PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۶۷۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
چرا این فصل لیگ برتر انگلیس می‌تواند جذاب‌تر از قبل باشد؟
بازگشت فوتبال به جزیره

تنها 33 روز از پایان مسابقات یورو 2020 می‌گذرد اما حالا یک نمایش هیجان‌انگیز دیگر آغاز می‌شود تا فوتبال دوباره به خانه‌هایمان بیاید؛ نمایشی که بی شک هیجان‌انگیزتر از نسخه‌های قبلی خود و یقینا یورو 2020 خواهد بود. لیگ برتر فوتبال انگلیس از جملع گذشته با رویارویی برنتفورد تازه لیگ برتری شده با آرسنال آغاز شد و در همان هفته اول تقابل تاتنهام و منچسترسیتی به عنوان مدافع قهرمانی، شعله معتبرترین لیگ فوتبال دنیا را روشن کرد. به لطف نقل و انتقالات پرحرارت و پرمجادله تابستانی، ما در این فصل داستان‌های جدیدی را در پیش خواهیم داشت که در کنار همان داستان‌های کلاسیک قدیمی، جذابیت‌ها را دوچندان خواهند کرد و یک فصل پر از تحرک و اتفاقات دراماتیک را رقم خواهند زد.

در این فصل فوق‌ستاره‌هایی مانند جیدون سانچو و رافائل واران به یونایتد پیوستند تا کمک کنند شیاطین سرخ بیست و یکمین قهرمانی خود را پس از 8 سال بدست آورند. جک گرلیش به عنوان اولین بازیکن بریتانیایی 100 میلیون پوندی به سیتی پیوسته تا به رویای ناتمام قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا کمک کند اگرچه برای اینکه ثابت کند به اندازه این مبلغ ارزشمند بوده، میان ستاره‌های تیم گواردیولا کار دشواری دارد و بار سنگینی بر روی شانه‌هایش قرار دارد. روملو لوکاکو باردیگر به چلسی بازگشته تا دوران بدی که در سال 2014 در این تیم را داشت، جبران کند و البته به سران یونایتد نشان دهد که او پس از درخشش در اینتر، حالا می‌تواند در تیم دیگری هم مرد اول خط حمله تیمش باشد. هری کین هم که پس از جنجال‌های فراوان همچنان در تاتنهام حضور دارد و باید منتظر ماند تا اول سپتامبر که فصل نقل و انتقالات تمام می‌شود، او در همین تیم لندنی ماندنی می‌شود یا مسیر دیگری را در پیش می‌گیرد. اما اینها همه جذابیت لیگ برتر در این فصل نیست و در ادامه به اتفاقاتی که باید منتظرشان باشیم، اشاره می‌کنیم:

بازگشت هواداران

دوباره صدای فریادهای هواداران بلند شده و سرودهای حماسی مانند موجی تمام ورزشگاه را در بر می‌گیرد. سکوت وحشتناک پس از هر گل در خانه و شادی‌های غریو پس از هر گل دوباره جان می‌گیرد و این یعنی همان هیجان لیگ برتر. در آغوش گرفتن‌های بی‌محابا، اظهار عشق و علاقه هواداران به بازیکنان محبوبشان و این پا و آن پا کردن از سر استرس همه و همه یک فصل دیگر مهمان هواداران باتعصب فوتبال انگلیس هستند. البته این تنها هواداران نیستند که برای بازگشت به ورزشگاه‌ها هیجان زده هستند بلکه بازیکنان هم منتظرند تا یک فصل پرهیجان را دنبال کنند. تئو والکات ستاره تیم ساوتهمپتون می‌گوید "فکر می‌کنم فصل بسیار هیجان انگیزی در پیش داشته باشیم چراکه هواداران برگشته‌اند و احساس می‌‌کنم این همان چیزی است که فوتبال به آن نیاز دارد البته همین طور بازیکنان. فوتبال بدون آنها چیزی شبیه فوتبال نیست. از هر بازیکنی بپرسید همین را می‌گوید و فوتبال بدون تماشاگران برایشان عجیب است". در این فصل تمام ورزشگاه‌ها با تمام ظرفیت خود میزبان هواداران خواهند بود.

خریدهای جذاب

جدایی لیونل مسی از بارسلونا و رفتن او به پاریس را فراموش کنید. ما در لیگ برتر خریدهای بزرگ و جذابی داریم که می‌تواند به جای توجه به پاری‌سن‌ژرمن، توجه همه را به تیم‌های لیگ برتری جلب کند. در نقل و انتقالات تابستانی بازیکنان زیادی به تیم‌های بزرگ لیگ پیوستند. قهرمان فعلی منچسترسیتی با قرارداد 100 میلیون پوندی (138 میلیون دلار) با جک گرالیش، رکورد نقل و انتقالات برتر انگلیس را شکست. با این حال چلسی، قهرمان اروپا نشان داد که می‌تواند در پایان فصل گذشته سه بار سیتی را شکست دهد. منچستریونایتد هم‌چنین بیش از 100 میلیون پوند برای جیدون سانچو و رافائل واران هزینه کرده است، در حالی که لیورپول پس از بحران مصدومیت بازیکنانش در فصل قبل شاداب به نظر می‌رسد. یونایتد با دو خریدی که داشته، به تیم قدرتمندتری تبدیل شده و حالا سولسشر دیگر بهانه‌ای برای قهرمان نشدن ندارد. آرسنال، تاتنهام و لیورپول فصل پرتحرکی نداشتند اما هر یک در خط دفاعی به ترتیب سه بازیکن جوان بن وایت، ابراهیم کوناته و کریستین رومرو را به خدمت گرفته‌اند. چلسی در خط حمله لوکاکو را به خدمت گرفته و سیتی منتظر تصمیم هری کین تا پایان فصل نقل و انتقالات است.

تغییرات VAR

این تغییرات مورد نیاز بود. این دوربین‌ها برای تعدادی از تیم‌ها در فصل قبل تصمیمات شیطانی گرفتند اما حالا تغییراتی در VAR بوجود آمده تا شرایط در این فصل بهتر از قبل شود. به نظر می‌رسد اولین نتیجه این تغییرات کاهش نیاز به چک کردن گل‌هایی هستند که نسبت به آنها تردید وجود دارد. با توجه به صحبت‌های مایک رایلی، رئیس اتحادیه داوران لیگ برتر انگلیس می‌توان از آغاز فصل 2022-2021 لیگ برتر شاهد اعمال این تغییرات در قوانین و نحوه استفاده از VAR بود.

گل‌های بیشتر؛ گل‌هایی که پیش از این به دلیل در آفساید قرار داشتن نوک انگشتان یا بینی مردود می‌شد، پابرجا می‌ماند. فصل گذشته، حدود 20 گل به این علت مردود اعلام شده بودند.

برخورد؛ تنها ملاک داور برای اعلام پنالتی نیست، بلکه پیامد این برخورد نیز باید بررسی شود. فصل گذشته شاهد بیشتر پنالتی اعلام شده (125) در یک فصل در تاریخ لیگ برتر بودیم.

تغییر در خطای هند تیم حمله کننده؛ اگر در جریان ساخته شدن یک گل، توپ به شکلی تصادفی به دست بازیکن تیم حمله‌کننده برخورد کند، گل پابرجا خواهد ماند.

خداحافظی با اسکرین‌شات؛ صحنه‌های بازبینی شده توسط VAR و فرآیند این بازبینی از طریق نمایشگرهای ورزشگاه نشان داده نخواهد شد.

بازگشت رائول خیمنز

این مهاجم مکزیکی یک بازگشت شکوهمندانه را به لیگ برتر خواهد داشت. او که در سال 2018 به لیگ برتر آمده بود، پس از یک مصدومیت وحشتناک، در میان ستایش هموطنانش و هواداران در فوتبال انگلیس، یک بار دیگر طعم فوتبال در مستطیل سبز را خواهد چشید. او که در نوامبر سال 2020 در بازی مقابل آرسنال، دچار شکستگی سر شد، ناگهان آروزهایش را از دست رفته دید اما حالا او بهبودی خود را یافته و یکبار دیگر به میادین بازگشته است. خیمنز در برخورد با داوید لوئیز دچار شکستگی جمجمه شد و پزشکان پس از جراحی به او اعلام کردند که تا پایان دوران فوتبالش باید با سر بند محافظ بازی کند. این مهاجم 30 ساله که از سال 2018 در وولورهمپتون حضور دارد، به دلیل همین مشکل نتوانست به همراه تیم ملی مکزیک راهی المپیک توکیو شود، در روزهای گذشته برای اولین بار تحت هدایت برونو لاژه، سرمربی جدید وولورهمپتون به میدان رفت و حالا آماده می شود تا پس از انجام 86 بازی رسمی، شمار گل های خود برای وولورهمپتون را به عدد 35 برساند. لاژه درباره او می‌گوید "او از پس هر کاری برمی‌آید. بازگشت وی برای ما یک سورپرایز بزرگ است. دوره درمانی طولانی را سپری کرد و حالا ما خوشحالیم که او این دوره را به پایان رسانده است. فکر می‌کنم او آماده است و اعتماد به نفس بازی کردن را به دست آورده است".

بازگشت فن‌دایک

لیورپول که از آسیب‌های طولانی مدت ویرجیل فن دایک، جردن هندرسون، جو گومز و جوئل ماتیپ آسیب دید، دو فصل قبل اولین قهرمانی خود در انگلیس را پس از 30 سال به دست آورد ولی فصل قبل ناامیدکننده بود. با این حال از خاکستر آن تیم آشفته تیم یورگن کلوپ در این فصل تیمی قوی‌تر بیرون خواهد آمد. لیورپول با کسب مقام سوم راهی لیگ قهرمانان اروپا شد. در اوایل فصل گذشته بود که ستاره هلندی و یکی از ستون‌های لیورپول یعنی ویرجیل فن دایک در دربی مرسی ساید و روی یک برخورد با دروازه‌بان اورتون یعنی جردن پیکفورد دچار مصدومیت شدیدی شد؛ اما کابوس برای یورگن کلوپ و تیمش زمانی تکمیل شد که مشخص شد مدافع هلندی دچار پارگی رباط صلیبی شده و فصل برای او از دست رفته است.

در ابتدا گمان می شد که فن دایک نهایتاً برای رقابت‌های یورو آماده شود و می تواند در ترکیب تیم ملی هلند به میدان برود اما او ترجیح داد که ریسک نکند و به ریکاوری خود را ادامه دهد تا برای شروع فصل جدید آماده شود. با این حال بعد از گذشت نزدیک به یک سال به نظر می‌رسد که فن دایک اکنون در آستانه بازگشت به میادین قرار گرفته است. لیورپول پنجشنبه شب در این بازی دوستانه به مصاف هرتابرلین خواهند رفت و یورگن کلوپ پیش از این مسابقه گفت: "در این رابطه اطمینان ندارم اما امیدوار هستم که او بتواند دقایقی مقابل هرتا بازی کند. عملکرد او در تمرینات خوب بوده و احتمال دارد که بتواند دقایقی بازی کند. ما باید دوباره با او صحبت کنیم اما به طور کلی شرایط فن دایک خوب به نظر می رسد. از طرف دیگر هیچ گونه عجله ای در مورد فن دایک و جو گومز نداریم چرا که ما برای یک فصل طولانی آماده می‌شویم نه چند مسابقه پیش فصل."

رقابت قهرمانی

معادلات و پازل قهرمانی در این فصل پیچیده‌تر از همیشه است. تاثیر فوق‌العاده توماس توخل در چلسی تنها با پنج ماه پس از سرمربی‌گری مشخص شد که این تیم به قهرمانی لیگ قهرمانان و سوپر جام اروپا رسید. این آلمانی با استفاده از استراتژی خود آبی‌های لندن را احیا کرد. توخل اکنون باید به این پیروزی ادامه دهد تا توسط رومن آبراموویچ حمایت شود. حالا با آمدن روملو لوکاکو این تیم قدرت بیشتری پیدا کرده و می‌تواند مدعی جدی و اصلی قهرمانی باشد. همچون چلسی تیم‌های مدعی دیگر هم در فصل نقل و انتقالات بریز و بپاش زیادی داشتند تا این فصل را مهیج‌تر از همیشه کنند. منچسترسیتی مدعی همیشگی سال‌های اخیر لیگ برتر هم که فصل قبل در یک قدمی قهرمانی اروپا قرار داشت و آن را از دست داد، در این فصل ولع بیشتری برای موفقیت دارد و با آمدن گرلیش و حفظ شاکله تیم دو سه فصل گذشته، شرایط برای قهرمانی اروپا مهیاتر شده است. لیورپول در نقل و انتقالات کار بزرگی انجام نداد اما ستاره‌های مصدومش بازگشته‌اند و یورگن کلوپ امیدوار است با همان تیمی که دو فصل قبل سرخ‌های آنفیلد را قهرمان کرد، دوباره ابهت از دست رفته این تیم در فصل گذشته را بازگرداند. یونایتد با ستاره‌هایی که در این فصل خرید و با اعتمادی که طی دو فصل گذشته به سولسشر داشته، آمده بازگشت به روزهای شکوهمند دوران فرگوسن است. سانچو در کنار مارکوس راشفورد، میسون گرینوود، ادینسون کاوانی و آنتونی مارسیال به همراه برونو فرناندس و پل پوگبا در خط میانی می‌تواند یونایتد را به تیمی زهردار تبدیل کند. مردان سولسشر در دو فصل گذشته ثابت کرده‌اند که فاصله خود را با تیم‌هایی نظیر سیتی و لیورپول کم کرده‌اند.

عرفان خماند

برچسب ها: لیگ برتر انگلیس
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار