PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
بررسی مسابقات تکواندو بازیهای المپیک 2020 توکیو
20 کشور به مدال رسیدند، ایران یک برنز هم نگرفت

پرونده رقابت های تکواندو در بازیهای المپیک 2020 توکیو با درخشش ورزشکاران روسیه و ناکامی تکواندوکاران ایران و کره جنوبی بسته شد.

مسابقات تکواندو در المپیک 2020 توکیو با برگزاری مسابقات مردان و زنان در چهار وزن به پایان رسید. در بخش مردان مسابقات در اوزان 58 ، 68 ، 80 و 80+ کیلوگرم برگزار شد. در بخش زنان نیز رقابت ها در اوزان 49 ، 57، 67 و 67+ کیلوگرم برگزار گردید.

نمایندگان تکواندوی ایران در بازیهای المپیک توکیو 2020، ناهید کیانی در وزن 57 کیلوگرم، آرمین هادی پور در 58 کیلوگرم و میرهاشمی حسینی در 68 کیلوگرم بودند که هر سه بدون کسب حتی یک مدال برنز و ثبت ضعیف ترین نتیجه تکواندو در بازیهای المپیک به پایان رساندند.

در وزن 57- کیلوگرم، ناهید کیانی مقابل کیمیا علیزاده ملی‌پوش سابق تکواندو ایران که در حال حاضر زیر پرچم پناهجویان به رقابت می‌پردازد، قرار گرفت که این مسابقه در نهایت به شکست 18 بر 9 بانوی تکواندوکار کشورمان انجامید.

این دیدار در راند نخست با تساوی 3 - 3 به پایان رسید، اما در راند دوم با برتری 4 بر یک علیزاده به پایان رسید تا دو تکواندوکار با برتری 7 بر 4 علیزاده، راند سوم را شروع کنند. در راند سوم مسابقه نیز با وجود فشار ناهید کیانی این کیمیا علیزاده بود که از فرصت‌ها استفاده و در نهایت در این راند نیز 11 بر 5 به برتری دست یافت تا در مجموع با نتیجه 18 بر 9 نماینده کشورمان را شکست دهد و حریف جید جونز دارنده دو مدال طلای المپیک از انگلیس شود.

ناهید کیانی برای حضور در جدول شانس مجدد باید منتظر می‌ماند تا در صورت فینالیست شدن کیمیا علیزاده امکان تلاش برای کسب مدال برنز را داشته باشد، اما با شکست علیزاده در نیمه نهایی مقابل «تاتیانا مینینا» از کمیته المپیک روسیه، ناهید کیانی حذف شد و فرصت تلاش برای کسب برنز را نیز از دست داد.

حضور کیمیا علیزاده در المپیک تنها به لطف اقدام سیاسی کمیته بین المللی المپیک بود. این ورزشکار نتوانست در مسیر کسب سهمیه موفق عمل کند ولی با نظر مثبت کمیته بین المللی المپیک به توکیو راه یافت. این تصمیم سیاسی کمیته بین المللی المپیک در شرایطی بود که آنها همواره در شعارهایشان سیاست را از ورزش جدا می کنند ولی در عمل به گونه ای دیگر رفتار می کنند. با راه یافتن علیزاده به المپیک در حق ناهید کیانی از ایران اجحاف شد و او برای رسیدن به جمع 16 ورزشکار (در شرایطی که با کسب سهمیه باید در جمع 16 تکواندوکار باشد) مجبور شد در دوره مقدماتی با علیزاده از تیم پناهجویان مبارزه کند.

در وزن 58 کیلوگرم مردان، که با آسیب‌دیدگی رباط ACL پای راست در المپیک شرکت کرده بود، در نخستین مبارزه‌اش در مرحله یک‌هشتم نهایی برابر «جفرسون اوچوآ فرناندز» از کلمبیا 22 بر 19 به برتری رسید و گام به مرحله یک‌چهارم نهایی گذاشت. هادی‌پور در حالی پیروز شد که در راند اول 6 بر یک عقب بود. وی همچنین در طول مبارزه فقط از پای چپ خود استفاده می‌کرد و با آن به حریف ضربه می‌زد. وی در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف «لوکاس گوزمان» از آرژانتین رفت.

هادی‌پور در دومین مبارزه خود، در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف «لوکاس گوزمان» دارنده مدال برنز بازی‌های المپیک نوجوانان، برنز قهرمانی جهان، دونقره و یک برنز قهرمانی آمریکا قرار گرفت. نماینده کشورمان در این مسابقه با نتیجه 26 بر 6 مغلوب حریف خود شد. هادی‌پور با این شکست باید منتظر نتیجه دیدار نیمه‌نهایی تکواندوکار آرژانتینی مقابل نماینده ایتالیا می‌ماند تا در صورت فینالیست شدن لوکاس گوزمان در جدول شانس مجدد به مبارزه بپردازد. با شکست 28 بر 9 «لوکاس گوزمان» آرژانتینی در مرحله نیمه‌نهایی مقابل «ویتو دل‌کوئیلا» از ایتالیا، آرمین هادی‌پور از ادامه رقابت‌ها بازماند.

در رقابت‌های وزن 68- کیلوگرم مردان، میرهاشمی حسینی در دور نخست به مصاف "یوجن هوانگ"، دارنده مدال نقره 2017 جهان، مدال نقره المپیک دانشجویان و سه مدال برنز گرندپری از چین تایپه رفت و مقابل حریف خود 18 بر 15 پیروز شد و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت.

میرهاشم حسینی در مرحله یک چهارم نهایی برابر اولگبک رشیتف از ازبکستان با نتیجه 34 بر 22 شکست خورد. حسینی در این دیدار ابتدا در راند نخست با نتیجه 7 بر 6 مغلوب حریف خود شد و در راند دوم نیز نتیجه‌ای بهتر 7-2 مقابل حریف خود نگرفت. نماینده کشورمان در راند سوم برای جبران اختلاف 6 امتیازی خود شروع به حملات بدون برنامه گرفت و در نهایت این راند را نیز 20 بر 14 واگذار کرد تا در مجموع با نتیجه 34 بر 22 مغلوب حریف خود شود و از صعود به دیدار نیمه‌نهایی بازماند. نماینده کشورمان برای حضور در جدول شانس مجدد باید منتظر نتیجه نهایی دیدار نماینده ازبکستان و بوسنی و هرزگووین می‌ماند تا در صورت صعود تکواندوکار ازبک به دیدار نهایی، در جدول شانس مجدد برای کسب نشان برنز تلاش کند.

با برتری 28 بر 5 اولگبک رشیتف مقابل نیاد هوشیچ از بوسنی و هرزگووین و صعود تکواندوکار ازبکستانی، میرهاشم حسینی به جدول شانس جدول مجدد راه یافت و برای کسب نشان برنز تلاش خواهد کرد.

در گروه شانس مجدد میرهاشم حسینی نماینده کشورمان به دیدار «لیی هوون دائه» نفر یک رنکینگ جهانی، دارنده سه طلای جهان، نقره و برنز المپیک رفت و در پایان با قبول شکست 30 بر 21 ‏ از دور مسابقات خارج شد. حسینی بعد از مبارزه پر انتقاد برابر «رشیدوف» ازبکستانی، در مبارزه برابر حریف کره‌ای هم کاری از پیش نبرد و با ختلاف فاحش نتیجه را به این حریف واگذار کرد.

تکواندو ایران از از بازی‌های 2000 سیدنی به صورت رسمی وارد بازی‌های المپیک شد که در پنج دوره قبلی تیم ملی ایران در مجموع موفق به کسب دو طلا، یک نقره و سه برنز شده بود و برای نخستین بار توکیو و بازی‌های المپیک را دست خالی ترک خواهد کرد. نگاهی به مدالهای کسب شده توسط تکواندو از المپیک 2000 تا 2020 به خوبی نشان دهنده روند نزولی این رشته ورزشی است:

المپیک آتن: یک طلا و برنز، المپیک پکن: یک طلا، المپیک لندن: یک نقره، المپیک ریو: یک برنز و المپیک توکیو: بدون مدال.

20 کشور به مدال رسیدند

اما در المپیک توکیو ورزشکاران روسیه بهترین عملکرد را داشتند و توانستند با کسب 2 طلا، یک نقره ، یک برنز و مجموع 4 مدال را کسب کنند. پس از روسیه ، کرواسی و صربستان با یک طلا، یک برنز و مجموع 2 مدال در رده دوم جدول توزیع مدالها ایستادند. جالب اینکه کره جنوبی به عنوان قدرت سنتی تکواندوی جهان در المپیک توکیو تنها یک نقره و 2 برنز کسب کرد و در جدول توزیع مدالها جایگاه نهم را به خود اختصاص داد.

در این المپیک نمایندگان 20 کشور موفق به کسب مدال شدند تا ناراحتی ها بابت ناکامی تکواندو کاران ایرانی در توکیو بیش از گذشته شود.

اسامی مدال آوران مردان المپیک به این شرح است:

وزن 58 کیلوگرم:

1- ویتو دل آکویلا از ایتالیا ، 2- جندوبی از تونس، 3- جانگ از کره جنوبی و آرتامونف از کمیته ملی روسیه

وزن 68 کیلوگرم:

1- رشیدتف از ازبکستان، 2- سیندن از بریتانیا، 3- رشبر از ترکیه و ژائو از چین

وزن 80 کیلوگرم:

1- خارماتسف از کمیته ملی روسیه، 2-الشاراباتی از اردن، 3- عیسی از مصر و کانیت از کرواسی

وزن 80+ کیلوگرم:

1-لارین از کمیته ملی روسیه، 2- جئورجیوسکی از مقدونیه شمالی، 3- کا دی این از کره جنوبی و آلبا از کوبا

اسامی مدال آوران زنان المپیک نیز به این شرح است:

وزن 49 کیلوگرم:

1-ونگ پاتانکیت از تایلند، 2- سرزو از اسپانیا ، 3- سمبرگ از رژیم اشغالگر قدس و بوگدانوویچ از صربستان

وزن 57 کیلوگرم:

1- زولوتیک از آمریکا ، 2- مینینا از کمیته ملی روسیه ، 3- ایلگون از ترکیه و سی لی او از چین تایپه

وزن 67 کیلوگرم:

1-جلیچ از کرواسی ، 2-ویلیامز از بریتانیا ، 3- ملک از مصر و جی باگبی از ساحل عاج

وزن 67+ کیلوگرم:

1- ماندیچ از صربستان، 2-دی بی لی از کره جنوبی، 3- لائورین از فرانسه و والکدن از بریتانیا

*محمود محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار