PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۶۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
بررسی وضعیت رشته های رزمی در المپیک توکیو
شانس گنج زاده و عباسعلی برای کسب مدال بالاست

کاراته، تکواندو و بوکس سه رشته رزمی کشورمان هستند که در تاتامی، شیاپ چانگ و رینگ توکیو به دنبال رسیدن به مدال هستند، هر چند که در این میان شانس بوکس برای رسیدن به موفقیت کمتر از کاراته و تکواندو است. جودوی ایران نیز می توانست چهارمین رشته رزمی ورزش ما در المپیک باشد که به واسطه تعلیق فعالیت هایش از سوی فدراسیون جهانی، غایب بزرگ ورزش در توکیو به حساب می آید.

بوکسورهای ایرانی ، نخستین ورزشکاران رزمی هستند که در توکیو به مبارزه با حریفان خود خواهند پرداخت. شاهین موسوی اولین بوکسور است که در همان روز نخست مسابقات در وزن 75 کیلوگرم روی رینگ خواهد رفت و در مرحله یک شانزدهم نهایی با حریف خود مبارزه می‌کند. اما دانیال شاهبخش دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها که در وزن 57 کیلوگرم مبارزه می‌کند، از پنجم مرداد وارد رینگ المپیک می‌شود و کار خود را از یک شانزدهم نهایی شروع می‌کند.

کار ما در بوکس برای کسب مدال بسیار دشوار است و بعید است که موسوی و شاهبخش در رقابت با حریفان خود بتوانند روی سکو بروند. صعود بوکسورها از مرحله المپیک موفقیتی برای آنها و علیرضا استکی سرمربی جوان تیم ملی بوکس به حساب می آید.

کیانی می تواند شگفتی ساز شود؟

بعد از بوکسورها، این تکواندو کارها هستند که کارشان را در المپیک آغاز خواهند کرد. طبق برنامه‌ریزی کمیته بین‌المللی المپیک مسابقات تکواندو در بازی‌های المپیک توکیو، از 2 تا 5 مردادماه 1400 در سالن "ماکوهاری مسه" برگزار خواهد شد.

تکواندو ایران از طریق رنکینگ سیستم موفق به کسب دو سهمیه توسط آرمین هادی‌پور در وزن 58- کیلوگرم و میرهاشم حسینی در وزن 68- کیلوگرم شده و در بخش زنان نیز ناهید کیانی در وزن 57- کیلوگرم از طریق مسابقات قاره ای جواز حضور در این رقابت ها را کسب کرده است.

طبق برنامه زمان بندی اعلام شده، روز نخست (شنبه - 2 مردادماه) رقابت های اوزان 58- کیلوگرم مردان و 49- کیلوگرم زنان برگزار خواهد شد که در این روز آرمین هادی پور نماینده تکواندو کشورمان است.

روز دوم (یکشنبه - 3 مردادماه)، مبارزات اوزان 68- کیلوگرم مردان و 57- کیلوگرم زنان انجام می شود که میرهاشم حسینی و ناهید کیانی تکواندوکاران ایرانی در این روز خواهند بود.

در روز سوم و چهارم (4 و 5 مردادماه) نیز به ترتیب مبارزات اوزان 80- کیلوگرم مردان و 67- کیلوگرم زنان؛ رقابت های اوزان 80+ کیلوگرم مردان و 67+ کیلوگرم مردان پیگیری خواهد شد.

در میان تکواندو کاران، آرمین هادی پور بیشترین شانس را برای کسب مدال در المپیک داشت منتها یک مصدومیت بدموقع امیدهای علاقه مندان به ورزش را برای موفقیت هادی پور کمرنگ کرد. هادی پور این روزها به دلیل پارگی رباط صلیبی قدامی(ACL) شرایط سختی را برای حضور در المپیک پشت سر می گذارد.

مصدومیت از ناحیه زانو چند ماه قبل گریبان هادی پور را گرفت اما از آنجا که عمل جراحی موجب غیبت این ورزشکار در المپیک می شد، در نهایت پزشکان به این نتیجه رسیدند که بهتر است روند درمان هادی پور با فیزیوتراپی طی شود و او با رباط پاره در المپیک شرکت کند. همین باعث شده شانس هادی پور برای کسب مدال در المپیک به حداقل برسد.

هادی پور چند هفته قبل هم در جریان مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی لبنان موفق به کسب مدال برنز شد. او در نیمه نهایی با شکست 14 بر 6 مقابل یونگ هوان کیم نماینده کره‌جنوبی به مدال برنز بسنده کرد.

دیگر ورزشکار ایرانی که شانس کسب مدال توسط او در المپیک می رود، میرهاشم حسینی است. البته او در مسابقات قهرمانی آسیا به مصاف هو جون جین از کره جنوبی رفت و در حالی که با نتیجه 5 بر 6 از حریف خود پیش بود، با دریافت یک ضربه صورت ناک اوت شد و از دور مسابقات کنار رفت.

ناهید کیانی در وزن 57 کیلوگرم تنها بانوی المپیکی ایران در رشته تکواندو است. خاطره خوب علاقه مندان به ورزش از کیمیا علیزاده در المپیک ریو باعث شده بسیاری منتظر درخشش کیانی در توکیو باشند، خصوصا آنکه او در مسابقات قهرمانی آسیا موفق شد مدال برنز را کسب کند. کیانی در آن رقابت ها ابتدا در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 22 بر 9 مقابل پائولینا لوئیس لوپز از فیلیپین به برتری دست یافت، اما با شکست 13 بر 8 مقابل یو جین کیم از کره جنوبی موفق به حضور در دیدار نهایی نشد و به مدال برنز رسید.

انتظار درخشش از گنج زاده و عباسعلی

پرامیدترین رشته رزمی در المپیک کاراته است. کاراته ایران ابتدا 4 سهمیه در المپیک داشت اما مثبت اعلام شدن دوپینگ بهمن عسگری موجب شد که بک سهمیه ایران سوخت شود. حالا سجاد گنج زاده، حمیده عباسعلی و سارا بهمنیار المپیکی ها کاراته هستند که امید بسیاری به موفقیت آنها در توکیو می رود.

مسابقات کاراته در دو بخش مردان و زنان طی روزهای 14، 15 و 16 مردادماه 1400 برگزار خواهد شد. بر اساس برنامه اعلام شده و برخلاف مسابقات قهرمانی جهان و کاراته وان، مسابقات هر رده در همان روز به پایان می‌رسد و مراسم توزیع مدال برگزار خواهد شد.

طبق برنامه اعلام شده پنجشنبه 14 مردادماه رقابتهای کاتای انفرادی بانوان، مبارزات وزن 67- کیلوگرم مردان و 55- کیلوگرم زنان برگزار می‌شود. جمعه 15 مردادماه رقابتهای کاتای مردان، مبارزات وزن 61- کیلوگرم زنان و 75- کیلوگرم مردان و شنبه 16 مردادماه مبارزات وزن 61+ کیلوگرم زنان و 75+ کیلوگرم مردان برگزار خواهد شد.

در روز نخست مسابقات کاراته، سارا بهمنیار تنها نماینده کاراته ایران است. مدعیان این وزن سراپ اوزچليك از تركيه، آنجلیکا ترولوجا از اوکراین ، تزو یان ون از چین تایپه ، میهو میهارا از ژاپن و سارا بهمنیار از ایران است. اگر شانس با بهمنیار یار باشد، کاروان ورزشی ایران می تواند امیدوار باشد که این ورزشکار کم سن و سال یک مدال بدست آورد.

در روز دوم ایران نماینده ای ندارد ولی در روز سوم یا پایانی مسابقات پرامیدترین کاراته کاهای ایرانی به روی تاتامی می روند. در بخش آقایان سجاد گنج زاده از شانس های طلایی کاروان ایران به حساب می آید. گنج زاده با نمایش خوبش در رقابت های کاراته وان نامش را به عنوان مدعی شماره یک وزن 75+ کیلوگرم مطرح کرده است. وزن 75+ کیلوگرم در المپیک ترکیبی از اوزان 84- و 84+ کیلوگرم است. گنج زاده نفر اول وزن 84+ مردان است. او در وزن المپیکی 75+ رقیبانی شناخته شده ای چون اوگور آکتاش از ترکیه، جاناتان هورنه از آلمان، گوگیتا ارکانیا از گرجستان ، ایوان کوویچ از کرواسی و ریتارو آراگا از ژاپن دارد.

در جریان برگزاری مسابقات جهانی و کاراته وان ها گنج زاده بارها برابر هورنه آلمانی و گوگیتای گرجستانی قرار گرفته اما تجربه رقابت با آکتاش ترکیه ای و آراگای ژاپنی را ندارد و این کار نماینده شایسته کشورمان را دشوار می کند. البته گنج زاده اگر طلا می خواهد باید بر تمام حریفانش غلبه کند و طلای باارزش المپیک را روی سینه اش بچسباند.

در وزن 61+ بانوان، حمیده عباسعلی دیگر نماینده پرامید کاروان ورزشی ایران است. عباسلعی علی رغم مصدومیتی که داشت این روزها به اوج امادگی رسیده و بسیار امیدوار است که مرغوب ترین مدال دوران قهرمانی اش را در توکیو بدست آورد. این وزن نیز ترکیبی از اوزان 68- و 68+ بانوان است و عباسعلی به واسطه حضور در وزن جهانی 68+ شناخت کمتری از رقیبانش در 68- دارد. به نظر می رسد مدعیان جدی برای کسب مدال در این وزن ایرینا زارتسکا از آذربایجان، حمیده عباسعلی از ایران، گانگ لی از چین ، ملتم هوکااوغلو از ترکیه و آیومی یوکوزا از ژاپن هستند.

عباسعلی در صورتی که در توکیو مدال نقره نیز بدست آورد، باارزش ترین مدال ورزش بانوان ایران را در بازیهای المپیک کسب می کند. پیش از این تنها کیمیا علیزاده در رشته تکواندو موفق شده برنز المپیک را کسب کند.

در مجموع 80 کاراته کا در المپیک توکیو حضور دارند که از این تعداد 40 سهمیه در اختیار بانوان و 40 سهمیه به آقایان اختصاص داده شده است.

*محمود محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها