PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: ۶۶۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
ویروسی منحوس برای تغییر دنیا آمد و طولی نکشید که همه جهان را درگیر خودش کرد. در این میان ستاره‌های زیادی از دنیای فوتبال بلافاصله برای مقابله با این ویروس پا پیش گذاشتند. فوتبالیست‌ها و مربیانی که دستمزدهای قابل توجه می‌گیرند، نشان دادند دل مهربانی دارند و هر یک هر طور که از دستش بر‌می‌آمد برای مقابله با این ویروس کمک کرد. این پرونده تعدادی از این افراد را زیر ذره‌بین برده است.
فوتبالیست‌هایی که انسانیت را معنی کردند

قهرمانهایی خارج از مستطیل سبز

شیوع ویروس کرونا زندگی میلیاردها انسان در کره زمین را تحت تاثیر قرار داد اما از سوی دیگر نشان داد که برخی انسانها چه ذات خوبی دارند. در این شرایط سخت افراد زیادی به خط مقدم نبرد با این ویروس منحوس آمدند. فوتبالیها هم از این قائده مستثنی نبودند و خیلی از آنها با کارهایی فوقالعاده کمکهای زیادی به مردم کردند. تعدادی از این افراد و تلاشهایشان را در ادامه میخوانید:

مارکوس رشفورد

ستاره جوان منچستریونایتد یکی از اولین افرادی بود که اعلام کرد قرار است با یک موسسه خیریه برای رساندن غذا به کودکانی که در مدارس شبانه بیوعده غذایی ماندهاند همکاری کند. او که تنها 22 سال دارد توانست مبلغ فوقالعاده 20 میلیون پوند را در این مسیر جمعآوری کند. او توانست از شرکت تسکو 15 میلیون پوند کمک مالی دریافت کند و شرکتهای آسدا(2.5 میلیون پوند) و کو آپ(1.5 میلیون پوند) از دیگر شرکتهایی بودند که با درخواست رشفورد حاضر به کمک مالی شدند. در کنار جمعآوری این مبلغ برخی از مراکز تهیه غذا هم اعلام کردند با این ستاره همکاری خواهند کرد و 160 هزار پوند هم از کمکهای مردمی جمعآوری شد.

رشفورد که بیش از یک سال است با این موسسه خیریه همکاری میکند در گفتگویی اعلام کرده بود که خودش در چنین مدارسی بزرگ شده و بعد از بسته شدن این مدارس نگران 600 هزار کودکی بوده است که گرسنه میماندند.

او در این باره نوشت:«میخواستم میزان مشکل و این که چطور میتوانیم به این کودکان دسترسی داشته باشیم را بفهمم. هیچ کودکی نباید نگران این باشد که وعده غذایی بعدیاش را باید از کجا پیدا کند. 32 هزار مدرسه در انگلیس وجود دارد که تعطیل شده است و بسیاری از کودکان این مدارس به غذای رایگان مدرسه وابسته بودند و میخواهم این خلا را پر کنم.»

جو کول

ستاره سابق باشگاههای چلسی، لیورپول و وستهام در برپایی یک موسسه خیریه به همراه همسرش کمک فراوانی کرد تا بتواند برای کادر درمان کمکهای مالی جمعآوری و کمکهای مالی جمع کند. جو کول برای راه اندازی این موسسه 25 هزار پوند از حساب شخصی خودش خرج کرد و توانست 50 دستگاه پرینتر سه بعدی خریداری کند تا هزاران وسیله کاربردی برای پزشکان خط مقدم ویروس کرونا تهیه کند. موسسه جو کول همچنین برای کارمندان کادر درمان غذا تامین کرد و نگهداری از کودکان دکترها و پرستاران را برعهده گرفت. علاوه بر این برای تمام کارمندان خط مقدم درمان مشاورانی در نظر گرفت تا روی سلامت روانی این افراد کار شود. این موسسه توانست در مجموع 180 هزار پوند از سوی مردم کمک مالی دریافت کند.

نیمار

نیمار یکی از افرادی بود که 800 هزار پوند برای نبرد با این بیماری هزینه کرد. او این مبلغ را با یونیسف و موسسات خیریه در برزیل تقسیم کرد اما این کار را به صورت کاملا مخفیانه انجام داد چرا که نمیخواست برای خودش تبلیغات جمع کند. تنها بعدها بود که رئیس جمهور برزیل در مصاحبهای اعلام کرد که نیمار کمک مالی فراوانی برای مبارزه با کرونا انجام داده است. کریس فلورس در این باره گفت: «او کمک مالی زیادی به ما کرد. بخشی از این کمکها به یونیسف رسید و بخشی دیگر به سایر موسسات خیریه اختصاص پیدا کرد. نیمار تصمیم گرفت این کمکها را به صورت علنی انجام ندهد اما ما این موضوع را به صورت علنی اعلام میکنیم چون وقتی کسی کار خوبی انجام میدهد باید اعلام شود. معتقدیم کار نیمار بسیار مثبت بود و میتواند الگویی برای سایر افراد باشد.»

خوزه مورینیو

مربی فعلی باشگاه رم، یکی از افرادی بود که اولین مرکز امداد نزدیک خود سر زد تا به آنها کمک کند. مورینیو که در آن زمان مربی تاتنهام بود، از وقفه لیگ برتر به خاطر شیوع کرونا استفاده کرد تا به طور داوطلبانه به سالمندان منطقه آینفیلد کمک کند و مطمئن شود این افراد در حالی که در خانههای خود در قرنطینه به سر می‌برند، تمام الزامات لازم برای زندگی را داشته باشند. این مربی در حالی که در حال حمل بسته‌های حمایتی بود توسط دوربین‌های خبرنگاران شکار شد و در مورد این کارش گفت:«به اینجا آمدهام تا به سالخوردگان منطقه آینفیلد کمک کنم و البته از هرکس که به ما پول یا غذا اهدا کند یا داوطلبانه در کنارمان باشد نیز تقدیر میکنم.»

کریستیانو رونالدو

ستاره پرتغالی و مدیر برنامههایش پول زیادی را به بیمارستانهای پرتغال اهدا کردند تا وسایل پزشکی لازم برای مقابل با این بیماری خریداری شود. این دو هزینه خرید تختهای بیمارستانی، ونتیلاتور و ضربان سنج قلب را برای چندین بیمارستان پرتغال را پرداخت کردند.

لیونل مسی

ستاره بارسلونا نیز یک میلیون یورو به بیمارستان بارسلونا و بیمارستانی در آرژانتین کمک مالی کرد. رئیس بیمارستان بارسلونا در این باره گفت:«به لطف کمک مسی، میتوانیم بیماران مبتلا به کرونا را بهتر درمان کنیم.»

پپ گواردیولا

پپ گواردیولا مبلغ یک میلیون یورو به کادر درمانی اسپانیا کمک کرد تا کادر درمانی بیمارستانها تجهیزات پرشکی مورد نیاز خود برای نبرد با کرونا را تهیه کنند. مربی اسپانیایی منچسترسیتی یکی از افرادی بود که انگیزه زیادی برای کمک داشت و مشورت زیادی با مشاوران خود اجام داد تا بتواند بهترین را برای استفاده از مبلغ اهدایی خود را پیدا کند. اسپانیا در روزهای اولیه کرونا بیشترین ضربه را از این بیماری خورد و کمکهای مالی پپ به سرعت صرف خرید تجهیزات درمانی و محافظتی کادر درمان در کاتالونیا شد.

مویزه کین

مویزه کین، مهاجم وقت اورتون یکی دیگر از افرادی بود که هر چند کم اما به افراد درگیر با کرونا کمک کرد. جین اوتول یکی از هواداران اورتون بود که در تمام مسابقات تیم محبوبش حاضر میشد اما به خاطر دست و پنجه نرم کردن با سرطان حالا مجبور شده بود در قرنطینه باشد تا سیستم ایمنی بدنش در برابر کرونا ایمن باشد. همین مساله باعث شده بود اوتول در بخش اعظمی از مسابقات فصل اورتون قادر به حضور نباشد و حتی به مناسبت روز مادر هم نتواند از خانهاش بیرون بیاید. با این حال مهاجم اورتون تصمیم گرفت به این هوادار وفادار قوت قلب دهد و در روز مادر با او تماس گرفت تا برایش آرزوی سلامت کند و برای فرزندان جوان این مادر نیز پیراهنهای باشگاه اورتون را فرستاد. او در تماس با این هوادار گفت:«جین میدانیم شرایط سختی را سپری میکنی به همین خاطر خواستم برایت آرزوی سلامت کنم. قوی باش. همه چیز درست میشود. روزت مبارک.»

ویلفرد زاها

مهاجم کریستال پالاس یکی از افرادی بود که در روزهای اوج کرونا 50 منزل را در لندن برای کادر درمان اجاره کرد تا نزدیک محل فعالیت خود مکانی برای استراحت داشته باشند. او که مالکیت یک شرکت اجراه منزل به تاجران و مسافران را برعهده دارد با انتشار پستی این حرکت خیر خود را اعلام کرد و گفت این خانهها به گرمی پذیرایی کارمندان خط مقدم سلامت خواهد بود.

این مهاجم همچنین از شروع فوتبال حرفهای توجه ویژهای به ساحل عاج، کشور زادگاهش دارد و هر ماه 10 درصد از درآمد خود را به موسسات خیریه این کشور میدهد. او به این خاطر جایزه بنیاد کمکهای خیریه قاره آفریقا را هم دریافت کرده است. او همچنین به یتیم خانهای که خواهرش مدیریت آن را برعهده دارد کمک مالی میکند.

زاها همچنین یک موسسه فوتبال در ساحل عاج برای پروش استعداد کودکان فقیر دارد. او که خود از خانواده فقیری به اوج دنیای فوتبال رسیده است میگوید:«میدانم از هیچ بالا آمدن چه حسی دارد به همین خاطر امیدوارم کاری کنم که روزی لبخندی بر روی لب یک نفر بیاید.»

اندی رابرتسون

گفته میشود اندی رابرتسون، مدافع باشگاه لیورپول و کاپیتان تیم ملی اسکاتلند کمک مالی قابل توجهی به 6 مرکز تهیه و پخش غذا به نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا در گلاسکو، شهر زادگاه خود کرده است. تنها بعد از اعلام یکی از این مراکز غذایی بود که مشخص شد این فوتبالیست اسکاتلندی چه حرکت بزرگی انجام داده است. با کمک رابینسون بیش از 53 هزار وعده غذا تهیه و پخش شد. این موسسه غذایی با اعلام دریافت کمک رابینسون در صفحه رسمی خود در فضای مجازی نوشت:«بدون کمک سخاوتمندانه افرادی مثل این فوتبالیست، ما قطعا به مشکل میخوردیم. نمیدانیم چطور از او تشکر کنیم.» رابینسون با وجود این کمک سخاوتمندانه ترجیح داده بود نامش فاش نشود ولی بعدها تایمز فاش کرد که این کمک مالی از سوی رابرتسون صورت گرفته است.

جوردن هندرسون و تمام اعضای باشگاه لیورپول

در اتفاقی مشابه، رابرتسون در کمپینی که جوردن هندرسون، کاپیتان لیورپول راه اندازی بود نیز شرکت کرد. تا قبل از تعطیلی لیگ انگلیس به خاطر کرونا، چیزی در حدود 25 درصد کمکهای مالی به مراکز تهیه غذا از کمکهای مالی روز مسابقات تامین میشد اما بعد از تعطیلی مسابقات، این کمکهای مالی قطع شده بود. اینجا بود که تیم اصلی باشگاه لیورپول تصمیم گرفت پا پیش بگذارد لیورپولیها به ازای هر بازی خانگی باقیمانده در آن فصل خود 10 هزار پوند به مراکز تهیه غذا کمک مالی کردند. باشگاه لیورپول نیز در حرکتی تحسین برانگیز نه تنها به مراکز غذا کمک مالی کرد، بلکه اعلام شد تمام غذاهای اضافه تهیه شده در آنفیلد و زمینهای تمرینی باشگاه نیز به نیازمندان اهدا میشود.

توبی آلدرویرلد

مدافع باشگاه تاتنهام تعداد زیادی تبلت تهیه و به بیمارستانها و مراکز درمانی اهدا کرد تا بیماران بتوانند با دوستان و خانواده خود در ارتباط باشند. با منع عبور و مرور و فاصلهگذاریهای اجتماعی که انجام شد خیلی از مردم دیگر توانایی دیدار با دوستان و خانواده خود را نداشتند. بیش از هر کس دیگر سالمندان قربانی این قضیه شدند چرا که یکی از گروههای پر ریسک محسوب میشدند. آلدرویرلد در مورد این کارش گفت:«امیدوارم همه از دستورات دولت پیروی کنند تا بتوانیم پخش ویروس را متوقف کنیم. این ویروس نیازهای زیادی را برای مردم به وجود آورده است و مردم را از دید و بازدید منع کرده است. مردم مریض نمیتوانند دوستان و خانواده خود را ببینند. به همین خاطر چندین دستگاه تبلت خریداری کردم تا به بیمارستانها و پرستاران بدهیم تا بیماران بتوانند با عزیزانشان ارتباط تصویری داشته باشند و در این شرایط سخت ارتباطشان قطع نشود. هرکس توانایی کمک کردن دارد، لطفا کمک کند. در کنار هم میتوانیم از این شرایط سخت با قدرت عبور کنیم.»

ژوتا

هافبک اسپانیایی استون ویلا یکی از افرادی بود که 3500 جفت دستکش را به مراکز درمانی زادگاهش اهدا کرد. بنا بر اعلام رسانههای اسپانیا، ژوتا همچنین مواد غذایی فراوانی را بین خانوادهها و کارمندان بیمارستان شهر ویگو پخش کرده است. ژوتا پرورش یافته آکادمی سلتاویگو است.

بازیکنان باشگاه برنلی

همانند باشگاه لیورپول، بازیکنان برنلی نیز برای کمک به مراکز غذایی شهر خود پیش قدم شدند. بازیکنان برنلی به صورت گروهی مبلغی را جمع کردند و آن را به مرکز غذایی شهر اهدا کردند. بن می، کاپیتان برنلی در این باره گفت:«میدانیم مردم و خانوادههایشان در این روزها در شرایط سختی هستند. باشگاه ما و بازیکنان تیم پشت مردم هستند و اگر نیاز به چیزهای دیگری هم باشد، کاملا آماده کمک کردن هستیم.»

پل پوگبا

ستاره باشگاه منچستریونایتد در روز 27 سالگی خود حسابی برای جمعآوری کمکهای مالی معرفی کرد تا مبلغ جمع شده صرف مبارزه بر علیه کرونا شود. او هدف نهایی این کمپین را 27 هزار پوند قرار داد و اعلام کرد در صورت جمعآوری این مبلغ خودش نیز شخصا 27 هزار پوند دیگر کمک مالی به یونیسف انجام خواهد داد تا صرف کمک به کودکانی شود که تحت تاثیر کرونا قرار گرفتهاند. او در این باره گفت:«خوشحالم که من، خانواده و دوستانم سالم هستند. با این وجود همه این شرایط را ندارند. ویروس کرونا سلامت خیلیها را نشانه گرفته است. تاثیر این ویروس روی کودکان و افراد فقیر بیشتر است. این روزها باید در کنار هم باشیم.» پول جمع شده در نهایت خرج خرید دستکش، ماسک جراحی و سایر تجهیزات پزشکی دیگر شد.

کاسپر اشمایکل

دروازهبان باشگاه لسترسیتی و پسر پیتر اشمایکل افسانهای 20 هزار پوند به یکی از مراکز خیریه شهر لستر کمک مالی کرد. هدف این موسسه کمک به افراد مسن و خرید بستههای حمایتی و سر زدن به این افراد بود. اشمایکل در این باره گفت:«این روزها موسسات خیریه بیش از هر وقت دیگری به کمک ما نیاز دارند. بیایید هر کاری در توانمان است برای حفاظت از افراد مسن انجام دهیم.» موسسه خیریه شهر لستر نیز با اعلام دریافت کمکهای مالی اشمایکل در صفحه خود در رسانههای مجازی نوشت:«به تازگی از کاسپر اشمایکل 20 هزار پوند کمک مالی دریافت کردیم. کمک مالی کاسپر بباث میشود بتوانیم در این شرایط چالش انگیز کمک زیادی به افراد مسن بکنیم. اشمایکل فردی بسیار مهربان و دلسوز است که به فکر جامعه خود است. از سوی تمام کارمندانمان از تو متشکریم کاسپر.»

هری کین

کاپیتان باشگاه تاتنهام یکی دیگر از افرادی است که اصل و نسب خود را فراموش نکرده است. او حمایت مالی پیراهنهای باشگاه لیتون اورینت، تیم زادگاهش که در دسته دو توپ میزند را برعهده گرفته و فضای تبلیغاتی روی پیراهنها را به سه موسسه خیریه اختصاص داده است. او در توجیح این کارش اعلام کرده است که قصد داشته به باشگاه زادگاهش ادای دین کند و همچنین از کادر درمان در جریان مقابله با ویروس کرونا تشکر کند. باشگاه اورینت هم اعلام کرده است که 10 درصد از پول فروش هر پیراهن تیم خود را به کادر درمان اختصاص خواهد داد.

***

فوتبالیستهایی با قلبهای مهربان

در میان فوتبالیستها افرادی هستند که از شهرت و پول خود برای ایجاد تغییر استفاده میکنند. بسیاری از آنها از مشکلاتی که فقر به همراه خود میاورد آگاه هستند و به همین خاطر میکنند به افرادی که در این شرایط هستند کمک کنند. تلاشهای آنها باعث بهتر شدن کودکان زیادی در سراسر جهان شده است. فعالیتهای آنها نشان از اهمیت کمک افراد ثروتمندتر به افراد کمبرخوردارتر است. فوتبالیستها به خاطر درآمد بالایشان شهرت دارند و تعدادی از آنها بخشی از این مبلغ را به کارهای خیریه اختصاص میدهند. در این مقاله به تعدادی از این افراد اشاره شده است.

تروی دینی

کاپیتان واتفورد یکی از محبوبترین بازیکنان این باشگاه است و این به خاطر درخشش او در زمین مسابقه نیست بلکه به خاطر تلاشهای زیادش برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفهای است. این مهاجم که در سال 2012 زندانی شدن را نیز تجربه کرده است، به تازگی موسسهای خیریه را برای جمعآوری کمکهای مالی برای کودکان معلول و بیمار ایجاد کرده است. این موسسه در حال حاضر در نزدیکی خانه دینی در واتفورد در حال ساخت یک مدرسه مخصوص به این کودکان است.

رحیم استرلینگ

استرلینگ نه تنها ستاره تیم منچسترسیتی و تیم ملی انگلیس در مستطیل سبز است، بلکه در خارج از آن نیز یک ستاره است. او در جریان کمپین جان سیاهپوستان اهمیت دارد در انگلیس فعالیت زیادی داشت و صحبتهای زیادی در مورد نژادپرستی در انگلستان انجام داد. استرلینگ به خاطر فعالیتهای خیریه خود شهرت زیادی دارد و سال گذشته هزینه بلیت 500 کودک کمبرخوردار را داد تا فینال جام حذفی انگلیس را بین منچسترسیتی و برایتون تماشا کنند. او همچنین کمکهای مالی زیادی به قربانیان حادثه آتشسوزی برج گرنفل انگلیس که در سال 2017 اتفاق افتاد، انجام داده است.

محمد صلاح

فاتح لیگ قهرمانان، لیگ برتر و کفش طلای لیگ انگلیس نیز یکی دیگر از افرادی است که به خاطر سخاوتمندیاش شهرت دارد. بنیاد خیریه او به 450 خانواده در زادگاه این ستاره در مصر کمک میکند. او همچنین به فوتبالیستهای جوان شهر زادگاهش نیز کمک مالی میکند تا رویاهایشان را دنبال کنند. او به صورت دائم به موسسات خیریه کمک میکند. به طور مثال بعد از حمله تروریستی به موسسه مبارزه با سرطان مصر، صلاح 3 میلیون دلار برای بازسازی این مکان کمک مالی کرد. او همچنین در سال 2016 میلیون پوند مصری پرداخت کرد تا یک تصفیه خانه برای روستای زادگاهش ساخته شود و مردم از آب تمیز استفاده کنند.

او همچنین سفیر موسسه حمایت از پناهجویان نیز هست. این موسسه قرار است به پناهجویان آفریقایی آموزش درسی از راه دور بدهد و بیش از 86 هزار دانشآموز دارد و صلاح وظیفه دارد آگاهی در مورد اهمیت این آموزشها را برای این موسسه تبلیغ کند.

خوان ماتا

هافبک اسپانیایی باشگاه منچستریونایتد، نه تنها از درآمد خودش به موسسات خیریه کمک میکند بلکه سایر بازیکنان را نیز به این کار تشویق کرده است. او در سال 2017 بنیادی را تاسیس کرد تا مربیان و بازیکنان فوتبال ماهانه یک درصد درآمد خود را به موسسات خیریه اهدا کنند. این موسسه در حال حاضر بیش از 470 عضو از لیگهای فوتبال سراسر دنیا دارد.

سادیو مانه

مانه یکی دیگر از بازیکنانی است که کمک مالی زیادی به طور دائمی به موسسات خیریه میکند. او در جریان کرونا 45 هزار یورو به کادر درمان کشورش سنگال اهدا کرده بود و به تازگی نیز در ساخت چندین بیمارستان و مدرسه در کشورش همکاری کرده است. او در این باره گفت:« به 20 فراری، بیست ساعت الماس نشان و دو هواپیما نیاز ندارم. قرار است چه کاری به آنها انجام دهم؟ من گرسنگی کشیدهام، کار کردم، پابرهنه بازی کردم و نتوانستم به مدرسه بروم ولی توانستم خودم را از زیر بار مشکلات خارج کنم. الان که به درآمد خوبی از فوتبال رسیدهام، دوست دارم به مردم کمک کنم. به آنهایی که زندگی مشابه چندین سال پیش من را دارند. مدرسه و استادیوم ساختهام و در تامین پوشاک مردم فقیر سنگال مشارکت دارم. ماهانه 70 یورو نیز به اهالی یک منطقه فقیرنشین در سنگال کمک میکنم تا بتوانند مشکلات اقتصادی را پشت سر بگذارند.»

مسوت اوزیل

اگر چه هواداران آرسنال دل خوشی از این بازیکن ندارند اما اوزیل یکی از افرادی بود که در جریان کرونا کمک زیادی به مردم نیازمند کرد. ستاره سابق تیم ملی آلمان 80 هزار پوند به مسلمانان ترکیه کمک مالی کرد که با کمک او به 16 هزار فرد نیازمند کمک شد. او بعد از ازدواج خودش نیز هزینه جراحی 1000 کودک نیازمند به عمل جراحی فوری را داد تا این کودکان را به زندگی برگرداند. او همواره میگوید درآمد بالایش از فوتبال به خاطر خوش شانسی او است و دوست دارد از این پول برای کمک به افراد دیگر استفاده کند. او یک بار نیز به 100 هزار پناه جوی در 16 کمپ در ترکیه و سوریه غذا داده است. همچنین در سال 2014 هزینه جراحی 23 کودک برزیلی را پرداخت کرد.

هکتور بیرین

مدافع باشگاه آرسنال یکی از سفیران موسسات خیریه است. او در مارس 2020 مبلغ 100 هزار پوند برای نبرد با ویروس کرونا پرداخت کرد. او همچنین یک بار اعلام کرد به ازای هر برد آرسنال تا پایان فصل، 3 هزار درخت خواهد کاشت. او در این باره گفت:«به عنوان کودکی که در بارسلونا بزرگ شده، زمان زیادی را با پدربزرگم در باغ به کاشت درخت می گذراندم و در جنگل بازی میکردم به همین خاطر به این کار علاقه قلبی دارم.»

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار