ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: ۶۶۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
گفت و گو با پرافتخارترین فرنگی کار ایران در بازیهای المپیک
قاسم رضایی پرافتخارترین فرنگی کار ایران در بازیهای المپیک است. او با حضور در 3 المپیک و کسب دو طلا و برنز نامش را برای همیشه در تاریخ کشتی ایران ماندگار کرده است. این کشتی گیر آملی در لندن کاری کرد کارستان و در شرایطی که کمتر کسی تصور می کرد توانست طلا را از چنگ رستم توتروف روس بیرون بکشد. طلای المپیک لندن و برنز المپیک ریو بهانه خوبی بود تا در آستانه المپیک به سراغ قاسم رضایی برویم تا از نظرات او درباره شرایط تیم ملی کشتی فرنگی و سطح کیفی مسابقات المپیک مطلع شویم.

رضایی: هر 5 فرنگی کار ما می توانند طلایی شوند!

*اگر موافق هستی از المپیک لندن شروع کنیم، جایی که قاسم رضایی توانست سومین طلای کشتی فرنگی را بدست آورد.

برای لندن من انگیزه بسیار بالایی داشتم. بعد از ناکامی در المپیک پکن، در دو رقابت جهانی تاشکند و لاس وگاس به روی تشک رفتم . لندن مقصد نهایی من بود که توانستم مدال باارزش طلا را بدست آورم. البته قبل از المپیک در دو مسابقه گزینشی قزاقستان و آزمایشی لندن شرکت داشتم.

*چه زمانی متوجه شدی که آماده حضور در المپیک هستی؟

در قزاقستان بعد از کسب سهمیه از نظر روحی و روانی آماده المپیک شدم. یادم هست در جریان مسابقات، سرمربی قزاقستان می گفت ایرانی ها فقط در آسیا و جهان خوب هستند و هیچ وقت نتوانسته اند در المپیک نتیجه بگیرند که جواب این کری را در لندن به خوبی دادیم (باخنده)

*احتمالا برای المپیک انگیزه های زیادی هم داشتی؟

عطش و انگیزه من و سایر بچه ها برای موفقیت در المپیک خیلی بالا بود. ما خیلی سخت تمرین می کردیم. کلا در هر تیمی که محمد بنا سرمربی است، هم فشار تمرینات بالاست ، هم انگیزه و اعتماد به نفس کشتی گیران. انصافا این سه عامل نقش تعیین کننده ای در موفقیت تیم لندن داشت.

*پس با این حساب قبل از المپیک، تصور کسب طلا را داشتی؟

من هیچ وقت در زمان کشتی گرفتن دنبال مدال و نتیجه نبودم و فقط به توانایی های خودم تکیه می کردم. شاید باورش برای شما سخت باشد اما همیشه به نقاط ضعف و قوت خودم فکر می کردم. در آنالیزهایم برای کشتی، پیش خودم می گفتم اگر فلان کار را بکنم می توانم برنده شوم یا مثلا نباید اجازه بدم فلان اتفاق در کشتی بیفتد.

*یعنی در المپیک حتی دنبال قرعه مناسب و شانس هم نبودی؟

- نه در لندن بلکه در هیچ مسابقه ای به قرعه و شانس توجه نداشتم. باز هم می گویم شاید تصور کنید این حرفها شعار باشد ولی چون به بدن و تکنیک خودم اطمینان داشتم، می دانستم مقابل هر حریفی پیروز می شوم. این باور نه تنها در من بلکه در تمام بچه های تیم ملی کشتی فرنگی وجود داشت و نتیجه اش کسب سه طلای ارزشمند در المپیک بود.

*خاطرت هست سخت ترین حریفت در لندن چه کسی بود؟

رستم توتروف از روسیه که در فینال به یکدیگر برخورد کردیم. روسها هم روی این کشتی گیر خیلی حساب کرده بودن و می گفتند صد در صد طلایی است اما توانستم او را شکست دهم و مدال طلای المپیک را تصاحب کنم.

*طلاهایی که سوریان و نوروزی قبل از تو کسب کردند، از نظر انگیزشی روی قاسم رضایی تاثیرگذار بود؟

خیلی. به قول آقای عامل، سوریان که چراغ اول را روشن کرد موتور تمام کشتی گیران روشن شد. خاطرم هست بعد از طلای سوریان، در روز دوم نوروزی هم طلا گرفت. وقتی امید هم طلایی شد، پیش خودم گفتم پس من هم می توانم طلا بگیرم که این اتفاق افتاد و توانستم طلای المپیک 2012 را بدست آورم.

*احتمالا عکس این اتفاق هم در المپیک ریو افتاد و ناکامی سوریان روی کل تیم تاثیر داشت.

سال 2016 هم ما تیم خوبی داشتیم و تجربه کشتی گیران بیشتر از المپیک لندن بود ولی یکسری اتفاقات دست به دست هم داد که نتوانیم نتایج درخشان المپیک قبلی را تکرار کنیم.

*چه اتفاقاتی؟

اول اینکه محمد بنا تیم را دیر تحویل گرفت. او سه سال از ما دور بود و چند ماه قبل از المپیک ریو به اردو بازگشت. برای نتیجه گرفتن در المپیک چند سال زمان نیاز است نه چند ماه. مورد دیگر اینکه قوانین نسبت به المپیک لندن تغییر کرده بود و همین موضوع نقش اساسی در عدم تکرار نتایج درخشان لندن داشت.

* تو تجربه حضور در سه المپیک پکن، لندن و ریو را داری، جو این مسابقات چگونه است؟

جو المپیک همیشه سنگین است و ورزشکاری در المپیک به موفقیت می رسد که بیشتر از توانش مایه بگذارد. در المپیک کسی که دنبال طلاست، باید به جزیی ترین موارد توجه کند. مثلا در محاسباتش باید جایی را برای اشتباهات داوری بگذارد. خود من در المپیک پکن چون جوانتر و کم تجربه تر بودم، تحت تاثیر جو مسابقات بودم ولی در لندن و ریو این اتفاق نیفتاد و توانستم با دست پر از میدان خارج شوم.

*نقش محمد بنا در موفقیت های کشتی فرنگی چقدر بود؟

بنا در پیشرفت کشتی فرنگی ایران نقش بسیار پررنگی داشت. او جوری با کشتی گیرانش رفتار می کند که آنها بعد از چند ماه تمرین باور می کنند در جهان بهترین هستند و باید بهترین نتایج را کسب کنند. همین اعتماد به نفس بود که موجب شد بهترین نتایج کشتی فرنگی توسط بنا و شاگردانش بدست آید.

*پیش بینی قاسم رضایی از نتایج تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک توکیو چیست؟

تیم محمد بنا عالی است. در عین جوانی، باتجربه است. آنها در دو، سه سال اخیر در بسیاری از مسابقات عملکرد خوبی داشتند و مطمئن هستم در توکیو هم بهترین نتایج را کسب می کنند.

*چه کسانی را طلایی می بینی؟

همه طلایی هستند؛ هر 5 فرنگی کار ما.

*محمود محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها