PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۶۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
مردی برای پایان پادشاهی یووه

این ساسولو بود که آخرین هاشور رنگ آنتونیو کونته را بر جان خرید تا شاهکار او تمام و کمال نقش ببندد. او که هفته‌ها با این استنباط که اینتر توانایی قهرمانی در لیگ را ندارد، تحت فشار رسانه‌ها قرار داشت، نه تنها قهرمانی را برای نراتزوری بدست آورد بلکه با اختلاف امتیازی چشم‌گیر به صدر جدول سری آ تکیه زد. کونته که خودش طرف‌دار قدیمی یوونتوس است و معمار موفقیت 9 ساله یوونتوس نیز خود او بوده، حالا فصل جدیدی را در فوتبال ایتالیا این‌بار با دشمن یووه، یعنی اینتر رقم زده است. گل‌های اریکسن و اشرف حکیمی، اینتر را به امتیاز 82 رساند. روند عالی تیم کونته در نیم‌فصل دوم ادامه پیدا کرد؛ دوره‌ای که در آن 13 برد و 2 تساوی به دست آوردند و با این آمار درخشان، رؤیای قهرمانی را به واقعیت تبدیل کردند. اینتر در‌حالی در فاصله 4 هفته مانده به پایان مسابقات به امتیاز 82 رسیده که فصل گذشته در آخر فصل این مقدار امتیاز را جمع کرده بود.

کونته پس از قهرمانی تیمش گفت "ما به راهی که شروع کردیم و چنین پایانی امید داشتیم. حقیقتا این یک اثر هنری بود". اینتر هفته قبل با پیروزی مقابل کروتونه در یک قدمی کسب اسکودتو قرار گرفته بود. پس از آن برد در رختکن بازیکنان جشن قهرمانی گرفتند و روی نیمکت بازیکنان ذخیره سرود قهرمانی می‌خواندند. از نظر ریاضی قهرمانی میسر نشده بود و اگر آتالانتا رده دومی می‌توانست ساسولو را شکست دهد، آنها باید یک هفته دیگر برای لمس قهرمانی صبر می‌کردند. اما اینگونه نشد. بازی کسل‌کننده و ملالت‌آور آنها با تساوی 1-1 تمام شد. در آن بازی هر دو تیم ده نفره شدند و لوئیز موریل در آخرین لحظات یک ضربه ایستگاهی عالی را از دست داد. به محض آنکه سوت داور در ورزشگاه رجیو امیلیا زده شد، خیابان‌های شهر میلان زیر پای هواداران اینتر قرار گرفت و پایکوبی آنها میان جولان ویروس کرونا آغاز شد. هزاران هوادار اینتر به خیابان‌های آمدند و تا با زیر پا گذاشتن قانون فاصله اجتماعی، اولین قهرمانی تیمشان را در یک دهه اخیر را جشن بگیرند.

روملو لوکاکو طاقت نیاورد و به میان هواداران آمد تا با آنها جشن بگیرد و در جواب کری‌های زلاتان ابراهیموویچ بگوید "حالا معلوم شد که چه کسی پادشاه شهر است". هفته گذشته اين مهاجم به عنوان يك اثر هنري واقعي شناخته شد. او روي يك ديواري نقاشي تصوير شد درحالي كه دستانش را بلند كرده و كنارش شعار ميلان عزيز و خوش آمدي به چشم مي‌خورد. طبيعي است كه لوكاكو بايد به نمادي از قهرماني بدل شود. مردي كه 21 گل زد و 10 پاس گل داد. حتي اين اعداد به ‌طوركامل تاثير او را نشان نمي‌دهند. شكلي كه او با مدافعان سريآ درگير شد، مي‌تواند يك كلاس درس براي همه مهاجمان باشد. اينتر در 4 بازي بدون او تنها يك برد به دست آورد. لوكاكو تحول كونته در اينتر را تجسم بخشيده است. اين هديه كونته به نراتزوري بود. دانستن اينكه چگونه فوتباليست‌هاي خوب را به برنده تبديل كند. قبل از شروع فصل هيچ كدام از بازيكنان ثابت اينتر قهرماني ليگ را در 5 ليگ معتبر اروپايي به دست نياورده بودند. نه لوكاكو، نه هندانوويچ، نه ديفراي، نه لائوتارو، نه بارلا و نه سايرين. حتي اشرف حكيمي كه در قهرماني رئال در ليگ قهرمانان حضور داشت.

کونته اذعان می‌کند که او در اینتر با سخت‌ترین دوران فوتبال خود مواجه بوده است. او نه تنها باید چرخه عدم دستیابی به موفقیت اینتر را طی سالیان گذشته به پایان می‌رساند که البته انجامش داد بلکه باید عصر موفقیت‌های بی حد و اندازه یوونتوس را هم تمام می‌کرد؛ تیمی که 9 قهرمانی متوالی را در ایتالیا جشن گرفته بود و کونته خودش بنیان‌گذار آن بود. همه این ماموریت‌ها درست در میان شیوع کرونا و بدون حضور هواداران متعصب اینتر باید انجام می‌شد. در فصل گذشته به نظر می‌رسید این ماموریت‌ها ممکن است او را تحت فشار قرار دهد. با وجود قرار دادن اینتر در رده دوم و رسیدن به فینال لیگ اروپا، کونته باز هم زیر تیغ انتقاد رسانه‌ها قرار داشت چراکه توقعات از وی بیش از این بود و باشگاه هم به اندازه کافی از او حمایت نمی‌کرد. کونته تصور می‌کرد پیش از آنکه در ماه آگوست با استیون ژانگ، رئیس باشگاه ملاقات داشته باشد، از این تیم کنار گذاشته شود. اما او یک فصل دیگر فرصت پیدا کرد تا میزان صبوری خود را امتحان کند. اینتر اشرف حکیمی و آرتور ویدال را در تابستان جذب کرد اما مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شد تا خورشید مالکان اینتر زودتر از تصور، غروب کند. دستمزدها به تاخیر می‌افتاد و پنجره نقل و انتقالات زمستانی بدون هیچ گونه خریدی که منجر به استحکام تیم شود، بسته شد و این در حالی بود که میلان در همسایگی اینتر، صدرنشین بود.

كونته خيلي زود سازگار شد و بازيكنان حاشيه‌اي را دوباره به ميدان فرستاد.كريستين اريكسن پس از تلاش براي تحميل خود در نقش شماره 10 به عنوان يك هافبك تركيبي توسط كونته ساحته شد. ايوان پرشيچ نيز به يك مدافع كناري بدل گشت. اينتر در تمام طول فصل هم خيره‌كننده نبود. كونته اين فصل را با رويكردي تهاجمي‌ و بازتر آغاز كرد اما ضرورت پيروزي در همه رقابت‌ها گاهي به اصول او غلبه پيدا مي‌كرد. او فلسفه مالكيت توپ را به يك فلسفه حمله سريع تغيير داد تا اشتباهات تيمش به حداقل برسد. اشكرينيار كه در اوايل فصل نيمكت‌نشين بود به بازي آمد با اختيارات بيشتري به بازي گرفته و ستون تيمش نام گرفت. اينتر در 17 بازي اول خود 23 گل دريافت كرد و در 17 بازي ديگر تنها 6 گل. آنها از اواخر ژانويه 41 امتياز از 45 امتياز ممكن را به دست آوردند. هيچ تيمي نمي‌توانست با اين وضعيت پا به پای اينتر در صدر جدول حركت كند. رقباي آنها آرام جلو مي‌آمدند. هم ميلان و هم يوونتوس كم‌كم جا ماندند. اينتر در جريان برد دو هيچ مقابل يووه در ژانويه از اين تيم عبور كردند و يك ماه بعد ميلان را سه هيچ بردند تا بي‌رقيب به نظر برسند. برد مقابل يوونتوس يك لحظه تعيين‌كننده بود. اينتر جذاب‌ترين عملكرد خود را در دوران كونته به معرض نمايش گذاشت. يووه در نيمه‌نهايي كوپا از اينتر انتقام گرفت اما تصوير به جا مانده از جام حذفي امسال براي هواداران اينتر تصوير نمادين درگيري لوكاكو و زلاتان بود كه تبديل به نقاشي ديواري ديگري خارج از سن‌سيرو شد. كونته تا پيش از اين نامش را به عنوان پايه‌گذار بازگشت يوونتوس به اوج فوتبال ايتاليا درج كرده بود. او پس از رسوايي كالچوپولي و بازگشت يووه از سري بي‌ به سطح اول آنها را 3 بار پياپي قهرمان ايتاليا كرد.كونته اما همان‌طور كه روند قهرماني‌هاي يووه را پايه‌گذاري كرد، خودش به آن پايان بخشيد. او در يك مصاحبه تلويزيوني گفت:"ما يك پادشاهي را سرنگون كرديم. بانوي پير به مدت 3283 روز متوالي به عنوان قهرمان ايتاليا سلطنت كرده بود."

کونته از آن دست مربیانی است که ذهنیت پیروزی را در بازیکنانش شعلهور می‌کند و انگیزه زیادی را در بازیکنان بوجود می‌آورد. او در ابتدای مربیگری خود در سری B هدایت تیم های سیهنا و باری را برعهده گرفت و کارنامه نسبتاً خوبی از خود برجای گذاشت، سپس هدایت یوونتوس را برعهده گرفت و این تیم را سه بار پیاپی به قهرمانی در سری آ رساند و یوونتوس را به یکی از تیم‌های قدرتمند فوتبال اروپا تبدیل کرد. کونته بعد از عملکرد خوب در یورو 2016 به همراه تیم ملی ایتالیا، هدایت چلسی را برعهده گرفت و این تیم را نیز به قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی انگلیس رساند. پی ریزی عملکرد درخشان کونته در اینتر اما در ابتدای فصل رقم خورد. این مربی در قدم اول بازیکنان حاشیه دار و بی انضباط این تیم را کنار گذاشت، مائورو ایکاردی مهاجم بسیار موفق و آرژانتینی این تیم که کاپیتان اول اینتر نیز بود راهی پاری سن ژرمن شد؛ پرشیچ به بایرن مونیخ پیوست و راجا ناینگولان هافبک بلژیکی این تیم که به حاشیه‌سازی و بی انضباطی مشهور بود به کالیاری رفت تا کونته اسکلت تیم جدید خود را از نو بسازد. قدم بعدی جذب بازیکنان جدید بود؛ لوکاکو بازیکن محبوب کونته از منچستریونایتد راهی اینتر شد و بعد از رضایت کامل لوکاکو از فضای باشگاه و تفکرات کونته، الکسیس سانچز نیز وسوسه شد تا با قراردادی قرضی از منچستریونایتد به اینتر بپیوندد.

كونته می‌گوید:"ما از اين پيروزي لذت خواهيم برد زيرا با ريختن عرق آن را به دست آورديم. فعلا كار درست جشن گرفتن است زيرا وقت براي صحبت در مورد آينده زياد است." براي او و كادر فني و بازيكنان اين تنها دو سال بود اما براي هواداران نراتزوري انتظاري 11 ساله بود. براي كساني كه اين همه صبر كردند و اشتياق از خودشان نشان دادند، شايسته‌ بود كه يك اثر هنري عالي نمايش داده مي‌شد.

آن‌ها در فصل 2019-2020 به رتبه دوم رسیدند؛ یک‌امتیاز کمتر از یوونتوس قهرمان. برای نشان‌دادن عملکرد فوق‌العاده اینتر در این فصل باید به یک آمار دیگر نیز اشاره کرد: آن‌ها در بازی مقابل کروتونه به چهاردهمین کلین‌شیت خود مقابل کروتونه رسیدند. کونته که در چلسی هم قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را تجربه کرد، اما خیلی زود به فوتبال ایتالیا برگشت، حالا بهترین مربی فوتبال این کشور و یکی از بهترین‌های فوتبال جهان به حساب می‌آید؛ مردی که موفقیت را با حضور خود تضمین می‌کند.

سرمربی اینتر می‌گوید: در سال‌هایی که در اینتر بودم، ترکیب‌ها و تاکتیک‌های مختلفی را امتحان کردیم و توانستیم به پیشرفت تاکتیکی قابل توجهی هم برسیم. در ابتدای این فصل سعی کردیم همان هویت خود را حفظ کنیم. با این حال منتقدان در حال مطالعه بر روی تیم ما بودند و توانستند با انتقادهای خود به ما کمک کنند.اینتر فوتبال مدرن بازی می‌کند. بازیکنان ما یاد گرفته‌اند که چگونه همه تاکتیک‌ها رادرست اجرا کنند. ما همه ایرادات خود را می‌دانیم و برای بهبود آن تلاش می‌کنیم.چیزی که بیشتر از همه من را در زمان بازیگری اذیت می‌کرد، دروغ‌های زیبایی بود که مربیان برای خوشحالی من می‌گفتند. من فکر می‌کنم که یک جمله تند اما صادقانه،بیشتر از یک دروغ خیرخواهانه ارزش دارد.بازیکنان می‌دانند هر تصمیمی بگیرم به نفع تیم است.بهترین چیزی که در اینتر پیدا کردم، گروهی بود که کاملاً به من اعتماد داشتند. آنها به رهبری و بینش من اعتماد کردند. این بزرگترین چیزی است که من داشتم. بازیکنان در طول سال رشد کردند و بالغ شدند و این همان چیزی است که ما به آن نیاز داشتیم.


عرفان خماند*

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار