PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
پایان بندباز کاتالان

دیگر راه لیونل مسی با بارسلونا ادامه ندارد. آنها به ته خط رسید و دیوار اعتماد و اعتبارشان فرو ریخت. چندین ماه تنش و چالش و فراز و فرود، بی نتیجه ماند و آنها مسیرشان را پس از 17 سال از یکدیگر جدا کردند. چند روز قبل خبری آمد که مسی تصمیم دارد قراردادش را تا سال 2026 تمدید کند و تقریبا همه خیالشان از این موضوع راحت شده بود اما خبری شوکه‌کننده برای فوتبال دنیا و ویرانگر برای هواداران بارسلونا، بر دلخوشی‌های قبلی خط بطلان کشید تا اینگونه مسی با تمام افتخاراتش در کاتالان وداع کند و آینده متفاوتی را برای خود ترسیم کند. باشگاه هم در حالی که خودش را به تمدید قرارداد نزدیک می‌دید، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این فوق ستاره آرژانتینی دیگر پیراهن آبی و اناری‌ها را نخواهد پوشید. می‌گویند دو طرف بر سر مباحث مالی به توافق نرسیدند اما آنچه که تصور می‌شود، اختلافی عمیق‌تر و طولانی‌تر است که باعث شده طرفین به این جدایی تن بدهند. حالا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال و باشگاه بارسلونا به دنبال تیم تازه‌ای خواهد بود تا افسانه خود را به شکل دیگری ادامه دهد.

افسانه مسی در 16 نوامبر 2003 به بارسلونا آغاز شد؛ بازیکنی که در سیزده سالگی از اقیانوس آرام عبور کرد تا با بلوگرانا قرارداد امضا کند. او در همان سال و در بازی مقابل پورتوی خوزه مورینیو، اولین بار برای بارسا به میدان رفت. با این حال پیش از این آغاز رسمی در تیم بزرگسالان، آوازه‌اش در رده‌های سنی پایین‌تر پیچیده بود و همه می‌دانستند در بازیکنی در راه است که شاید هیچ وقت دیگر مانند او تکرار نشود. پس از آن تا شانزدهم اکتبر سال بعد مسی در لالیگا شانس بازی پیدا نکرد تا اینکه در دربی مقابل اسپانیول به میدان رفت تا در مسیری طولانی موفق شود 10 قهرمانی لالیگا، 4 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، 7 قهرمانی جام پادشاهی، 3 قهرمانی جام باشگاه‌های جهان، 8 قهرمانی سوپرجام اسپانیا و 3 قهرمانی سوپرجام اروپا را کسب کند. 35 عنوان قهرمانی باعث شد تا هم او به یک بازیکن افسانه‌ای تبدیل شود هم باشگاه بارسلونا قدرت از دست رفته‌اش را بازیابد و احیا شود.

از همان زمان که زندگی فوتبالی‌اش در بارسا آغاز شد، رکوردها را یکی پس از دیگر شکست و رکوردهای جدید خلق کرد. او جوانترین بازیکن تاریخ بارسا بود که برای این تیم موفق به گلزنی در لالیگا شد اگرچه دو سال بعد این رکورد به دست بویان کرکیچ افتاد. شاید آن گل را به یاد داشته باشید که مقابل آلباسته ثبت شد؛ پاس بلند رونالدینیو به او رسید و مسی هم به راحتی دروازه این تیم را باز کرد. در آن زمان مسی زیر سایه این ستاره برزیلی قرار داشت اما رفته رفته او ستون تیمش شد و دیگر هیچ نامی بزرگتر از نام مسی نبود. در بارسا او فراتر از یک گلزن بود و برای موفقیت تیمش دست از هیچ تلاشی برنداشت تا امروز از وی به عنوان بهترین گلزن تاریخ این تیم یاد کنیم؛ بازیکنی که در 778 بازی 672 گل به ثمر رساند تا رکوردش جاودانه شود. او با 474 گل در 520 بازی لالیگا، بهترین گلزن تاریخ لیگ محسوب می‌شود و با 26 گل در ال‌کلاسیکو، مرگبارترین مهاجم تقابل بارسا و رئال مادرید است. علاوه بر این هیچ بازیکنی بیشتر از او موفق به گلزنی در یک فصل نشده؛ جایی که او مجموعا در لیگ، لیگ قهرمانان اروپا، سوپرجام اسپانیا، جام باشگاه‌های جهان و...73 گل وارد دروازه حریفان کرد. مسی بیش از هر بازیکن دیگری در بارسا دستش به جام رسید و با 35 عنوان در رده اول ایستاد. اینیستا و پیکه با 32 و 30 جام در تعقیب او بودند اما 6 توپ طلای جهان و 5 کفش طلای جهان او را از همه هم‌تیمی‌هایش متمایز می‌کرد. بازیکنی که هفت بار هم بهترین گلزن لالیگا لقب گرفت.

مسی همیشه فراتر از آمار و ارقام بود. در همه این سالها تمام دریبل‌ها، گل‌ها و هر تکنیکی که به کار می‌برد با کریستیانو رونالدو مقایسه شد و این رقابت باعث شد تا این دو اعجوبه فوتبال همزمان خود را ارتقا دهند و یکی از مهیج‌ترین و جذابترین رقابت‌های ورزشی تاریخ را به وجود بیاورند. گل او مقابل ختافه در 18 آوریل 2007 هنوز هم به عنوان بهترین گل تاریخ باشگاه شناخته می‌شود؛ گلی که شمایلی از گل مارادونا در جام جهانی مقابل مارادونا را داشت و به همین خاطر بیشتر در ذهن ما بر جای ماند. او 6 بازیکن از جمله گلر تیم حریف را جا گذاشت و با باز کردن دروازه خالی، خاطرات هموطنش را بازآفرینی کرد. حالا دیگر داستان مسی و بارسلونا به اتمام رسیده است. داستانی مملو از گلها، رکوردها و بسیاری از عناوین که اگر بخواهیم آغاز آن را از سیزده سالگی مسی بدانیم، 21 سال به طول انجامید.

آینده پیش رو

گمانه زنی ها درباره آینده لیونل مسی بسیار زیاد است اما دو باشگاه در متن این ماجرا قرار دارند و گمانه زنی هایی وجود دارد که مسی به آنها خواهد رفت. این دو باشگاه عبارتند از پاری‌سن ژرمن و منچسترسیتی. پاری‌سن‌ژرمن تیمی است که می تواند لئو را به خدمت بگیرد و توان انجام این کار را دارد. باشگاه فرانسوی نیمار، یکی از دوستان صمیمی مسی را در ترکیبش دارد و بدین ترتیب دوباره این زوج طلایی می توانند کنار هم بازی کنند. تیم فرانسوی بدین ترتیب با نیمار، امباپه و مسی می‌تواند مخوف ترین خط حمله فوتبال دنیا را در اختیار داشته باشد. هر چند که مشخص نیست در این صورت امباپه در پاری‌سن ژرمن باقی خواهد ماند یا نه. دی ماریا دیگر دوست صمیمی مسی که گل قهرمانیآرژانتیندر کوپاآمریکارا هم به ثمر رساند در پاری‌سن ژرمن توپ می‌زند و او هم می‌تواند به انتقال مسی به این تیم کمک کننده باشد. در سویی دیگرمنچسترسیتیقرار دارد. پپ گواردیولا، سرمربی محبوب لیونل مسی، می‌تواند در این انتقال به سود تیم انگلیسی عمل کند. مسی بهترین سال‌های فوتبالی خود را زیر نظر گواردیولا داشته است. البته با توجه به اینکه گریلیش در مسیر پیوستن به منچسترسیتی قرار دارد، روزنامه اسپورت کاتالونیا مدعی شده که من‌سیتی از نظر مالی نمی‌تواند مسی را جذب کند و بدین ترتیب قید او را خواهد زد.

فوتبال تجارت جالبی است. باشگاه‌ها در شرایط فعلی با توجه به شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن، پیشنهادات مالی محدودی دارند و با چند گزینه متوسط به سراغ بازیکنان موجود در بازار می‌آیند اما اینکه شما در همین بازار با بزرگترین بازیکن فعلی دنیا فوتبال مواجه شوید، کار برایتان سخت می‌شود. شاید این بزرگترین بازیکنی باشد که بدون تیم بازار نقل و انتقالات تاریخ فوتبال به خود دیده باشد. به همین دلیل تعداد تیم‌هایی که بتوانند مسی را اقناع و او را به خدمت بگیرند، بسیار محدود است. با این حال مسی هم برای خودش انتخاب‌ها و اولویت‌هایی دارد که به آنها فکر می‌کند و بر اساس آنها تصمیم می‌گیرد. بی شک در میان تیم‌هایی که خواهانش هستند، پاری‌سن ژرمن محبوب‌ترین است. از چه جهت محبوب‌ترین؟ از هر نظر. هم آنهایی که به دنبال جذابیت‌های فوتبال در دنیای واقعی هستند و هم آنها با کنسول‌های بازی از حالا منتظر نسخه جدید فیفا هستند و تمایل دارند تیم قدرتمندی مانند پاری‌سن ژرمن لیونل مسی را هم در کنار امباپه و نیمار، در ترکیب خودش داشته باشد.

پاری‌سن‌ژرمن

تیم پاریسی علی رغم سرمایه‌گذاری قابل توجهی که در سال‌های اخیر داشته، نتوانسته قهرمانی اروپا را بدست آورد. آنها مائوریسیو پوچتینو آرژانتینی را هم روی نیمکت خود دارند که همین برگه برنده دیگریست برای راضی کردن مسی به حضور در پاریس. باشگاه پاریسی به دنبال تلاش برای کسب عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان است. با توجه به اینکه مسی یک هدف دست یافتنی است ممکن است ناصر الخلیفی را متقاعد کند که کیلیان ام باپه را به رئال مادرید بفروشد تا بتواند هزینه دستمزد مسی را جبران کند. پاری سن ژرمن در حال حاضر برای قهرمانی در لیگ قهرمانان ساخته شده است، جایی که او شاید بالاترین دستمزد خود را به عنوان یک بازیکن حرفه ای دریافت کند و بار دیگر بتواند در کنار نیمار، یکی از صمیمی ترین دوستانش زندگی و بازی کند. سبک زندگی در پاریس آسان است، حتی اگر کیفیت لیگ الهام بخش نباشد اما این می تواند به مسی زمان استراحت بیشتری بدهد.

منچسترسیتی

گواردیولا هرگز به عنوان مربی بدون مسی قهرمان لیگ قهرمانان نشده است و ممکن است بخواهد تلاش کند و سرانجام با شاگرد سابقش بار دیگر در یک تیم باشد. سیتی البته گریلیش را با 118 میلیون یورو خریداری کرده است ولی باید دید آنها برای خرید مسی که هر تیمی را نیز وسوسه می کند، حاضر هستند دست به جیب شوند. قطعا سران سیتی به هر توصیه گواردیولا حاضر هستند عمل کنند. اگر آنها بتوانند برای ریاض محرز و برنانردو سیلوا مشتری خوبی پیدا کنند، احتمال انتقال مسی به منچستر هم بیشتر می‌شود. اگر مسی به دنبال یک چالش جدید و حضور در سطح بالاتری از مسابقات باشد، قطعا سیتی گزینه بهتری برایش خواهد بود. سیتی و لیگ برتر انگلیس چالش ساده‌ای نخواهند بود و مسی ممکن است با مشکلاتی مواجه باشد.

منچستر یونایتد

در حال حاضر سیاست‌های مالی این باشگاه به شکلی نیست که بتواند بازیکنی مانند مسی در آن جایی داشته باشند اما سران یونایتد می‌خواهند تلاش واقعی خود را برای راضی کردن مسی انجام دهند و آنچه که از دستشان بر می‌آید را رو کنند. واقع بیننانه این است که برای بازیکنی 34 ساله پیوستن به یونایتد در مقابل پیوستن به سیتی، هیچ مزیتی ندارد چراکه بعید است سرخ‌ها تا سال 2023 توان رقابت برای قهرمانی در لیگ برتر را داشته باشند. ضمن آنکه بازگرداندن یونایتد به دوران اوج خود که پس از رفن سرالکس فرگوسن به اتمام رسید، یک چالش تمام عیار است.

یوونتوس

و در آخر رفتن مسی به یووه می‌تواند یک داستان هالیوودی ایجاد کند تا مسی و رونالدو را در یک تیم ببینیم. یوونتوس به دنبال مهاجم است و مسی آرژانتینی می‌تواند هدف نخست آنها باشد حالا که او بازیکن آزاد است. همه چیز می‌تواند خیلی زود مشخص شود. باید دید چه در سر فوق ستاره آرژانتینی می‌گذرد. شاید روزی تصور قرار گرفتن این دو فوق ستاره در کنار هم یک مساله غیرممکن بود اما حالا بعید نیست رنگ واقعیت بگیرد. چه کسی از وقوع این اتفاق بدش می‌آید اما بیایید بپذیریم که زیبایی فوتبال در تضاد این دو بازیکن است و هر چه آنها بیشتر مقابل هم باشند، فوتبال جذابیت بیشتری خواهد داشت.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار