PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۴۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
«میشل اسین» در گفت و گو با «فورفورتو»:
ستاره سابق باشگاه چلسی، این روزها بعد از سپری کردن دورانی موفق به عنوان فوتبالیست، به مربیگری روی آورده است و در لیگ دانمارک در کادر فنی باشگاه نوردسیالند است. او در گفتگویی در مورد شرایط این روزهایش و همچنین بازی در چلسی و مسائل مختلف دیگر صحبت کرده است که در ادامه می‌خوانید:
مورینیو در قلبم جای دارد

*تابستان گذشته به عنوان دستیار به نوردسیالند آمدید...

در حال یادگیری و گرفتن مدارک مربیگریام بودم و تیم هم روند رو به رشدی دارد. هواداران و افراد حاضر در باشگاه خیلی از من حمایت کردهاند و این نکته با توجه به حضور در دوره شیوع ویروس کرونا نکته مهمی است. فرصتهایی برای حضور در لیگهای اصلی و معتبر اروپا داشتم اما تصمیم گرفتم به لیگ دانمارک بیایم چرا که بهترین جا برای تمرین و توجه به جزئیاتی است که بعدها احتیاجم میشود.

*چطور با زندگی در شرایط کرونا وفق پیدا کردهاید؟

همه چیز خوب است. مشخصا از نظر ذهنی خستهکننده است چون باید از بسیاری از مسائلی که زندگی را زیبا میکند دوری کرد. دیگر نمیتوانیم مثل سابق در رختکن جمع شویم یا با بازیکنان دست بدهیم. همه این ها را از دست دادهایم اما تلاش میکنیم خودمان را وفق بدهیم. دانمارک شرایط خوبی دارد و با این امید زندگی میکنم که همه این مشکلات به زودی تمام شود.

*هنوز با مسئولان و بازیکنان چلسی در ارتباط هستید؟

بله. هنوز یک خانه در نزدیکی لندن دارم و گاهی اوقات به آنجا میروم. با برخی از کارکنان باشگاه که صحبت کردم، چیز زیادی عوض نشده است. دیدن دوستان قدیمی و گپ زدن خیلی خوب است اما متاسفانه شیوع کرونا باعث شده است نتوانیم این کارها را مثل سابق انجام دهیم با این وجود با افراد حاضر در چلسی در ارتباط هستم.

*از اخراج شدن لمپارد شوکه شدید؟

به نظرم به قدری در دنیای فوتبال بودهام که بدانم نتیجه بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. فرانک هم این موضوع را میدانست و همیشه میدانستیم که رومن آبراموویچ در مورد مربیان چلسی بیرحمانه رفتار میکند. اگر بخواهم صادق باشم، فرانک عملکرد خوبی داشت. برخی از بهترین خاطرات دوران بازیم را با لمپارد شریک هستم و مطمئنم به خاطر اخراج شدنش ناامید نخواهد شد. میداند که توانایی هدایت تیمها را دارد و قطعا از این ناکامیها استفاده میکند تا قدرتمندتر برگردد. او برای حضور در باشگاههای بزرگ به دنیا آمده و باید مطمئن باشید که موفق میشود. خیلی طول نخواهد کشید که دوباره او را در حال یکی از باشگاههای بزرگ دنیا ببینید.

*آیا هنوز با خوزه مورینیو نیز در ارتباط هستید؟

خوزه مورینیو و من از طریق فوتبال با هم آشنا شدیم اما همیشه جایگاهی خاص در قلبم برایم دارد. او برایم مثل یک پدر بود و حتی از فوتبال هم بیشتر دوستش دارم. او چیزهای زیادی در مورد زندگی به من یاد داد تا بتوانم مرد بهتری باشم. اکثر افراد هیچوقت چنین دیدگاهی در مورد او نخواهند داشت اما اگر با هر یک از افرادی که با این مربی در دوران اول حضورش در چلسی با او کار کردهاند، صحبت کنید، تصدیق میکنند که مورینیو چه نقش بزرگی در پیشرفت آنها داشته است. او یک بار تا زادگاه من آمد تا ببیند کجا بزرگ شدهام تا بتواند مرا بهتر درک کند. مربیان معمولا فقط به نتیجه فکر میکنند اما مدیریت بازیکنان، نحوه زندگی ما و چیزی که فوتبال به ما میدهد نیز برای خوزه اهمیت داشت. با این وجود دوست نداشتم که به تاتنهام برود چون آنها رقیب دیرینه چلسی هستند.

*قبل از حضور در چلسی، در آستانه پیوستن به منچستریونایتد بودید؟

بله، چیزی نمانده بود با این تیم قرارداد امضا کنم. مدیر برنامههایم ترجیح میداد زیر نظر الکس فرگوسن بازی کنم و در عین حال با پاریسنژرمن، رئال مادرید و چلسی هم مذاکره کرده بود. چیزی که مرا به رفتن به استمفوردبریج وا داشت دیدیه دروگبا بود. او با فلوران مالودا دوست بود و وقتی در لیون بودم، رابطه خوبی با مالودا داشتم. یک روز وقتی در خانه مالودا بودم، دروگبا با او تماس گرفت و در جریان صحبت گفت که مورینیو دائما در مورد من حرف میزند. مالودا گوشی را به من داد و دروگبا در مورد لندن، چلسی و شرایط این تیم صحبت کرد. از آن لحظه به بعد دوست داشتم به چلسی بروم.

*چه حسی داشتید وقتی چلسی در لیگ قهرمانان سال 2012 به عنوان قهرمانی رسید؟

آن شب در مونیخ یکی از بهترین شبهای زندگی من بود و این را در حالی میگویم که در آن مسابقه نیمکت نشین بودم و به زمین مسابقه نرفتم. با این وجود در تمام فعالیتهای تیم شریک بودم. خیلی دوست داشتیم با چلسی قهرمانی در لیگ قهرمانان را تجربه کنیم. دیدار برگشت مرحله یک هشتم نهایی آن فصل مقابل ناپولی فوقالعاده بود. بازیکنان بزرگ زیادی در این مسیر با من بودند و به همین خاطر به واقعیت پیوستن رویایی تعداد زیادی بازیکن چیزی بود که حس فوقالعادهای داشت.

* بازی در رئال مادرید به طور قرضی چطور بود؟

خیلی خوب بود. بازی در کنار کریستیانو رونالدو مانند یک رویا بود. باز هم زیر نظر مورینیو اما این بار در محیطی دیگر کار کردم و باشگاه بازیکنان سطح بالایی نظیر سرجیو راموس، مسوت اوزیل و ژابی آلونسو را نیز داشت. اگر چه در آن فصل به قهرمانی نرسیدیم اما پوشیدن پیراهن معروف رئال مادرید آن هم در کنار بازیکنانی فوقالعاده خیلی حس خوبی داشت.

*حقیقت دارد در ابتدای دوران بازیتان و وقتی در یک باشگاه دسته سومی توپ میزدید، در تست باشگاه برنلی حضور پیدا کردید و رد شدید؟

بله. در باشگاههای زیادی تست دادم که اسم برخی از آنها را هیچوقت نخواهید فهمید.(میخندد) فکر میکنم بعد از جام قهرمانی زیر 17 سالههای 1999 بود. عملکرد خوبی داشتم و چند باشگاه خواهان جذبم بودند اما ناگهان همه آنها از جذبم منصرف شدند! چنین اتفاقی برای یک نوجوان که تازه فوتبالش را شروع کرده بود چندان خوب نبود. در مورد برنلی نیز باید بگویم مشکل دستمزد، ویزا و مسائل دیگر وجود داشت. با ناراحتی زیادی از این باشگاه بیرون آمدم اما بعد از آن به باشگاه باستیا رفتم و سپس لیون مرا خرید و در نهایت به چلسی آمدم. به همین خاطر میتوانم بگویم چندان دوران حرفهای بدی هم نداشتم. این طور نیست؟

*آرمین زمانی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار