. این در حالی است که گرین‌وود تا اینجا نتوانسته چنین آماری را از خود بر جای بگذارد. او در بهترین حالت به رکورد وین رونی به عنوان یک بازیکن جوان نزدیک است که وقتی به عنوان یک نوجوان به یونایتد آمد توانست 15 گل در همان فصل اول بزند. با این حال همین شرایط فعلی هم نشان می‌دهد که او همچون فاولر آینده روشنی در پیش دارد.

یک تمام کننده مرگبار

گرین‌وود اگرچه در این فصل گلهای زیادی وارد دروازه رقبا نکرده که البته انتظار بیشتری از او می‌رفت اما او همچون دو فصل قبل توانسته کیفیت خود را به عنوان یک تمام‌کننده سطح بالا نشان دهد. اوله‌گونار سولسشر که خود به خوبی می داند که یک مهاجم باید تمام کننده باشد و چندین سال همین نقش را در یونایتد داشت، در سال 2020 گرین‌وود را با جمله "یک تمام کننده‌ بی‌نظیر" مورد ستایش قرار داد. سند این ادعا در همین آخرین بازی قرمزها مقابل تاتنهام مشهود است. گرین‌وود از نزدیکی دیرک دروازه توانست از فرصت استفاده کنند و توپ را درون دروازه قرار دهد. خیلی‌ها می‌گویند هوگو لیوریس می‌توانست بهتر عمل کند اما آنالیز بازی نشان می‌دهد ضربه میسون به شکلی نبود که به سادگی بتوان آن را مهار کند.

فاولر هم در اولین فصل حضورش در لیورپول به همین اندازه خطرناک و زهردار بود و در وجودش یک گلزنی ذاتی وجود داشت که بعدها نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. زدن 65 گل در سه فصل اول بازی در لیگ برتر نشان داد که او به راحتی فرصت‌هایش را از دست نمی‌دهد. یکی از به یادماندنی‌ترین لحظات گلزنی فاولر به آگوست 1994 برمی‌گردد جایی که در کمتر از 5 دقیقه موفق شد مقابل آرسنال هت‌تریک کند. آن بازی با تمام‌کنندگی بی رحمانه فاولر با همان نتیجه 3 بر صفر به سود لیورپول تمام شد و در واقع این فاولر بود که تفاوت بین طرفین را مشخص کرد. فاولر در آن بازی نشان داد که یک مهاجم تمام‌کننده چگونه می‌تواند گره کور یک بازی را باز کند.

ذاتا چپ پا اما تمام‌کننده دوپا

جولای سال گذشته یونایتد در خانه مقابل بورنموث قرار گرفت. در حالیکه بازی 3-2 به سود میزبان بود، گرین‌وود در گوشه‌های زمین توپ را در اختیار گرفت. با علم اینکه مدافعان بورنموث می‌دانستند گرین‌وود چپ پا است، به پای راست او توجهی نمی‌کردند اما غافل بودند که او با پای راست هم کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. یا حداقل برای مواقع خاص این راه را برای گلزنی انتخاب می‌کند. او از کمترین فضا و با تغییر چندباره مکان توپ، به ناگهان شوتی با پای راست زد که به گوشه دروازه چسبید. آن، یک لحظه ویژه بود که مدافعان بورنموث را کاملا مستاصل کرد.

گل اخیرش هم مقابل تاتنهام با پای راست به ثمر رسید. به ندرت بازیکنی پیدا می‌شود که با هر دو پا توانایی گلزنی داشته باشد اما گرین‌وود این قابلیت را دارد. دقیقا همان کاری که فاولر انجام می‌داد. او که در آنفیلد با لقب "خدا" معروف شده بود، جزو معدود بازیکنان تاریخ لیگ برتر است که حداقل 25 گل با سر، 25 گل با پای چپ و 25 گل با پای راست به ثمر رسانده است. اندی کول و هری کین دیگر بازیکنانی هستند که چنین آماری دارند. فاولر می‌توانست از هر کجا گل بزند و با هر قسمت از بدنش این کار را بکند. گرین‌وود هم نشانه‌هایی از همین قابلیت را نشان داده و بعید نیست به زودی لباس بزرگی فاولر را بر تن کند.

او هنوز راه زیادی در پیش دارد تا به دستاوردهای قابل توجه فاولر برسد. میسون 150 گل دیگر باید در لیگ برتر بزند تا به 163 گل فاولر دست پیدا کند. اگرچه میسون به دنبال آن نیست تا قدم‌هایش را مشابه فاولر افسانه‌ای بردارد و مانند او شود اما تعداد از ویژگی‌ها و مشخصات قابل مقایسه با او دارد که نوید روزهای بهتری را برایش به همراه می‌اورد.

جیمی ردنپ که سابقه هم بازی شدن با مایکل اوون را در کارنامه اش دارد اما بر این عقیده است که نیکی بات، مدیر سابق آکادمی منچستریونایتد نظر درستی در خصوص میسون گرینوود داشته است. نیکی بات در گذشته عنوان کرده بود که گرینوود یکی از بهترین جوان هایی است که دیده است. ردنپ در گفت و گویی با دیل میل اما، در خصوص ستاره جوان شیاطین سرخ، صحبت کرد. بازیکن سابق لیورپول می‌گوید: حالا مشخص می شود علت هیجان زدگی نیکی بات، چه چیزی بوده است. منچستریونایتد باشگاهی است که همواره با بازیکنان جوان رفتار خوبی دارد و به این موضوع نیز افتخار می کند. بنابراین می توان مطمئن بود که گرینوود در بستر مناسبی قرار دارد و آن ها چیزهایی که لازم است را به او گوشزد خواهند کرد. درخشش گرینوود در این فصل مرا به یاد اولین فصل مایکل اوون در لیورپول می اندازد. وقتی که اوون اولین بازی اش را برای لیورپول در مقابل ویمبلدون انجام داد و با 17 سال و 144 روز، جوان ترین گلزن تاریخ باشگاه لقب گرفت، من در زمین مسابقه بودم. اولین بازی او در ماه می سال 1997 بود اما ما مدت ها پیش از آن بازی، درباره پسری که در آکادمی باشگاه عملکرد بسیار خوبی دارد، شنیده بودیم. وقتی یک باشگاه، استعداد جوان خاصی در آکادمی اش دارد، خبرها و شایعات زیادی در خصوص او پخش می شوند. سوال مهم اینجاست که آیا آن بازیکنان می توانند به طور موفقیت آمیز وارد رده بالاتر شوند؟ اوون این کار را انجام داد و گرینوود نیز در حال انجام دادن این کار است.

ردنپ در ادامه می‌گوید که توانایی گرینوود در استفاده از هر دو پایش، ممکن است باعث شود که او نسبت به مایکل اوون نیز، مهاجم خطرناک تری برای مدافعین تیم حریف باشد. ردنپ می‌گوید: در مورد اوون، باید بگویم که مدافعان حریف می دانستند که اگر کاری کنند که توپ بر روی پای چپش بیاید، احتمال گلزنی کمتر خواهد بود و بدین ترتیب نباید اجازه می دادند که اوون توپ را روی پای راستش بیاورد. با این حال، به نظر نمی رسد که گرینوود، نقطه ضعفی داشته باشد. پای راست یا پای چپ، برای او هیچ فرقی نمی کند. او پا عوض کردن را دوست دارد اما از این تکنیک در مواقع غیر ضروری استفاده نمی کند و فقط برای گیج کردن مدافع روبه رویش از آن بهره می برد چرا که این تنها چیزی است که گرینوود به آن نیاز دارد تا با شوت های قدرتمند خود، به نوعی ماشه را بکشد. اوون همیشه حمایت خانواده و تمامی اعضای باشگاه را داشت. او پسر باشعوری بود و اجازه نمی داد هیچ چیز از فوتبال دورش کند. گرینوود اما، در بهترین باشگاه ممکن برای پیشرفت، حضور دارد. آن ها افرادی را در باشگاه دارند تا مطمئن شوند او در مسیر درستی قرار دارد، دقیقا همان گونه که اعضای کلاس 92، به خوبی در مسیر درست قرار گرفتند. گرینوود اما، تنها 19 سال دارد و اگر به حرف اطرافیانش گوش دهد، می تواند بهتر از اینها نیز بازی کند. اگر او همینگونه مسیر پیشرفت خود را ادامه دهد، در بین بازیکنان تیم برتر انتهای فصل آینده به انتخاب من، حضور خواهد داشت.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار