PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۶۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
بررسی وضعیت آزاد و فرنگی کاران ایران در المپیک توکیو
یزدانی و گرایی برای کشتی ایران طلا ضرب می کنند؟!

کمتر از یک ماه دیگر در شرایطی آزاد و فرنگی کاران کشورمان در آوردگاه بزرگ المپیک به روی تشک های توکیو می روند که کشتی پرامیدترین رشته در کاروان ورزشی ایران به حساب می آید. طبق اعلام غلامرضا محمدی و محمد بنا سرمربیان تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان، ایران با ترکیب زیر در المپیک حضور خواهد داشت:

کشتی آزاد: وزن 57 کیلوگرم: رضا اطری، وزن 65 کیلوگرم: مرتضی قیاسی، وزن 74 کیلوگرم: مصطفی حسین خانی، وزن 86 کیلوگرم: حسن یزدانی، وزن 97 کیلوگرم: محمدحسین محمدیان، وزن 125 کیلوگرم: امیرحسین زارع.

کشتی فرنگی: 60 کیلوگرم: علیرضا نجاتی، 67 کیلوگرم: محمدرضا گرایی، 77 کیلوگرم: محمدعلی گرایی، 97 کیلگرم: محمدهادی ساروی ، 130 کیلوگرم: امین میرزازاده.

مسابقات کشتی در المپیک از دهم مردادماه آغاز می شود. در نخستین روز مسابقات فرنگی کاران اوزان 60 و 130 به روی تشک می روند و در آخرین روز مسابقات یعنی شنبه 15 مردادماه اوزان 65 و 97 کیلوگرم کشتی آزاد برگزار می شود. مسابقات حسن یزدانی به عنوان پرامیدترین کشتی گیر ایران در المپیک نیز پنجشنبه 13 مرداد برگزار می شود.

یزدانی دومین طلای المپیک را بدست می آورد؟

هر چند علیرضا دبیر و مربیان تیم ملی پیش از این بارها در صحبت هایشان به این نکته اذعان داشتند که قولی بابت کسب مدال در المپیک نمی دهند اما کیست که نداند نقش کشتی در سبد مدال آوری ورزش ایران بسیار پررنگ است. بررسی وزن به وزن کشتی آزاد و فرنگی نشان می دهد که شانس ما در کدام اوزان برای رسیدن به مدال بیشتر است.

در وزن 57 کیلوگرم کشتی آزاد نماینده ایران رضا اطری است. اطری که در مسابقات جهانی 2019 نورساطان موفق به کسب سهمیه شد، امید دارد در المپیک به روی سکو برود ولی واقعیت آن است که کارش دشوار است. رقابت اصلی در این وزن میان زئور یوگیف از روسیه، یوکی تاکاهاشی از ژاپن، راوی کومار از هند، توماس گیلمن از امریکا و رضا اطری از ایران است.

در وزن 65 کیلوگرم کشتی آزاد، مهدی قیاسی نماینده ایران در توکیو است. علاقه مندان به کشتی در ایران بسیار امیدوار هستند که مرتضی قیاسی کشتی گیر شایسته لرستانی کشورمان بتواند در این وزن صاحب مدال شود ولی کار او هم برای ایستادن روی سکو دشوار است. در این وزن گادجی مراد رشیدوف از روسیه، تاکاتو اوتوگورو از ژاپن، وازگن توانیان از ارمنستان، حاجی علیف از آذربایجان و باجرانگ پونیا از هندوستان از مدعیان اصلی کسب مدال در این وزن هستند.

در وزن 74 کیلوگرم کشتی آزاد، میثم حسین خانی از ایران که کسب مدال برنز جهان را در کارنامه اش دارد، یکی از شانس های رسیدن به مدال است. حسین خانی اگر از روزهای اوجش فاصله نداشته باشد و قرعه مناسبی نیز نصیبش شود، می تواند در المپیک روی سکو برود. به نظر می رسد رقابت اصلی در این وزن برای کسب مدال طلا میان زئوربیک سیداکوف از روسیه ، کایل داک از امریکا و فرانک چامیزو از ایتالیا باشد. در رقابت های جهانی 2019 نورسلطان سیداکوف روس موفق شد مدال طلای این وزن را بدست آورد. البته برخی کشتی دوستان اعتقاد دارند که کایل داک با توجه به آمادگی بدنی اش شانس نخست کسب طلا در این وزن است. داک در رقابت های انتخابی المپیک توانست جردن باروز را شکست دهد و جواز حضور در توکیو را بدست آورد.

در وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد همه نگاه ها به حسن یزدانی از ایران معطوف است. رقابت در این وزن نسبت به سایر اوزان آسان تر است و مدعیان کمتری در آن حضور دارند. بدون تردید حسن یزدانی از ایران شانس نخست کسب مدال طلا در المپیک است. یزدانی که در المپیک ریو 2016 توانست مدال طلا را بدست آورد، در صورت کسب طلا در توکیو تبدیل به تنها کشتی گیر ایرانی می شود که دو طلای المپیک را کسب کرده است. البته یزدانی برای رسیدن به طلا رقیب سرسختی چون تیلور آمریکایی را دارد که تاکنون دوبار با او مبارزه کرده و در هر دو مسابقه شکست خورده است.

در وزن 97 کیلوگرم کشتی آزاد، محمدحسین محمدیان باید به مصاف غول های این وزن برود. در انی وزن که یکی از اوزان مهیچ و دیدنی کشتی در رقابت های المپیک 2020 توکیو است، کشتی گیران بزرگی به روی تشک می روند اما بسیاری از کشتی دوستان ایرانی دل به آمادگی فوق العاده محمدیان بسته اند تا او در توکیو یکی از مدال آوران کشتی ایران باشد. محمدیان اگر در المپیک با آمادگی کامل یا شبیه به آنچه که در تورنمت ایتالیا بود، به روی تشک برود، شانس بالایی برای کسب مدال دارد. بدون تردید سرعت و تکنیک محمدیان برگ برنده او در المپیک است، خصوصا که برای سعدالله اف رقیبی ناشناخته به حساب می آید. عبدالرشید سعدالله اف از روسیه،محمد حسین محمدیان از ایران،کایل اسنایدر از امریکا و شریف شریفف از آذربایجان مدعیان اصلی این وزن هستند.

در وزن 125 کیلوگرم کشتی آزاد، امیرحسین زارع جوان می تواند شگفتی ساز سنگین وزن ها باشد. زارع اگر کمی خوش شانس باشد و باهوش کشتی بگیرد حتی شانس رسیدن به فینال المپیک را نیز داراست. او در رقابت های لیگ موفق شد گنو پتریاشویلی از گرجستان را شکست دهد تا نشان دهد یک سنگین وزن قابل اعتماد است. طاها اکگول از ترکیه،امیرحسین زارع از ایران، جاب استیسون از امریکا، گنو پتریاشویلی از گرجستان و سرگئی کوزایف از روسیه مدعیان سنگین وزن کشتی آزاد به حساب می آیند.

شانس بالای گرایی برای رسیدن به طلا

در وزن 60 کیلوگرم کشتی فرنگی، علیرضا نجاتی جوان شایسته قمی یکی از شانس های کسب مدال است. نجاتی نخستین بار نامش را در مسابقات جهانی 2019 نورسلطان بر سر زبان ها انداخت؛ جایی که در میان تمام ستارگان سبک وزن جهان، توانست مدال برنز را بدست آورد. در همان مسابقات فومیتای ژاپنی مدال طلا را صید کند. همین فومیتا به واسطه توانایی های فنی و میزبانی کشورش، شانس نخست کسب مدال طلا در توکیو هم به حساب می آید. علاوه بر فومیتای ژاپنی و علیرضا نجاتی ایران ، سرگئی امیلین از روسیه که دارند طلای جهان در سال 2018 است، شانس بالایی برای کسب مدال در المپیک دارد.

در وزن 67 کیلوگرم کشتی فرنگی شانس رضا گرایی برای کسب مدال بالاست. گرایی که در مسابقات قهرمانی آسیا با درخشش خود تمام چشم ها خیره کرد برای رسیدن به باارزش ترین مدال این وزن، رقیب سرسختی چون اسماعیل بوررو از کوبا دارد. بوررو کوبایی در المپیک 2016 ریو مدال طلای وزن 59 کیلوگرم را بدست آورد. او که دو طلای جهانی 2015 و 2019 را نیز در کارنامه اش دارد بسیار امیدوار است که در توکیو طلای دیگر را به نام کوبا ضرب کند. پرویز نصیبوف از اوکراین دیگر مدعی این وزن است، هر چند که نباید از کنار نام ارتم سوروکوف از روسیه و ری هان سو از کره جنوبی نیز به آسانی گذشت.

در وزن 77 کیلوگرم کشتی فرنگی، محمد گرایی پرامیدترین فرنگی کار ایران در المپیک است هرچند که او هم رقیبان خاص خود را در این رقابت ها دارد. محمدعلی گرایی این توانایی را دارد که با آمادگی بالای بدنی خود، در توکیو خوش رنگ ترین مدال را برای کاروان ورزشی ایران به ارمغان آورد. علاوه بر گرایی، الکساندر چخیرکین از روسیه دارنده طلای جهان در سال 2018 و توماس لورینچ از مجارستان بیشترین شانس را برای کسب طلا در المپیک دارند.

در وزن 87 کیلوگرم کشتی فرنگی، ایران نماینده ای ندارد. این وزن در کشتی فرنگی یکی از عجیب ترین اوزان است زیرا در آن نه ایران توانست سهمیه کسب کند و نه روسیه. جالب اینکه عامل از دست رفتن سهمیه برای دو قدرت سنتی کشتی جهان، زورابی داتوناشویلی از صربستان بود که در آخرین مرحله رقابت های گزینشی المپیک اجازه نداد ایران و روسیه به سهمیه برسند. در المپیک قبلی دیوید چاکوتادزه از روسیه توانسته مدال طلای این وزن را بدست آورد. حسین نوری و ناصر علیزاده نمایندگان ایران در این وزن بودند که یکی در مسابقات قهرمانی آسیا و دیگری در آخرین مرحله گزینشی المپیک ناکام بودند.

در وزن 97 کیلوگرم کشتی فرنگی، محمدهادی ساروی برای کسب مدال رقبای سرسختی چون ایلدم، الکسانیان و اولیف را دارد. ساوری اگر در المپیک روزهای اوج خودش را پشت سر بگذارد، می تواند یکی از مدال آوران تیم محمد بنا باشد. در این وزن موسی اولیف روس هم از آمادگی بالایی برخوردار است و همین چند هفته قبل در رقابت های قهرمانی اروپا با اقتدار عنوان قهرمانی را بدست آورد. علاوه بر اولیف، آرتور الکسانیان از ارمنستان و جنگ ایلدم کشتی گیر باتجربه ترکیه از مدعیان وزن 97 کیلوگرم هستند.

در وزن 130 کیلوگرم کشتی فرنگی کار امین میرزاده برای کسب مدال سخت است. میرزاده اگر آمادگی بدنی اش بالا باشد می تواند در این وزن به روی سکو برود هر چند که مدعیان بزرگ و سرسختی دارد. لوپز کوبایی و رضا کایالپ از ترکیه بزرگان کشتی جهان در این وزن هستند. از نظر قدرت و تکنیک در این وزن لوپز کوبایی حرف اول را می زند ولی باید دید در المپیک شرایطش به چه شکل است زیرا سن و سالش بالاست و با 39 سن در المپیک به روی تشک می رود. در کنار لوپز، رضا کایالپ از ترکیه شانس بالایی برای رسدین به طلا دارد. قدرت و جوانی این کشتی گیر سرشناس ترک باعث شد بسیاری شانس او را از لوپز کوبایی نیز بیشتر بدانند. در المپیک قبلی لوپز با نتیجه 6 بر صفر رضا کایالپ را شکست داد و آنقدر از سومین طلای المپیکش خوشحال بود که روی تشک به رقص و پایکوبی پرداخت!

*محمود محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار