PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
نباید با ذهنیت شکست در المپیک شرکت کنیم

تیم ملی بسکتبال 8 روز دیگر باید در بازی‌های المپیک توکیو به میدان برود.

بعد از المپیک 2008پکن، تغییرات در نحوه‌ برگزاری مسابقات جام جهانی 2019 و کسب سهمیه‌ بسکتبال آسیا از طریق ملاحظات جدول، باعث حضور زودهنگام ایران در رقابت‌های المپیک شد.ایران با جمهوری چک ، آمریکا وفرانسه همگروه است.

*چگونه صعود کردیم ؟

ایران در بازی نخست جام جهانی 2019 چین که انتخابی مسابقات المپیک نیز محسوب می شد با نمایشی خیره کننده 18 امتیاز از پورتوریکو پیش افتاده بود اما با تحلیل رفتن ستارگانش و عدم کوچینگ مناسب در آخرین ثانیه‌ها مغلوب شد.آسمانخراش های ایران سپس نتیجه را برابر تونس و اسپانیا هم واگذار کردند. در این شرایط کسی فکر المپیک را هم نمی‌کرد اما ناکامی چین در گروهش، امید را به اردوی ایران برگرداند. با توجه به باخت چین برابر نیجریه و برتری پر گل ایران مقابل فیلیپین، ایران توانست با دو برد (مقابل آنگولا و فیلیپین) و با تفاضل گل بهتر نسبت به چین که ساحل عاج و کره جنوبی را برده بود، روانه المپیک شود.

* 60سال انتظار!

فاصله‌ حضور بسکتبال ایران بین دو المپیک 1948 تا 2008، شصت سال بود. در المپیک 1948 لندن ،بسکتبال ایران نخستین حضورش را تجربه کرد. در آن دوران مسابقات گزینشی برگزار نمی‌شد. کاظم اشتری، اصغر احسانی، فریدون اسفندیاری، حسین هاشمی، حسین جبارزادگان، حسین کاراندیش، فرهنگ مهتدی، هوشنگ رفعت‌جاه، فریدون صادقی، ضیاء شادمان، ابوالفضل صلبی، حسین سروری و حسین صعودی‌پور به سرمربیگری کاظم رهبری، تیم ملی ایران را تشکیل می‌دادند. افتخار حضور در المپیک تا 60 سال آینده برای بسکتبال ایران تکرار نشد تا این که این تیم در اوزاكا و جام ملت‌های آسيا با غلبه بر لبنان به قهرمانی رسید و بلیت سفر به المپیک 2008 پکن را رزرو کرد. مهدي كامراني، امير اميني، جواد داوري، محمد صمدنيكخواه بهرامي، حامد آفاق، ايمان زندي، سعيد داورپناه، حامد حدادي، اوشين ساهاكيان، حامد سهراب‌نژاد، موسي نبي‌پور و علي دورقي 12 بازيكن تيم ملي بسكتبال ايران براي بازي‌هاي المپيك 2008 پكن بودند که با هدایت رایکو ترومن در این مسابقات شرکت کردند .

*تیم باتجربه

تمامی بازیکنان ایران باتجربه بوده و حتی سه نفر از ملی‌پوشان حال حاضر(صمد نیکخواه بهرامی ، سعيد داورپناه و حامد حدادي) در تیم ملی بسکتبال در المپیک 2008 بازی کرده اند. سایر نفرات نیز تجربه حضور در ‌ NCAA، لیگ‌های چین و آلمان، بازی در جام جهانی و چند دوره قهرمانی آسیا را دارند.

یکی از تفاوت‌های عمده تیم کنونی که به عنوان نقطه‌ قوت آن به شمار می‌آید، تجارب بیشتر بسکتبال ایران طی این سال‌ها به نسبت تیم 2008 است که بدون تصوری از رقابت‌های جهانی یا المپیک تا آن زمان، وارد بازی‌های المپیک پکن شد.

«گروه مرگ» برای نشان دادن سختی اوضاع در گروهی که ایران در آن قرار دارد بی معناست چون در المپیک همه‌ تیم‌ها برگزیدگان قاره‌ها با کلاس بالای بسکتبال هستند. بنابراین بازی‌های آسان نخواهیم داشت.

*انتظار از تیم ملی

تعبیر «زنگ تفریح» یا «پیش غذا»، در مورد بازی ایران با رقبایی مثل آمریکا یا فرانسه، توهین و افراط در کوچک‌انگاری تیم ملی بسکتبال ایران است که پس از سال‌ها تجربیات ارزنده در میدان‌های جهانی و آسیایی و حتی با حضور برخی از نفرات در المپیک پکن، در پایان سطح نتیجه‌گیری خود قرار دارد.هرچند تیم ملی با برنامه‌ریزی بهتر می‌توانست سطح فنی بالاتری داشته باشد اما طی این سال‌ها به دلیل آنچه محدودیت منابع مالی اعلام شد بر خلاف فوتبال و والیبال، از مربیان داخلی استفاده کرد. با شرایط کنونی مهمترین نکته این است که نباید با ذهنیت شکست در المپیک شرکت کنیم .انتظار در المپیک از تیم ملی روشن است: ارائه بازی‌های خوب مقابل بهترین‌های دنیا. همانگونه که در جام جهانی 2014 با صربستان یا فرانسه بازی کردیم. یا بازی مقابل اسلوونی در رقابت‌های جهانی 2010 ترکیه یا بازی مقابل اسپانیا در جام جهانی 2019.این نفرات بارها طی سال‌ها قابل اعتماد و اتکاء بازی کردند.بازی در المپیک توکیو نمایش دیگری از تجربه و توانمندی‌های چندین ساله‌ آنهاست.

*... و ناگهان بازی های تدارکاتی آب رفت !

تیم ایران، تیم باتجربه‌ای است اما برای رسیدن به فرم بازی‌های ملی، به دیدارهای تدارکاتی بیشتری نیاز داشت. این تیم در آستانه‌ پنجره‌ سوم کاپ آسیا هم بدون بازی تدارکاتی ماند در حالی که حریفانش (قطر و عربستان) برنامه‌های تدارکاتی ویژه ای داشتند.قطر به صربستان رفت اما به اتفاق عربستان در امان (میزبان بازی‌ها )با تیم ملی اردن بازی کرد. تیم ملی بسکتبال که برای آشنایی با بازی در المپیک توکیو، از آغاز تیرماه به ژاپن سفر کرده بود، پس از 2 شکست و یک پیروزی مقابل تیم ملی ژاپن به ایران برگشت و سپس به اسپانیا رفت و دو دیدار هم با تیم ملی این کشور برگزار کرد که هردو باشکست های سنگین همراه بود . گرچه نتیجه بازی‌های تدارکاتی ملاک نیست، اما سریال این شکست‌ها نگرانی‌هایی را برای سرنوشت تیم ملی بسکتبال در المپیک پدید آورده است. به‌رغم برگزاری چندین بازی تدارکاتی در ژاپن و اسپانیا، هنوز تیم ملی بسکتبال به میزانی از آمادگی و امیدواری نرسیده است که اهالی بسکتبال درخشش آن را در المپیک توکیو انتظار بکشند. شکست‌ها در اردوی ژاپن می‌تواند برای تیم ملی آسیب‌هایی داشته باشد، هرچند شکست در اسپانیا دور از ذهن نبود. در مجموع نمایش تیم ملی ایران ضعیف بود و این به خصوص در بازی دوم مقابل اسپانیایی ها کاملا مشهود بود که با 43 امتیاز شکست خوردیم. برخی معتقدند این نمایش برابر فرانسه و آمریکا ناامیدکننده خواهد بود و حتی جمهوری چک که با حذف تیم‌هایی مثل یونان و کانادا حریف تیم ملی در المپیک شده است. منتقدان می گویند تیم ملی ما خیلی کم گل می‌زند و از دفاع منطقه ای خوبی هم برخوردار نیست . شاید اگر تعداد دیدارهای تدارکاتی تیم ملی مثل المپیک پکن بیشتر می شد می توانستیم نقاط ضعف و قوت را بهتر شناسایی کنیم .

بازی‌های تدارکاتی تیم ملی بسکتبال در فاصله‌ 60 روز تا المپیک 2008 پکن به شرح زیر بود:

ایران 56 – ایتالیا 77 ، ایران 84 – ایتالیا 67 ، ایران 76 – کرواسی 66 ، ایران 80 – الجزایر 78 ، ایران 86 – ایتالیا 79 ، ایران 68 – استرالیا 87 ، ایران 53 – استرالیا 97 ،ایران 65 – استرالیا 88 ، ایران 79 – کرواسی 101 ، ایران 71 – کرواسی 92 ، ایران 80 – کرواسی 73 ، ایران 71 – اسلوونی 96 ،ایران 80 – پورتوریکو 83 ،ایران 80 – نیوزیلند 91 ،ایران82 – آرژانتین 97 ،ایران 72 – صربستان 70 و ایران 46 – چین.75

*فقط لباس هایمان زیباتر شده

یکی از نکات حائز اهمیت حضور ایران در المپیک این است که از المپیک چه دستاوردی خواهیم داشت . همان طور که مهدی کامرانی، ملی پوش سابق بسکتبال ایران در خصوص حضور ایران در المپیک می گوید: «ما قبلا هم در المپیک بودیم و هیچ اتفاقی نیفتاد و فقط به نظرم شاید کمی توجه به بسکتبال بیشتر شد. متاسفانه امکاناتی در بسکتبال نداریم. از زمانی که من در المپیک پکن (سال 2008 )حضور داشتم تا الان هیچ فرقی نکرده و فقط لباس‌ها قشنگ تر شده به همین خاطر باید توجه خاصی به تیم ملی داشته باشیم. بازی‌ها مهم است و جوان‌ها می‌خواهند خودشان را نشان دهند. بالاخره تیم ملی می‌خواهد بسکتبال ایران را به جهان معرفی کند و این برای ما خیلی مهم است که بازی خوبی به نمایش بگذارند اما چه برآوردی بعد از المپیک می‌کنیم؟ چه اتفاقی می‌افتد؟ چه اسپانسرهایی می‌آیند و در کل چه برنامه‌ای خواهیم داشت؟»

*تیم های حاضر در المپیک

تیم‌های راه یافته به المپیک توکیو، برای اولین بار در تاریخ، در سه گروه 4 تیمی قرار گرفتند. هشت تیم از طریق رقابت‌های جام جهانی 2019 چین، به نمایندگی از پنج قاره (آمریکا، اروپا، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه) به مسابقات بسکتبال المپیک 2020 توکیو راه یافته‌اند و چهار سهمیه باقی مانده المپیک نیز به چهار تیم برتر مسابقات انتخابی جهانی تعلق گرفت.

گروه A :ایران ، فرانسه ، آمریکا و جمهوری چک

گروه B :استرالیا ، آلمان ،ایتالیا و نیجریه

گروه :C آرژانتین ، ژاپن ، اسپانیا واسلوونی

*برنامه مسابقات ایران

دیدار افتتاحیه بسکتبال المپیک توکیو، بین تیم های ایران و جمهوری چک برگزار خواهد شد و این فرصتی خواهد بود که بازیکنان تیم ملی بتوانند در اولین گام و با یک بازی قابل قبول از اعتبار بسکتبال ایران دفاع کنند .ضمن این که دیدار با ستاره های آمریکا هم جذابیت های خاص خودش را خواهد داشت .

ایران – جمهوری چک (یکشنبه ، 3 مرداد 1400 ، ساعت 30/5 بامداد به وقت تهران )

ایران – آمریکا (چهارشنبه ، 6 مرداد 1400 ، ساعت 10/9 بامداد به وقت تهران )

ایران – فرانسه (شنبه ، 9 مرداد 1400 ، ساعت 30/5 بامداد به وقت تهران )

*پرچمداری به نام صمد

صمد نیکخواه بهرامی ، کاپیتان تیم ملی بسکتبال با رای اعضای ستاد عالی بازی‌های المپیک و پارالمپیک به عنوان پرچمدار کاروان ایران در المپیک 2020 توکیو انتخاب شد. هانیه رستمیان، عضو تیم ملی تیراندازی بانوان نیز به عنوان پرچمدار خانم کاروان ورزشی ایران در کنار صمد نیکخواه رژه خواهد رفت. این برای نخستین بار است که ورزشکاری از رشته بسکتبال پرچمدار کاروان المپیک می‌شود. صمد نیکخواه بهرامی در حالی این مسئولیت را بر عهده گرفت که پیش از این یک بار در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو نیز پرچمدار کاروان ایران بود. وی همچنین هفدهمین ورزشکاری است که مسئولیت پرچمداری کاروان اعزامی ایران در تاریخ بازی‌های المپیک را بر عهده دارد.نخستین پرچمدار ایران در المپیک مصطفی بهارمست در سال 1948 لندن بود. در آخرین دوره نیز در سال 2016 زهرا نعمتی به عنوان پرچمدار معرفی شد.

لیست کامل پرچمداران ایران در بازی‌های المپیک به شرح زیر است:

المپیک 1948 لندن: مصطفی بهارمست(نماینده انجمن ورزشی ارتش وقت)

المپیک 1952 هلسینکی: محمود نامجو (وزنه‌بردار)

المپیک 1953 ملبورن: محمود نامجو(وزنه‌بردار)

المپیک 1960 رم: جعفر سلماسی(وزنه‌بردار)

المپیک 1964 توکیو: نصرت‌الله شاهمیر(رئیس پیشین فدراسیون شنا و شیرجه و واترپلو ایران)

المپیک 1968 مکزیکوسیتی: ابوالفضل انوری( کشتی‌گیر)

المپیک 1972 مونیخ: عبدالله موحد( کشتی‌گیر)

المپیک 1976 مونترال: مسلم اسکندرفیلابی( کشتی‌گیر)

المپیک 1988 سئول: حسن زاهدی( تكواندوکار)

المپیک 1992 بارسلونا: علیرضا سلیمانی( کشتی‌گیر)

المپیک 1996 آتلانتا: لیدا فریمان(تیرانداز)

المپیک 2000 سیدنی: امیررضا خادم ( کشتی‌گیر)

المپیک 2004 آتن: آرش میراسماعیلی(جودو)

المپیک 2008 پکن: هما حسینی(قایقران)

المپیک 2012 لندن: علی مظاهری(بوکس)

المپیک 2016 ریو: زهرا نعمتی(تیرانداز)

المپیک 2020 توکیو: صمد نیکخواه بهرامی(بسکتبال) و هانیه رستمیان(تیرانداز)

*بزرگترین افتخار ورزشی کاپیتان

صمد نیکخواه بهرامی پس از اینکه به عنوان پرچمدار کاروان ایران در المپیک توکیو انتخاب شد، بیان کرد: «افتخار پرچمداری کاروان ایران در المپیک توکیو را به من دادند و از همه نفراتی که این تصمیم را گرفته اند و کسانی که کمک کردند تا به اینجا برسم، تشکر می کنم. امیدوارم که بتوانم نماینده شایسته‌ای باشم و این پرچمی که من افتخارش را دارم که آن را در افتتاحیه المپیک حمل کنم، تمام ورزشکاران ما بتوانند در رقابت های خود در طول بازی های المپیک به اهتزاز در بیاورند و مدال‌های رنگارنگی کسب کنند.» او ادامه داد:«از مردم ایران می‌خواهم با دعای خیر خود کاروان ایران را بدرقه کنند. با توجه به شرایط خاصی که این دوره از بازی‌های المپیک به دلیل شیوع ویروس کرونا دارد، امیدوارم بتوانیم نماینده های شایسته‌ای باشیم و شادی و سرزندگی را به خانه‌های مردم بیاوریم از این رو از مردم می‌خواهم که انرژی مثبت خود را به سمت ما روانه کنند و ما را از دعای خیر خود محروم نکنند.»کاپیتان تیم ملی بسکتبال در پایان گفت: «این که به عنوان پرچمدار انتخاب شدم بزرگترین افتخار دوران ورزشی ام را به دست آوردم و امیدوارم فرزند خلفی برای ایران باشم. از مردم باز هم خواهش می کنم که ما را از دعای خیر خود محروم نکنند.»

*این 12 نفر

هر چند هنوز هیچ چیز به صورت رسمی اعلام نشده است اما گفته می شود ترکیب تیم ملی بسکتبال برای حضور در این دوره از بازی ها به این شرح خواهد بود :صمد نیکخواه بهرامی،حامد حدادی ، محمد حسن زاده، بهنام یخچالی، آرون گرامی پور ،مایک رستم پور ،محمد جمشیدی ،ارسلان کاظمی ،محمد سینا واحدی ، پویان جلال پور ، سعید داورپناه و نوید رضایی فر . مهران شاهین طبع نیز هدایت تیم ملی را بر عهده دارد .

*فعلا حرفی نمی زنیم

متاسفانه کمبودهای زیادی در بسکتبال ایران وجود دارد که درباره آن ها به کرات نوشته ایم . عدم آماده سازی مناسب تیم ملی ، فقدان زیرساخت ها ، سوء مدیریت ، دورگه پروری ، رفتارهای دیکتاتورمآبانه و ... مصائب و مشکلاتی هستند که با آن ها دست و پنجه نرم می کنیم ، اما به عشق بسکتبال و تیم ملی فعلا تا بعد از المپیک توکیو حرفی نمی زنیم . وقت برای نوشتن زیاد است و...

*کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار